Späť do histórie III: Rockstar Games (1984) |
Poďte sa s nami pozrieť na vznik štúdia, ktoré je charakteristické svojimi obrovskými otvorenými svetmi, nekonečným pocitom slobody a silnými postavami. Ako vznikali tvorcovia série GTA?
Zhruba pred dvoma rokmi som na Sector.sk, ešte ako bežný používateľ, začal písať články na rôzne témy. K tým najviac zaujímavým, resp. diskutovaným, patril začiatok mojej série Späť do histórie. V nej som sa zaoberal vznikom a celou históriou konkrétnych herných štúdií, ktoré majú za sebou často naozaj veľmi zaujímavú cestu. Až doteraz išlo o dva diely. Ten prvý patril Naughty Dog a v druhom sme sa bližšie pozreli na Remedy Entertainment.
Tretí nevznikol z dôvodu, že som pracoval na iných veciach a neskôr som sa stal právoplatným členom redakcie, ktorý pre vás prináša denne novinky zo sveta videohier vlastne až doteraz. Postupom času som však dostal od vás do správ viacero žiadostí o to, aby séria pokračovala. Tak sme sa v redakcii rozhodli, že jej dáme priestor a je mi potešením, že môžem oznámiť jej návrat. Koniec druhého dielu síce sľuboval Infinity Ward, ale napokon dôjde k menšej zmene. Späť do histórie III sa bude zaoberať štúdiom Rockstar Games, ktoré sa preslávilo sériami ako Max Payne (v úlohe producenta, neskôr ako developer) či Grand Theft Auto. Momentálne pracuje na veľmi očakávanom Red Dead Redemption 2. Na Infinity Ward samozrejme nezabúdame a určite dostane tiež svoj priestor.
Špecialitou Rockstar Games sú obrovské svety s takmer nekonečným pocitom slobody, silné a inšpiratívne postavy, anti-hrdinovia, ktorí inšpirujú hráča či explicitné znázornenie násilia, drog a sexuálnych scén. Ide o absolútne slobodného ducha vývojárskych tímov, ktoré chcú vždy posúvať svoju latku a naozaj sa im to darí. Ak sa chceme vydať po stopách legendárneho štúdia, musíme sa vrátiť ešte do roku 1984, kedy vznikla spoločnosť Acme Software. Hádate správne, že ide o dnešný Rockstar Games. Jeho pôvodné jadro bolo naozaj malé. Založilo ho niekoľko členov počítačového krúžku v Škótsku, konkrétne v meste Dundee. Ich mená sú Terry Donovan, Dan Houser, Sam Houser, Gary Foreman a Jamie King.
Pár rokov po vzniku mali na konte zopár menších projektov, popri ktorých sa venovali svojmu rozvoju. V roku 1987 sa Acme Software premenovalo na DMA Design. Tento názov sa vo videohernom svete navždy zapísal hrou Lemmings, ktorá vznikla v roku 1991 pod vydavateľom Psygnosis. Išlo o logickú záležitosť, ktorá vyšla najprv na Commodore Amigu. Vzhľadom na to, že sa rýchlo stala obľúbenou ako u kritikov, tak u hráčov, jej vydanie sa rozšírilo na ďalšie platformy, kde v roku 2007 vyšla dokonca aj na PlayStation 3.
O dva roky neskôr však Psygnosis kúpilo Sony a DMA zostali bez vydavateľa. Bolo to obdobie, kedy štúdio spolupracovalo s rôznymi inými spoločnosťami, medzi ktoré patrili napríklad Gremlin Interactive či BMG Interactive. Práve druhý menovaný mal tú česť, že vydával historicky prvý diel dnes už legendárnej série Grand Theft Auto. Ten uzrel svetlo sveta v roku 1997. Hru si za krátky čas obľúbilo naozaj veľa hráčov. Išlo o úspešný projekt, ktorým DMA Design po Lemmings potvrdili svoju stúpajúcu kvalitu.
Pôvodným plánom bolo vydať GTA znova exkluzívne na počítač Commodore Amiga. Počas vývoja sa zistilo, že Amiga na hru nestačí, tak sa vývojári začali sústrediť na všeobecnú PC verziu. V roku 1998 sa GTA dostalo aj na prvú PlayStation. Oficiálny PlayStation Magazín vtedy nešetril chválou. Titul vychváli do neba ako jedno z najoriginálnejších, inovatívnych, technicky pôsobivých a kontroverzných vydaní na PlayStation. Niektorí kritici ohŕňali nos nad grafickou stránkou, no sila GTA spočívala najmä v obrovskom rozsahu hry a slobode, ktorú ste mali počas plnenia misií. Išlo o niečo dovtedy naozaj nevídané, čo samozrejme raketovo odštartovalo kariéru DMA Design, teda dnešného Rockstaru.
Okolo štúdia sa už v tom čase začali odohrávať významné nákupy a predaje, ktoré sa na ňom podpísali až dodnes. Prvé GTA totiž urobilo veľký dojem na Gremlin Interactive, ktoré neváhalo nad kúpou DMA Design ani sekundu. Malo však zrejme záujem o tvorbu inej, novej značky, pretože práva na GTA patrili vydavateľovi BMG Interactive, ktorého spolu s nimi kúpilo v tom čase už väčšie Take Two. Do roka od tejto kúpy bolo v roku 1998 sformované štúdio Rockstar Games. Take Two však nezabudlo ani na pôvodné DMA Design, ktoré odkúpilo o rok neskôr.
