OKAMI HD |
OKAMI HD |
Konečne sme sa dočkali a dočkali ste sa aj vy. Aj napriek tomu, že hra vyšla ešte v decembri 2017, nám prišla kópia na recenziu až v tomto roku. Lepšie neskoro ako nikdy a v tomto prípade to platí dvojnásobne. Ōkami HD je totiž hra, ktorá by nemala uniknúť vašej pozornosť a na recenziu sa teda oplatilo počkať. Hra je moderným HD remasterom pôvodného titulu, ktorý vyšiel ešte na PlayStation 2 v roku 2006. Neskôr sa s úpravami dostala aj na Wii, kde ponúkla nový zážitok z ovládania a nakoniec vyšla aj na PS3. V aktuálnej verzii opustila konzolové vody a prvý raz zavítala aj na PC a aj keď by to mal byť notoricky známy titul, zhruba 11 rokov po pôvodnom vydaní je tu obrovské nové publikum, ktoré má šancu sa do hry zamilovať.
A môžete mi veriť, že je tu toho veľa, čo vás očarí a popletie vám hlavu, pričom aj keď sa zub času a niektorých čiastkových veciach podpísal, samotnú hru a jej hrateľnosť vôbec nenahlodal. Zároveň je to hra, v ktorej sa mieša toľko vecí a vplyvov, koľko sa len zmestilo. V prvom rade je otcom titulu Hideki Kamiya, ktorý nám priniesol Devil May Cry a na Ōkami pracoval v Clover Studio predtým, než spoluzakladal Platinum Games. Na hre je badať jeho rukopis, ktorý sa nesie hrami ako DMC a Bayonetta, no akčná zložka je tu v bohatej miere doplnená o legendárne a prírodné motívy, no tiež hrateľnosť a skúmanie sveta inšpirované sériou The Legend of Zelda, čo Kamiya priznal.
A naozaj už úvodné chvíle s Ōkami pripomínajú staršie 3D Zelda hry, z ktorých hra hojne čerpá v tom dobrom. Hrá sa ako Zelda, no aj v rámci tej série by sa zaradila medzi tie najlepšie časti. Namiesto chlapca v zelených pančucháčoch sa však tu vžijete do srsti vlka. Nie obyčajného, ale inkarnácie bohyne Amaterasu, ktorá je matkou všetkého. Príbeh začína ako rozprávka pred dávnymi vekmi, kedy láska a odvaha porazili zlo, ktoré padlo na krajinu, no teraz po 100 rokoch mu treba čeliť opäť.
Po 100 rokoch od porazenia démona Orochi na krajinu opäť padla kliatba a to je tiež čas, aby ožili dávni hrdinovia. Vy ste Amaterasu, ale v boji nie ste sami. Od úvodu vám robí spoločnosť drobný chrobák Issun, ktorý nakoniec v príbehu hry zohráva veľkú úlohu a je tu tiež legendárny bojovník Susano, ktorý sa bráni pred vlastným osudom. To je však len drobný výrez z množstva zaujímavých a pestrých postáv, na ktoré pri svojej púti narazíte a hra neraz klame telom, takže sami ani netušíte, čo môžete od postáv a aj herného sveta očakávať.
Svet je prepletený fantastikou, spiritualitou, japonskými legendami a najmä nezameniteľným folklórom, pričom výsledný mix je niečo, čo ste v hernom svete ešte nevideli. Je to také typicky japonské, no zároveň príbuzné a blízke aj nám. Mnoho folklórnych motívov vo svete sa s menšími obmenami objavuje v rôznych kútoch. Aj preto je vám záchrana panny z pazúrov draka taká známa a dokážete sa do príbehu hravo ponoriť. A keď už v ňom budete, jeho exotickosť a nuansy vás len tak nepustia. Osobne sa mi už nejakú dobu nestalo, aby som chodil spávať o štvrtej ráno, lebo však „vyriešim ešte tento quest“. Ōkami má presne toto kúzlo, ktoré vlastnou silou nepremôžete.
Akoby to nestačilo, hra si vás chce pripútať aj inými zaklínadlami, pričom to najsilnejšie je jej unikátny výtvarný štýl. Bežne by sme hru z roku 2006 v roku 2018 neospevovali ako krásnu, no Ōkami HD v tomto smere takmer niet čo vyčítať a opäť sa tu spája niečo známe s hlboko zakorenenou japonskou tradíciou. V tomto prípade je to grafika pripomínajúca klasickú japonskú vodovú kresbu sumi-e, ktorá sa však pretavila nielen do vizuálu, ale tiež do herných mechanizmov, ktoré hru odlišujú od ostatných v podobnom fantasy-dobrodružnom žánri. To je aplikované na tradičnú cel-shade grafiku, čím vznikla nadčasová grafika, ktorá aj po toľkých rokoch ulahodí oku a dobre sa na ňu pozerá aj v moderných rozlíšeniach. Aj keď je pravdou, že tu a tam narazíte na rozmazané objekty a časti prostredia, ktoré asi pri úpravách unikli pozornosti autorov..
