BATTLETECH |
BATTLETECH |
Budúcnosť plná bojových strojov je častou víziou filmových tvorcov aj herných vývojárov. Podobne to vyzerá aj v stratégii BattleTech zo známeho univerza, ktorá nie náhodou nesie rukopis Jordana Weismana, autora MechWarriora. Námet je už teda skôr tradičný, ale stále lákavý. Veď kto by nechcel sedieť v kokpite kráčajúceho kovového monštra s účinnou výzbrojou?
V roku 3025 ľudstvo stále bojuje a o nadvládu v galaxii sa snažia šľachtické rody, v mene ktorých sa odohrávajú potýčky ničivých BattleMechov. V jednom z nich ste vy a na začiatku sprevádzate šarmantnú lady Kameo Arano, ktorá ovláda druhý stroj práve vo chvíli, keď sa dozvie krutú pravdu - strýko Espinoza ju zradil a pripravil o trón. Navyše usiluje o jej hlavu. Nezostáva nič iné, len zutekať. Tri roky po incidente sa zdá, že uzurpátorovi nič nestojí v ceste. Minulosť ste hodili za hlavu a stojíte na čele nezávislej spoločnosti žoldnierov, ktorá prijíma objednávky od rôznych frakcií. Svitla však nová nádej a nastal čas na vyrovnanie starých účtov a potrestanie vinníkov.
Čaká vás manažment spoločnosti a misie, ktoré si vyberáte na základe dostupných kontraktov. Niektoré sú nepovinné a slúžia hlavne na to, aby ste zarobili peniaze a získali lepšiu výbavu. Priebežne sa však objavujú aj primárne misie, ktoré majú prioritu a posúvajú vás v príbehu. Na palube vašej poletujúcej základne a niekedy aj mimo nej vediete dialógy s rôznymi postavami. Zahrňujú voľby a interakciu s členmi posádky, spojencami z odboja a konfrontáciu s nepriateľmi. Niektoré možnosti pritom vyplývajú aj z vašich preferencií v úvode hry, kde ste určili minulosť vašej postavy a tá má čiastočne vplyv aj na vývoj udalostí. Primárne sa však sústredíte na prípravu na boj a samotné bitky, ktoré prebiehajú v ťahovom režime.
Vaša poletujúca základňa poskytuje zaujímavé možnosti začlenené do niekoľkých kategórií. Môžete najímať nových žoldnierov a vylepšovať parametre tých, ktorých už máte v tíme a nazbierali dostatok skúseností. Za tie totiž vylepšujete úroveň streľby, pilotovania, odvahy a taktiky. Každá z týchto štyroch kategórií upravuje vlastnosti žoldniera, zvyšuje účinok útokov, životaschopnosť postavy, pridáva výhody aj nejaké špeciality. Na základe toho si vyformujete vašich zverencov a aj seba podľa vlastných preferencií.
Hangár sa sústredí na úpravy a opravy bojových strojov. Každý si môžete pekne otvoriť a potom vkladať a vyberať zbrane, muníciu chladenie, jetpacky a ďalšie doplnky do jednotlivých častí mecha. Treba pritom brať do úvahy maximálnu nosnosť a efektívnosť výbavy a myslieť aj na posilnenie brnenia. Použiť môžete korisť z misií a to, čo ste nakúpili priamo na základni, hoci sortiment je tam obmedzený. V ďalších sekciách nájdete galaktickú mapu a navigáciu, priestory pre kapitána, teda pre vás, kde si môžete upravovať doplnky aj názov spoločnosti a maskovanie mechov. Neskôr oceníte aj položku s inžinierstvom, kde budete nakupovať vylepšenia základne, ktoré zvýšia kapacitu hangára alebo rozšíria ďalšie priestory, urýchlia let, opravy, pomôžu pri regenerácii postáv, pridajú technické body či zvýšia morálku.
Vo veliteľskom centre si vyberáte kontrakty. Niektoré sú vo vašom sektore, za inými musíte letieť aj desiatky dní a zaujímavé je, že pri akceptovaní misií môžete nastaviť výšku peňazí a množstvo koristi. Ak sa vzdáte väčšej časti nálezov, dostanete viac financií, ktoré potrebujete aj na platy žoldnierov, opravy a údržbu strojov. Na druhej strane niekedy uprednostníte vraky mechov (z troch kusov jedného typu máte kompletný stroj) a jednotlivé zbrane, aby ste mali efektívnejšie jednotky a výbavu. Pritom si po boji vždy vyberiete jeden alebo viac konkrétnych kusov, ktoré chcete a niekoľko ďalších dostanete náhodne.
