PHANTOM DOCTRINE |
PHANTOM DOCTRINE |
Studená vojna je zaujímavým obdobím, kedy vo vzduchu visela jadrová hrozba a poriadne to vrelo medzi východom a západom. Vlastne sa zdá, že sa vďaka Donaldovi Trumpovi a jeho agresívnej politike podobná situácia do istej miery opakuje. Ťahová stratégia Phantom Doctrine, ktorá je zameraná na aktivity špiónov v osemdesiatych rokoch minulého storočia, je aj preto zaujímavým počinom. No osloví aj novými hernými prvkami, ktoré rozhodne stoja za povšimnutie.
Hra je akýsi XCOM, ale namiesto mimozemšťanov prináša potýčky agentov USA a bývalého Sovietskeho zväzu. V úvode si zvolíte, či chcete rozohrať príbeh na strane špióna CIA alebo KGB a neskôr sa odomkne ešte tretia možnosť, rovnako ako rozšírený dej. Po výbere vzhľadu a šatníka vašej primárnej postavy sa už prenesiete do pohnutých časov a vyskúšate si ako taktické ťahové boje, tak aj manažmentovú časť. Teda dve primárne zložky, ktoré tvoria hru.
Na bojisku to naozaj pripomína XCOM alebo do istej miery aj Silent Storm - ten predovšetkým strelami z rôznych kontroverzných pozícií, ktoré preniknú aj cez niekoľko okien a dverí, ak sú v správnom uhle. Tu to však autori už neustrážili a výsledok môže až znechutiť. Nepriatelia neraz úplne ignorujú steny alebo výškové rozdiely v budove a zasiahnu vás z nezmyselnej polohy, odkiaľ je to absolútne nereálne. A práve svojská balistika a fakt, že vás protivníci postrelia aj z miest, odkiaľ by vás pravdepodobne ani len nevideli a nemali ani najmenšiu šancu, robí boje frustrujúcimi a nevybalansovanými. Je to veľká škoda, pretože inak sú taktické možnosti celkom slušné.
Agenti môžu strieľať a hádzať rôzne granáty na ciele v dohľade, ale aj prísť tesne k nim a potichu ich eliminovať. Podmienkou je, že obeť musí mať menej života ako váš špión, inak sa to nepodarí. Takýmto spôsobom viete aj omráčiť civilistov, ktorí sa vyskytujú v zónach a v zásade si vás nevšímajú, až kým nevstúpite do červených chránených úsekov. Dokonca ani vojenské hliadky vám nevenujú pozornosť, kým len tak prechádzate po ulici a nič nevyvediete. Vy a vaši ľudia ste predsa v utajení. Omráčiť sa dajú aj nepriateľskí agenti, ktorých potom môžete preniesť k extrakčnému bodu, kde váš tím vyzdvihne vopred privolané vozidlo. A zo zajatca následne vytrieskate dôležité informácie. To je aj načastejší cieľ misií.
Agenti majú v boji zvyčajne dve zbrane s rôznymi režimami streľby, pomôže im vesta, lekárničky, pakľúče a ďalšia užitočná výbava. V teréne minimálne vo dvojici využijete aj spoločné vtrhnutie do miestnosti s jej zabezpečením. Niekedy vám pomôže spiaci agent, alebo nastavíte pozorovací režim, v ktorom postava automaticky zareaguje na nepriateľa, ktorý sa objaví v dohľade. Treba si dávať pozor na kamery, ktoré sa dajú vypnúť pri termináloch. Pri postupe sa kryjete za objektmi (väčšinou je to ale neúčinné), preleziete cez okná, zbierate výbavu na určených miestach a prefotíte cenné dokumenty. Protivníka môžete aj nakrátko oslepiť a v danom ťahu nevystrelí. Príležitostne vám odhalí uzatvorenú miestnosť váš pozorovateľ z úzadia. Na všetko potrebujete akčné body a ťah každej postavy má dve fázy, ktoré použijete na predĺžený pohyb alebo skombinujete so streľbou či inou aktivitou. V kľúčových momentoch sa kamera zhora prepne na detailnejší pohľad tretej osoby.
