MOONLIGHTER |
MOONLIGHTER |
Moonlighter je šikovná RPG, ktorá vyšla na PS4, Xbox One a PC už koncom mája, no nebudem vám klamať, Switch verzia z novembra prináša najlepšiu podobu vďaka možnosti zobrať si ju hocikam na cesty, prekutrávať bludiská a šmeliť naplno. Je to indie titul, ktorý očaril mnohých už na GDC, ale to čaro sa skrýva v postupnom ponáraní sa do herných mechanizmov, ktoré sa snažíte si osvojiť skôr ako zgegnete prvých 20-30 ráz. Áno, toto je titul, kde sa oplatí benevolentne pristúpiť k obťažnosti, lebo vás bude trestať často. No silné stránky a chytľavé spojenie dvoch konceptov sa oplatí vychutnať.
Moonlighter rozpráva o bludiskách, ktoré sa objavili v krajine a začali do nich vandrovať hrdinovia v snahe ukoristiť vzácne poklady a nájsť tajomné piate dvere. Náš hrdina na takej misii nemá veľké šance, no pokúša sa o to, lebo chce zaistiť fungovanie obchodu s titulným názvom a na to potrebuje kvalitné predmety. Prvý pokus končí neúspechom, našťastie sa ho ujme starec, dá mu pár tipov, lepšiu zbraň (s metlou hrdina veľa šancí nemal) a s pomocou odhodlaného hráča sa môže veľa vecí zmeniť.
Čakajú vás dve hry v jednom – putovanie do hard-core dungeonov a vedenie obchodu, kde sa snažíte čosi zarobiť a financovať svoje výpravy. Autori vynikajúco preplietli oba koncepty do jedného celku. Bádateľom bude jasné, že predmety do obchodu získavate na výpravách a tie financujete zo zisku – ak sa vám podarí otočiť dosť peniažkov, môžete si kúpiť lepšiu výzbroj a potom sa v bludiskách ďalej dostanete. Ale grind sa môže dostaviť veľmi rýchlo, ak úplne nepochopíte pravidlá – už po hodine sa môžete dostať do začarovaného kruhu, kde budete síce zbierať i predávať, no ak vám nebude rásť konto a nerozšírite svoj obchod i dedinu, môžete stále robiť to isté a nepokročiť.
Naučí vás to už prvé bludisko, kde pochopíte štruktúru a systém. Nepriatelia si vás chcú rázne podať síce už na prvom poschodí, ale druhé-tretie výrazne pokročí v náročnosti. Orientáciu spočiatku motá aj náhodné generovanie prostredí – každá výprava do bludiska ukáže zhruba tucet miestností na jednom poschodí, ale sú inak modelované, rozložené i poskladané. Výhoda je jasná – ani päťdesiata návšteva dungeon nezunuje. Pri návšteve viete čo môžete na poschodí čakať: pokojová miestnosť, kde pobudol minulý hrdina a nechal vám tu pár poznámok a liečivé jazierko, kde budete neustále chodiť v snahe vrátiť HP na plný počet. Všetky ostatné miestnosti sa menia: ich náplň, nepriatelia, pozícia truhlíc, aj zloženie predmetov v nich.
Súboje sú náročné, lebo nepriatelia od začiatku využívajú rôzne druhy podrazov. Sú tu malé červené slizy, ale útočia v poltuctoch. Keď sa ich na vás vrhne šesť, máte čo robiť. A keď príde veľký sliz, celý vás obalí a HP klesajú ešte rýchlejšie. Sú tu kamenní borci, pri ktorých zase máte problém so zásahmi: spredu majú štíty a sú odolní, takže atakovať treba zboku či zozadu. A prídu podivné vodné delá, ktoré na vás pália kvapky či prúd vody – v momente štartu útoku z inej strany zmenia orientáciu na vás a tie HP opäť vyfučia rýchlo. Pomyselným vrcholom prvých poschodí sú obrovské kamenné paprče, ktoré sa na vás zaženú a vymlátia z vás desiatky HP, zatiaľ čo útočiť na ne treba nenápadne alebo sa motať okolo nich a občas ich zasiahnuť. Nehovoriac o tom, že sú tu poletujúci nepriatelia (zasiahnuť sa dajú len keď zletia nižšie) a povrch vás často bude spomaľovať (červený, zelený sliz), sú tu prekážky alebo sa pod vami začne prepadať podlaha. A nedá mi nespomenúť neustále priepasti a diery – ale pozor, pár z nich prinesie aj skryté miestnosti pod vami, takže dobre študujte minimapu.
Vďaka nej sa rýchlo stane vaše putovanie ľahším a prehľadnejším. Po niekoľkých prejdeniach zistíte, koľko je na poschodí miestností a neustále máte nutkanie hľadať tú s liečivým jazierkom, aby ste mali trošku pokojnejšie putovanie. Tradične nabehnem na poschodie a niektoré miestnosti len preletím, aby som zistil, kde vlastne je. Autori zrejme toto správanie vytušili vopred, takže pri obzvlášť vypečených stretoch s nepriateľmi vám zatarasia východy, aby ste nemohli ufujazdiť, ale zabojovali s plnou parou. Ale inak sa naučíte so zaťatými zubami prechádzať aspoň jedno poschodie a potom... využijete jednu z dvoch možností. Jeden náhrdelník vám umožní vrátiť sa naspäť do mestečka za pár stoviek. Dobrá voľba, ale ak chcete prejsť celé bludisko na jeden záťah, zväčša sa vám to nepodarí. Tretie poschodie je náročné, plné predmetov i nepriateľov a niekde chrápe aj boss. Nie je nič horšie, ako keď zomriete pred bossom či v polovici tretej etáže a prídete o všetko. Neskôr sa, našťastie, objaví aj iná alternatíva, no päťnásobne drahšia: teleport do mesta, kam môžete zdrhnúť s plným vrecom predmetov a potom sa vrátiť naspäť do bludiska. Ale pozor, tam sa obnovujú všetci nepriatelia, ideálne je odísť na začiatku nového záťahu. Rozhodnutia kedy a ako ísť z bludiska sú osudové – doslova a za tisícky peniažkov.