Pred príletom na bojisko si vyberiete maximálne štyri bojové stroje a rovnaký počet pilotov, ktorých ľubovoľne priradíte - vrátane vašej postavy. Ocitnete sa na v krajine, ktorá môže mať rôzny povrch a spolu s okolitými objektmi ovplyvňuje účinok strojových systémov aj krytie. V teréne môžete využiť napríklad lesy, kde nepriatelia ťažšie zasiahnu ciele. Vodné plochy zas urýchlia ochladzovanie, keďže pri útoku sa zbrane zahrievajú a pri extrémnej teplote môže dôjsť k poškodeniu mecha a v krajnom prípade aj vypnutiu. V boji sa využíva ťahový systém, pričom vaše a nepriateľské jednotky postupujú podľa iniciatívy a v niektorých kolách viete určiť, ktoré z vašich strojov majú prednosť.
Ťah môžete využiť na pomalý pohyb ľubovoľným smerom s následným otočením na požadovanú stranu. To je dôležité, pretože ak na vás nepriateľ útočí zboku, ale hlavne odzadu, zasiahne menej chránené časti a spôsobí väčšie škody. Pohyb obvykle zakončíte streľbou na vytýčený cieľ, pričom červené línie vám ukazujú trajektórie. Ak sa rozhodnete pre beh, v danom kole už jednotka nevystrelí, ale dostane sa ďalej a rapídne sa zvýši úroveň jej uhýbania. Nepriateľ má skrátka menšiu šancu na úspešný zásah, kým sa ukazovateľ uhýbania cieľa patrične nezníži, čo je spravidla po viacnásobnom útoku. Je to dôležitý faktor, ktorý najmä v pokročilých bojoch zohráva významnú úlohu.
V základnom režime použije jednotka pri streľbe všetky svoje zbrane s rôznymi dostrelom. Môžu to byť lasery, guľomety, plameňomety či rakety, ktoré preletia aj ponad kopec či iné prekážky. Viete však aj vybrať, ktoré zbrane použijete. Ak chcete zamerať konkrétnu časť konštrukcie nepriateľa, použijete mierenú streľbu. Šanca na úspešný zásah je však nižšia, hoci obvykle zasiahnete aspoň iné plochy cieľa. V prípade úspechu ale zlikvidujete protivníka bez zdĺhavého ostreľovania napríklad tak, že stroju odpálite kovové nohy. Protivníka vyradíte buď spacifikovaním mecha, alebo keď zabijete pilota, ktorý znesie viac zranení. Okrem toho nepriateľom, ale občas aj vám, asistujú obrnené vozidlá a obranné veže - tie sa dajú vyradiť aj zničením generátora.
Najmä proti menším alebo už načatým strojom je efektívny útok zblízka. Vtedy sa vaša jednotka rozbehne a udrie kovovou pažou, alebo priamo vrazí do kovového cieľa (v spojení s plameňometom, ktorý prehrieva systémy stroja, je to ešte účinnejšie). Niekedy to poriadne zamáva protivníkom. A je to jeden zo spôsobov, ako otriasť stabilitou nepriateľa. Každý stroj má stanovený ukazovateľ stability a keď sa po útokoch zvýši na maximálnu hodnotu, mech je nakrátko knokautovaný. Takže spadne na zem, kde je zraniteľnejší a v ďalšom kole sa môže znovu postaviť na nohy. Ak prežije. K taktickým možnostiam si pripočítajte ešte rôzne špecifické útoky a schopnosti, napríklad zasiahnutie viacerých cieľov v dohľade naraz. Alebo stabilizovanie otraseného mecha, ktoré v ťažení namiesto energie využíva morálku.
Celkovo sú taktické možnosti v boji slušné, ale tvorcovia vám ich veľmi nepriblížia, takže ich vlastne spoznávate skúšaním priamo za chodu. Aj preto možno oceníte systém boja až neskôr. Ťažšie sa však zvyká na zdĺhavé kolá (vývojári už podnikli prvé kroky na urýchlenie a komunita už tiež prišla na spôsob, ako to zlepšiť). Jedno môže trvať aj pár minút. Pritom dosť času zaberajú aj efektné momenty, kde sa vám ukážu vybrané presuny jednotiek a útoky pekne zblízka ako v akčnej hre. Podľa potreby sa však takéto sekvencie dajú obmedziť v hernom menu.