Rozhodne vydarenejšou stránkou hry je manažmentová časť. Na základni máte zoznam agentov, ktorým meníte výbavu a na základe ich skúseností a levelov im vyberáte perky a určujete špecializované tréningy. Napríklad zdokonalíte ich lekárske schopnosti alebo manipuláciu so zbraňami, vylepšíte ich odolnosť a podobne. Agenti sú alfou a omegou vašej organizácie. Po zranení v boji sa regenerujú na základni, môžete ich využiť v dielni na výrobu zbraní a výbavy - sú tam aj vylepšenia jednotlivých priestorov v tábore. Uplatnia sa aj v analytickom oddelení a vo falšovateľskej sekcii. Tam môžu agenti tlačiť falošné peniaze, no hlavne im podľa potreby zmeníte identitu. V teréne sa totiž často stáva, že nepriateľské špióni zistia totožnosť vašich ľudí a potom im hrozí nebezpečenstvo. Pri falšovaní zmeníte tvár, osobné údaje, prípadne aj národnosť agenta a opäť bude nenápadný a skrytý.
Pozoruhodná je aj analytická a spravodajská sekcia, kde zhromažďujete správy od informátorov, analyzujete signály a dešifrujete dokumenty z misií. Na základe toho si vytvárate nástenky, na ktoré pripínate fotografie, mapy a správy a snažíte sa medzi nimi nájsť súvislosti. Je s tým spojená minihra, v ktorej musíte nájsť kľúčové výrazy zašifrované v neúplnom texte. Nie je to nič náročné - ak si neviete rady, jednoducho klikáte na všetky slová, až kým sa vám tie dôležité nevypíšu na štítky. Potom už máte ucelené správy a jednotlivé položky na nástenke poprepájate líniami, čím sa napokon dopracujete ku kompletnému údaju, ktorý využijete pri ďalšom postupe.
Súčasťou manažmentu je aj globálna mapa, kde sa zobrazujú rôzne mestá a sú zvýraznené v prípade podozrivých aktivít nepriateľských špiónov. Môžete tam posielať agentov zo svojej základne, aby to preskúmali. Niekedy len treba počkať na výsledok, inokedy aj podniknúť ďalšie kroky a napríklad aj odštartovať taktickú misiu s ťahovými bojmi. Okrem toho je vhodné priebežne zvážiť zmenu miesta vašej základne. Je to dôležité pre bezpečnosť vašej organizácie, inak jej hrozí odhalenie a veľké problémy.
Doplnkom ťaženia je multiplayer, v ktorom si vytvoríte svoj tím a bojujete proti inému hráčovi. V novinárskej verzii hry, ktorú sme mali k dispozícii, sme však márne hľadali oponenta. Každopádne bolo čudné, že niekoľko hodín pred oficiálnym vydaním, kedy bola k dispozícii len táto verzia dostupná iba žurnalistom a vývojárom, sa už na známej stránke objavili užívateľské recenzie, ktoré Phantom Doctrine do neba vychvaľovali a udeľovali desiatky. V skutočnosti to však s hrou až také ružové nie je.
Audiovizuálna stránka je prijateľná, hoci nie úplne najmodernejšia. Izometrický pohľad v boji aj s natáčaním priestoru vhodný, až na trochu neprehľadné situácie pri prepínaní poschodí. Sú tam aj spomínané momenty, kedy vám hra niečo ukáže pekne zblízka. Sekcie na základni v manažmentovej časti sú dosť strohé, ale vcelku prehľadné a dostačujúce.
Phantom Doctrine mal blízko k veľkému úspechu. Mohla to byť skvelá ťahová stratégia, keby sa tvorcovia nedopustili fatálnej chyby. Chválime výber obdobia - studená vojna je neošúchaným, a pritom atraktívnym námetom - aj manažmentovú časť hry s koordináciou špiónov, operácií a základne. Ale je veľká škoda, že to celé vývojári pokazili ťahovými bojmi, ktoré síce majú dobrý taktický základ, ale súčasne absurdnú nereálnu balistiku a neustále sa spawnujúcich nepriateľov, ktorí vás zastrelia pokojne aj cez štyri miestnosti. Navyše je náplň misií skoro stále tá istá. Dokáže to znechutiť a zabíja potenciál inak veľmi nápaditého titulu, ktorý mohol skutočne patriť k tomu najlepšiemu z posledného obdobia vo svojom žánri. Namiesto toho vás však postupne otrávi úplne zbytočnými kazmi a nevyváženou hrateľnosťou. Mohla by to zachrániť jedine aktualizácia s výraznými úpravami bojov.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
MANTOR
24.11.2019
+ zaujimave zasadenie+ oprem dobrej tahovej akcie je dolezity ak nie dolezitejsi stealth+ ...
zobraziť
|
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Good Shepherd Entertainment / CreativeForge Games Štýl: RPG / Taktická Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|