INTO THE DEAD 2 |
INTO THE DEAD 2 |
Porty mobilných hier pre Nintendo Switch so sebou neprinášajú len ďalšiu príležitosť zarobiť niečo navyše, ale zároveň aj prekopať hru, ktorá vďaka prémiovej podobe môže zahodiť všetky otravné hlúposti súvisiace s free to play modelom. Teda namiesto toho, aby vás hra zdržiavala, či vám do cesty kládla iné prekážky (napríklad nedostatok špeciálnej munície), vám to všetko dáva k dispozícii a na vás je už len to, aby ste si hru užili. Takýchto prípadov je po viac ako 2 rokoch od vydania Switchu veľa, a to s rôznou úrovňou úspechu. Či už predajného, alebo aj úspechu v tom, ako sa hru z mobilov podarilo preniesť na konzolu.
Teraz je to hororová akcia Into the Dead 2, ktorá prichádza v naozaj dobrom čase vzhľadom na to, že hry s podobnou zombie tematikou teraz bodujú o niečo viac. Navyše vychádza v dvoch podobách, kde tá digitálna vám ponúkne základnú hru a ak chcete, môžete si dokúpiť dve filmové DLC inšpirované kultovými filmami. Na jednej strane je to zombie legenda Night of the Living Dead, za ktorou stojí režisér George A. Romero, ktorý v mnohom pomohol definovať zombie žáner, no a na strane druhej je to DLC podľa milovanej značky Ghostbusters. Tieto DLC do hry prinášajú nové príbehy, nové levely, nové zbrane a ďalšie veci. Druhá verzia je tá škatuľová, ktorá toto všetko ponúkne priamo v balení.
Poďme ale najskôr hru zaradiť do nejakej žánrovej škatuľky. Možno by ste si pri pohľade na obrázky okolo mysleli, že Into the Dead 2 bude klasickou FPS hrou, nie je to úplne tak. Síce využíva túto zabehnutú perspektívu, no zároveň vašu postavu umiestňuje na koľajnice, po ktorých sa pohybuje sama. Najbližšie tak má ku klasickým on-rail strieľačkám, ktoré zažili najväčšiu slávu na automatoch. Prípadne si požičiava pohyb z mobilných endless runnerov. Postava sa sama hýbe vpred, vy sa pohybujete do strán a strieľate na ciele pred vami.
Hrateľnosť je tak naozaj veľmi jednoduchá a tento základný koncept je expandovaný len dvojicou zbraní, ktoré si so sebou do levelov môžete brať. Čím ďalej v hre ste, tým viac zbraní máte k dispozícii a je teda len na vás, aby ste si vybrali dvojicu, ktorá vám najviac vyhovuje. Musíte však myslieť na to, že hra vás neustále stavia voči obrovskej presile a akcia nie je vždy úplne nevyhnutná. Skôr dobré reflexy, aby ste sa zombíkom vedeli vyhnúť, keďže ich je naozaj veľa a hra je na náboje skúpa. Debny s nimi sa povaľujú pred vami (kto ich tam dal?) a sú vizuálne označené, aby ste sa vedeli presunúť tak, aby ste ich zobrali. K dispozícii máte ešte granáty (ktorých tiež nie je veľa) a ak vás nejaký zombík lapí, máte jednu šancu na záchranu v podobe noža.
Neskôr vám však vie krk zachrániť aj vás pes, ktorého si osvojíte. Ako si v hre budete odomykať zbrane, tak si budete odomykať aj nových zvieracích spoločníkov, dokonca medveďa či tigra. Akákoľvek logika herného sveta tu už ide úplne von oknom, ale nevadí. Postupujete hrou, plníte výzvy, za tie výzvy ste odmeňovaní a za následné odmeny si môžete kupovať nové vybavenie, zviera a podobne. Problém je, že je hra trochu skúpa aj na odmeny, takže tu zažijete ten mobilný pocit stagnácie, ktoré tu rozhodne nechcete. Na druhú stranu ani nevie motivovať to všetko kupovať. Pár zbraní sú kúpite, nájdete si medzi nimi tie obľúbené a budete ich vylepšovať až do konca hry, lebo nebudete cítiť potrebu ich výmeny za iné.
