RUINER |
RUINER |
Videohry hrám a recenzujem už roky. Po takej dlhej dobe sa mi nestáva často, aby som bol nejakým titulom pohltený a nadšený už v prvých okamihoch po jeho spustení. Ruiner si ma však získal okamžite - svojou prezentáciou, unikátnym a jedinečne spracovaným svetom aj dynamickou hrateľnosťou. A hoci má aj určité slabiny, poskytuje veľkú dávku adrenalínu a zábavy.
Ruiner je kyberpunková mega akcia, ktorá ukazuje, že s Unreal enginom sa dá stále pracovať veľmi efektívne a umožňuje vytvoriť niečo veľmi špecifické. V tomto prípade je to brutálny adrenalínový masaker, ktorý sledujeme pohľadom zhora. Je sprevádzaný kvalitnými predelovými scénami, pôsobivými vizuálnymi efektmi a obrazovkami s komiksovým vizuálom. Keď k tomu pridáme nadupaný elektronický soundrack, výsledný dojem je skrátka perfektný.
Už samotný hlavný hrdina s maskou na tvári, na ktorej sa objavuje vysvietené „kill you" rútiaci sa v ústrety nepriateľom s dôrazným príkazom „kill the boss", čo mu rezonuje v hlave tak, že to priam cítite v tej vašej, je cool. A to je len skromný začiatok. Po žeravom úvode zisťujete, že váš mozog niekto hackoval, čo vlastne v technologicky vyspelom svete s digitálnymi vychytávkami ani nie je prekvapivé. Máte novú partnerku, ktorá vám dáva inštrukcie, ako sa pomstiť tomu, čo vám to spôsobil. A hlavne vám pomáha oslobodiť brata, ktorého ten sviniar stále väzní niekde vo svojom komplexe s po zuby ozbrojenými strážcami a najmodernejšími bezpečnostnými systémami.
Hoci sa príležitostne prechádzate po futuristickom meste, kde občas hodíte reč s technikom, prípadne inými domorodcami, väčšinu času strávite bojmi v hypermoderných bludiskách a továrňach. V bitkách narobíte masaker už len používaním ľavého tlačítka myši, ktorou aj zameriavate svoje ciele. Rôznych grázlov, kyborgov, opancierovaných strážcov, navádzané míny a početných bossov môžete likvidovať údermi a sekmi pekne zblízka, ale aj dávkami zo strelných zbraní. Základom je palica a nekonečnou muníciou vybavený automat Ruiner, ale popritom môžete používať množstvo ďalších vražedných predmetov s limitovanou životnosťou.
Nepriateľov rozkúskujete katanou, predierkujete rotačným guľometom, spálite plameňometom, znehybníte a rozbijete na kúsky zmrazovačom, odhodíte sonickou zbraňou. To všetko po sebe zanechajú vaše obete alebo dostanete ako odmenu po vyčistení okolia, keď sa zjaví prístroj weapon grinder. Ten do vás navyše nasype extra karmu suplujúcu tradičné skúsenosti. A občas narazíte na sejfy so zbraňou, do ktorých sa dostanete jednoduchým hackovaním - stláčaním zobrazených šípok v limitovanom čase. Podobne otvoríte aj niektoré dvere. Neskôr vám prechody sprístupní aj nedobrovoľný pomocník, ktorého treba vždy trochu potýrať, aby poslúchol.
Jednotlivé úrovne sú tvorené uličkami, ktorými voľne prechádzate a príležitostne v nich niekoho zastrelíte alebo otvárate debničky s ďalšou karmou. Tieto chodby prechádzajú do improvizovaných arén - väčších či menších priestorov, kde vás systém dočasne uväzní, až kým nezlikvidujete stanovený sortiment nepriateľov, ktorí sa postupne valia z každej strany a výsadkových modulov. Takéto boje sú rýchle, veľmi adrenalínové a musíte v nich dobre mieriť a strieľať, ale hlave byť neustále v pohybe, inak je zakrátko po vás. Aj napriek tomu budete umierať, ale určite menej a v takom prípade bleskovo a bez zdržovania reštartnete arénu a mastenica sa opakuje, až kým nevyhráte. Potom môžete ísť ďalej.
Vaša životnosť závisí od červených krížikov reprezentujúcich zdravie a bleskov, ktoré znamenajú energiu. Oboje si dobíjate aj generátormi, ktoré občas zažiaria na podlahe a tiež jednorazovkami, ktoré priebežne vypadávajú z nepriateľov. Prežiť vám však pomôžu najmä schopnosti, ktoré sa odomykajú popri zvyšovaní levelov postavy a použijete na ne skill body. Predstavuje to viac ako tucet aktívnych a pasívnych schopností, ktoré je možné ešte aj vylepšovať. Najlepšie na tom však je, že skúsenostné body smiete kedykoľvek prerozdeliť a nielen pridávať, ale aj uberať. Takže ak niektorá vychytávka nesplní vaše očakávania, alebo by sa vám hodila iná a na vyššej úrovni, uberiete hoci aj všetko z jednej schopnosti a vrazíte to do inej. Takýmto spôsobom môžete vytvoriť a skúšať množstvo kombinácií.
