THE PERSISTENCE |
THE PERSISTENCE |
Hororové hry patria k veľmi ťažkým žánrom. Pravdepodobne preto, že každý z nás má latku strachu niekde inde. To však nebráni autorom, aby na nás skúšali rôzne veci. Najnovšie sa nás pokúsili vydesiť Sony v spolupráci s Firesprite Games, ktorí nás v horore The Persistence poslali do vesmíru. Nejde tu však o žiadne luxusné prázdniny plné objavovania a rôznych krásnych scenérií. Práve naopak. Dostávame sa do krízovej situácie v roku 2521 a predstavte si, že Zem v tomto období stále existuje. Je však od nás vzdialená 17-tisíc svetelných rokov. Vedecká loď Persistence je na pokraji skazy. Ako to už totiž vo vesmíre býva, dlho pripravovaný experiment vedcov nevyšiel podľa predstáv a následky sú klasické - katastrofálne.
Loďou sa začne šíriť mutácia, ktorá postihne všetkých členov posádky. Samozrejme, vy ste mali šťastie a obišla vás. V nebezpečenstve sa však nachádza aj Persistence, ktorú vťahuje gravitácia kolabujúcej hviezdy. Na udalosti rýchlo reaguje palubný počítač, ktorý začne prebúdzať členov posádky z kryogenického spánku. Tí ale namiesto toho, aby sa loď snažili zo všetkých síl zachrániť, majú trochu iný cieľ. Mutácia ich zmenila natoľko, že ich jediným záujmom ste vy, respektíve vaše klony. Celú situáciu treba však čo najskôr predýchať. Musíte prežiť a zachrániť Persistence pred totálnou záhubou skôr, než bude neskoro.
Toť hlavná zápletka príbehu a aj keď by sa z nej dalo vytiahnuť naozaj oveľa viac, v tomto smere nič viac extra, bohužiaľ, neočakávajte. Tento mini príbeh je tu prakticky len preto, aby hru niečo držalo pokope a aby úlohy, ktoré plníte, mali zmysel. The Persistence je v prvom rade procedurálne generovaný roguelike titul. To znamená, že vašou smrťou začína všetko, takpovediac, odznova. Nie sú tu žiadne checkpointy ani voliteľné úložné body. Rozmiestnenie lode, nepriatelia, zbrane a rôzne drobnosti naokolo sa však menia, čím chcú autori predísť stereotypu, pretože žiadna hra nebude úplne rovnaká. Dizajn interiéru lode ale zostáva nezmenený a mení sa iba rozmiestnenie vecí, vaše telo a, samozrejme, mapa.
Ak zomriete, prebudíte sa v tlačiarni na klony, ktorá vašu osobnosť a spomienky prenesie do iného tela. Je poškodená a okrem vášho klonu vytvára aj klony zmutovanej posádky. Pozitívnou správou je, že hra možno na rozdiel od iných roguelike titulov neobsahuje čistú permanentnú smrť, po ktorej by ste museli začínať úplne od piky. Uchovajú sa vám kredity, vylepšenia a vlastne všetko, čo si v predchádzajúce hre odomknete putuje s vami aj naďalej. Postup je, samozrejme, zachovaný aj v úlohách, ktoré postupne na záchranu lode a seba plníte. Je ich dokopy 5 a ide spravidla o to, aby ste našli určité miesto, kde vykonáte konkrétnu akciu, takže nič svetoborné.
Pohyb na lodi vám osviežuje možnosť teleportu na krátke vzdialenosti. Zo začiatku hry ho možno budete využívať menej, no keď si naň postupne zvyknete, pôjde o efektívny nástroj, ktorý okrem iného pomôže tiež v súbojoch. Tým sa v hre skrátka nevyhnete. Nepriatelia sú náhodne generovaní a ide o rôznych členov zmutovanej posádky. Niektorých zdoláte jednoducho, iní vás potrápia viac. Keďže ide o survival titul, v smere súbojov je najlepšie zvoliť stealth postup.
Keď sa na vás totiž vrhne viacero nepriateľov naraz, nemáte proti nim skrátka žiadnu šancu. Aj napriek rôznym možnostiam nastavení ovládania (kde si určite každý nájde to svoje), som však narazil na situácie, kedy by som možno viac ocenil, keby sa hra dala hrať aj bez VR headsetu. Práve napríklad kvôli častým temným uličkám či teleprotovaniu, ktoré bolo na VR trošku ťažkopádne, som niekedy nevedel, kde som. Chýbala mi tu väčšia pohybová svižnosť, ktorej absencia obmedzovala celkovú hrateľnosť.
