FORGED BATTALION |
FORGED BATTALION |
Petroglyph nás donedávna kŕmil svojimi 8-bit stratégiami (8-Bit Armies, 8-Bit Hordes, 8-Bit invaders) a teraz pripravuje celkom novú RTS, ktorú hráčom približuje vo verzii s predbežným prístupom. No hoci sa zatiaľ jedná o polotovar, ktorý sa sotva ohrial na hernom trhu, prezrádza toho dosť veľa o tom, čo nás čaká a zrejme neminie.
Forged Battalion sa odohráva na konci 21.storočia vo svete poznačenom klimatickými zmenami a vojnou, do ktorej sa zapojíte aj hry. Budete stáť na strane odboja proti vojenskej organizácii The Collective. Príbeh je zatiaľ skôr okrajový a trochu sa obávame, či sa mu tvorcovia budú dostatočne venovať. Vo svojich posledných tituloch totiž dej zatlačili úplne do úzadia a bol len krehkou a skôr symbolickou spojnicou ponúkaných misií. Podobne to vyzerá aj v kampani aktuálnej hry, kde je na skúšku prvých päť máp s obvyklými zadaniami (zničiť nepriateľov, ubrániť vysielač, udržať svoju základňu, ochrániť civilné budovy, eliminovať generála). No hrá sa to celkom dobre a v rozpracovanej hre a v úvodných misiách, ktoré sú v ponuke s tromi obťažnosťami, toho veľa očakávať nemôžeme, takže kvality ťaženia sa môžu prejaviť neskôr.
Každopádne, základný systém hry bude hráčom dôverne známy, najmä ak majú skúsenosti so spomínanými 8-Bit stratégiami od Petroglyphu. V teréne tradičným spôsobom staviate základňu, ktorá potrebuje rafinérie s ťažobnými strojmi dolujúcimi okolité nerasty a k tomu elektrárne, aby bol dostatok energie na prevádzku všetkých budov. Potom sú to baraky na (mechanickú) pechotu, továreň na ľahké vozidlá (buginy), riadiace centrum, ktoré sprístupní pokročilé možnosti, továreň na ťažké vozidlá (tanky), fabrika na letecké jednotky (drony) a na vrchole je ničivá superzbraň.
Platí, že nové budovy smiete stavať len v blízkosti centra a v dohľade iných vašich konštrukcií. A nemôže ich súčasne zhotovovať viac (s výnimkou obranných veží), musíte počkať, kým sa jedna stavba dokončí a potom môžete začať druhú. Pomocou pechoty viete obsadiť budovu neutrálneho tábora, kde si vytvoríte vysunuté stanovisko. Viac tovární rovnakého druhu neznamená, že sa tie isté jednotky budú vyrábať na viacerých miestach súčasne, ale zrýchli sa produkcia v tej, ktorú určíte ako primárnu. To znamená, že ak máte dve stavby, proces je dvakrát rýchlejší, v prípade troch je to trikrát atď.
V boji do veľkej miery rozhoduje početná prevaha, takže musíte chrliť stále nové posily. Významnú úlohu však zohráva výzbroj. Na základe vývoja a úprav, o ktorých si povieme o chvíľu, môžu mať jednotky viac ako tucet rozdielnych zbraňových systémov. Pritom guľomety, raketomety, lasery. plazmové, chemické či ohnivé strely majú rôzny účinok na rozmanité ciele. Pri označení vojakov a vozidiel pekne vidíte, aký má daná zbraň efekt a na ktoré zo šiestich druhov protivníkov a stavieb (pechota, ľahká technika, ťažká technika, letectvo, veže, budovy základne) sa hodí. Čím je farebne zvýraznený násobič vyšší, tým väčšie škody spôsobíte zvoleným útokom.
Samotné bitky prebiehajú tradične - presúvate jednotky a šijete to do nepriateľov, pričom armády môžete zoraďovať do skupín vyvolávaných klávesovými skratkami. Pohodlná je však ich produkcia z ktoréhokoľvek miesta v teréne. Na spodnej časti obrazovky si totiž prepínate menu s výstavbou budov a menu s výrobou jednotiek, ktorých sortiment sa zmestí do jedinej tabuľky. Tam vidíte pekne vedľa seba dostupné posily pechoty, vozidiel a letectva a môžete kedykoľvek naklikať tie, ktoré požadujete. Nové jednotky potom vychádzajú z určených budov a zoraďujú sa na vami zvolenom bode.
