THE PIT: INFINITY |
THE PIT: INFINITY |
Arbuda IV. Planéta na okraji ľuďmi kontrolovaných teritórií sa zmieta v kŕčoch nákazy, ktorá ničí tých pár úspešne založených ľudských miest. Liečba neexistuje, aspoň nie je v silách ľudskej medicíny takúto liečbu vyvinúť. Jediné miesto, kde je možno ukryté tajomstvo na vyliečenie tejto nákazy, je v útrobách starobylého mimozemského zariadenia s názvom The Pit - Jama. Nikto nevie, čo sa hlboko v podzemí nachádza, pretože z výpravy do Jamy sa nikto nikdy nevrátil. Ste ďalší na rade, máte zostúpiť do hlbín Jamy a objaviť čokoľvek, čo tam číha.
The Pit Infinity je kooperatívna survival FPS hra s prvkami RPG. V koži inžiniera, vojaka alebo prieskumníka sa vydávate sami alebo v spoločnosti ďalších dvoch hráčov na výpravu stále hlbšie do podzemia Jamy. Tu na vás číha množstvo nástrah v podobe rôznych monštier, mimozemšťanov, robotov či nevydarených experimentov. Aby toho nebolo málo, všade na podlažiach sú rozložené pasce, ohrozujú vás poškodené elektrické káble či šľahajúce plamene. Ste teda v maximálne nepriateľskom prostredí a prežiť výpravu do Jamy je naozaj vyčerpávajúca skúsenosť.
Na začiatku hry si vyberiete postavu, s ktorou sa do hlbín tohoto bohom zabudnutého miesta vydáte. Inžinier je síce slabý a krehký, ale je veľmi zručný v opravovaní poškodených zariadení či dešifrovaní zakódovaných správ. Takisto ma veľmi obmedzený inventár, neunesie toho u seba veľa a so zbraňami je veľmi nemotorný. Vojak je jeho presný protiklad, je troška natvrdnutý, ale jeho sila sa hodí na otváranie zaseknutých zámkov na skrinkách a bedniach, kde bývajú ukryté zdroje či munícia. Samozrejme, unesie oveľa viac vecí a hlavne vie šikovne narábať s každou zbraňou, ktorá sa mu dostane do rúk. Prieskumník je zlatý stred a najlepšia voľba pre prvé zoznamovanie sa s hrou. Vie obstojne narábať so zbraňami, je rýchly a aj technicky zdatný, aj keď, samozrejme, nie na takej úrovni ako Inžinier.
Pri štarte novej hry si vyberáte aj úroveň obťažnosti, kde je veľmi podrobne vidieť, aké modifikátory sa pri výbere postupne menia. Vidíte, akým spôsobom sa navyšuje zdravie monštier, skúsenosti získané za ich zabitie či samotná účinnosť vašich útokov proti nim. Vidíte aj s akou výbavou budete začínať. Inžinier síce štartuje len s dvomi nožmi a jedným revolverom, má však pri sebe na vyváženie kopu technologických pomôcok, ako napríklad komunikačného asistenta na pomoc s dešifrovaním mimozemských záznamov z terminálov.
Začínate pri svojej malej vesmírnej lodi na ľadovej pláni kúsok od vstupu do Jamy. Tu stretávate svojich prvých nepriateľov, malé netopiere, potkany či Zuul larvy. Procedurálne generovanie sa mi ale raz postaralo o nemilé prekvapenie, kedy mi hra pár metrov od lode postavila do cesty obrovského zlatého medveďa, ktorý z môjho prieskumníka urobil za pár sekúnd teplú hromádku biednych ostatkov. Šanca, že sa niečo takéto stane, je síce mizivá, ale je. Takisto ako šanca, že na prvých pár podlažiach stretnete naozaj len úplne jednoduchých nepriateľov, ktorých skolíte pár ranami holou päsťou. Za ich zabitie dostanete prvé skúsenosti a po dosiahnutí novej úrovne si rozdelíte body do rôznych atribútov, od zručností so zbraňami, cez odhaľovanie pascí, až po vylepšenie narábania s elektronikou.