V teréne stačí plniť hlavné úlohy, ale tie vedľajšie vám pri hodnotení prinesú extra výnosy a navyše spestrujú priebeh misií. Medzi zadaniami je zničenie všetkých nepriateľov, určených budov alebo hľadaného piráta, zastavenie konvojov či obsadenie zóny, niekedy s dosiahnutím evakuačného bodu. A väčšinou to stačí. Tak či tak sa pritom najviac sústredíte na ničenie nepriateľských mechov. Len pokročilé misie nie sú dobre vyvážené, často ste v situáciách, kedy má protivník výraznú početnú prevahu aj vyspelejšie bojové stroje. Keď sa na vašu štvorku rúti sedem mechov naraz a popritom vás ostreľujú veže, aj s precíznou taktikou je náročné prežiť.
Okrem ťaženia hra ponúka samostatné bitky v teréne, ktorý predstavuje ohraničenú arénu. Bojujú štyri vaše stroje, ktoré si pred bojom vyberiete, prípadne upravíte, proti rovnakému počtu AI nepriateľov. Namiesto morálky sa využíva zúrivosť. Keďže je to skutočne skromnejší priestor a s minimom jednotiek, boje sú v tomto režime svižnejšie a viac si ich užijete. Podobný priebeh má online multiplayer, kde si okrem mapy a fázy dňa nastavíte dĺžku kôl. Ten ale potrebuje prihlásenie na konto Paradoxu, čo sa pri iných režimoch nevyžaduje.
V hre je pomalé aj nahrávanie pri vstupe na bojisko alebo presune na základňu v kampani a problém je s celkovou optimalizáciou hry. Prvý patch ale zjavne pomohol, nahrávacie časy sa o čosi skrátili a viditeľné je aj zrýchlenie bojov. Oveľa výraznejšie úpravy však máme čakať v aktualizácii v júni alebo júli, kedy už bude možné stanoviť dynamiku bojov, pribudnú rôzne nastavenia, vybalansuje sa obťažnosť a zlepší interface. Tvorcovia sami priznávajú, že launch hry nebol perfektný a problémy sa prejavili najmä v súvislosti s kompatibilitou hardvéru a systému. Prioritou je pre nich odstraňovanie nedostatkov, ale plánujú aj nový obsah.
Vizuál hry je vo zväčšených momentkách a niektorých lokalitách pôsobivý, inde je to skôr slabšie. Poškodzovanie strojov je zvládnuté dobre a pred vašimi očami sa rozpadávajú a prichádzajú o zničené ramená. S výnimkou budov však chýba deštrukcia prostredia. Napríklad keď mohutný mech prechádza lesom, vyslovene by sa žiadalo, aby mu stromy praskali pod nohami a klátili sa k zemi. Hudobný podklad je kvalitný a dabing neznie zle. Ale zatiaľ čo niekedy počujete nahovorené aj nepodstatné oznamy, v dialógoch s posádkou a hlavnými postavami len čítate text a práve tam by sa hlas najviac hodil.
BattleTech dokáže zaujať priaznivcov ťahových stratégií už svojím univerzom a bojovými strojmi, ktoré síce dlhodobo poznáme, ale v tomto žánri sú raritou. Boje môžu spočiatku pôsobiť vlažne, ale časom ukážu svoje silné stránky, no očakávame ich zrýchlenie, aby neboli zbytočne rozťahané. Manažmentová časť v ťažení je vydarená, i keď môže chvíľu trvať, kým sa zorientujete. Misie sú relatívne pestré, lenže zatiaľ nevyvážené. Väčšina problémov, vrátane optimalizácie, má byť v lete uspokojivo vyriešená. Aj preto vám kúpu hry odporúčame o pár mesiacov neskôr, kedy by už hra mohla poskytnúť patričný komfort, ktorý tvorcovia nedosiahli pri launchi. Určite je to však titul, ktorý sa zaradí medzi najlepšie tohtoročné ťahové stratégie a v úlohe MechWarriora sa budete cítiť skvele.
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
MANTOR
14.5.2018
+ Battletech univerzum+ subojovy system+ perzistentna pribehova kampan s managementom zaklad...
zobraziť
|
PC
Vývoj: Harebrained Schemes Štýl: Stratégia / Taktická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|