Ich cieľom bolo, aby členovia DMA Desing pracovali na pokračovaní Grand Theft Auto. Išlo konkrétne o zmluvu na GTA 2 a GTA 3 ešte predtým, než sa v roku 2002 premenovalo štúdio na Rockstar Studios. Práve tretie GTA sa stalo významným míľnikom, ktoré izometrickú strieľačku v 2D prostredí presunulo do third person akcie v 3D otvorenom svete. Vedenie zrejme malo v obľube zmeny názvov, pretože Rockstar Studios existovalo len rok. Po ňom sa premenovalo na Rockstar North. Jeho cieľom bolo, aby pokračovalo vo vývoji všetkých hlavných línií Grand Theft Auto. Okrem toho mali priniesť tiež novú značku, ktorou bol v tom čase Manhunt.
Nie je tajomstvom, že jadro Rockstaru sa postupne rozširovalo a vznikalo z viacerých častí. Jednou z nich bolo Rockstar Toronto, založené v roku 1994 pod názvom Alternative Reality Technologies. Počas svojej existencie však stihlo toto štúdio vyvinúť len stratégiu Dark Colony, kým sa dostalo do konkurzu, až ho v roku 1999 kúpilo narastajúce Take Two. Stalo sa z neho Rockstar Canada, ktoré pracovalo na rozšírených častiach pre sériu GTA a portoch hier Oni či Max Payne na PS2. Keďže časté zmeny názvov boli v tej dobe zrejme moderné, počas svojej krátkej existencie sa Rockstar Canada zmenilo na Rockstar Toronto, ktoré viedlo vývoj konzolovej záležitosti The Warriors.
Postupné rozširovanie Rockstaru sa však neuberalo iba jedným smerom. Dôkazom je Rockstar Vienna, ktoré síce nebolo hlavnou líniou, ale blyslo sa napríklad portom veľkej značky Max Payne na Xbox v roku 2001. V portoch pokračovalo ešte niekoľko rokov, kým sa konečne dostalo k väčšej IP, ktorou bol Manhunt 2. Štúdiu sa však nedarilo podľa predstáv. Výsledkom toho bolo jeho zatvorenie v roku 2006 ešte skôr, než stihli svoju hru dokončiť. Medzitým postupne dochádzalo k formovaniu ďalších menších štúdií, ktoré pracovali na rôznych malých projektoch. Popri nich sa rodili aj väčšie ryby, medzi ktoré patril Rockstar Vancouver. Táto vetva Rockstaru bola zrodená z ľudí, ktorí predtým pracovali vo Valve na Counter Strike. Vedenie Rockstaru im dalo šancu k tomu, aby ďalej rozvíjali značku Bully a začali pracovať na treťom pokračovaní Maxa Payna. Práca štúdia však krátko na to skončila fúziou s Rockstar Toronto.
Posledným štúdiom, ktoré sa sformovalo v roku 2002, bolo Rockstar San Diego. Pod krídla Rockstaru sa dostalo v čase, keď vytvorili známu racingovku Midnight Club. Úspech prvého dielu vyústil v pokračovanie, ktoré však veľmi nezaujalo. Zo štúdia v San Diegu sa tak stal sekundárny člen, ktorý pomáhal napríklad s vývojom Red Dead Redemption. Počas nasledujúcich rokov pokračoval Rockstar v dobre rozbehnutom začiatku. Skúšali osloviť publikum novými značkami ako Midnight Club, mali Manhunt, priniesli úspešné tituly Bully či Red Dead Redemption, ktorých vývoj bol síce problematický a zdĺhavý, no napokon ho dotiahli do úspešného konca.
Treba povedať, že aj keby nemali vôbec nič, séria GTA ich dostala tam, kde sú teraz. Práce na pokračovaniach sa pretavili v ďalšie významné úspechy, ktoré na seba dokázali hravo zarobiť. Vo februári roku 2014 sa štatistiky zastavili na čísle 250 miliónov predaných kópií hier. Samozrejme, najväčším ťažiskom je séria GTA, z ktorej bol najúspešnejší práve posledný GTA V diel. Doteraz predal viac ako 90 miliónov kusov, čím sa stal jednou z najpredávanejších hier všetkých čias.
Rockstar Games sa tak môže pochváliť množstvom ocenení, medzi ktorými je napríklad cena BAFTA za tvorbu zložitých a vrstvených interaktívnych svetov, ktoré držia firmu v popredí už dlhé roky. Ako kriticky, tak aj komerčne. Rockstar aktuálne pracuje na očakávanom pokračovaní Red Dead Redemption, ktoré sa nám prezentovalo viacerými parádnymi trailermi. Po niekoľkých odloženiach napokon vyjde koncom tohto roka a my sa už nemôžeme dočkať.
GTA sériu, jej hry a naše recenzie, hodnotenia a aj priemer recenzií nájdete na stránke série Grand Thef Auto a rovnako profil má u nás aj Rockstar, kde nájdete všetky jeho hry, ktoré sme spomínali.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové výpredaje spustené 32
- Postavu Ciri bude v The Witcher 4 hrať Ciara Berkeley 93
- Far Cry 7 je v príprave, príde aj Far Cry extrakčná akcia 77
- RECENZIA: The Thing: Remastered 20
- Nvidia zrejme pripravuje neurálne renderovanie do RTX 50 grafík 82
- Testy novej Intel Arc B580 grafiky ukazujú výkon nad RTX 4060 71
- Diablo 4 je zadarmo na zahranie až do nového roka 62
- RTX 5060 Ti má dostať 16GB pamäte, ale RTX 5060 zostane pri 8GB 133
- Stalker 2 dostal veľký patch 1.1, vylepšuje A-life 112
- EA spustilo odmeny pre predplatiteľov EA Play a Xbox Game Pass Ultimate 16 zobraziť viac článkov >