NEED FOR SPEED: PAYBACK |
NEED FOR SPEED: PAYBACK |
Každý ďalší diel série Need for Speed je porovnávaný so svojimi predchodcami a minulosť vychádza mnohokrát - s poriadnou dávkou nostalgickej zaslepenosti - o čosi lepšie. To už bolo v Undergroudne, tamto zas v Hot Pursuit, hento mal lepšie ProStreet a všetci chceme skôr nový Shift alebo Porsche Challenge. Najnovší diel s podtitulom Payback sa snaží spojiť dohromady hneď niekoľko dielov celej série. A čo nám vzniklo? Guláš. Tak trochu bez chuti.
Aj keď sa stáva pravidlom, že na najnovší diel akejkoľvek série (obzvlášť ak je od nejakého molocha typu EA, Activision či UbiSoft) treba nadávať. Povinne a bez servítky pred ústami, pretože tak je to jedine správne. Pritom mnohé, ak nie všetky pokračovania pokračovaní iných seqeuelov, sa hrajú dobre a sú zábavné. Need for Speed: Payback sa snaží o to, aby mal pre každého fanúšika série niečo, čím ho pritiahne. V konečnom dôsledku je výsledný mišmaš bohatý na obsah a možnosti, ale celkovo bez chuti, nevýrazný. Niežeby hrateľnosť padala na zásadnej chybe v hernom dizajne. Len je výsledný efekt trochu nedovarený - a teraz subjektívne, nás vlastne nebavilo arkádovo jazdiť dlhšie než hodinku denne a aj to bolo ku koncu už skôr nútenie sa.
Ale poďme od začiatku. Znovu je tu príbeh, avšak tentoraz nie v štýle lineárneho The Run alebo filmového Need for Speed spred dvoch rokov. Máme tu jazdcov v nelegálnom svete tuningu, ktorým klepne po prstoch spoločenstvo The House, do toho si primiešajme zradu a následnú túžbu po pomste priateľov. Popcornové béčko s mizernými dialógmi a ľahko predvídateľným progresom málokoho prekvapí, tobôž prinúti sledovať zápletku viac než prvých pár minút. Ešteže je možné sekvencie preskakovať, inak by sme sa nudili rovnako ako pri zúfalo dlhých loadingoch. Ani reštart eventu nie je žiadnou prechádzkou ružovou záhradou, no zvyknete si. Ak si odjazdíte zopár vopred pripravených pretekov za vybrané postavy, pričom každá z nich vyznáva odlišný štýl, dostanete k dispozícii priemernú krajinu Fortune Valley (kombinácia Vegas, Nevady a Utahu). Rozlohou neprekvapí ani neurazí, ale aspoň to nahráva pestrosti. Škoda, že jediné, čo sa mení, je denná doba. Vrtochy počasia dostali červenú.
Hneď prvé kilometre vás presvedčia o tom, že tu máte stále staré a dobré Need for Speed s arkádovým jazdným modelom, kde zákruty vyberáte šmykom, driftovanie je ľahko ovládateľné, všade sa to hemží vytuningovanými strojmi a ste skrátka cool, in, takže šiltovku si dajte nakrivo, tu ide i o efekt. Napriek tomu, že vám pri jazde budú prekážať civilní jazdci, má model poškodenia minimálne zastúpenie, o vplyve na ovládanie vozidla nehovoriac. Oškriete si iba ak lak, inak pohodička, čelné zrážky a neviditeľné bariéry vás maximálne spomalia. Fyzika okolo trate ovplyvňuje deštrukciu prekážok, nie jazdný model. Všetko okolo vás lieta, no niektoré stĺpy a zvodidlá sú nezničiteľné. Nie je to Burnout: Paradise, ale aspoň niečo. No zamrzí, ak nám dajú otvorenú krajinu a neviete sa vyštverať cez malé skaly ktoré suplujú betónové steny.
Ako sa to teda hrá? Môžete si len tak jazdiť, desiatky kilometrov ciest sú doplnené o offroadové besnenie. Sú pre to určené aj špeciálne triedy vozidiel, ktoré oproti trhačom asfaltov nemajú akceleráciu a maximálku okolo tristovky, no mimo vozovky im to ide skvelo. Okrem príbehových misií rozdelených do niekoľkých tried, o ktorých si ešte napíšeme, si môžete len tak jazdiť a prekonávať rýchlostné rekordy, skákať do diaľky, zbierať bonusové žetóny, strhávať bilboardy, driftovať na skóre a podobne. Prevedenie otvoreného sveta je zaujímavé a jazda arkádovo príťažlivá tak, že sa k jednotlivým bodom dostanete bez rýchlych presunov, aby ste si rýchlosť čo najviac užívali. Zatiaľ to klape, prvá hodina za nami.
