WRC 7 |
WRC 7 |
Keď sa pred dvomi dostala oficiálna licencia na rally do rúk francúzskeho Kylotonnu, nevkladali sme do nových pretekov veľké nádeje, nedúfali v dobré umiestnenie na konci rýchlostnej skúšky o kvalitné preteky. WRC 5 len mierne vyčnievalo nad priemerom, avšak šiesty diel WRC-čka sa napodiv podaril. Nebola to simulácia doťahujúca sa na nárazník Dirt Rally ani bohapustá arkáda v štýle Sega Rally. Išlo len o fajn rally. Zábavné, chytľavé a prístupné. Sedmička v nastolenom trende nepoľavuje, no ani výrazne nevyčnieva.
Je to už údel hier podľa oficiálnej licencie: dostanete ako na tácke všetky tie super veci, ako skutočné autá, trate, jazdcov a keď sa vyberiete na výlet medzi divákov, tak tí sa len prizerajú, obrazovka blikne a dostanete sekundovú penalizáciu. Všetko je na svojom mieste, čo je chvályhodné, avšak znamená to i to, že si nevyskúšate žiadne iné vozidlo, len to onálepkované, trate sú spoločne s jazdcami zviazané licenciou, a teda na zaujímavé chuťovky z Dirt Rally môžete pokojne zabudnúť. WRC 7 prináša masovo hrateľný mix medzi simulátorom a arkádou. Robí to dobre a ani raz sme nemali pocit márnivosti, avšak hre chýba potrebný wow efekt.
Isteže, na rally sa nedá mnoho vymyslieť, hlavne na tom, ktoré je obmedzené úzkymi mantinelmi licencie. Oproti predošlým dielom z produkcie talianskeho Milestone si však jazdný model drží svoj štandard a autá zbytočne neplávajú, nesprávajú sa (až tak) neštandardne a skrátka to nie je Need for Speed. Napríklad teda zabudnite na široké cesty, po ktorých si to môžete ládovať dvestovkou od krajnici ku krajnici. Tu to až tak nejde a napríklad preto, že tú dvestovku v počiatkoch kariéry ani z auta nedostanete a vlastne ľavým kolesom lížete ľavý kraj šotolinovej cesty a tým pravým máte miesto akurát na to, aby ste nemali pocit, že idete tunelom. Áno, je to o hubu a udržať auto vo vymedzenom priestore chce trochu iný prístup. Ale je to aj poctivý adrenalín.
A práve v tom tkvie neskutočne príťažlivé kúzlo nového (a taktiež šiesteho) WRC-čka. Príliš vás nepenalizuje, ak pristúpite na základné pravidlá: plyn je na to, aby ste sa s ním maznali, dupať na brzdu môžete iba tak v snoch, pretože ak to spravíte pred zákrutou a zatočíte, môžete očami brzdiť koľko len chcete, veľa nezmôžete. Nie sú to preteky v akcelerácii alebo maximálnej rýchlosti, motor udržujete neustále v otáčkach, aby zabral v správnom momente (o pridávaní plynu až v druhej časti polomeru zákruty snáď ešte učia v autoškole) a zbytočne vás to nevynášalo do bariér. Naučíte sa to a zažijete neskutočne skvelú jazdu. Adrenalínovú a nesmierne animálnu, pretože pocit z rýchlosti je úžasný a nemusíte mať pod rukami žiadny vytunený športiak - nie, tatkova rapidečka to tiež nie je.
Ohromujúci dojem z bravúrnej jazdy pri vyberaní zákrut lížuc krajnicu, to je na nezaplatenie a nemusíte mať vo vrecku ani žiadnu kreditku. Taktiež netreba hneď krútiť volantom za niekoľko stoviek, svoje si užijete aj s gamepadom, s ktorým je ovládanie pohodlné, len si hneď na začiatku zvýšte citlivosť zatáčania aspoň o 15%. WRC 7 vám nedáva nesplniteľné ciele, ak ste nováčikovia alebo nie až takí náruživí hráči. Má však aj mantinely, za ktoré vás nepustí a kruto trestá, ak sa čo i len chvíľu nesústredíte. Sekundy za penalizáciu sú strašiakom a keďže hra neobsahuje žiadnu barličku v podobe vracania času, je jedinou možnosťou reštart rýchlostnej skúšky. A ak tá trvá napríklad päť až deväť minút, už je to na zváženie, či sa to predsa len nenaučiť a jazdiť na hrane, no s rešpektom.
Dojem z hrania WRC 7 je vynikajúci a ak si chcete len tak zajazdiť nejaké rally, niet lepšej alternatívy, ako je práve táto hra. Musíte však zabudnúť na to, že dostanete čokoľvek viac. Kariéra vás prevedie od začiatkov vo WRC Junior (máte na výber až z jedného vozidla, hoci v rôznych tímoch, no rôzne reklamné nálepky nás až tak nerajcovali ako sen o inom vozidle), cez WRC druhej kategórie, až po kráľovskú triedu. Čaká vás 13 lokalít, niečo cez päťdesiat rýchlostných skúšok za rôzneho počasia a dennej doby. Každá krajina je špecifická a zamilovať sa dá do akejkoľvek. Rovnako môžete nenávidieť - lebo tie jarky vo Fínsku sú horšie ako v malých dedinkách v skutočnom Chorvátsku.
