CITADEL: FORGED WITH FIRE |
CITADEL: FORGED WITH FIRE |
Gandalf mal svojho orla Gwaihira, Štikút sa preháňal nad ostrovom Berk na Bezzubke, Ash Ketchum mal zas občas povolené jazdiť na Charizardovi. Veľký hrdinovia skrátka príležitostne potrebujú pomôcť dostať sa za hranicu miest, kam by ich odniesli ich vlastné nohy a vo fantasy svetoch taxíky väčšinou nejazdia. V Citadel: Forged with Fire môžete byť Gandalfom, Štikútom aj Ashom Ketchumom zároveň. Naozaj je v hre možné skrotiť takmer každú kreatúru, ktorú na svojich potulkách svetom Ignus nájdete. A spomenul som lietanie na metle v štýle Harryho Pottera?
Citadel: Forged with Fire je MMORPG v štýle Rust alebo Ark: Survival Evolved okorenená mágiou. Nehráte teda sami, ale spoločne s ďalšími hráčmi. Prvým krokom tak po spustení hry bude vybrať si jeden z mnohých oficiálnych aj neoficiálnych serverov, na ktorom budete hrať. Líšia sa v mnohých aspektoch, ako je rýchlosť získavania skúseností, rýchlosť ťažby surovín, počet bodov na rozdelenie po dosiahnutí novej úrovne a podobne. Môžete si tak hru spraviť ľahšou alebo naopak brutálne pomalou a náročnou, na výber je okrem toho aj možnosť hrať PVP alebo PVE. Ďalšou možnosťou je založiť si vlastnú hru a hrať s kamarátmi alebo kompletne sólo. Potom už ostáva len vytvoriť postavu v editore, ktorý ponúka aj také monštrá, ako je trpaslík s hlavou obra a kratučkými rukami a ide sa na to.
Začínate v jednom z troch hradov, ktoré fungujú aj ako bezpečná zóna, miesto na oživenie po smrti aj ako jeden z bodov rýchleho cestovania, ktorých nájdete neskôr roztrúsených vo svete viac. Váš hrdina sa prebúdza takmer nahý, len s otrhanými handrami namiesto oblečenia a neozbrojený. Našťastie, poruke je jedna z mála NPC postáv, ktorá vás prevedie prvými krokmi hrou. Naučí vás vyrobiť si prvú zbraň, ukáže vám prvé kúzla aj základné výrobné recepty a vyšle do sveta, kde už ste na všetko sami. Je treba nazbierať suroviny, postaviť prvý prístrešok a vyrobiť si niečo súcejšie na oblečenie aj obranu pred príšerami, aj keď tie prvé popravde ani nie sú veľmi príšerami. Stretávate len vlky, medvede či divé prasce a ani tá korisť z nich nie je bohvieaká - kus mäsa, kože, kosti, esencia. Esencia?
Tu sa dostávame k prvej zaujímavej časti hry. Postupne budete vo svete nachádzať šesť druhov esencií, ktoré sú kľúčové pri tvorbe kúzel. Tie sa totiž neučíte postupne ako stúpa úroveň vašej postavy, ale vyrábate si práve vkladaním esencií do zbrane. Môžete takto mať u seba štyri zbrane a na každej dve kúzla, pričom jedno kúzlo môže byť z jedného druhu esencie a druhé zas z iného. Ohnivá esencia vám umožní metať plamene, prírodná zas vyvolá spod zeme šľahajúce korene, ktoré vyhadzujú nepriateľov do výšky. Ak pri tvorbe kúzla do magickej formuly pridáte napríklad pár kostí a kvety nejakej rastliny, zvýšite kúzlu dosah či poškodenie. Čím vzácnejšia surovina, tým, samozrejme, silnejší efekt. Okrem útočných kúzel si ale môžete vyrobiť aj rôzne podporné obranné kúzla a pomocou esencie svetla alebo prírody dve najdôležitejšie - Extract a Pacify.
Extract kúzlo slúži na rýchlu ťažbu, kedy aj na diaľku pomocou tohoto kúzla vysávate zo stromu drevo, či zo skaly železnú rudu. Môžete teda zabudnúť na zdĺhavé klikanie a ťažbu sekerkou pri strome, namierite kúzlo, držíte kurzor a ťažba beží, pričom čím lepšia a pokročilejšia zbraň, tím rýchlejšie je zdroj vyťažený a presúvate sa ďalej. Toto veľmi urýchľuje a zjednodušuje stavbu aj výrobu predmetov. Pacify kúzlo zas slúži na skrotenie zvierat, neskôr orkov, golemov a, samozrejme, drakov. Príšeru treba najprv oslabiť na čo najnižší počet životov a potom na ňu kúzliť, akurát pri tom musíte stále odolávať jej útokom, alebo ju naháňať, ak sa rozhodne, že radšej utečie, ako by mala bojovať vopred prehratý boj. Keď sa ukazovateľ skrotenia naplní, tvor je váš, môžete ho pomenovať, ako chcete a je dobré čo najskôr ho nakŕmiť. Jedlo u skrotených zvierat zvyšuje čas loajality, takže ak zviera nenakŕmite, časom vás opustí, alebo rovno napadne. Na väčšine zvierat môžete aj jazdiť - a prvá jazda na svini trebárs s menom vášho šéfa (či ex) má svoje čaro, veď žijeme vo svete kúzel!