A aby to nemal ľahké ani obchodník v duši bojovníka, tradične budete bojovať s nedostatkom miesta v inventári. Najprv 20 políčok, ktoré sa rýchlo zapĺňajú, lebo niektoré predmety môžete nosiť po 5 či 10. Neskôr problém s tým, že predmet musí byť umiestnený iba v spodnej, vrchnej či pravej strane kapsy. A potom sú tu začarované kúsky, ktorých identitu sa dozviete až po odchode z bludiska alebo extra chuťovky, ktoré po vložení do inventáru majú efekt na okolitý predmet: zničia ho, zmenia a pod. Natíska sa tu esenciálna otázka: brať také veci či nebrať?
Napokon vyjdete na povrch a treba makať v obchode. Vytiahnete z inventára veci, šup na ponukový stôl, určujete ceny a snažíte sa odhadnúť, ako budú reagovať zákazníci. Ak stanovíte vysokú sumu, smajlík na tvári zákazníka bude smutný a ten zväčša nezaplatí (alebo naštvane áno, ale môže klesnúť popularita predmetu – to aj pri zaplavení trhu veľkým množstvom, kedy zase devalvuje cena). Ak ju dáte nízko, je jasné, že sa náramne zaraduje, ale vy nezískate toľko, čo by ste mohli. Pri určovaní neustále kukáte do vlastností predmetu, kedy bola cena nízka, adekvátna či premrštená a aká je popularita predmetov. Je len na vás, či budete chcieť robiť vlastné akcie a predmetov sa občas rýchlejšie zbaviť (kvôli pľaci v inventári) alebo voliť inú taktiku. Obchod funguje iba počas dňa, takže v noci sa môžete vydať do bludísk. A medzitým si možno občas trošku pospať.
Váš obchod vás motivuje na neustále výpravy, ale rýchlo zistíte, že ak predávate málo alebo rýchlo, neoplatí sa vám ani cesta do mesta. Môžete ísť za 200-300 peniažkov, ale musíte ísť vždy od začiatku. Ak pôjdete teleportom za 1500 či 2000, je potrebné nastaviť inventár, aby sa vám cesta vôbec oplatila – na čo riskovať predaj „matrošov" za tisícku, keď cesta stála dve? A samozrejme, ešte treba zarobiť na vylepšenia výzbroje či mestečka.
Pri výzbroji je jasné, o čo ide – čím hlbšie poschodie bludiska, tým náročnejší súperi. Pomôže všetko proti nim – viac HP, lepšie brnenie, silnejšia zbraň. Na ne treba „prašule" i predmety, určite si nepredajte všetko potrebné, potom vám bude chýbať posledná strieborná tehlička pri kovaní prvého meča za štyri tisícky ako mne v začiatkoch. A peniažky sú rovnako potrebné – bez nich sa nedostanete k výzbroji, lepším predmetom. Pri nich je jasne určená stratégia: ak chcete získať silnejšie, treba najprv vyrobiť slabšie. Vývojový strom je silný a rovnako aj štatistiky. A kto by nechcel zvýšiť zdravie, pohyb i silu?
Peniaze investujete aj do rozvoja mestečka. Najprv treba splašiť kováča a tetu na liečivé fľašky, potom sa dajú riešiť ďalší šmelinári a obchodníci. Rozvoj mesta i obchodov je zrejmý, no výška cien zbraní a výbavy rastie priam exponenciálne. Ak ste najprv niečo zohnali za liter, potom za štyri, neskôr zrazu pýta kováč 40 tisíc. A tie treba niekde zarobiť...
V hre vás čaká päť bludísk, najprv sa orientujete na prvé štyri, potom získate dôležitý kľúč a snáď sa objavia mýtické piate dvere a ten finálny. Každý má svoj dizajn, iných nepriateľov, ale po čase veru zistíte, že systém boja sa príliš nemení: útočiť, uskakovať, brániť sa a prežiť. Nie je tu obrovský počet prostredí, no je to úžasný žrút času, kým sa vám podarí dosiahnuť na bossov či finiš hry.
Grafika je príjemné retro, so solídnou farebnou paletou a hudba je malebná. Keď sa ponoríte do hry, pixely rátať nebudete. Pokiaľ ide o estetickú kvalitu, Moonlighter pracuje výborne s prostrediami, kde na vás dýcha patričná atmosféra svetov. Ste u golemov? Uvidíte viaceré variácie na šutre a chlad. Ak sa vydáte do lesa, omráči vás kopa zelene. Nechýba ani púšť a prekvapením bude technologický svet.
Moonlighter si vybral dvojicu výborných hrateľných princípov a mieša ich ukážkovým spôsobom. RPG, kde sa šmelia predmety, získava nový nádych vďaka ich náročnému získavaniu i monetizácii, je tu výborný spôsob práce s ekonomikou a priamym dopadom na hrateľnosť. Boj je tuhý a váš rozvoj sa nemeria iba veľkosťou meča či silou brnenia, ale celkovou prosperitou. Indie hra ako remeň!
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: 11 bit studios / Digital Sun Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|