COMMANDOS 2 - HD REMASTER |
COMMANDOS 2 - HD REMASTER |
Aktuálne videohry sa nesú v znamení remasterov, remakeov a reštartov. Čiže sa vracajú klasiky v novom šate alebo znovu vytvorené úplne od podlahy a vybrané série začínajú celkom od začiatku. Niektoré takéto pokusy sú vydarené, iné menej a cítiť z nich len honbu za peniazmi a ryžovanie osvedčenej značky. Momentálne tu máme aj remaster stratégie Praetorians a dnes už legendy Commandos 2, na ktorú sa s odstupom času, takmer po dvoch desaťročiach, znovu pozrieme.
Mnohým veteránom utkveli v pamäti náročné misie s rôznymi vojenskými špecialistami a zelený baret reprezentujúci taktickú hru od Pyro Studios. Mladší hráči možno ešte nemali tú česť a práve teraz by mohol byť ten správny čas, aby sa pustili do hry prispôsobenej dnešnej dobe. Otázne je, čo vlastne obom skupinám dokáže reálne ponúknuť tento HD remaster. Je toho veľa a predsa málo. Veľa zaujímavého obsahu z minulosti, ale málo vylepšení, ktoré by klasický titul vhodne uviedli v súčasnosti. Predsa len, mnohé sa zmenilo a niektoré herné mechanizmy už sú zastarané a neuspokojivé. Dnes už skrátka hráči vyžadujú určitý komfort, ktorý sa stal štandardom. Mnohé súčasti videohier už sú riešené praktickejšie a intuitívnejšie ako kedysi a to by malo byť zohľadnené aj v oprášených klasikách. Vývojári z Yippee! Entertainment si to ale neuvedomili.
Pôvodnému obsahu nie je až tak veľmi čo vytknúť. Iste, určité veci tam aj v minulosti trochu škrípali, ale ako celok to fungovalo veľmi dobre. Je prekvapivé, že základ hry pôsobí stále sviežo a niektoré herné mechanizmy sú pozoruhodné a jedinečné aj po dlhých rokoch. Hru tvoria vojenské špionážne misie, kde hráč ovláda hŕstku postáv, ktoré plnia úlohy zamerané na sabotáž v druhej svetovej vojne. Každý vojak má špecifické schopnosti a ani jeden nie je univerzálny. Preto je možné dosiahnuť stanovené ciele len spoluprácou. Takže je tu napríklad odborník na výbušniny, ktorý dokáže vyhľadať a zneškodniť míny a používať nálože. Agent si môže obliecť nacistickú uniformu, a tak sa voľne pohybuje medzi nepriateľmi, až kým sa neprezradí. Ďalší vojak sa vie vyšplhať a rýchlo prekonať bariéry, ktoré ostatní nezvládnu. Úloha snajpera je jasná. A je tu aj pes, ktorý môže upútať pozornosť a napríklad aj prenášať zásielky medzi jednotlivými postavami.
Sortiment hrateľných postáv závisí od druhu misie a niekedy začínate len s jednou a s ostatnými sa musíte najskôr skontaktovať alebo ich zachrániť. Ani to ale nemusí byť všetko, okrem svojho vlastného tímu občas prevezmete kontrolu nad spojeneckými vojakmi alebo námorníkmi, ktorých potom použijete ako ozbrojené posily alebo ich vyvediete z väzenia. Pri postupe je minimálne v prvých fázach misie nežiaduci zbytočný hluk a pozornosť. Takže sa nepriateľom treba vyhýbať, aby nespustili alarm a nezačali strieľať, prípadne ich musíte likvidovať nenápadne a potichu. Čiže ich omráčite päsťou a niektorí vojaci ich môžu aj poviazať, inak obete o chvíľu precitnú. Alebo sa dajú omámiť injekciou, otráveným vínom či podrezať nožom. Ak už dôjde k otvorenému konfliktu, uplatnia sa pištole, samopaly, míny. No opäť platí, že jednotlivé postavy môžu používať len určité veci a zbrane, hoci inak všetky smú prehliadať skrinky, stoly a telá nepriateľov a nájdu kopu rozmanitých vecí. Výzbroj, uniformy, tabletky, dokumenty (niektoré sprístupnia bonusové misie), ďalekohľad, časti prístrojov a podobne.
