SUSHI STRIKER: THE WAY OF SUSHIDO |
SUSHI STRIKER: THE WAY OF SUSHIDO |
Japonci prichádzajú s novým chytľavým konceptom, čo poteší milovníkov logických RPG rýchlikov ako kedysi Puzzle & Dragons. Sushi Striker má jednoduchú formulku, ktorú dokáže neuveriteľne rozšíriť a drží vás v strehu dlhé hodiny. Na pohľad sa zdá, že sa rýchlo naučíte spájať potrebné prvky a všetko bude už iba repete v nových prostrediach, no táto hra by mohla učiť mnohé iné ako sa z jednoduchého štartu dokáže pretaviť na aditívny hit, kde novinky prichádzajú neustále.
V čom tkvie kúzlo Sushi Striker? Hracia plocha sú riadky, kde sa postupne vyroja taniere so sushi rôzneho druhu a vašou úlohou je ich spájať. Rybacie s podobnými, zeleninové so zhodnými, skrátka to čo k sebe pasuje. Hra vás učí, že je dobré pospájať taniere čo najrýchlejšie, lebo je tu prísny limit 7 sekúnd: toľko máte, aby ste behali prstom po displeji a spájali taniere. Potom prst pustíte, čím sa vaše zozbierané taniere uložia k vašej postave. Tu máte slot na päť kôp tanierov – viac ich mať nemôžete a ak už ide šiesta kopa, váš avatar sa okamžite nejakej pôvodnej zbaví. Takto si združujete taniere, aby ste ich v správnom čase hodili na vášho súpera. A pozor, čím ste pozornejší, máte viac tanierov, tým máte možnosť získať aj multiplikátory ako 1.3, 1.5 či 2.0, ktoré značia silnejší zásah HP nepriateľa. Nehovoriac o tom, že ak hádžete po sebe viaceré sady, začne sa útok výrazne posilňovať... HP si stále strážite vo vrchnej pravej časti: vy musíte vydržať, súper čo najskôr padnúť na nulu.
Toto je iba základ, ktorý hra ďalej rozvíja v rozličných smeroch. Po prvé, začínate na troch líniách sushi, no rýchlo sa pridá napríklad aj štvrtý riadok, ktorý je spoločný pre vás i súpera, takže kto skôr príde, ten skôr berie taniere. Pochopiteľne, že rýchlo sa zvedie o tento riadok bitka. Ďalej nepriatelia tasia rôzne podpásovky: niekedy vám plynulosť tanierov zvýšia, inokedy hádžu elektrické blesky či iným spôsobom znepríjemňujú život.
Pointa totiž je, že toto sú vlastnosti jednotlivých pomocníkov. Vy ako takzvaný Sushi Striker vyrážate do boja a stretnete kopu oponentov, ale oveľa väčšiu variabilitu núkajú pomocníci. Sú pestrí, majú rôzne vlastnosti a naberáte ich v štýle Pokémonov, piati môžu ísť s vami a levelovať, traja sú aktívni. Vďaka nim sa aj vy postupne dostanete k fičúrkam ako napríklad Sushi Bonanza (hracie pole ponúkne sushi podobného druhu, takže zrazu máte 15-20 tanierov na ruke ako lusk), Sweet Paradise (hracie pole má zrazu veľa sladkostí, ktoré môžete vydzobať a pridá vám HP) alebo Sushi Shield (užitočná vec, ktorá v správnom momente výrazne zníži výšku poškodenia, ktoré na vás smeruje). Hra ich má oveľa viac a vy si sami vyberáte, s ktorými strávite väčšinu času alebo budete experimentovať.
Spočiatku sa zdá, že náplň bude pomerne monotónna, no práve vlastnosti a jednotliví pomocníci ju dokážu razantne spestriť. Súperi tasia vlastnosti často ako prví: napríklad Sushi Shield je najprv veľmi náročná vec – prepustí vám totiž iba kopy, kde bude 8 a viac tanierov. No a zo začiatku ste radi, keď je tanierov na kope 4-5, takže sa musíte najprv naučiť ukladať ich oveľa viac, inak súpera neporazíte. Iní idú tvrdo po hrubej sile a berú vám najlepšie taniere spod nosa. Neskôr sa objaví aj bonusový koktail, no na ňom svieti číslovka, po akom počte zozbieraných tanierov si ho môžete zobrať. A, prirodzene, aj oň sa zvedie rapídny súboj so súperom, lebo bonusy sú tu veľmi cenné, keď zrazu kopa tanierov môže uštedriť 2200 HP škody namiesto malej 380 HP...
