KNACK 2 |
KNACK 2 |
Japan Studio a Mark Cerny ešte pred vydaním PlayStation 4 prišli s úplne novou skákačkou, ktorá mala v prvom rade ukázať možnosti PlayStation 4, no taktiež sa pokúšala o to, aby na čele s roztomilým hlavným hrdinom dosiahla obrovský úspech. A to až taký, aby si ho fanúšikovia zamilovali a sami prijali za maskota súčasnej generácie PlayStation. Bohužiaľ, Knack na začiatku generácie síce bol titulom, ktorý predával PlayStation 4, no len vďaka masívnej propagácii a faktu, že zoznam dostupných hier nebol veľmi veľký. Prvý Knack ale nebol vyslovene zlou hrou, išlo o pomerne zábavnú skákačku, ktorá vedela aj napriek viacerým nedostatkom zabaviť aj niekoľko hodín. Veľmi veľkým plusom bola podpora lokálnej kooperácie, čo sa v súčasnosti až tak často v hrách nevidí.
Každopádne aj napriek tomu, že Knack od recenzentov nedostával vysoké známky, sa v Sony rozhodli pre vývoj pokračovania. Projektu s číslovkou dva tak dali zelenú a Mark Cerny spolu s Japan Studio mohli začať pracovať na odstránení všetkých nedostatkov, ktoré boli jednotke vyčítané. V Sony ale verejnosti vývoj dvojky dlhší čas tajili, pričom oficiálne oznámenie prišlo až v decembri počas PlayStation Experience. Knack 2 je teda realitou, autori tvrdia, že je hra po všetkých stránkach výrazne popredu oproti pôvodnej verzii, a tak sa rozhodne máme na čo tešiť. Dokázali sa autori zo svojich chýb poučiť a konečne tu máme poriadnu originálnu skákačku pre PlayStation 4?
Prvý Knack trpel niekoľkými nedostatkami. Hra bola v niektorých oblastiach monotónna a v kombinácii so slabším príbehom sa niektorým mohla zdať nudná. Súbojový systém vedel taktiež po čase omrzieť, hlavne ak vám počas hrania napadlo hneď niekoľko možností, ako by sa dala hrateľnosť zlepšiť o nové prvky. Tieto najväčšie nedostatky sa tvorcovia z Japan Studio našťastie podarilo do veľkej miery odstrániť a druhý Knack pôsobí už od prvého spustenia oveľa sebavedomejšie. Príbeh hry je zaujímavo rozdelený a autori hráčom na úvod dávajú možnosť pozrieť sa pekne zblízka na to, o čo v celej hre pôjde. Na úvod sa teda dostanete do obdobia šesť mesiacov po udalostiach v ďalšej kapitole. Ocitnete sa v meste, ktoré je pod útokom gigantického robota, čo všetko naokolo demoluje. Už tu vám hra dáva najavo, že sa opäť dostávate do súbojov nielen s robotmi, ale aj s večnými nepriateľmi - goblinmi. V Knack 2 sa tvorcovia rozhodli pripomenúť hráčom prvého dielu niektoré momenty z jednotky aj takouto formou, čo hodnotím len pozitívne.
A keď už sa venujem príbehu, tak to s ním rovno aj dotiahnem do konca. Ak by som mal hodnotiť čisto kvalitu príbehu, oproti prvému dielu ide o menší pokrok. Dialógy sú lepšie, udalosti zaujímavejšie a hra má nejaké to tempo. No stále je to veľmi slabé. Ľahko by som si vedel predstaviť kvalitnejšie spracovaný scenár, ktorý by mohol byť predsa len o niečo viac zaujímavejší. Na druhej strane stále treba brať do úvahy fakt, že sa Knack nechce hrať na nejaké prvotriedne dielo, skôr ide o jednoduchú arkádu, ktorá má v prvom rade zabaviť. A najlepšie takou formou, aby si ju vedeli užili aj deti, a to vlastne aj spĺňa.
Naozaj veľké zmeny sa odohrali v oblasti hrateľnosti. Tá bola v jednotke asi najslabším prvkom hry, ktorý celkový zážitok ťahal o niečo nižšie. Samozrejme, hra ponúkala nejaké tie puzzle a využívala schopnosť Knacka zväčšovať sa a meniť druhy relikvií za iné, v dvojke je ale celý systém posunutý na úplne inú úroveň. Zatiaľ čo jednotka dávala hráčom do rúk menej možností ovládania a situácie, kedy bol Knack vyšší alebo nižší, boli striktne dané hrou, v dvojke toto ani zďaleka neplatí. Hráči si môžu kedykoľvek zvoliť, či Knack bude využívať relikvie a zväčší sa, alebo ich jednoducho nechá tak a zmenší sa na pár desiatok centimetrov vysoký zhluk kociek. Tento systém má v hre svoje opodstatnenie, pretože v rámci level dizajnu ste nútení niektoré časti prechádzať práve s menším Knackom a naopak. Ide, pochopiteľne, o miesta, ktoré sú napríklad veľmi malé, prípadne príliš úzke.