Vyskúšate si všetky druhy povrchov a rozdiel medzi nimi badať, takže na asfalte sa jazdí trochu inak ako na šotoline. Na snehu sa šmýka, ale to zistíme onedlho aj v praxi, kde nám to predvedú mnohí experti na skutočných cestách. Ráno svieti slnko do očí, v noci vidíte veľké nič a tie svetlá, čo vám namontovali, sú zrejme len parkovačky z ojazdeného bavoráku z Rakúska. Rýchlostné skúšky v noci sú náročné a drsné, niekedy, žiaľ, až frustrujúce, pretože nevidíte príliš pred seba a práve neprehľadnosť je veľkým nepriateľom v úspešnej jazde. Tobôž ak si ich po niekoľkých nárazoch rozbijete - to je konečná, nakoľko tma je vo WRC 7 skutočnou tmou. Taktiež pri jazde za šera je viditeľnosť nízka, ešteže si môžete sami zapnúť svetlá, ak vám to hra defaultne neponúkne.
Trochu zamrzí len to, že dážď a sneh sú len dekoráciou a nemohli sme sa sebapoškodzovať nočnou jazdou lesom v zasneženom Švédsku počas poriadnej metelice. To sme však trochu odbočili: takže prostredia sú tu snáď všetky, na ktoré si spomeniete a kariéra vám ich pekne hádže jedno po druhom tak ako sa patrí. Vy sa snažíte zájsť čo najlepší čas a nezničiť si autíčko, pretože oprava medzi dňami vás stojí čas a ten nie je bezodný. Ak si chcete zajazdiť len tak, je tu, samozrejme, tá možnosť a môžete si zvoliť cielene alebo všetko nechať na náhodu. Multiplayer je prítomný taktiež, no stále sa jazdí len na čas, lokálne tu nájdete split screen, no o tom rally nie je. Možno by sme si radi skúsili besnenie s viacerými autami na tratiach, avšak tie svojou šírkou tejto myšlienke veľmi nenahrávajú.
Tak prečo neskáčeme od nadšenia? Už sme to naznačili. Licencia je fajn, ale… a tie tri bodky sú, žiaľ, i výčitkou, pretože nič navyše alebo špeciálne tu nenájdete. WRC 7 sa hrá skutočne dobre, ale je to skôr akcia, ktorej chýba viac dlhších rýchlostných skúšok a väčšie pohltenie. Svoje sme zažili v staručkom Richard Burns Rally, tu na trati ostanete len párkrát niečo cez 10 minút a kto zažil polhodinu s vyplazeným jazykom, na to nedá dopustiť. Aj preto sme si náramne užívali niečo cez 23 km v malebnom Poľsku. V garáži sa veľmi hrabať nebudete, vlastne ani poriadne nie je kde. Kariéra je úplne mdlá, neponúka nič viac ako sled vopred pripravených pretekov, kde môžete odklepávať áno, chcem ísť ďalej. Žiadny osobný progres, zbieranie skúseností, odomykanie obsahu, komunikácia s tímom, zlepšovanie vozidla. Ak sa vám darí, sú v tíme všetci nadšení a ukazovateľ spokojnosti je v zelenom. V opačnom prípade to je skrátka opačne, žiadne veľké haló okolo tu nehľadajte.
Režim kariéry nám aj preto pripadal mierne chudobný, avšak jedná sa o čisto subjektívny dojem a možno práve vám omáčka okolo nebude vôbec chýbať. Okrem štatistík tu nájdete len spomínané rýchle preteky. Nič viac ako samotné jazdenie. Čo nie je hneď na škodu, preto vidíte v hodnotení krásnu sedmičku korešpondujúcu s nadpriemernou hrou (s úsmevom uvítame odborné príspevky v diskusii typu prečo ste dali Wolfensteinovi 2 / Call of Duty / čomukoľvek deviatku a tomuto len sedmičku, autor je decko, podplatený a debil). Ale nie je to ani nič viac. Presne ten moment, kedy si len tak jazdíte, skúšate odomknúť niečo nové alebo si užívate obľúbené rýchlostné skúšky a zbierate aj čosi viac ako odjazdené kilometre od achievementov.
Technické spracovanie nepredstavuje žiadny zázrak. Autá sú vymodelované dostatočne zaujímavo, poškodenie je skôr decentné a vizuálne. Po kolesách ostávajú stopy a vyjazdené koľaje, no vplyv na jazdu to nemá, pretože pred vami to je len textúra, po ktorej nik predtým nešiel. Prostredie okolo vás je skôr slabšie a repetitívne. Omnoho viac zamrzí nie práve najdômyselnejší fyzikálny engine, ktorý nie vždy rešpektuje hybnosť vášho vozidla a niektoré prekážky. O stĺpik sa zastavíte akoby to bol betónový pilier mostu a pri výjazde do prírody zem či sneh poriadne okolo vás nelieta. Motor poriadne hučí, turbo praská, spolujazdec kričí príkazy (ak sa vám pokazí elektronika, máte po vtákoch a nepočujete nič). A znovu nás navigátor často neraz miatol, hovoril sled zákrut nezmyselne za sebou alebo neskoro a často sme jazdili radšej pocitovo s krátkym pohľadom na vizuálneho pomocníka.
Pri hraní WRC 7 sme sa bavili. Nie, že nie. Je to však len ďalší ročník do zbierky, po ktorom môžete, ale nemusíte siahnuť, lebo je tu aj stále kvalitná šestka. Rovnako dobrá, zábavná a vlastne aj vizuálne strohá ako táto novinka. Nič to nemení na fakte, že má WRC 7 na to, aby sme si ju zapamätali ako jednu z tých lepších rally hier s oficiálnou licenciou, ktorá nás za posledné roky navštívila. Ak chcete nové rally preteky, nie ste príliš hardcore a v Dirt Rally vám to veľmi nejde, lepšia alternatíva ako WRC 7 vlastne momentálne asi nie je.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bigben Games / Kylotonn Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|