DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE |
DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE |
Donkey Kong má šťastie, že je takou silnou sériou a ak hra vyjde na jednej platforme, žije nádej, že sa môže objaviť aj na druhej. Diel Country Returns pekne putoval z Wii na 3DS, no Tropical Freeze má väčšie ambície, keď sa z dožívajúcej Wii U dostáva na aktuálny bestseller Switch. V tomto smere mali chlapci z Retro Studios šťastie, podobné platformy a vyšší výkon im dali veľké šance na skvelé druhé podanie. Vďaka vyššiemu výkonu, lepším možnostiam Switch a dostatočnému času doručujú výborný kúsok pre fanúšikov. A pribalili k nemu aj nejakú novinku.
Tropical Freeze sa môže pochváliť minimálnym starnutím. Od vydania na Wii U ubehli len štyri roky a každý diel série tohto kalibru sa v pohode do dekády zmestí bez toho, aby ste si uvedomili jeho vek. Výborný dizajn levelov, štruktúra hry a systém powerupov vám nedá vydýchnuť a hoci obťažnosť nenápadne stúpa, očakáva sa istá miera tvrdohlavosti, ktorá vás nepustí a ženie vpred. Otvoriť ďalšiu cestu, zdolať ďalší level, vychytať všetky predmety. Poznáte to – učíte sa levely naspamäť, vycibríte techniky skokov a tí odvážnejší vyzvú aj nejaký časový limit.
Rozprávanie príbehu nie je kľúčové a vystačíte si s jednoduchou zápletkou, že oslavu Donkey Konga a jeho kamošov preruší invázia mrazivého národu tuleňa, mrožov a podobných studených držiek, čo si zaumienili podmaniť si krásne zelené ostrovy a premieňať ich na ľadové územia. Kontrast zeleného základu džungle a nastupujúcej ľadovej modrej výborne využívajú grafici pre krásne levely, no ešte je tu aj priestor pre kopu ďalších prostredí: nezamrznutá voda s podvodnými jaskyňami, občas lávový level. Čím ste ďalej, tým viac nastupujú šmykľavé plošiny alebo nanukoví protivníci. Pár scén medzi levelmi slúži na pobavenie a každý postup do ďalšieho sveta vás náramne poteší, lebo dizajn sa mení a s ním prichádzajú nové výzvy v hrateľnosti.
Tropical Freeze má šesť (plus jeden tajný) svetov naprataných pútavými levelmi, no odhaľuje ich skôr postupne. Svedčí o tom už tour de prvý svet, kde prvý level je parádnym zoznámením, ďalšie sa vám ľahko sprístupnia, ale zároveň rýchlo zistíte, že akosi ich je na tento svet málo a na prehľadnej mapke sú stále prázdne miestečká. Zdanie neklame, nový Donkey Kong levely a srsť nepredáva lacno – tie s označením A, B či tajné si musíte zaslúžiť, objaviť tajný východ alebo splniť inú podmienku, inak sa k nim nedostanete. Túžba vyplniť mapku je veľká, zahrať si všetko takisto, no ako na to?
Znalci vedia, že na samotný posun ďalej stačí v leveli vychytať písmená KONG. Sedí to aj tu, okrem toho tu zbierate mince (zídu sa do šmelinárskeho obchodu na powerupy či pomocníkov), balóny (dajú jeden život) či banány (za 100 máte jeden život, neraz zbierate nie kusovky, ale celé trsy). Množstvo predmetov rozmiestnených do levelov je úctyhodné – najmä banániky sú na rozličných miestach, ste motivovaní zozbierať všetky (napríklad za mincu alebo aj kúsok puzzle). Písmená KONG sú relatívne viditeľné, no neraz ťažko dosiahnuteľné, takže rozmýšľate, ako sa k nim dostať.
Top výzva sú kúsky puzzle – deväť čaká v každom leveli, no tu musíte zapojiť všetku mozgovú kôru a už pri pohľade na level si tipnúť, kde budú. Občas treba ísť vzad, inokedy sa štverať na top plošinky. Ak cítite troška pohyb pod nohami, treba bubnovať a azda sa objaví tajná skrýša. I ponoriť sa do vody a prekutrať každú časť. Možno rozbiť debnu, zozbierať rovnaké predmety... Ak sa vám na prvý beh podarí splašiť 4-6 kúskov, ste veľmi dobrí a pozorní. Dva-tri sú bežný počet a ostanú motiváciou pre opakované prechádzanie levelu. Navyše čím ste ďalej, tým skôr ste radi, že vôbec level prejdete a eventuálne zoberiete KONG písmená, nie to ešte ísť po všetkých predmetoch.
