FIA EUROPEAN TRUCK RACING CHAMPIONSHIP |
FIA EUROPEAN TRUCK RACING CHAMPIONSHIP |
V žánri virtuálnych pretekov sa s kamiónmi jazdí striedmo. Ak vynecháme čisto civilné jazdenie v Euro Truck Simulator a American Truck Simulator, odrobinky ako súčasť iných pretekov, ktoré upriamujú pozornosť primárne na iné vozidlá, neostane nám v rukách žiadna plnohodnotná konkurencia pre FIA European Truck Racing Championship. Viac je zástupcov motoriek a možno aj vodných člnov či futuristických vznášadiel. Skrátka slepý medzi jednookými kráľom. A to je zásadným problémom a výhrou FIA European Truck Racing Championship.
Absencia konkurenčného prostredia robí z inak mierne nadpriemerných pretekov pomerne pútavé jazdenie s oficiálnou licenciou. Hra neponúka nič originálne. Okrem prítomnosti samotných truckov nemá ETRC čím zaujať. Dostanete presne to, čo očakávate a nič viac - kombinácia arkády a simulátoru, v ktorej jazdíte s kamiónmi po skutočných okruhoch. Počas kariéry európskeho šampionátu nechýba žiadny z osmičky okruhov, takže sa môžete tešiť na Hungaroring, Nurburgring, trať v Moste a, samozrejme, aj Slovakia Ring, srdiečko našinca istotne zaplesá. Svetový kolotoč dopĺňajú mimoeurópske lokality v Kanade, Fuji či Austrálii. Dve desiatky ťahačov značiek Volvo, Iveco či Mercedes sú vymodelované s dostatočne veľkým dôrazom na detail, a to vrátane kabíny, v ktorej strávite najviac času.
V menu nájdete už tradičnú ponuku: jedny preteky, šampionát, kariéru, multiplayer a odrobinky v podobe chudobnej encyklopédie. Posledne menovaná ponuka mohla poskytnúť zaujímavé informácie, avšak napokon sa scvrkla na osekanú databázu jazdcov a ich skromného popisu. Európsky a aj svetový šampionát by mohli ponúknuť omnoho viac materiálu, no nič z nich tu nenájdete. Ani len obyčajné videá zo skutočných pretekov, rozhovory s jazdcami, tutoriály, zaujímavosti. Premrhaná príležitosť na neopozeraný materiál je ešte slabým zhodnotením tohto kroku vývojárov z N-Racing.
Vynechajúc bežnú ponuku - a to vrátane multiplayeru, do ktorého sa mi nepodarilo nikdy nikoho nájsť, tak som viedol smutný a osamelý život truckera - je jedinou zábavou kariéra. A nie hocijaká. Ak sa v nej chcete dostať k pretekaniu s ostatnými jazdcami, musíte pretrpieť únavný tutoriál s 15 úlohami, kde sa naučíte brzdiť, akcelerovať, zatáčať a podobné záležitosti videné v pretekoch skutočne ojedinele. Irónia bokom: kvôli krkolomným časovým limitom budete opakovať aj jednoduché zadania. Napríklad brzdiť musíte na konkrétnom mieste, inak preletíte zónou, v ktorej máte zastaviť a ak naopak skúsite opatrný prístup, nestihnete zastaviť v časovom limite. Čo vás to naučí? Jedine to, že truck je niekoľkotonový kolos, to áno. A brzdnú dráhu má trochu dlhšiu, to taktiež. Ale takýmto stupídnym spôsobom to nie je príliš zábavné.
Dobre, zvládnete všetky zadania z výuky a ide sa na trať. Ale to nie je všetko, povedalo si telešopingové ja zvráteného vývojára. Ak chceš kontrakt od niektorého z tímov, tu máš trať a jazdi. Len tak, nauč sa to, bezcieľne krúž bez toho, aby ti rástli skúsenosti. V prípade, že sa rozhodnete tieto nudné pasáže hodiť za hlavu a vstúpite do prvého šampionátu, o nič neprídete. Avšak to, že tu už ide do tuhého a treba sa najprv naučiť trať a správny prejazd zákrutami, berte ako povinnosť. Prečo sa však practice mód v kalendári odohráva na inej trati, než vás čaká v kolotoči sezóny, je záhada. Vyberiete si kontrakt, na začiatku to bude iba na konkrétne preteky. Splníte zadanie a všetci sú s vami spokojní a môžete sa presunúť inam. Na celú sezónu vám zmluvu na začiatku nedá nik, zo začiatku meníte kabíny kamiónov ako ponožky.
Ak sa však už dostanete na trať, vždy je vhodné ju poznať. Dôvodom je aj nie príliš realistická umelá inteligencia ostatných jazdcov. Truck sa totiž správa úplne inak ako bežné auto, s ktorým brázdite virtuálne okruhy. Túto prekvapujúcu skúsenosť získate takmer okamžite. Celková ťažkopádnosť sa prejaví okamžite po zošliapnutí plynového pedálu. Pozvoľná akcelerácia či maximálka cez 150 km/h nie je žiadna sláva. Akonáhle sa však po 2 tisíckach otáčok prejaví turbo, je to iná káva. Okamžite cítite silu stoviek konských síl, musíte pracovať s plynom či prevodovkou s citom. Nie je nič horšie ako dostať kamión do nekontrolovaného šmyku, hlavne pri výjazdoch zo zákrut. Ono to totiž nie je len tak a zákruty musíte vyberať citlivejšie a hlavne správne odhadnúť brzdnú dráhu, ktorá je omnoho dlhšia.
