IMPERATOR: ROME |
IMPERATOR: ROME |
Paradox Interactive si najčastejšie spájame s grand stratégiami plnými tabuliek a údajov. Do tejto rodiny sa pridal aj titul Imperator: Rome, ale nezožne slávu ako hry zo série Europa Universalis či Hearts of Iron. Napriek rôznym, často negatívnym reakciám sa však nejedná o prepadák, len výsledok nie je taký komplexný, aby uspokojil náročných hráčov. Svojich priaznivcov si však môže nájsť, len možno z trochu inej sorty.
Povedzme si na rovinu - ak hrávate vyššie uvedené hry, Imperator vám bude v porovnaní s nimi pripadať chudobný a možno orezaný. Je to však veľmi dobrý úvod, ak sa ešte len zoznamujete so žánrom grand stratégií. Má totiž určitú hĺbku, ale nie je natoľko komplikovaný, aby odradil neskúsených hráčov. A aj keď by sa žiadal lepší tutoriál, základy si relatívne rýchlo osvojíte pri výukovom scenári, kde môžete v ľubovoľnom poradí plniť kolekciu zadaní. Naučia vás ako dosiahnuť rovnováhu a stabilitu impéria, využívať silu náboženstva, vytvárať vojenské oddiely aj námorné flotily, stavať budovy v mestách, obchodovať a dobýjať nové regióny.To všetko dokopy vytvára funkčný celok, ktorý pobaví.
Výuka sa zameriava na historický Rím, ale môžete si vybrať aj iné veľmoci, ako je napríklad Egypt či Kartágo. A na výber je aj množstvo menších krajín, s ktorými je to možno ešte zaujímavejšie, i keď náročnejšie. Odolávať silným susedom je totiž fuška. Ale dá sa to, keď máte funkčnú ekonomiku, využívate bohaté možnosti diplomacie a poistíte sa armádou. Pri spravovaní svojej krajiny a kolónií treba myslieť na zabezpečenie niekoľkých zdrojov a rozvoj kľúčových oblastí. Pod palcom máte mestá, kde môžete pristavovať štyri hlavné budovy - tržnice, tréningové tábory, pevnosti a sýpky. Zabezpečia vám vyššie príjmy z daní, nárast a spokojnosť populácie a možnosť vybudovať silnú obranu a armádu. Jednotlivé provincie majú rôzne suroviny a tie chýbajúce získate nastavením obchodných ciest.
Pri spravovaní krajiny zohrávajú dôležitú úlohu urodzené rodiny, pri ktorých máte prehľad aj o narodených deťoch. Postavy majú rôzne črty, vplyv a popularitu, môžu byť skorumpované a v prípade nespokojnosti menej lojálne. Viete sa s nimi spriateliť, podplatiť ich, prideliť významnú funkciu vo vláde alebo ich postavíte na čelo vojska. Ak ich vnímate ako hrozbu, uväzníte ich alebo aj popravíte. Treba si však dávať pozor na reputáciu, aby ste sa nepreslávili ako tyran. V krajine môžete zmeniť spoločenské zriadenie, vydávať významné nariadenia a zvoliť si spôsob riešenia v rôznych situáciách. Významnú úlohu zohráva náboženstvo, ktoré prispieva k zlepšeniu stability a zahrňuje požehnanie rôznych bohov, ktoré prináša dočasné bonusy v rôznych sférach. Nezabudlo sa na rozvoj technológií, ktorý ovplyvňujú poradcovia v jednotlivých oblastiach a prináša rôzne výhody vo vojenskej, náboženskej či inej sfére.
Keď všetko klape, môžete sa sústrediť na vojenskú oblasť a dobýjanie. Budujete armády, ktoré môže tvoriť niekoľko druhov jednotiek, od lukostrelcov, cez pechotu so štítmi a rôzne druhy jazdy, až po slony a ťavy, na mori, samozrejme, lode. Optimálne je vojskám priradiť veliteľov, armády sa dajú deliť, spájať, dopĺňať o ďalšie jednotky, viete im nastaviť režim automatického správania. Vyžadujú peniaze na údržbu a treba myslieť aj na ich zásobovanie a logistiku. V prípade potreby najmete celé skupiny žoldnierov. Konfliktu predchádza nárokovanie územia a následne vyvolanie vojny prostredníctvom diplomatického menu. Potom už môžu vaše vojská vstúpiť na cudzie územie.