Vstupujete do zničeného komplexu, všade horia požiare a blikajú poškodené stropné svetlá. V uličkách aj zamknutých miestnostiach na vás v týchto jemne hororovo ladených priestoroch číha naozaj pestrá paleta nepriateľov. Od klasických pavúkov, potkanov a netopierov, cez rôzne automatické veže a robotov, až po experimenty, ako napríklad obrovský chodiaci vírus chrípky, či slizovité monštrum, ktoré dokáže splývať s okolitým prostredím. Dopĺňajú to rôzne druhy mimozemšťanov a stretnete aj pár nešťastníkov, ktorí do Jamy pravdepodobne vošli pred vami a teraz sú z nich len šialené trosky. Samozrejme, že rozloženie miestností a chodieb sa každou novou hrou mení, takisto zloženie nepriateľov či výbava, ktorú po ceste do hlbín Jamy nazbierate z roztrúsených krabíc, skriniek, hromád odpadkov aj mŕtvych protivníkov.
Je teda jasné, že sa cez všetky podlažia len tak neprestrieľate, napriek tomu že máte k dispozícii široký arzenál zbraní. Od pištolí a brokovníc, cez pušky a samopaly, až po laserové zbrane aj meče a dýky. Treba šetriť muníciu, treba šetriť aj chladné zbrane. Všetko sa opotrebováva, nôž sa pri bodaní otupuje a časom sa zničí, pištoľ sa používaním kazí takisto. Dokonca ak nejaké jedlo (neupravené surové mäso či chlieb) necháte pridlho v inventári, splesnivie alebo zhnije. Dobrá správa je, že sa, samozrejme, takmer všetky tieto veci dajú opravovať. Prvou možnosťou je najjednoduchšia oprava lepiacou páskou, trochu lepším riešením je oprava pomocou špeciálnej sady nástrojov, ktorú, ak máte šťastie, nájdete skôr, než sa ochranná vesta na vašom tele rozsype na prach. Háčik je v tom, že síce zbraň alebo výstroj opravíte, ale nie úplne. Opravíte časť bodov odolnosti predmetu naspäť, maximálna hodnota odolnosti ale klesne a časom sa pokazí ešte rýchlejšie. Najlepšou voľbou je nájsť teda opravársky stôl, na ktorom sa predmet opraví bez straty maximálnej hodnoty odolnosti.
Aby to ale nebolo také jednoduché, drvivá väčšina zariadení, ktoré v Jame nájdete, je poškodená alebo zabezpečená zámkom. Jedná sa o opravárenské stoly, zámky na skladovacích skrinkách, medicínske vybavenie alebo terminály so zašifrovanými správami. Opraviť sa ich môžete pokúsiť svojpomocne, kedy hra na základe vašej úrovne v príslušnej zručnosti určí, aká je percentuálna šanca, že operácia bude úspešná. Túto šancu môžete jednorázovo zvýšiť pomocou rôznych predmetov. Môže to byť napríklad sada opravárenských nástrojov, alebo už skôr spomenutý komunikačný asistent. Samozrejme, nie pri každých dverách sa oplatí používať elektronický šperhák alebo pri každej zamknutej skrinke multi-nástroje. Tieto si odkladajte na veľké skrine so zbraňami, muníciou a výbavou.
Zbrane a muníciu si budete môcť neskôr aj sami vyrobiť. Musíte ale poznať recept a mať správne materiály. Tie nájdete takisto v skrinkách a rôznych úschovniach, alebo padajú zo zabitých monštier. Recepty, tie sú obťažnejšie. Na ich získavanie slúžia práve spomenuté terminály, ktoré musíte najprv opraviť, potom z nich extrahovať dáta a tie následne preložiť z mimozemského jazyka. Ak máte šťastie, dešifrujete celú správu naraz a máte šancu, že tá správa bude zároveň receptom na nejaký predmet, či zbraň. Zároveň sú tieto správy a recepty jediným progresom, ktorý sa prenáša do novej hry, ak na výprave neuspejete. Dokonca sa prenášajú aj do hry viacerých hráčov, takže ak sa pripojíte k užívateľom, ktorí vedia vyrobiť pokročilé laserové zbrane, naučíte sa tieto recepty okamžite aj vy.