Nájdete tu metropolu, púšť s kaňonmi, prostredie s lesmi a nesmú chýbať ani široké a dlhé diaľnice. Ak sa nechcete preháňať po diaľnici, nájdete tu cesty druhej triedy či rôzne skratky. Škoda len, že okolo vás je okolie pomerne mŕtve až prázdne a civilní šoféri sú tak trochu samovražední retardi idúci si po svojom stoj čo stoj. Omnoho viac nás mrzí, že policajti tu vlastne ani neexistujú a naháňačky s nimi si užijete len v naskriptovaných misiách. Práve na súboje so strážcami zákona sme sa tešili. Tak si bezhlavo jazdíte a o to viac si všímate nedostatky, ako napríklad už spomínané odfláknuté poškodenie vozidiel, niektoré nezmyselne neviditeľné bariéry alebo celkovú prázdnotu okolo vás.
Aby ste si odomykali nové možnosti, musíte napredovať v príbehu. Spektrum misií sa tvári rôznorodo, no v podstate sa strieda jazdenie cez checkpointy s driftovaním a drag race, kedy musíte manuálne preraďovať. Je úplne jedno, či idete sami, s ostatnými jazdcami, zastavujete na vopred určených bodoch, kde prevezmete tovar alebo unikáte pred policajtmi. Máte časový limit a do jeho vyčerpania musíte doraziť do cieľa. Alebo obyčajné preteky, v ktorých sa ráta len prvé miesto. Niekedy si síce musíte trasu naplánovať, ale ide len o to, aby ste s čo najmenším počtom chýb a búračiek zvládli adrenalínovú jazdu. Lenže aj tá začne po čase nudiť, pretože trať sa časom naučíte a ak jazdíte proti ostatným, bude vás nesmierne iritovať systém, vďaka ktorému nikdy súperom neujdete a neustále vás môžu zostreliť. Niekedy je nerealistická akcelerácia aut, ktoré ste len pred chvíľou predbehli, úplne absurdná.
Driftovanie je založené na už prevarenom vyberaní zákrut v čo najvyššej rýchlosti šmykom, hlavne čo najefektnejšie. Násobiče bodov za dokonalé prevedenie v sérii vám zaručia dostatočný obnos na otvorenie novej úlohy. Akýkoľvek kontakt súčet bodov uzamkne, násobič vynuluje a vtedy je niekedy len krok od toho, aby ste si uľavili na celú miestnosť vymenovaním chulostivých problémov súčasnej politickej garnitúry. Akčný model nahráva opakovaniu a skúšaniu. Naopak sme sa príliš nebavili pri drag race, ktoré sa dá zvládnuť jednoducho tým, že si poriadne vylepšíte vozidlo a súpera prekonáte silnejším autom.
A keď sme už pri tom, tentoraz sa v aute nehrabete doslova a nekupujete si lepšiu prevodovku, ktorá vám dá 0,3 bodu do zrýchlenia a vyzerá skrátka super, ale za splnené misie dostanete kartičku, ktorá zabezpečí to isté. Alebo si kartičky kupujete vo virtuálnych obchodoch, predávate tie nepotrebné a zvyšujete finálne ohodnotenie vozidla prostým číslom. Vzhľadom na náhodný výber vylepšenia začnete úlohy opakovať. Len preto, aby z výberu vypadlo niečo lepšie, aby ste si mohli vozidlo upraviť. Alebo - a teraz sa pozrieme do zeme - otvoríte skutočnú peňaženku a platíte. Úroveň stupidity tohto nápadu je porovnateľná s… s… vlastne ani netušíme ako mohol tento sprostý nápad prejsť bez toho, aby komukoľvek trklo, že je to do neba volajúca hlúposť.
Pred každou úlohou vidíte úroveň súperovho vozidla, či akú ju majú ostatní jazdci a ktorá je teda optimálna. Nie je však problémom podliezať latku tým, že si svojho tátoša naboostujete alebo prekonáte ostatných so slabším vozidlom, len to chce dokonale poznať používané auto a využívať jeho prednosti. Hlavne pri off-road pretekoch, kde sa nám niekoľko ton vážiaci kolos osvedčil viac ako rýchle a neposedné športiaky, ktoré sme skrátka zostrelovali z trate a jazdili sme skratkami, čiže krížom k checkpointom. Sranda je v tom, že vyššie spomínané kartičky sú viazané na vozidlo, s ktorým danú úlohu splníte. Nie, že si „nasyslíte" niečo do zásoby alebo nepoužité kartičky investujete do nového vozidla. Ak ste niektoré nakúpili za virtuálnu menu a po úspešnom preteku vymenili, išlo nezvratne o naivnú investíciu.