Zvolené bonusy a bojové doplnky potom aktivujete pravým tlačidlom myši, medzerníkom, shiftom a ďalšími akčnými klávesmi prakticky umiestnenými okolo tých pohybových. Zvyčajne pri aktivácií spotrebúvajú energiu. Veľmi užitočný je energetický štít, bez ktorého nedokážete odolať ničivým lúčom niektorých bossov. Rovnako je v podstate nevyhnutné skĺznutie aspoň na základnej úrovni, ktorým sa bleskovo vyhnete nepriateľským útokom, alebo sa okamžite dostanete súperom na telo, keď uhýbajú. Oplatí sa investovať aj do regenerácie, ktorá premieňa energiu na život a na vyšších stupňoch zas umožňuje obnovovať aj tú. Okrem toho je k dispozícii výbušná a paralyzujúca šoková strela, kinetická bariéra, možnosť ovládnuť protivníka, spomaliť čas, zvýšiť celkovú kapacitu zdravia aj muníciu dočasných zbraní, privolanie zásobovacieho modulu s výzbrojou alebo bonus na dočasné nabudenie sily, rýchlosti a ďalších atribútov.
Bossov je veľa a niekedy ich je nasekaných aj viac za sebou. Väčšinou majú humanoidnú formu, ale niekedy sa postavíte aj proti strojom. Často stojí boss proti vám sám, takže sa nemusíte zaoberať nejakými poskokmi, ale jeho útoky sú devastačné, takže uhýbanie či chránenie štítom je nevyhnutnosťou. Inokedy treba myslieť aj na tú háveď naokolo, ktorá ale môže byť aj užitočná. Napríklad pri prvom silnejšom oponentovi zabíjaním bežných nepriateľov predlžujete limitovaný čas (inak sú ale bitky bez obmedzení). V neskorších fázach bossom pomáhajú veže, ktoré sa objavujú naokolo a doslova vysávajú vašu energiu alebo zdravie. Nápadité je ostreľovanie robotických ramien, ktoré musíte opakovane oslabovať. Následne sa objavia zdroje, ktoré treba likvidovať, kým ich ich stroj zbiera. Keď ich zničíte určitý počet, celý mechanizmus skolabuje.
Boje sú sprevádzané krátkodobým spomalením času v kľúčových momentoch, ako aj počítadlom zabití, keď sa vám podarí séria s niekoľkými obeťami rýchlo za sebou. Adrenalín pritom rýchlo stúpa, rozhodujú bleskové reflexy, vhodne načasované použitie schopností a výmeny zbraní. Okolie sa zapĺňa mŕtvolami a zalieva krvou a hráč je vybudený na maximum. Po každej aréne okamžite nasleduje aj krátka bilancia zabití aj s písmenom, ktoré vyjadruje, ako efektívne ste si počínali. Tak to je aspoň na normálnej a ťažkej obťažnosti. Obidve sú dosť hardcore, čo dáva hre ten správny náboj, aj napriek mnohým nevydareným pokusom.
O to viac prekvapí príliš benevolentná ľahká obťažnosť, ktorú takto tvorcovia dodatočne upravili na základe požiadaviek hráčov (určite konzolistov, ktorí s gamepadom jednoducho nestíhajú). Môžete si ju prepnúť aj počas hrania - napríklad ak ste už totálne frustrovaní nejakým bossom, ktorého nie a nie zdolať. No na easy je to už skrátka priveľmi easy a úplne sa vytráca náboj, ktorý majú vyššie stupne náročnosti. Aj veľmi húževnatého súpera odpálkujete bez väčšej námahy a snahy a to už skrátka nie je ono. Takže na najnižšej obťažnosti nehrajte, inak si pokazíte zážitok. Respektíve si ju naozaj len nachvíľu prepnite, ak sa vám zdá aktuálny protivník nezdolateľný, no potom rýchlo späť na tvrdší režim. Počítajte však s tým, že hra vám tento poklesok zohľadní vo finále.
Ruiner je skvelý akčný nárez, ktorý prináša niekoľkohodinovú adrenalínovú zábavu v parádnom prevedení. Určite je lepšie hrať myšou na PC, pretože hra je frenetická a rýchla, vyžaduje veľmi dobré reflexy a svižný pohyb, ktorý s konzolovým ovládačom zrejme nedosiahnete. Dynamický zážitok sprevádza jedinečné audiovizuálne spracovanie. Presne takto si predstavujeme modernú videohru v 21.storočí. Je to skrátka veľmi štýlový a zábavný masaker.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Windows Switch Vývoj: Devolver Digital / Reikon Games Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|