Okrem zbraní a munície môžete ešte vyrábať rôzne lekárničky, protijedy, stimulanty a naučíte sa aj nové spôsoby úpravy jedla. Ako ale všetko čo v hre robíte, aj výroba je podmienená vašou zručnosťou v oblastiach elektroniky, mechaniky či biochémie. Takže celkom bežne môžete pri výrobe brokovnice z ťažko nazbieraných materiálov zlyhať. Druhý problém môže nastať, ak síce nájdete technickú miestnosť, kde je výrobný a opravárenský stôl, ale je v nej napríklad aj obrovská potkania mater (je to nelichotivé meno, ale keď ju uvidíte, fakt vás iné pomenovanie nenapadne). Pri druhom stretnutí s ňou (prvé som neprežil) som do miestnosti hodil granát, aby som sa jej zbavili skôr, ako na mňa doslova vyrodí hordu malých potkanov a výbuch okrem toho monštra aj s potomstvom nenávratne zničil aj vzácne vybavenie a prístroje.
Takže hra vyžaduje pomalý postup, trpezlivosť a aj dávku odovzdanosti. Takmer vždy a takmer všetko bude proti vám. Vyvažuje to trochu hra v kooperácii, kedy vám hra dovolí hrať vždy len za chýbajúce povolanie v stávajúcej partii, aby ste sa vzájomne dopĺňali, takže sa celkový postup urýchli. Samozrejme, že vtedy stúpne aj počet nepriateľov a rozloha jednotlivých podlaží, takže to až také ľahké aj v spoločnosti spoluhráčov mať nebudete. Tu ale vidím dve zásadné chyby. Jedna je absencia textového chatu, druhá to, že hra nemá vlastné servery ani lobby a každý si hosťuje alebo vyhľadáva hru sám. Výsledkom je, že založíte hru a nikto sa nepripojí, alebo hľadáte hru a žiadna nie je k dispozícii. Ak ale niekoho nájdete a dorozumiete sa cez mikrofón, je to naozaj veľmi príjemný zážitok, kedy vidieť silné a slabé stránky jednotlivých postáv a ich vzájomné dopĺňanie sa.
Tých chýb by sa ale v hre našlo viac, aj keď to nie je nič závažné. Umelá inteligencia nepriateľov existuje v dvoch nastaveniach - priamočiary útok alebo priamočiary útek. Občas sa vyskytli poklesy snímkovania, či zaseknutie zvukov v slučke, kedy vám reve do ucha fakt nepríjemný zvuk podobný hukotu v jaskyniach Skyrimu. Dobrou správou je, že autori stále hru aktívne ladia a opravujú, aj v priebehu práce na recenzii opravili niekoľko funkcií, ktoré som jej chcel pôvodne vytknúť, ale už nemusím. Spomeniem napríklad pridanie podrobnejších popisov k zbraniam aj zručnostiam postáv. Takisto denne vidím aktivitu autorov aj na fórach na Steame, kde komunikujú s hráčmi o nových vylepšeniach.
The Pit: Infinity je naozaj zábavný survival titul. Každé ponorenie do hlbín Jamy bolo iné, takmer vždy som objavil nový predmet, zbraň, novú funkciu či nepriateľa. Nie všetko je v hre dotiahnuté, občas som narazil na spomenuté chyby so zvukom či drobné poklesy snímkovania, miestnosti a prostredia sa tiež časom trocha zunujú, ale mení sa aspoň farebná paleta. A každých pár podlaží pribudnú nové prístroje na opravovanie a používanie, či monštrá na zabitie, takže ani ten stereotyp nie je až taký silný. Číra radosť z objavovania nových nepriateľov a možností, ako aj postup do útrob tejto nehostinnej spleti chodieb a miestností, ma aj po často zbytočnej smrti donútili okamžite začať novú hru a bojovať znova. A ak budú autori pokračovať v aktívnom ladení a vylepšovaní tejto hry, isto sa do Jamy ešte občas vrátim.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Kerberos Productions Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|