Aby toho nebolo málo, skákanie po brzde sa prejaví jej zvýšenou teplotou. Najvhodnejšie je držať ju v určenom teplotnom intervale a vo vhodných momentoch chladiť. Samozrejme, nie príliš, dôležitá je aj jej účinnosť. Túto funkciu môžete nechať aj automaticky na samotnú hru, ale bolo by to aj trochu škoda. Osvieženie typicky pretekárskej hrateľnosti funguje. Postupne sa prehryziete kvalifikáciou (viackolovou) a už stojíte na štartovom rošte - a to dvakrát za víkend. Bodovanie počas rôznych dní je odlišné, ale na to prídete sami. V momente, kedy máte zvládnutú trať, vyplávajú na povrch čiastočne frustrujúce momenty. Už bolo naznačené, že umelá inteligencia nie je nič extra, ale niekedy je to už cez čiaru.
Hneď na začiatku zistíte, že aj na najľahšej obťažnosti akcelerujú ostatní rýchlejšie. Skrátka to berte ako fakt a jediné miesto, kde môžete získať niečo navyše, sú zákruty. Správny odhad vzdialenosti, rýchlosti a vhodnej trajektórie nájazdu v kombinácii s ostrosťou zákruty vás vie veľmi rýchlo dostať na popredné miesta. Nejde o to, že by ostatní brzdili príliš skoro. Skôr naopak, mnohokrát to preženú až tak, že vyletia z trate, ale pri citlivej práci s plynom a brzdou sa dokážete vopchať medzi súperov. Tí vám nič nedarujú, len tak neuhnú a stalo sa mi párkrát aj to, že ma arogantne poslali do hodín ťuknutím do zadnej nápravy. V predposlednom kole z prvej pozície to značne irituje. Pretáčanie času tu nenájdete a keď si zvolíte plné preteky, ktoré trvajú približne pol hodinku, po podobnom incidente aj najväčší flegmatik prehodí nepekné slovo na adresu vývojárov.
To k motošportu akosi patrí (pozrite si niektoré zostrihy z oficiálnych pretekov) a práve preto je fascinujúce sústrediť sa niekoľko desiatok minút a s dobrým pocitom zo seba vydať maximum. Ovládanie kamiónov je iné, aj hrateľnosť môže pôsobiť viac unavene, spomalene. Nič to však neuberá na zaujímavosti, pretože je o to náročnejšie ustriehnuť vami ovládaný kolos. Škoda absencie podrobnejších štatistík alebo záznamov z vašej jazdy. Servis okolo v podstate úplne chýba a hranie kariéry začne byť príliš monotónne po niekoľkých veľkých cenách. Sledovanie vlastného profilu alebo zháňanie pretekárskeho tímu je biednou záplatou, ktorá nič nerieši.
Technické spracovanie nevybočuje z priemeru. Modely samotných kamiónov sú prepracované do najmenších detailov, veľmi dobre sa na ne pozerá, fyzikálny model pri ich pohybe robí svoje a nepohrdnete ani interiérom. Možno by mohlo byť viac prítomné typické pohupovanie sa kabíny, respektíve viac otrasov, hlavne pri stretoch s ostatnými. Model poškodenia je minimálny, po vizuálnej stránke ani nestojí za spomenutie. Ak ste videli niektoré videá, viete si predstaviť, ako sa často jazdí s obrovskými ťahačmi plech na plech. Tie ozruty sú fakt veľké, šírka trate často nestačí na to, aby sa ich vedľa seba natlačilo viac. Je škoda, že na trati sa môže objaviť iba 12 truckov.
Ozvučenie sa sústreďuje hlavne na prácu motora, pískanie pneumatík a podobne. Plný humoru je hlas vo vašej vysielačke, ktorý často nesprávne informuje a nabáda k tomu, aby ste tlačili, ak ste na prvom mieste s dostatočným náskokom pár zákrut pred cieľom, pochváli za dobré predbehnutie súpera (nárazom do neho) a podobne. Spúšťanie tých istých skriptov s hláškami je už dávno v prepadlisku dejín. Okolie trate je podpriemerné, ničím nezaujímavé, bariéry z pneumatík sa po náraze ani nepohnú. Kamier je na výber hromada, najlepším zážitkom je tá z pohľadu vlastných očí.
Či FIA European Truck Racing Championship odporučiť je napriek vyššie uvedenému otázne. Ide o obyčajné, priam až tuctové preteky, akých nájdete na trhu dve hromady. To, že v nich ovládate kamióny, je nezanedbateľným plusom. Dokonca aj to, že nejde o narýchlo spráskanú arkádu, ale niečo presne medzi náročnou simuláciou a akčným jazdným modelom. Hra vyžaduje jazdcovu pozornosť neustále, ale dlhodobo tú hráčovu nemá najmenšiu šancu udržať. Na to neponúka ETRC nič navyše. Je to ohromná škoda, podobná hra s bohatejšou výbavou tu chýba.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Bigben Games / N-Racing Štýl: Racing | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|