Na svini sa dá jazdiť, ale nie lietať - a my lietať chceme. Aj bez draka je to, chvalabohu, možné, lenže lietajúcu metlu treba nejako vyrobiť a na kolene by to nešlo. Je teda treba postaviť prvý prístrešok, kde si budete uschovávať svoje prvé poklady a vyrábať pomocou rôznych výrobných staníc svoje prvé predmety. Vo vyhni ukujete meč a šperky, na šijacom stroji (magickom) ušijete nejaké súce rúcho a vo veľkom kotli uvaríte prvý elixír. Naučíte sa nad ohniskom piecť zajačinku aj vysmážať orlie vajíčka. V hre síce chýba mechanika hladu a smädu, ale jedlo vám obnoví časť zdravia, manu, alebo dočasne zvyšuje rýchlosť útoku či pohybu. Všetko čo vyrábate a všetko čo staviate sa učíte z veľkého stromu technológií, ktorý sa postupne odhaľuje ako postupujete úrovňami. Ako vám úroveň bude stúpať, môžete si pomocou bodov, ktoré po jej dosiahnutí dostanete, odomknúť recepty na silnejšie zbrane, používanie lepších materiálov na stavbu, mocnejšie elixíry a podobne. Takto postupne prejdete z drevenej chatrče až po krásne mramorové zámky s vežičkami a ozdobami v tvare hláv démonov. Postupom úrovní si navyšujete aj kapacitu inventára, počet bodov many a života, či silu poškodenia.
Vyrobili ste teda prvú metlu, na ktorej lietať je síce zábavné, ale spotrebuje veľa many a je aj dosť pomalá. Stačí to ale na to, aby ste zo svojho domčeka mohli podnikať dlhšie výpravy za pokročilejšími materiálmi, či silnejšími nepriateľmi, za ktorých porazenie získate viac skúseností vy aj vaši maznáčikovia. Ak sa vám nejaké nové monštrum pozdáva, môžete si ho pridať do skupinky, až kým dosiahnete maximálny počet štyroch zverencov. Práve v tomto momente som ja osobne prvýkrát pocítil potrebu presťahovať sa, objaviť iné zákutia sveta a mať dosah na nebezpečnejšie miesta aj protivníkov. Na severe na mňa z diaľky pozeral zľadovatený svet s obrovskou sochou neznámeho mága na úpätí hôr, na východe skalnaté pusté kopce, na západnej strane sveta Ignus zas veľa menších ostrovčekov, kde vraj žijú dokonca jednorožce. Tie ma ale toľko nelákali, a tak voľba padla na presun smerom na sever, bližšie k ľadovej tundre a tam som na jednom kopci našiel príťažlivejšiu obludu.
Prvý drak. Na strety so silnejšími príšerami sa treba pripraviť, obzvlášť ak si ich chcete privlastniť. Drak sa rozhodne len tak nenechá očarovať kúzlom na skrotenie sediac na zemi. Musíte mať metlu, veľké množstvo elixírov na doplnenie many a života a aj viacero zbraní s variabilnými kúzlami. Musíte na začiatku spôsobovať masívne poškodenie aj myslieť na vlastnú obranu, v zálohe mať slabšie kúzlo na oslabenie draka a, samozrejme, Pacify samotné. Druhou možnosťou je nalákať ho do postavenej pasce a rýchlo za ním vztýčiť stenu s jedným okienkom, cez ktoré ho skrotíte a aj tak to nebude jednoduché. Odmenou je vám prvý lietajúci spoločník a verte, budete ich chcieť viac a silnejších, pretože z ich chrbta môžete potom plameňmi devastovať všetko živé pod vami.
Čím viac som postupoval na sever, o to viac (nielen) drakov som stretával a kým som sa zabýval tesne pred začiatkom tundry, mal som dvoch drakov a jedného veľkého orla, ktorý akoby z oka vypadol tomu z Pána prsteňov. Tu som už narážal aj na skutočne masívne hrady, ktoré si hráči vybudovali a často som otváral ústa od údivu. Aj na hradbách týchto honosných panstiev som videl monštrá, pri ktorých moja skromná letka vyzerala ako tlupa múch. A tak som aj ja sám vybudoval už solídne veľké bývanie s mnohými budovami, kde každá mala svoj účel a nezabudol som ani na parkovisko pre letku. Nechýbali vlajky môjho klanu, ktorý mal síce len jedného člena, ale je to dobrý spôsob ako si navzájom pomáhať pri budovaní aj hromadení koristi a zdroje a budovy spolu následne aj zdielať.