Prvé dva svety sú relatívne pohodové, no od tretieho začína tradičná Donkey Kong výzva. Treba nájsť miesta, kde viete nasysliť životy do zásoby, aby ste ich potom mohli (ne)chtiac míňať na krkolomných bodoch, ktoré si na vás pripravili autori s jasným cieľom: testovať vašu trpezlivosť a schopnosti, kde sa prejaví vaše načasovanie skokov, opakované zvládanie prekážok či vlny nepriateľov. Ťažko určiť, ktorý element prevažuje, Retro Studios na vás testujú všetky: časovú precíznosť si užijete aj v leveloch s vozidlami ako banícky vozík, kde skáčete či sa zohýbate na presne určených miestach. Alebo sa radi naukladáte do vystreľovacích barelov a necháte poslať na nedosiahnuteľné destinácie. Neraz existuje voľba, kam putovať, čo opäť nahráva znovuhrateľnosti. Niektoré levely sú také vynikajúce, že opakované prechádzanie vám robí radosť samé osebe – makať vpred a odhaľovať, kde čo čaká.
S tým súvisí fakt, že nový Donkey Kong má vysokú hustotu interaktivity v leveloch - zdanlivo voľné body, rozbitné časti, čakajúce kvetinky, vrtuľky, aktívni nepriatelia (skočte im na gebuľu a putujte vyššie), miesta na šplhanie, rúčkovanie či kĺzanie. Kým levely plynú v pohodičke, stíhate odhaľovať väčšinu počas dvoch-troch prebehnutí, no keď ide neskôr o hubu, je náročné naučiť sa sekvencie aj hľadať aktívne pasáže. Tempo sa nenápadne zvyšuje, no ciele sú jasné: objaviť všetko. Pričom veľa absolvujete sami, ako vám to pripravili autori: dynamické časti, aktívne prvky, veľa postáv, ktoré vás chcú ohroziť či podkúriť vám. Neistá pôda pod nohami, bláznivé presuny vo vozíkoch či sudoch, uzučké plošiny a iné výzvy. Občas chytáte bonus iba za cenu straty srdiečka, ale čo iné vám ostáva?
Značne pomôžu aj powerupy. Diddy Kong je môj favorit, lebo vďaka nemu plachtíte a padáte oveľa pomalšie. Ideálne pre levely, kde sa z výšky zosúvate a hltáte predmety. Cranky Kong dáva podstatne vyšší výskok a ešte nemá problém s ostnatými časťami. Vďaka Dixie vyletíte vyššie. Táto variabilná trojica núka rozličné možnosti a keď budete mať dosť mincí, do misie si môžete zobrať hocikoho na výpomoc. Osobne začínam vždy level s jedným z nich, lebo aj viac srdiečok od prvej sekundy sa hodí.
Samostatnou kapitolou sú bossovia na konci levelov. Čakajú na konci svetov, aby vás poriadne opáčili – či už skočíte na hlavu, využijete vrhané predmety či kamošov, skrátka, vynájdete sa a vyhráte ľsťou, ako sa od vás čaká. Neustále výskoky, defenzíva a opatrné útoky sú recept, občas treba vyhrať inak. A bossovia sú poriadne prefíkaní a už ten prvý na vás pošle poltucet poskokov. Autori sú tu nemilosrdní...
Novinkou vo Switch verzii je Funky Kong a možnosť hrať s jeho pomocou. Ako hrateľná postava dá najmä začiatočníkom nové možnosti i celkovú perspektívu – takzvaný Funky Mode mu pridáva možnosť dvojitých skokov, vznáša sa po leveli ako vánok. Jeho surf je ideálny pre dopady na hlavy nepriateľov i ostnaté pasáže bez straty života. Vo vode nemusí používať vzduchové bublinky a je v pohode. A na súši sa skrčí do klbka a jeho Roll Attacks berú oponentov po skupinách. Aj pre veteránov je Funky Mode vítané spestrenie, môžu si dopriať niektoré pasáže bez väčšieho stresu a sústrediť sa na bonusy.
Grafika sa oproti Wii U verzii mierne zlepšila, no už tam bola veľmi hladká, bohatá a farebná. Switch vám umožní všetko hrať v pohybe i dock režime. Nádherný 2.5D pohľad je stále efektný, prepínanie medzi jednotlivými dimenziami levelu náramne poteší a obohacuje celý žáner. Spomínaná farebná paleta na Switch vynikajúco vyznie, zamrznuté časti sa vhodne miešajú s klasikou iných dielov. Zvuk je bláznivý a dopĺňa celkový kolorit – z Donkey Konga ide ľahkosť, hoci strácate pätnásty život.
Donkey Kong: Tropical Freeze nielenže za štyri roky nezostarol, ale nabral na sile a vítaný nový mód s Funky Kongom a celkovo lepšia grafika robí zo Switch verzie ešte kvalitnejší celok. Preto si zaslúži pol boda navyše oproti Wii U originálu a jasné odporúčanie pre majiteľov konzoly.