V príbehovej kampani putujete po veľkej rozsiahlej mape rozdelenej na viaceré regióny. Sami si volíte kedy ísť vpred. Každý level má svojho súpera, spravidla pred ním i po ňom odohrá krátku medziscénu a samotný súboj je k dispozícii aj opakovane. Za váš výkon ste navyše hodnotení rôznymi kritériami: často sa ráta rýchlosť, počet zozbieraných tanierov, ich kvalita či iné atribúty. Získavate body a počet i štýl hrania determinuje, aké písmeno za výkon dostanete. Každý level má navyše tri hviezdičky, čo sú akoby vedľajšie úlohy – nielen iba poraziť súpera, ale uchovať si napríklad 20% zdravia, vydrúľať tri koktaily alebo pokúsiť sa vyhrať pod 75 či 100 sekúnd. Úlohy sú rôzne a motivujú vás na opakované prechádzanie, lebo za každú úlohu je hviezdička a to sú extra skúsenosti. A chcete mať aj čo najlepšie písmeno! Žiadny opakovaný súboj pritom nevyjde nazmar, lebo vždy dostanete trošku skúsenosti, čo vylepšia hrdinu alebo niektorého z piatich pomocníkov.
Váš avatar i pomocníci majú svoje levely i ďalšie atribúty, najmä silu či defenzívu. Zvyšujete im HP, čo sa podpisuje pod celkové HP hrdinu v akcii. Práve ten robí obrovské rozdiely v neskoršej fáze, kde už narazíte na pekne tuhých súperov, čo na prvé dva-tri pokusy nepadnú. Občas pomôže malý návrat, pogrindovať si za vedľajšie úlohy, vyššie písmenká či len tak. Osobne postupujem tak, že absolvujem päť až desať nových súbojov, dám si pauzu, vrátim sa aj k tým starým, čím sa zlepším a potom mám sily, energiu i vyšší level na tie ďalšie. Neradno ich podceniť, odporúčaný level nie je na okrasu...
Systém pomocníkov si rýchlo osvojíte a po vzore Pokémonov ich budete chcieť zozbierať a vyskúšať veľa. Ide aj o čo najefektívnejšie vlastnosti pre niektorých neskorších súperov, ktorí majú rôzne triky a vy musíte kontrovať svojimi. Niekedy dostanete na frak okamžite, inokedy rozdrvíte súpera a prídete sotva o štvrtinu zdravia. Treba načasovať útoky, nebáť sa výzvy a spájať-spájať-spájať...
Pod chytľavosť hry sa podpisuje i dizajn herného sveta. Stále máte kam putovať, po zdolaní základnej porcie sa objavujú tajné či bonusové výzvy (neraz pekelne ťažké), vyberáte si, ktorý región navštíviť ako ďalší. Kampaň má viac ako 150 súbojov, čo je poriadna výzva, keď si uvedomíte, že mnohé neskoré ani na prvý raz nedáte, skôr na štvrtý či piaty. Niektoré časti mapy majú aj útočiská, kde si budujete základňu, debatíte s ďalšími špecialistami, zvyšujete svoje celkové umiestnenie alebo môžete trénovať v aréne.
Sushi Striker je vybavený aj bláznivým príbehom o svete, kde zmizlo všetko sushi a zlá ríša sa snaží zakázať ho jesť bežným ľuďom, lebo v ňom vidí nebezpečenstvo. A na druhej strane sú nadaní Sushi Strikers (ako váš hrdina), ktorí chcú doručiť sushi každému, aby bol svet lepší. Crazy animé štýl vám sadne, ak poznáte japonské seriály a podobný štýl, no osobne je aj na mňa hra trošku uletená a najmä medziscény sú pomerne rozvláčne, takže ich po čase odklikávam. Sem-tam sa pri nejakej pristavím, no inak to nie je extra pútavý dej, skôr taká klasika s vypleštenými tvárami a statickými dialógmi. Je jasné, že hra je priateľská aj pre vzájomné multiplayer bitky, kde si zmeriate sily s inými hráčmi. Má to svoje čaro, hoci nie sú pre každého, treba sa pripraviť na súperov rôznej kategórie.
Sushi Striker vyšiel paralelne na Switch i 3DS. Switch má lepšiu grafiku a celkovo sa javí ako lepšia voľba, no fakt je, že občas bojujem s ovládaním, najmä po 30-40 minútach hrania. Neustále tlačenie a ťukanie na displej nerobí dobre ani vašim rukám, ani displeju a je lepšie dávať si pauzy, lebo prsty už nemáte také responzívne, ako by hra potrebovala. A veruže vie byť teda pekelne rýchla. 3DS verzia je kompromis pri grafike, ale jej stylus je veľmi vítaným pomocníkom, takže by som zvážil aj tú verziu pre tých, čo ešte na Switch nenaskočili...
Pri týchto hrách vždy čakám na moment, kedy to Japonci s obťažnosťou preženú a musím ich odložiť, aby som nestratil posledné nervy. Sushi Striker sa dlhé hodiny drží a nepoddá, je radosť ho hrať a ešte viac objavovať, čo dokážu tvorcovia s jedným, na pohľad obyčajným logickým konceptom. Škoda dlhočizných scén v deji, inak je to exotický zážitok ako lusk!
RECENZIE HRÁČOV |
3DS
Switch Vývoj: Indies Zero Štýl: Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|