WE HAPPY FEW |
WE HAPPY FEW |
V retrofuturistickom meste sa pod klamlivou pokrievkou blahobytu a spokojnosti skrýva niečo nekalé. A je to vlastne zrejmé už na prvý pohľad. Teda aspoň tým, ktorí si uvedomujú, kým vlastne sú a takých nezostalo mnoho. Vy budete jedným z nich - vlastne nie, budete tromi z nich a čaká na vás nevšedné dobrodružstvo skryté pod maskami jeho obetí.
Výraz retrofuturistický znamená, že sa v hre prenesiete do alternatívnej minulosti v šesťdesiatych rokoch minulého storočia a spoznáte úplne inú verziu novodobého, povojnového Anglicka, ktorá vôbec nie je optimistická, skôr depresívna. Ale tento stav v mestečku Wellington Wells má zastrieť droga radosti - Joy, ktorú povinne pravidelne konzumujú tunajší obyvatelia. Teda aspoň tí, ktorí nežijú v separovanej štvrti medzi spodinou. Vy však spoznáte realitu o dúhových cestách, ktoré lemujú domy navonok spokojných mešťanov, aj drsné podmienky, v ktorých žijú chudáci a pokúsite sa nájsť pravdu o tejto disharmonickej spoločnosti a nejaké východisko.
Najskôr sa stanete žurnalistom Arthurom, ktorý žije v nanútenom sne až do chvíle, keď pri cenzúre článkov narazí na zmienku o sebe a svojom stratenom bratovi. To v ňom vyvolá skrat a záblesky spomienok ho prinútia konať a vzbúriť sa voči režimu, čím sa stáva nežiadúcou osobou. Už príbeh Arthura je naozaj rozsiahly a ak sa budete venovať aj nepovinným úlohám, zaberie vám viac ako desať hodín. Ale potom nasleduje ešte druhý akt so sympatickou Sally, ktorá má iné zázemie aj problémy a v prvom rade musí myslieť na...ale veď uvidíte. A do tretice je to čudák Ollie, s ktorým v rovnakom meste zažijete celkom iné dobrodružstvo. Osudy týchto troch protagonistov sú pritom čiastočne prepojené, a tak sa stretávajú a niektoré situácie vnímate z odlišnej perspektívy. Jedno však majú všetky uvedené postavy spoločné - vzopreli sa režimu, a preto sú prenasledované. A ak to chcete prelúskať celé, strávite pri hre naozaj mnoho času.
Pri pohybe v meste a okolí platia určité pravidlá, ktoré keď aspoň navonok dodržujete, môže byť vaša aktuálna postava nenápadná. Aspoň do istej miery. V prvom rade musíte mať vhodné oblečenie, čo v centre znamená honosnejší oblek a medzi chudákmi naopak niečo ošúchané a zanedbané. V určitých prípadoch využijete aj iné kúsky, napríklad nejaké montérky, keď sa tvárite ako údržbár. Pri nevodnom odeve vyvoláte podozrenie okolitých občanov a keď to trvá trochu dlhšie, začnú vás okrikovať a prenasledovať. V centre, kde sa povinne nosia biele masky s falošným úsmevom, sa k nim navyše pridajú nebezpečné policajné hliadky. Tie tam vyburcujete aj v noci, kedy majú slušní občania zákaz vychádzania.
Podozrivý je aj beh po ulici, hoci za denného svetla - to totiž šťastní mešťania nerobia. A treba si dávať pozor aj na kontroly radosti, ktoré sledujú vašu úroveň šťastia vyvolaného drogou. Tú občas chtiac-nechtiac použijete, napríklad aby ste sa dostali cez zabezpečené brány deliace sektory mesta. Len si treba dávať pozor, lebo Joy spôsobuje čoraz väčšie straty pamäte. A potom vo fáze, keď účinok drogy vyprcháva a nevezmete si ďalšiu dávku, krátkodobo sa zhorší váš fyzický stav a vo vysmiatych ľuďoch na ulici vyvoláte nevôľu a máte problém.
Riešení pri vyvolaní rozruchu je niekoľko - môžete jednoducho utekať, až kým sa po dlhom behu nestrasiete prenasledovateľov. Môžete sa schovať - napríklad do áut, ktoré občas niekde stoja, ale nefungujú, do košov na odpadky alebo do skríň - to hlavne vtedy, keď snoríte v domoch, len škoda, že sa dá vstúpiť len do niektorých z nich. Trochu nedotiahnuté, ale účinné, je posadenie sa na lavičku, kde si okamžite roztvoríte noviny a aj policajti vás už potom stopercentne prehliadnu, hoci stoja meter od vás.
Môžete sa aj pobiť. Keď je agresor len jeden alebo dvaja, zvládnete to aj holými rukami, no väčšiemu davu sa už neubránite. Ale pri bitke môžete použiť aj drevenú pálku, lopatu (inak určenú na vykopanie truhlíc na špecifických miestach), sekeru, elektrický obušok, prípadne pušku, ale bez nábojov, ktoré tu márne budete hľadať a iné predmety, ktoré spravidla používate len na sekanie a udieranie. Plus drogy, ktoré pichnete niekomu do krku. Likvidovať sa dá aj nenápadne, keď niekoho priškrtíte odzadu alebo udusíte v spánku. Jednotlivé možnosti sa trochu líšia podľa toho, s ktorou postavou hráte.