V Ōkami zavítate do tradičného Japonska, teda do fantasy variácie na éru niekedy zhruba okolo 7.-8.storočia, pričom je herný svet rozdelený na rôzne menšie otvorené lokality, čo je vzhľadom na rok a platformu vzniku pochopiteľné. Pred vami sú dedinky, kopce a aj údolia, ktoré sú posiate rôznorodými obyvateľmi, ale aj nepriateľmi, hádankami a úlohami. Tie nie sú obmedzené len na lokalitu, v ktorej sa aktuálne nachádzate, ale môžu byť rozťahané po väčšej porcii herného sveta a zvlášť niektoré úlohy sú naozaj dlhodobé a poriadne sa nachodíte, kým ich splníte.
Úvod je ale vždy jasný. Dostanete sa na nové miesto, ktoré je však stále v moci temnej kliatby a tú musíte odstrániť. Je to len maličkosť. Stačí nájsť strom, ktorý lokalite dáva život a pomocou svojej moci ho oživiť. Razom svet okolo vás zaleje vlna zelene, ktorá so sebou prináša aj nové možnosti pre vás. Môžete sa tu slobodne pohybovať bez toho, aby vám niečo hrozilo, no to isté platí aj pre skamenených obyvateľov, ktorí sa pustia do svojich bežných činností a taktiež sa s nimi môžete porozprávať, čo vás posunie ďalej. Jeden dialóg strieda druhý, zbierate nové magické artefakty a odhaľujete viac z pozadia príbehu. Aspoň časť hry však každé odhalenie strieda nová záhada.
Je unikátne, akým spôsobom Ōkami pracuje s dávkovaním deja. Okrem hlavnej úlohy poraziť zlého draka tu máte aj množstvo vedľajších úloh. Môžete tak hru prechádzať vlastným tempom, niečo vyriešiť, niečo preskočiť a zase ísť na cestu do Mesačnej jaskyne, kde sa démon zabýval. To nie je nič, čo by ste nepoznali z iných hier. Zhruba po nejakých 15 hodinách však už drakovi čelíte po tom, čo ste poriadne preliezli jaskyňu a spoznali jeho poskokov. Hra kulminuje, súboj je síce trošku redundantný (predsa len má drak až 8 hláv), ale stále zábavný a pohlcujúci, pričom tu svoju úlohu zohráva zatiaľ každý, kto len mohol. Drak padne, panna je zachránená a v jej dedine je tradičná oslava plná radosti a ohňostrojov.
Nečakajte však záverečné titulky. Ōkami búra očakávania a porazenie draka je vlastne len úvodom do oveľa väčšieho deja, ktorý teraz len začína. Jeden démon padol, no jeho duch sa pobral niekam ďaleko a stále sú tu časti krajiny, ktoré ste doteraz nemali šancu objaviť, kde sa kliatbu zlomiť nepodarilo. Teraz už ale máte k dispozícii peknú zbierku rôznorodých schopností, ktoré vám umožnia dostať sa tam, kam to predtým nebolo možné. Celé vás to zavedie hlbšie do japonskej mytológie, zoznámi s jej duchmi a tiež božstvami. A celé to môže trvať pokojne 30-50 hodín, podľa toho, koľko z hry chcete odhaliť.
Fetch questy k takejto hre asi neoddeliteľne patria, no kým sú v rozumnej miere a do hry dobre zakomponované, nie je to niečo, čo by vám malo prekážať. Užijete si aj porciu platformingu a tiež riešenie hádaniek a to všetko vďaka postupne rozvíjaným schopnostiam Amaterasu. Do vienka ste dostali božský štetec, čo je technika, ktorá vám umožní herné situácie riešiť jednoducho a unikátne. Jedným tlačidlom hra zrazu zastane a obrazovka sa zmení na plátno, po ktorom môžete štetcom kresliť. Nie však hocičo, ale obrazce, ktoré majú magickú moc. Najskôr sa naučíte vyvolať Slnko a oživiť prírodu, no postupne prichádzajú aj zložitejšie úkony. Dokážete napríklad nakresliť a prebudovať zničený most, no ovládnete tiež živly, ktoré vám neraz hlavne pri hádankách pomôžu.