Je v tom však jeden háčik, každá zo štyroch odlišných tovární môže vyrábať iba štyri druhy jednotiek. Maximálne teda na bojisko privediete 16 typov vojska (+ ťažobný stroj), ale aspoň v nelimitovanom počte. Ale v tejto naozaj dynamickej stratégii to bohato stačí. Spravidla totiž ide o bleskovú vojnu s rýchlymi a ničivými výpadmi, ktoré veľmi skoro rozhodnú o víťazovi. Nepotrebujete tam teda priveľa rozmanitých jednotiek, pretože ich skrátka nevyužijete. Niekedy si vystačíte s dvomi - tromi druhmi. Ale výborné na tom je, že vy sami rozhodnete o tom, ako bude vyzerať presné zloženie každého typu vojaka, vozidla či drona, ktorého privediete na bojisko. S tým vám pomôže Faction Creator - globálny systém hry, ktorý umožní zadefinovať a meniť zloženie vašej frakcie.
V hre nemáte žiadnu predvolenú vojenskú veľmoc, ale už od začiatku si vytvárate svoju vlastnú. Pomenujete ju a upravujete tak, ako sa vám zapáči a potom ju používate v kampani, ale aj voľnej hre a multiplayeri. Zmeny nevykonávate na bojisku, ale v hlavnom menu hry a priamo na mapách už len staviate základňu a bojujete s tým, čo ste si pripravili. Za úspechy v bitkách pri vyhodnotení dostanete výskumné body a môžete ich investovať do ďalšieho rozvoja frakcie.
Nadobudnuté body investujete do výskumu technológií vo Faction Creatore. V tejto sekcii odomykáte nové druhy zbraní, ale aj doplnkov a získate možnosť vyvíjať ďalšie a pokročilejšie. Potom prejdete na úpravy, kde môžete nadobudnuté inovácie priamo použiť na zhotovenie nových jednotiek, respektíve vylepšenie už jestvujúcich. Stačí si vybrať druh (od pechoty až po letectvo a obranné veže) a na pravej strane obrazovky hneď vidíte, ktoré nové technológie môžete použiť.
Pri úpravách máte vždy základnú konštrukciu jednotky a môžete jej vybrať zbraň, brnenie - prípadne iný doplnok a k tomu vylepšenie pohybu. Schválený návrh si pomenujete a uložíte. Treba myslieť aj na to, že náklady na výrobu lepšej jednotky v boji sú vyššie. Okrem toho musíte označiť maximálne štyri typy vašich výtvorov v každom odvetví (štyri preferované drony, štyri tanky atď.), pretože ako už bolo spomenuté, každá továreň na bojisku vyrobí len takýto počet rôznych druhov. Svoj výber viete mimo bojových máp kedykoľvek zmeniť. Okrem toho môžete aplikovať aj jedno vylepšenie základne.
Práve ľubovoľné úpravy konštrukcií jednotiek robia hru zaujímavou. Tieto prestavby sú možno dokonca atraktívnejšie ako samotné boje, ktoré sú skutočne klasické a vlastne neobsahujú nič neobvyklé. I keď musíme pripomenúť, že Forged Battalion nie je prvou RTS s pozmeňovaním vojsk. Starší priaznivci žánru si určite spomenú na Warzone 2100, kde sme už v roku 1999 menili jednotkám podvozok aj zbrane. Na druhej strane ale tento nápad odvtedy nebol v hrách veľmi využívaný, takže Petroglyph stavil na správnu kartu a tento krok mu schvaľujeme.
Vo voľnej hre a multiplayeri s dedikovanými servermi je momentálne 10 máp pre 2-8 hráčov v tímoch a orientácia na PvP boje sprevádzané rebríčkami je jasná. Tri dostupné režimy sa však prakticky nelíšia, rozdiel je len v tom, či musíte zničiť všetkých nepriateľov a jednotky, alebo len budovy a základňu. No poteší možnosť vytvoriť v editore vlastné mapy, ktoré môžete zdieľať s komunitou.
Forged Battalion je stratégia s tradičnými bojmi, ťažbou surovín a výstavbou základne, ale aj sympatickou možnosťou prestavať každú zo svojich jednotiek a dať jej ľubovoľnú zbraň a doplnky. Jednoduchá schéma kampane a už teraz slušné množstvo máp v multiplayeri naznačujú, že nová RTS bude orientovaná hlavne na rýchle a dosť hardcore bitky po sieti. Tie môžu byť naozaj adrenalínové a ak preferujete boje proti iným hráčom, prídete si na svoje. Ale určite sme zvedaví aj na výslednú podobu ťaženia v sólo režime.
PC
Vývoj: Team 17 / Petroglyph Games Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|