Pri takýchto masívnejších budovách sa ale ukazuje jeden z problémov, ktoré Citadel má. Občas pri preletoch krajinou sa stalo, že sa pár stoviek metrov predo mnou začala vykresľovať veľká budova, hra začala naozaj nepríjemne sekať a dvakrát sa mi stalo, že ma rovno zo servera odpojilo. Vykresľovanie objektov teda nie je bohviečo, aj keď graficky hra práve neexceluje (vie ale napriek tomu vyčarovať pekné scenérie). Toto je problém aj pri PVP, ak robíte prieskum a hľadáte, kde majú nepriatelia vybudovanú základňu, môžete sa zrazu ocitnúť pod paľbou ich ochranných magických veží na hradbách. Aspoňže budovy, ktoré dlho nenavštívil ich majiteľ, po čase zmiznú samé, čo trochu odľahčí server a ak máte šťastie a takúto opustenú budovu ešte pred rozpadom nájdete, naplníte si truhlice opustenými pokladmi.
Maximálna úroveň postavy sa zastaví na šesťdesiatke a vtedy sa vám otvoria nové možnosti. V strome technológií sa sprístupnia nové položky, do ktorých si môžete vkladať body, pretože aj po dosiahnutí maximálnej úrovne naďalej získavate tzv. masteries, ktoré potrebujete na odomknutie špeciálnych výrobní, odevov aj zbraní. K dispozícii je aj možnosť postaviť si vlastné ihrisko na hranie Broomstick League, čo je obdoba Rocket League na metlách a autori chystajú aj samostatnú verziu. Alebo sa môžete spojiť s inými hráčmi a pokoriť niekoľko ťažkých raid dungeonov.
Možností je v hre teda neúrekom, aj keď endgame je stále ešte slabší. Keď sa vám podarí skrotiť prvého Infernal draka, čo je najväčšie monštrum v hre, už vás nemá až tak veľmi čo motivovať ísť ďalej, ale to je prakticky problém takmer každej MMO, hlavne ak nemáte stálu partiu ľudí, s ktorými by ste hrali. Na PVP serveroch sa môžete, samozrejme, venovať dobýjaniu cudzích základní, na PVE sa snažiť postaviť čo najhonosnejšie sídlo, či rovno celé mestečko, aké sa mi podarilo nájsť v najsevernejšom zákutí mapy. Ja som počas hrania narazil na veľmi ústretovú komunitu ľudí, s ktorými sme napríklad spoločne chytali do pascí fénixov a tých potom predávali za stavebné materiály slabším hráčom, či pomáhali jednej hráčke chytiť nového Infernala, pretože predchádzajúci jej zahynul v boji. To, mimochodom, nie je nič výnimočné, pretože hra má naozaj dobre nastavenú obťažnosť a vždy sa nájde miesto, kde nepripravenému nepomôže ani celá letka Infernalov.
Naozaj som cítil s každou úrovňou, každým skroteným zvieraťom, posun dopredu, vždy bolo čo nové vyrábať, budovať, ťažiť a krotiť. Nikdy som sa nedostal do bodu ,,fajn, teraz som nesmrteľný". To, že som mal silné draky, neznamenalo, že som mohol len tak chodiť po mape a zabíjať všetko na počkanie, do bojov som sa musel zapájať aktívne aj ja a svojim zverencom pomáhať, aby mi ich nepobila banda trolov vrhajúca sekery. Veľkým sklamaním naopak boli ruiny a jaskyne, do ktorých som sa občas vydal na prieskum. Sú miniatúrne a až na pár výnimiek neposkytovali žiadnu výzvu ani relevantnú odmenu. Väčšina z nich je naviazaná na niekoľko slabých úloh, na ktoré po potulkách svetom narazíte, ale znova slabá odmena aj výzva naozaj nemotivovali tieto úlohy plniť. Väčšinou to boli úlohy typu „zabi troch vlkov, nájdi a skroť golema, vyrob päť kusov zbraní". Je vidieť, že autori sa viac sústredili na výrobu, krotenie príšer a stavbu palácov, a tak plneniu zmysluplných úloh, či prieskumu prostredí nevenovali až takú veľkú pozornosť (aj keď to sa má podľa poslednej roadmapy výrazne zmeniť)
Ak ste fanúšikom survival hier ako Rust, nemali by ste Citadel vynechať. Každú chvíľu objavíte niečo nové, či už v hernom svete, alebo v strome technológií. Bavilo ma vytyčovanie si vlastných cieľov a ich následné plnenie, mal som naozaj radosť z prvej metly, aj ma pobavilo uvedomenie si, že mi lietanie žerie manu a som stovky metrov nad zemou. Áno, hre chýba bohatší endgame obsah a áno, po skrotení Infernala nadšenie trocha opadlo. Ale je to jeden z MMO svetov, ktoré sa, ak sa im u hráčov darí, neustále rozvíjajú a rastú, pribudnú nové monštrá, mocnejšie zbrane, lepšie kúzla, viac možností budovať. Tak prečo pri tomto rozvoji nebyť od začiatku, keď hra stojí za vyskúšanie už teraz.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Blue Isle Studios Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|