VAPORUM |
VAPORUM |
Upozornenie na úvod: Pri hraní tejto hry bol použitý papier a pero. Niektorí z vás pri tejto predstave zdvihnú obočie, iní okamžite vytušia, na čo boli tieto analógové pomôcky potrebné. Ak ste sa pri tomto výroku pousmiali a súhlasne pokývali hlavou, už pravdepodobne viete, čo môžete od hry Vaporum očakávať. Slovenský dungeon crawler v steampunkovom kabáte prichádza zahrať na city fanúšikom žánru, v ktorom kraľujú tituly, ako Dungeon Master, Lands of Lore či Eye of the Beholder.
Kedy naposledy ste si museli nakresliť hernú mapku na papier? Pravdepodobne to bolo veľmi dávno alebo vlastne nikdy. Krokovacie dungeony zažívali najväčšiu popularitu v 80. a 90. rokoch minulého storočia a zašlú slávu tohto žánru sa podarilo oživiť najmä sérii Legend of Grimrock. To, že dungeon crawlery ešte nepatria do starého železa, si myslia aj vývojári z bratislavského štúdia Fatbot Games a chcú vám to dokázať svojou dobre naolejovanou mašinou s názvom Vaporum, ktorú poháňa Unity engine a veľká dávka ambícií.
Už na prvý pohľad tu však nesedí niekoľko vecí. Kde sú zvyšní mágovia a rytieri, kniha kúzel a možnosť rozložiť kemp? Vaporum nechce byť ďalším Grimrockom, preto sa v tomto dobrodružstve ocitnete len s jednou osamotenou postavou v chladnom steampunkovom prostredí tajomnej veže stojacej uprostred mora. Nebudú tu žiadni kamaráti s fakľami, náš hrdina trpí dočasnou stratou pamäte a zatiaľ čo sa štverá jednotlivými poschodiami, rozpamätáva sa, kto vlastne je a kde sa nachádza. Príbeh je rozprávaný pomocou zápiskov v denníkoch a zvukových nahrávkach, ktoré postupne nachádzate.
Ak by ste odignorovali všetky záznamy v denníkoch, príbeh by vám mohol ľahko uniknúť pomedzi prsty, no tvorcovia sa rozhodli dôležité útržky nadabovať. Všetkých odporcov dlhého čítania poteší, že hlavné postavy majú hlas a svoje motivácie predstavia aj počas prieskumu okolia. Jednotlivé zápisky všetkých aktérov odhaľujú minulosť, čo sa vo veži Arx Vaporum dialo, ale zároveň vás tak pripravia na hrôzy, ktoré vás čakajú. Aj keď sú postavy a príbeh napísané s citom, chýba im nápaditosť a zachraňuje to hlavne zvrat na konci hry. Aj napriek tomu, že sa hra zbavila tradičného fantasy elementu, hutná atmosféra dungeonov ostala, aj keď steny nie sú z kameňa, ale niekoľkých vrstiev kovu.
Nebudete potrebovať kúzla a zabudnite na beštiár mýtických zvierat. Vaši nepriateľa sú výsledkom experimentovania s látkou zvanou fúmium, ktorá koluje aj vo vašom exoskelete. Na úvod si stačí vybrať, akú kopu plechu preferujete – exoskelet, ktorý podporuje bojaschopnosť, technológiu alebo odolnosť. Čím viac fúmia získate, tým viac pasívnych schopností môžete odomknúť. Aktívne schopnosti sa však neobjavujú žiadnym zázrakom, ale predstavujú prístroje, ktoré nachádzate po zničení nepriateľov, pripadne zapadnuté prachom po niektorých z obyvateľov veže. Všetky tieto detaily do seba perfektne zapadajú a steampunkové prostredie tak nepôsobí ako póza, ale ako plnohodnotný svet, na ktorom je Vaporum postavené.
Do rúk sa vám síce dostane meč, no pribudnú k nemu strelné zbrane a spolu s ďalšími vychytávkami vo vašom exoskelete vám poskytnú ochranu pred nepriateľmi. Súboje prebiehajú v reálnom čase, no celý svet je stále mriežkovaný. Fungujú tu tradičné úskoky do strán nasledované rýchlym švihom do nepriateľa, no autori sa rozhodli tento zastaraný systém preniesť do 21. storočia s väčšou dávkou dynamiky. Manévre v hre sú rýchlejšie a súboje si vyžadujú pohotovejšie myslenie, pretože úskoky po čase už nebudú nič platné.
Nepriateľov v hre nie je veľa, no každý z nich má rad schopností, ktorými vás vie ľahko dostať do úzkych. Niektorí z nich dokážu útočiť plošne a uhýbanie do strán, ktoré je pre tento žáner také typické, zrazu nebude mať efekt. Elektrina či kyselina zaberie niekoľko políčok naraz a meč bude lepšie vymeniť za brokovnicu, ktorá toxického robota odhodí aspoň o políčko dozadu. Muž s plameňometom vám zakúri rovno pod nohami, niektoré druhy hmyzu skáču, pľujú a keď sa všetky dvojnohé a štvornohé potvory spoja, vtedy už treba kombinovať všetky schopnosti, ktoré vám exoskelet ponúka.