Ani v dvojke nechýbajú momenty, kedy váš Knack bude tvorený ľadovými, sklenenými, kovovými a inými typmi relikvií. Ak je náhodou Knack tvorený niektorými z iných druhov relikvií, prispôsobujú sa tomu aj niektoré prvky v hrateľnosti. Napríklad ak je Knack plný ľadových kryštálov, dokáže zmrazovať svojich nepriateľov, a ak si zobral niekoľko sklenených častí, pri zmenšení využije práve tie, vďaka čomu je pre laserové senzory neviditeľný. Zaujímavé sú aj tie momenty, keď si na pomoc vezme zopár kovových kociek, ktoré zase využíva pri spájaní elektrických obvodov. Autori však tieto rôzne druhy relikvii nevyužili len takýmto spôsobom. Pri zmenšení a opätovnom zväčšení váš Knack pozbiera len svoje štandardné kocky. Z tých zvyšných sa ale vytvorí socha, ktorá vám v niektorých hlavolamoch poslúži ako závažie.
Veru, Knack 2 je plný rôznych hlavolamov, aj keď sú veľmi jednoduché, a to až tak, že by ich niektorí z vás ani za hlavolamy nepovažovali. Každopádne pre deti sa aj takéto hádanky môžu stať poriadnou záťažou na mozgové závity. Presúvanie celých políc vo veľkej knižnici či hľadanie tej správnej kombinácie na poskladanie cesty sú štandardné úlohy, ktoré budete musieť riešiť, no vždy sú príjemným spestrením rozbehnutej hry. Ťažko povedať, či autori nevedeli, alebo nechceli prísť s komplikovanejšími puzzle prvkami, no osobne to ako mínus nehodnotím. Navyše ak si hru pustí váš menší obyvateľ domácnosti a predsa len sa niekde zasekne, hra po chvíli blúdenia zistí, že potrebuje pomoc a vyskočí možnosť pre spustenie nápovedy, ktorá mu s celým riešením danej situácie veľmi elegantne pomôže.
Dizajn a rozmanitosť úrovní v Knack 2 je taktiež na vyššej úrovni. Hra ponúka omnoho viac druhov lokácií, ktoré prinášajú neustále nové typy nástrah. A to nielen automatické či v rámci spomínaného dizajnu úrovní, ale taktiež iné typy nepriateľov, ktorí sa vždy správajú odlišne. Každý nepriateľ má vlastné sady útokov a pohybov, ktoré si musíte napozerať, aby ste sa im vedeli prípadne vyhnúť. Knack je ale teraz omnoho viac pripravený čeliť náročným súbojom. V prvom rade si tentokrát nezabudol vziať štít, ktorým vie nielen blokovať útoky, ale tiež odrážať vystrelené náboje späť na nepriateľa, ak jeho použitie správne načasujete.
To je však len začiatok. Knack vo svojom strome schopností má viac ako tridsať rôznych vylepšení, ktoré sú rozdelené do štyroch kategórií. Každú kategóriu si však musíte postupne odomykať získavaním zručností z tej aktuálnej. Schopnosti si odomykáte výmenou za body získané zo špeciálnych krabíc či klasickými súbojmi. Kvôli tomuto stromu zručností sa výrazne prehlbuje súbojový systém hry, vďaka čomu je zábavnejší a musíte niekedy sami vyberať, ktorý útok je v danej situácii najvhodnejší. Comeback zažili truhlice so vzácnymi súčiastkami, z ktorých si po nájdení všetkých častí viete poskladať rôzne prístroje. Každá oblasť v hre ich skrýva niekoľko, no vedia byť dobre poschovávané. Na prvé dohranie, ktoré vám zaberie cez desať hodín, sa vám ich všetky nájsť určite nepodarí, a práve pre takéto prípady máte po dokončení k dispozícii New Game+ režim
Hra zaznamenala skvelý posun po technickej stránke a nejaký ten menší aj po grafickej. Jednotka síce nebežala najhoršie, no sem-tam prišli momenty, kedy sa snímkovanie výraznejšie prepadlo pod hranicu 30 fps. Dvojka v prvom rade vyzerá lepšie ako jednotka. Mestské lokality síce sú typicky rozprávkové, nezaujímavé, s divným pomerom veľkostí, zvyšok je ale značne detailnejší. Tvorcovia tiež vytvorili kvalitnejšie textúry a hra tak celkovo pôsobí oveľa lepšie. No a aj napriek tomu beží úplne bez problémov na 30 fps. V nastaveniach je tiež prítomné nastavenie pre uzamknutie snímkovania na 30 fps - inak snímkovanie môže ísť aj vyššie - no na štandardnej PS4 sa mi táto možnosť veľmi osvedčila. Majitelia PS4 Pro si zase môžu zvoliť, či preferujú vyššie snímkovanie, alebo vyššie rozlíšenie.
Knack 2 je lepší ako jednotka. Presnejšie povedané, je lepší ako (iba) priemerná jednotka. No stále vie zabaviť a ako jedna z mála hier ponúka lokálnu kooperáciu. Ide o pokračovanie, ktoré značke predsa len vylepšuje meno. Síce len o niečo, no aj to sa počíta. Hra ponúka rozmanitejšie prostredia, o trochu lepší príbeh a výrazne prepracovanú hrateľnosť. Každopádne aj napriek týmto vylepšeniam stále nejde o skákačku, ktorá by dokázala osloviť obrovské masy. Hre stále chýba toľko potrebný wow efekt, ktorý by vás pribil do kresla a hnal dopredu až k záverečným titulkom.
RECENZIE HRÁČOV |
PS4
Vývoj: Sony / Japan Studio Štýl: Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|