A táto technika našla svoje nenahraditeľné miesto aj v súbojoch. Jednoduchým ťahom štetca dokážete ničiť skaly, stromy, vázy a hrnce (plné hernej meny, ako inak), no hlavne útočiť na nepriateľov v súbojoch. Musíte vedieť, ako dokážete túto schopnosť využiť na konkrétneho nepriateľa a ako ju spojiť s ostatnými schopnosťami a bežným útokom. Taktiež je tu aj vo forme netradičnej obmeny QTE, kedy musíte v danom momente správne potiahnuť štetcom po plátne. A v boji tiež využijete aj ďalšie podoby. Napríklad si môžete privolať bombu, oheň z ohnivého nepriateľa pretiahnuť na iného a podobne. Atrament však nie je nekonečný a musíte si dávať pozor na jeho úroveň.
Postupne v hre narazíte na množstvo rôznych démonov. Ak na nejakého narazíte prvý raz, predstaví sa vám formou obrazu, pričom vždy musíte správne odhadnúť jeho vzor útokov a aj slabiny. Do niektorého môžete biť hneď, na iného treba najskôr použiť štetec, ďalšiemu sa zas dlho vyhýbať, kým otvorí svoju obranu. Samozrejme, vrcholom herných súbojov sú tie s rôznymi bossmi, no na súboje môžete natrafiť aj popri bežnom hraní, kedy sú v hernom svete reprezentované formou zelených duchov. Ak do nich narazíte, spustí sa súboj v obmedzenej kruhovej aréne, kde sa musíte vysporiadať s nepriateľmi, pričom sa neskôr aj naučíte schopnosť opustiť súboj, ak už na vás pôsobia repetitívne.
V úvode máte k dispozícii len svoje laby, no veľmi skoro začnete naberať aj prvé reálne zbrane, ktoré môžete využiť v súbojoch. Tie si môžete osadiť do primárneho alebo sekundárneho slotu, pričom sa časom zlepšíte aj v defenzíve. Ak máte problém, môžete sa posilniť pomocou sake, ktoré vám dočasne zlepší silu útokov, či z inventára vytiahnete kosť, aby ste si doplnili stratený život. Nie je tu nič, čo by ste z podobných hier nepoznali. Časom si taktiež zlepšujete svoje štatistiky investovaním nazbieraných bodov, získavate nové špeciálne predmety a tiež sa učíte nové pohyby po návšteve v dojo. Počas celej doby hrania sa máte čo učiť a vždy sa oplatí vrátiť sa aj kúsok späť. Možno tam objavíte niečo nové a možno práve podivne umiestnená socha mačky niečo naznačuje.
Aj napriek svojmu veku a niekoľkým grafickým neduhom vyzerá nová verzia Ōkami dobre, ale o tom sme sa už bavili. Ona navyše aj skvele znie, teda aspoň sčasti. Hudba v hre je rovnako očarujúca ako jej výtvarný štýl a herná náplň. Strávite tu desiatky hodín a za tú dobu sa vám ani trochu nezunuje, pričom krásne dopĺňa celkovú atmosféru a ducha hry. Je tu síce množstvo dialógov, no hlasy si v nich neužijete. Skôr len nezmyselné mumlanie a iné citoslovcia, ktoré sú v podobných hrách zvykom. Je to síce trochu škoda, ale nič, čo by veľmi kazilo zážitok. Len autori mohli to mumlanie trošku viac obmedziť. Nech postava nemumle celé súvetia.
V Ōkami HD máme jednu z najlepších a najkrajších hier šiestej konzolovej generácie a skvelé na nej je, že v oboch týchto aspektoch obstála v skúške času. Pozerá sa na ňu dobre, hrá sa ešte lepšie a ponúka desiatky hodín zábavy, kedy budete mať problém sa od nej odtrhnúť. Ak niečo kazí dojem, sú to len relikvie a technické obmedzenia doby, kedy hra vznikla a dnes pôsobia veľmi kostrbato. Niektoré postavy a objekty naskakujú len pár krokov pred vami a rovnako miznú pár krokov za vami, čo kazí dojem z prostredia. Kamera je typická pre svoju generáciu, a teda je občas dosť neposlušná. Aj súboje, kvôli ktorým vás hra oddelí od prostredia, aby vás uzavrela do malej arény a vtedy prepne aj vaše schopnosti, už pôsobia ako prežitok. Podobných príkladov by tu mohlo byť ešte niekoľko, no to najdôležitejšie v hre stále funguje a pre vás to znamená jediné – toto je stále hra, ktorá by vám nemala uniknúť.