V hre je celkovo dvanásť levelov, respektíve poschodí, pričom každé z nich je špecifické a je zrejmé, že slúži na iné účely. Aj po dohraní hry si budete pamätať atmosféru zatopeného prvého poschodia, knižnice, laboratórií, pascí či experimentálnych miestností. Prepracovaná je nielen ich vizuálna stránka, ale aj samotný dizajn levelov. Ten oceníte nielen pri prieskume Arx Vaporum, ale aj pri spomínaných súbojoch náročných na taktizovanie. V leveloch sa mení zloženie a dominancia nepriateľov a tomu je prispôsobený aj priestor. S trochou snahy ho vždy dokážete využiť vo svoj prospech a pomocou taktiky sa ľahšie ubránite. Vždy si dokážete nájsť niekoľko políčok na uhýbanie a využitie svojich schopností.
Pre menej trpezlivých je tu však vždy možnosť presekať sa až na koniec. Kedykoľvek počas si hry si môžete zmeniť obťažnosť, čím sa eliminuje pocit frustrácie, no zároveň aj radosť zo súbojov. Keď sa nepriatelia začnú nepredvídateľne rútiť z viacerých strán, niektorí hráči pod tlakom zabudnú na taktiku a súboje sa môžu premeniť na nutné zlo. O niečo priateľskejšie sú však hádanky, ktoré autori pripravili. Snáď okrem jednej, kde nebolo úplne jasné, čo je potrebné robiť, sú všetky na príjemnej priemernej úrovni obťažnosti, čo však môže byť pre niekoho sklamaním. Vyskúšate si všetky klasické riešenia, od hodu tehlou na plošinu, cez posúvanie bariér, po memorovanie blikajúcich svetiel a lúčov.
Vďaka prepracovanému level dizajnu sa nikdy nestratíte a postup je len na vás. Hra nepôsobí ako tunel s niekoľkými odbočkami ani ako klaustrofobické bludisko. Riešenie úloh sa dokonca občas nachádza na dvoch poschodiach naraz. Postupné odomykanie vybraných častí levelu vždy dáva perfektný zmysel, pričom miestnosti, ktoré na začiatku nie sú prístupné, na konci môžete otvoriť. Postupovať môžete podľa seba a nikdy nezostanete v štichu bez prístupu do nejakej časti levelu. Na svoje si prídu aj lovci skrytých miestností a nechýba zopár easter eggov či vtipných narážok.
Na celý level sa, samozrejme, môžete pozrieť na mape, pero a papier sú len možnosťou pre nostalgikov. Hra totiž ponúka niekoľko nastavení, ktoré majú potešiť všetkých veteránov žánru. Či už je to mód starej školy, ktorý vypne automapu, alebo elitný mód, ktorý vypne možnosť ukladať hru mimo začiatku levelu. Aj pohyb v hre si môžete zmeniť z klasického krokovacieho na plynulejší pohyb, ktorý pri chôdzi dokresľuje mierne kývanie pohľadu.
Vaporum je bez pochýb jednou z vizuálne najkrajších hier, aké na Slovensku vznikli. Ukazuje sa to nielen na grafickom spracovaní, ale aj dizajne postáv a na detailoch prostredí. Pri steampunkovej téme sa dalo ľahko spadnúť do zhrdzavenej sépiovej schémy, no tvorcovia dokázali aj temnote dodať pútavé farbené podtóny, ktorými odlišujú jednotlivé levely. Hra nezaostáva ani po zvukovej stránke. Hudba sa mení pri každej zmene prostredia a pocítite prechody z haly so strojmi do vlhkého skladu, kde kvapká voda. Symfónie mechanických zvukov znejú akoby z lekcií Trenta Reznora.
Chalani z Fatbot Games tak celkovo ukázali, že nezanedbali jediný aspekt hry, a pritom takému malému tímu so štyrmi ľuďmi by sa nejaké chyby dali pokojne prepáčiť. Na Vaporum je však vidno, že nevznikla len ako nejaká kópia Legend of Grimrock. Na hre sa podpísala veľká znalosť žánru dungeon crawlerov a autori si z neho zobrali to najlepšie. Eliminovali frustráciu zo stereotypných súbojov v štýle udri a uteč a pritom zachovali hutnú atmosféru, ktorá k žánru patrí. Hra osloví prevažne skúsených hráčov dungeonov, no náročnosť hádaniek bude pre nich možno nižšia ako to, na čo sú zvyknutí. Vaporum je však pripravená čeliť ich vysokým nárokom na zábavné súboje a ukazuje, že vďaka niekoľkým inováciám môže žáner dungeon crawlerov nielen vstať z prachu, ale dokonca sa aj niekam posunúť. Našincov určite poteší slovenčina, ktorá v hre nebude chýbať a aj keď ešte nie je kompletná, už čoskoro ju snáď autori dokončia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Slovenské hry Vývoj: FatBot Games Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|