Poďme na pozitívnejšiu notu. Paradoxne sme si najviac zábavy v príbehu užili s vedľajšou postavou. Hlavný protagonista Tyler Morgan je presne ten typ mladého muža, ktorému by ste radi dopriali víkend na záhradke s rýľom v ruke, aj keby netušil, ako sa tá vec drží. Mladý hláškujúci frajer je nezaujímavý až nesympatický hrdina. Nesmie chýbať zastúpenie inej rasy, černoch Mac, ktorý sa sústredí na off-road a driftovanie. Našou hviezdou je však Jess. Nie preto, že je to príťažlivá blond fešanda, ktorá pre iróniu a sarkazmus nechodí ďaleko, ale hlavne sú úlohy s ňou zábavné, plné napätia a skrátka majú gule. Ide o nájomného vodiča, ktorý dostane zákazku a musí ju splniť.
Odviezť niekoho niekam. To poznáte, je to v podstate taxík, len za kufrom máte bandu nadržaných policajtov alebo iných vodičov konkurenčnej firmy, ktorá sa vás snaží zastaviť. A k tomu časový limit a choď si. Búračky sú maximálne arkádové: súperi vydržia minimum a vy naopak riadite tank, preto je vaším jediným nepriateľom čas. Aby nás dostali tak, že nás vyblokujú a obkľúčia, sa nám ešte nestalo, sú natoľko hlúpi, ale svoju svoju obmedzenosť nahrádzajú početnosťou. No a čo, že sú to misie naskriptované, zabávali sme sa pri naháňačkách - a vlastne len pri nich. Pripomínali nám Kuriéra alebo akékoľvek automobilové naháňačky, ktoré mali grády. Práve tieto úlohy zdobia nový Need for Speed. Žiaľ, sú v menšine. A potom nastupuje už len ďalšie a ďalšie opakovanie už neraz hraného.
Zaujímavým spestrením malo byť hľadanie a renovovanie starých vozidiel. Najprv musíte nájsť vrak, čo je pomerne jednoduché: na mape sa vám zobrazí miesto, kde sa približne nachádza a priložený obrázok ukáže priestor, kde ho máte hľadať. To je ten najmenší problém, no následne je potrebné hľadať štyri súčasti. Ich poloha je len približná a miesto, kam sa treba dostať, nie je nikdy voľne prístupné na prvý pohľad. Zaujímavú a zábavnú činnosť to degradovalo na frustrujúce snorenie, pretože kamerou nemôžete voľne otáčať. Počujete zbesilé pípanie, ale kde to do pekla je, nevidíte a ak už aj nájdete preklínané miesto, musíte sa k nemu dostať, čo znamená hľadanie skokanského mostíka, pretože cez túto skalku vaše auto neprejde, na ten kopec sa nevyštverá, lebo tam je neviditeľná stena a podobne. V The Crew to bola zábava, vlastne hocikde by sme tieto činnosti vyhľadávali, tu je to skôr ako za trest.
Dôvodom pomerne nízkeho hodnotenia rozhodne nie je technické spracovanie: vidíte to sami, poháňa to Frostbyte tretej generácie, takže vizuálne orgie sú samozrejmosťou. Autá sú krásne vymodelované, scenérie lahodia očiam patetickými západmi slnka, no jednoducho nádhera. Aj keď poškodenie je len naoko a je to skrátka arkáda. Hudba rôznych žánrov vo forme rádia dovoľuje hráčovi počúvať skladby, ktoré sa mu k rýchlej jazde hodia a zvuky zas nevybočujú zo štandardov pískajúcich gúm, hučiacich motorov a praskajúceho turba. Dabing nebudeme hodnotiť, príbeh je stupídny už i bez odrapkaných replík a obzvlášť drsného hlasu. Ale ujde.
To, že pri recenzii vidíte nízku známku, je vyústením celkového úpadku série: áno, je to pekné a je to fajn arkáda a je tu more obsahu… ale inak je to vlastne celkom nuda. Dáte si dva-tri preteky, skúsite niečo nájsť vo voľnej jazde, ale pred zívaním vás neubráni ani arkádová hrateľnosť. Vlastne možno až príliš arkádová, ktorá sa do otvoreného sveta bez policajtov príliš nehodí. Príbeh je plytký a nudný, úlohy nie sú ničím zaujímavé a zbytočne unavujú catch-up systémom. Prichytíte sa pri myšlienke, prečo vlastne jazdiť vo svete Fortune Valley, keď je taký prázdny a nezáživný? Multiplayer? S mikrotranskaciami a nefungujúcim matchmakingom to nie je žiadna sláva. Payback je zbytočným príveskom série Need for Speed podobne ako kedysi Undercover. Celá séria Need for Speed by potrebovala dlhšiu pauzu a skutočný reštart.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: EA / Ghost Games Štýl: Racing / Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|