V prípade veľkých mocností väčšinou samočinne pomáhajú spojenci, ktorí začnú útočiť na nepriateľov a zaberať ich územia vo vašom mene. Výsledky bojov sú generované automaticky a zohľadňujú početnosť armád, sortiment jednotiek a bonusy veliteľov. Porazená armáda sa spravidla stiahne a vy môžete zabrať územie a po obliehaní kontrolovať oblasť. Úplné dobytie inej krajiny dosiahnete po jej komplexnom okupovaní a vyžiadaní mieru - kapitulácie s označením požadovaných regiónov v diplomatickom menu. Tieto procesy neraz zdržujú zvyšky armád protivníka, ktoré často nie sú silné, len sa snažia prebrať späť stratené oblastí a niekedy ich doslova naháňate po mape. Dobýjanie je jednou z menej prepracovaných zložiek hry a zavŕšenie víťazstva určite mohlo byť riešené elegantnejšie a praktickejšie.
Všetky procesy sa uskutočňujú na makete sveta s vyznačenými krajinami, pevninou a oceánom. Môžete si prepínať niekoľko režimov, vďaka ktorým máte prehľad o vojenskej sile, spokojnosti obyvateľstva a ďalších zložkách. Je trochu zvláštne, že okrem plnohodnotných sektorov ovládaných frakciami, narazíte aj na separované, neprístupné územia, ktoré nie sú nikam pridružené a musíte ich len obísť. Inak ale viete pohodlne premiestňovať armády a pekne si priblížiť ľubovoľný úsek mapy a provincie.
Užívateľské rozhranie je praktické, pohodlne sa orientujete a v hornej časti obrazovky si prepínate jednotlivé odvetvia a položky. Zobrazujú sa tam aj suroviny a ikony, ktoré upozorňujú na vzniknuté situácie a problémy. Na pravej časti obrazovky prehľadne vidíte údaje o svojich vojskách, stav obliehaní, prebiehajúce konflikty a vojnový stav. Vizuál je vhodne zvolený k danému typu hry. Pekne prehľadne je zobrazená krajina aj vyskakovacie okná doplnené portrétmi postáv, ikonami a statickými obrázkami s historickými motívmi. K tomu decentné zvuky a dobová hudba.
Veteránom však to všetko stačiť nemusí a zrejme im budú chýbať podrobnejšie štatistiky, detailnejšie nastavenia jednotlivých zložiek a viac volieb pri formovaní krajiny. Navyše pri opakovanom hraní, hoci aj za úplne odlišnú krajinu, je postup v zásade rovnaký a čoskoro sa zunuje. Takže po zavŕšení dobyvačného ťaženia sa do ďalšieho veľmi nepohrniete. Iba ak to skúsite spolu s inými hráčmi v multiplayeri. Je otázne, či hráčov dokážu udržať alebo znovu vtiahnuť do hry plánované aktualizácie. Každopádne hra potrebuje viac obsahu. Už 26. júna vychádzajú Pompeje s prepracovaným námorníctvom, pirátmi, rozšírenou internou politikou a manažmentom. Hrať sa to dá už teraz v testovacej verzii, keď si na Steame zvolíte položku s betou. V zásade si všimnete nepriateľské pirátske lode, poupravené menu provincií a frekventovanejšiu komunikáciu s inými veľmocami. Na september je naplánovaný doplnok s Cicerom a neskôr ešte minimálne dva prídavky.
Imperator: Rome sotva výraznejšie zaujme ostrieľaných priaznivcov grand stratégií. Tí zrejme dajú prednosť komplexnejším a masívnejším kúskom z tohto žánru. Ale skutočne je to dobrý vstup pre nováčikov a menej náročných hráčov, ktorým tento titul môže poskytnúť dostatočne zaujímavý obsah s relatívne ľahko osvojiteľným systémom. Imperator sa nezaradí medzi najsilnejšie značky Paradoxu, ale vie pobaviť, len nie až tak ako jeho zdatnejší starší súrodenci.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Paradox Interactive / Paradox Interactive Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|