Mám taký dojem, že toto všetko je dôsledok toho, že sa autorom nepodarilo Into the Dead 2 úplne verne adaptovať do prémiovej podoby a stále cítiť, že hra začala na mobiloch vo free to play podobe, kde práve toto má za úlohu motivovať hráčov k tomu, aby otvárali svoje peňaženky. Veľmi to do herného zážitku nezasahuje, no vy cítite, že by sa to dalo zvládnuť aj oveľa lepšie. Vyššie odmeny by vás motivovali častejšie meniť a skúšať rôzne zbrane, ktoré by ste takto upgradovali. Navyše sa mi zdá, že mať už v základnej verzii takejto hry skoro 30 zbraní je trochu overkill. Takto naozaj budete investovať len do nejakého úvodného výberu a ich vylepšení.
Príjemným prekvapením je pomerne bohatá herná ponuka a to aj bez uvedených filmových DLC. Hlavne vzhľadom na to, že mobilné tituly často neponúkajú až takto bohaté množstvo singleplayer obsahu. Máte tu základnú príbehovú kampaň so 60 levelmi, čo je opäť možno až trochu veľa vzhľadom na to, že hra v priebehu kampane príliš nemení koncept, teda až na to, že občas nájdete guľomet, motorovú pílu, či dokonca krovinorez, ktoré môžete dočasne využiť. Ten sa už ale mení v ďalších režimoch. Sú tu vedľajšie príbehy na dokreslenie herného sveta, kde stretnete nové postavy a získate špecifické vybavenie. No a je tu tiež 20 výziev v Arcade režime. Dostanete vopred pripravené vybavenie a odmena sa odvíja na základe toho, koľko zombíkov skosíte v danom leveli.
Ani samotný hlavný príbeh nie je niečo, čo by vás dokázalo nejako extra oslniť. Totiž príbeh o otcovi rodiny, ktorý sa vo svete zamorenom zombie nákazou ženie za záchranou svojej rodiny už považujem za naozaj veľmi prevarené klišé. Komunikácia s rodinou je sprostredkovaná len vysielačkou a dabing je síce fajn, ale naozaj neprežijete nič aspoň trochu nové. Armáda, kulty, tragédia, to všetko tu už bolo. Ešteže hra ponúka trojicu koncov, ku ktorým sa môžete dopracovať časom, čo je aspoň drobné ozvláštnenie.
To spomínané DLC sú už zaujímavejšie z pohľadu príbehu a vďaka kratšej kampani si držia aj lepšie tempo, pričom sa nehanbia priniesť aj niečo iné do konceptu. Napríklad Noc živých mŕtvych vám predstaví Bena z filmu ešte predtým, než sa dostal na farmu. Vžijete sa do jeho kože, spoznáte nie práve inteligentného šerifa, no aj odvážnu Alice. Spolu prejdete 12 levelmi a možno je až škoda, že sa nedozviete viac o tom, ako celá situácia vlastne začala. Taktiež by som povedal, že je škoda aj toho, že hra DLC nevyužíva čiernobiely filter, čo by jej pomohlo získať viac z filmovej atmosféry.
Toto DLC však rozhodne nie je zlé a naozaj si drží dobré tempo, pričom ho dokážete dať na jeden záťah a možno ho aj budete chcieť dať na jeden záťah, lebo vás bude baviť. Ponúka vlastné zbrane a trochu mení aj štýl hrateľnosti, do ktorej prináša levely v tme, kde si musíte svietiť baterkou a zvlášť na niektorých miestach zombíci viac preveria vaše reflexy, keď na vás budú skákať z kukurice. Možností na záchranu je tu viac, keďže je v akcii s vami neraz aj Alice, prípadne si môžete pomôcť bajonetom.