Možnosti prežitia vám zvyšujú rôzne vylepšenia a zbrane, ktoré môžete nájsť na palube Peristance, alebo si ich necháte vyrobiť v takzvaných fabrikátoroch. Ide o výrobné stanice, ktoré nájdete rôzne rozmiestnené po chodbách lode. Akonáhle stanicu využijete, musí sa dobiť, takže vám neposkytuje neobmedzené množstvo možností a použitia. Zbraňový arzenál v tomto prípade tvoria rôzne pištole, automatické zbrane, granáty, zbrane na blízko či zaujímavé sci-fi experimenty. Nábojov je tu však pomenej, preto budete musieť šetriť a dobre porozmýšľať, kedy vystrelíte.
Popri klasických vylepšeniach zbraní, ktoré poznáme aj z iných hier, si môžete vylepšiť aj svoje telo. K dispozícii sú štatistiky, ako lepšia regenerácia štítu, účinnejšie útoky na blízko, zvýšenie maximálneho zdravia a ďalšie. Vaše atribúty sa postupne zlepšujú, pričom po smrti zostávajú zachované. V každej ďalšej hre je tak vidieť, že počiatoční nepriatelia, ktorí vás predtým potrápili viac, už nie sú až takou prekážkou aj keď pribúdajú. Nemusíte sa však obávať toho, že by hra nebola výzvou. Nepriatelia sa postupne menia a čím hlbšie v Persistence zájdete, tým náročnejší protivníci na vás čakajú.
To, čím vás The Persistance ohúri hneď od začiatku, je atmosféra. O strašidelné a znepokojujúce momenty nebude na lodi plnej zmutovaných členov posádky núdza. Chodby sú tiché, temné a pôsobia chladne. Celkovou atmosférou tak trochu pripomínajú jednu slávnu sci-fi hororovku, ktorú úspešne zabilo Electronic Arts. Hádate správne, ide o Dead Space. Vizuál The Persistance je však jemne zrnitý a chodby lode vám po kratšom čase pripadajú dizajnovo stereotypné, aj keď ich rozloženie sa mení. Určite by ma potešilo nejaké vizuálne osvieženie, ktoré som v útrobách lode hľadal len márne.
S vizuálom sa tiež spájajú drobné chybičky, medzi ktoré patrí napríklad nie ideálna práca so svetlom. Často sa mi stalo, že som svietil na nejaký objekt, ktorý bol aj napriek tomu celý čierny. Zážitok každopádne umocňuje dobre zvládnutá audio stránka. Chrčanie nepriateľov spôsobuje zimomriavky, zvlášť keď za krátku dobu zistíte, že majú vo zvyku vyskakovať z ničoho nič. K tomu pridajte náhodné ruchy v pozadí, rôzne buchnutia či údery v diaľke, čudné syčanie alebo iné znepokojujúce zvukové elementy, ktoré sa o hustú atmosféru postarali veľmi dobre.
Ak patríte k tým, ktorí čakajú na takzvaný VR seller titul, pričom dúfate, že by ním mohol byť práve The Persistance, sklamem vás. Nejedná sa totiž o nič prelomové. Aj napriek tomu však hra ponúka výbornú atmosféru, ktorou jednoznačne poteší fanúšikov sci-fi a hororu. Roguelike mechaniky sa snaží osviežiť rôznymi možnosťami, ktoré obťažnosť titulu slušne vyvažujú. Prípadným záujemcom však nesmie prekážať dôležitý fakt, že po zabití začína všetko, takpovediac, odznova, samozrejme, s kompromismi. K tomu ešte musíte prehryznúť menšie obmedzenia v hrateľnosti. Problémom je aj veľmi stručne vyrozprávaný príbeh, relatívne krátka herná doba a nie práve najatraktívnejší, po čase stereotypný vizuál. The Persistance je tak vo výsledku titul, ktorý atmosférou poteší fanúšikov sci-fi hororov. Z herného hľadiska sa však jedná viac-menej o priemernú záležitosť, na ktorú po čase určite bez problémov zabudnete.
RECENZIE HRÁČOV |
PS4
PC Xbox One PS VR VR Switch Vývoj: Firesprite / Firesprite Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|