Tvorcovia sa pokúsili zakomponovať do hry aj nejaké stealth techniky, a tak môžete využiť i nenápadný postup. To zahrňuje už spomínané skrývanie sa či prepadnutie od chrbta, ale napríklad aj odlákanie pozornosti hodením prázdnej fľaše na miesta, kam sa potom zameria pozornosť hliadok. Dokážete sa nehlučne zakrádať a odpratať nevládne telá. Občas môžete vôjsť od domu cez okno, preleziete cez vzduchové šachty a máte možnosť hackovať alebo deaktivovať bezpečnostný systém.
K survival prvkom zas patrí konzumácia jedla a pitie vody. Pri ich nedostatku neumierate, ale ste oslabení. Treba si všímať aj to, či potrava neobsahuje jed. Čistú vodu môžete piť z pumpy, kde si aj naberiete zásoby do nádoby. Väčšinu vecí musíte nájsť a zhotoviť, ale niekedy sa dajú kúpiť v automatoch a u obchodníkov. Mince získate aj vypáčením a vyrabovaním verejných telefónnych prístrojov.
Značný priestor je venovaný výrobe predmetov, na ktoré potrebujete vyzbierané suroviny a komponenty (kvety, časti látky, kovu, súčiastky, nádoby atď.) a niekedy je nutný aj pracovný stôl. Zhotovíte bandáže na obviazanie krvácajúcej rany (špinavé vám spôsobia infekciu), liečivá, odevy, jednoduché zbrane a nástroje. Okrem toho natrafíte na rôzne písané správy a odkazy, ako aj masky, ktoré vám ukážu záblesky z minulosti postavy.
Pri postupe získavate body na vylepšenie svojich talentov, ktoré sú rozdelené do štyroch vetiev. V jednej sú základné schopnosti danej postavy, v ďalších rozdielne danosti na prežitie, boj a doplnkové aktivity. Takže napríklad budete mať viac zdravia, rýchlejšie otvoríte zámky (vyžadujú šperháky, ale úspešnosť je stopercentná a bez námahy), budete menej hluční pri behu, alebo pri blokovaní útoku môžete zraziť protivníka k zemi.
Hoci je prostredie v hre v podstate otvorené, postup ako taký je pomerne lineárny. Ak sa rozhodnete plniť vedľajšie úlohy, máte väčšiu voľnosť, ale inak vás hra spoľahlivo vedie od jedného hlavného zadania k druhému a vyžaduje konkrétne úkony. Väčšinou bez alternatívy a možnosti výberu. Ale náplň, ktorej súčasťou je neraz hľadanie prístupových kariet a iných predmetov, je vcelku rôznorodá a občas spestrená hlavolamami. Pri presune sa, až na malé výnimky, pohybujete výlučne pešo, ale na vzdialenejšie miesta sa rýchlo vrátite cez aktivované podzemné skrýše s poklopmi. Tam sa môžete v pokoji vyspať a zregenerovať, ale najskôr musíte tieto miesta opraviť a zabezpečiť. Treba vypumpovať vodu, poradiť si s elektrickými skratmi, bezdomovcami, raz sa dokonca kvôli tomu zapletiete do modelingu.
Náplň hry je teda pomerne bohatá, až je nepochopiteľné, ako niektorí recenzenti dokázali tento titul tak potopiť. Iste, hra mala hlavne spočiatku technické chyby a bugy, inteligencia NPC postáv nie je práve oslnivá, dialógom a niektorým procesom chýba patričná hĺbka. Stále sa však jedná o nevšedný počin, ktorý pôsobí netradične a prináša iný zážitok ako konkurencia.
Zatiaľ čo dabing, hudba a zvuky sú vydarené, grafikou hra neohúri, ale spracovanie je uspokojivé a funkčné. Tvorcovia dobre zachytili atmosféru utopistického anglického mesta s jeho pozlátkou aj zvrátenosťou. Len nám prekážalo, že väčšina obydlí bola jednoducho neprístupná, pritom možnosti vylúpiť ich také lákavé. Navyše sú domy prepojené takým spôsobom, že vytvárajú z vonkajšej strany bariéru, ktorú treba dlho obchádzať a vstúpiť do ulíc sa dá len na pár miestach. Ale na bugy sme natrafili len ojedinele a v PC verzii sme už nezaznamenali zásadné kazy, ktoré hru ešte nedávno sprevádzali. Hralo sa to dobre.
Niektorí hráči od We Happy Few možno očakávali viac, ale to neznamená, že sa jedná o zlú hru (no tá cenovka pri premiére je rozhodne prestrelená). My sme sa do nej zažrali a bavila nás - minimálne počas prvej desiatky hodín. Potom už sa prejavilo určité vyčerpanie podkladu a zrejme aj naša únava, ale pritom v nás hra stále intenzívne rezonovala. Možno preto, že mestečko plné vyškerených masiek a ohlupujúcich piluliek nám pripomenulo aj niečo zo súčasného reálneho sveta, ktorý je falošný podobne ako Wellington Wells.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Compulsion Games Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|