Osobne si si však ešte viac užil Ghostbusters DLC, ktoré je to najlepšie, čo vlastne hra ponúka. Nevychádza z filmovej série, ale z animovaného seriálu The Real Ghostbusters, ktorý bol niečím medzi spin-offom a pokračovaním filmov. Známej štvorici Krotiteľov zmenil trochu výzor a hlavne hlasy, ponúka však rovnaký vtipný nádych, ktorý sa podarilo preniesť aj do hry. chcelo by to však viac z licencie, najmä hudbu, o ktorú ste tu ukrátení. Postavy, Ecto-1, Slimer, protónové batohy a všetko to ostatné tu však je.
V príbehu sa vžijete do kože nováčika, ktorý je v tíme Krotiteľov duchov na skúške, pričom začiatok príbehu je vlastne jeho koncom a pred vami je cesta k tomu, ako ste sa do tejto šlamastiky vlastne dostali. Príbeh naozaj veľmi odkazuje na seriál, konkrétne na jednu z epizód druhej série, no dokážete si ho užiť aj bez jej znalosti. V skratke vás čaká rutinná práca, ktorá sa nečakane zvrtne a zrazu musíte čeliť jednému naozaj nepeknému démonovi, zachraňovať kolegov v kombinézach a popri tom loviť stovky duchov, ktorí vám stoja v ceste. Nechýba humor, veľa podivných slov a kopa protoplazmy vo vašich očiach.
Toto DLC so sebou navyše prináša úplne unikátne zbrane, ktoré si spolu so Slimerom ako zvieratkom viete odomknúť pre hru. Každý level pre vás automaticky vyberie zbrane, takže si ich síce nevyberáte sami, no zároveň sa pozriete na oveľa širší záber zbraní Krotiteľov než vo filmoch. Do rúk sa vám ich dostane hneď niekoľko s rôznymi efektmi a prácu s nimi si musíte osvojiť, keďže sa s nimi narába inak ako so zbraňami vo zvyšku hry. zároveň je toto DLC asi aj najťažšou časťou hry. Duchov je veľa, „nábojov“ málo a tu už nie je priestor ani len na tú jednu chybu, keďže každé chytenie duchom pre vás znamená smrť. Okrem toho je toto DLC jediná časť hry, ktorá obsahuje bossa, čo len podčiarkuje, že si s ním dali tvorcovia asi najviac námahy.
Bohužiaľ si už nedali toľko námahy s technickou stránkou. Graficky zo vyzerá ako obyčajná hra z mobilov, čo je jednoznačne pod možnosťami Switchu. Je to možno až príliš jednoduché a to isté platí aj o zvuku, kde si nie som istý, či hra vôbec mala hudbu. Bola totiž až taká nezaujímavá. A to platí bohužiaľ aj pre hudbu v expanziách, ktoré by týmto trpieť už len kvôli licencii nemali. Taktiež sú tu strašne dlhé loadingy a ja síce chápem, že hra vždy nanovo generuje niektoré aspekty levelov, ale takto dlho to trvať nemôže. No a nenájdete tu ani žiadne špecifické využitia Switchu, či už dotykové, alebo pohybové ovládanie.
Priznám sa, že som sa pri hraní Into the Dead 2 zabavil viac ako som čakal a asi viac než by som mal pri takejto simplexnej autorunner hre. Akcia v nej je dynamická, krvavá a pocit zo streľby je veľmi dobrý. Navyše tu toho už v základe nie je málo a vďaka tomu mi hra spríjemnila hneď niekoľko letov. Ibaže sa niekto vo vydavateľstve musel zblázniť, keď túto hru už v základe ocenil na 35 eur, čo je neuveriteľne prestrelená cena. To už sa radšej naozaj časom poobzerajte po zlacnenej retail edícii, keď bude niekde v zľave. Najväčšia chyba hry tak nie je ani priamo v nej, ale aj tak ju dosť potápa.