Umelá inteligencia nepriateľov nie je práve najlepšia, no napriek tomu sú nebezpeční a nesmiete ich podceňovať. V prvom rade sa treba vyhýbať ich pohľadu, inak po krátkej chvíli vyvolajú rozruch a útočia. Pribehnú posily, často máte po chlebe, ibaže ak sa včas niekam ukryjete, o niekoľko sekúnd všetko utíchne, akoby sa nič nestalo a hliadky sa vrátia na svoje miesta. Uhol pohľadu nepriateľov si môžete kedykoľvek zapnúť, takže viete, ktorý úsek práve sledujú. Protivníci sú často v skupinkách alebo obrátení tak, že nie je možné len tak popri nich prekĺznuť alebo ich len tak pozabíjať. Tu pomôžu rôzne finty a úskoky. Napríklad agent v uniforme začne debatovať so strážami, takže sa pozerajú na neho. S druhou postavou sa im prešmyknete poza chrbát, alebo im odzadu podrežete hrdlo. Veľmi účinné je pohodenie balíčkov cigariet, vďaka ktorým nacisti zmenia svoju trasu a zamieria k miestu nálezu - rovno vám do rany.
Pri postupe môžete využiť aj vozidlá, váš zlodej v rekonštrukcii udalosti Most cez rieku Kwai dokonca jazdí na slonovi, spínačmi aktivujete brány, zariadenia a podobne. Tvorcovia mysleli na rôzne aspekty a napríklad v arktickej misii vaše postavy bez teplého kabáta mrznú. Čiže vonku nevydržia dlho a musia sa priebežne zohrievať v príbytkoch alebo si nájsť patričný odev. Pred vstupom do miestnosti sa môžu pozrieť hľadáčikom, kto tam je a kde sa práve pohybuje. Alebo búchaním po stene privolajú pozornosť. A podobných vychytávok je v hre oveľa viac.
Úlohy sa dajú splniť viacerými spôsobmi, s využitím rôznej taktiky a bohatých možností, aj keď vás hra usmerňuje, ako by to ideálne malo prebiehať. A to najmä nepovinnými zadaniami. Pri sledovaní cieľov misie sa vám otvorí denník s popismi a je super, že po kliknutí na konkrétnu úlohu sa vám ukážu obrázky daného miesta, takže viete, kam máte ísť. Navyše pri pohybe môžete kliknúť na ikonu, ktorá vám priamo v teréne ukáže navigačné značky.
To všetko by bolo super, keby tvorcovia vhodne upravili určité prvky hry. Mnohé však neriešili vôbec a iné síce urobili, ale sú skôr na škodu. Možno sa zmierite s tým, že vaše postavy majú menší dostrel ako nepriatelia, aj keď proti sebe môžu stáť s rovnakými zbraňami. Ale peklo zo života vám bude robiť veľmi nekomfortné ovládanie. Niečo zvládnete myšou a klikaním na ikony, no musíte si vypomáhať aj klávesmi. Dá sa na to zvyknúť, ale vo chvíľach, keď musíte rýchlo reagovať, na ťažkopádne ovládanie neraz doplatíte. Navyše niekedy postavy vykonajú vybraný úkon oneskorene. A v tejto hre naozaj neraz treba konať rýchlo, inak sa niečo totálne pokazí. Takže aj to, keď si nastavíte nôž, ale pri vstupom do inej miestnosti vám hra zakaždým prepne pištoľ, čiže nemôžete bleskovo potichu zabiť nepriateľa, ktorý stojí pred vami, je neduh, ktorý by tu nemal byť.
Commandos 2 vždy bola dosť ťažká hra a práve praktickejšie ovládanie ju mohlo robiť prístupnejšou a intuitívnejšou. Takže by ju zvládli aj menej šikovní a netrpezliví hráči. Lenže to sa nekoná. Našťastie, postup si môžete kedykoľvek uložiť, a to aj pomocou quick save, takže netreba hádzať flintu do žita, keď sa vám nedarí. Frekventované ukladanie pomôže a napokon prídete aj na riešenia náročnejších situácií. A ak náhodou nie, nájdete kopu online videí z pôvodnej hry s postupom, ktorý sa nezmenil, takže je stále aktuálny.
Určite sa dalo spraviť viac aj s kamerou. Hra je izometrická, plochu si môžete približovať a vzďaľovať, čo je v podstate ok. Niekedy vám ale zlý uhol pohľadu zakryje dôležité úseky a nepriateľov. Našťastie, dá sa prepínať uhol kamery, nie je to však sľubované plynulé otáčanie o 360 stupňov, len skokový záber z inej polohy. Niekedy vás to zmätie a dezorientuje. A aj tak vždy nevidíte všetko potrebné, najmä v úzkych chodbách v interiéroch. Pomohlo by, keby aspoň boli vidieť farebné siluety postáv, keď už stoja v nevhodnom uhle. Tvorcovia sľúbili nápravy a veru majú čo robiť, pretože v hre je veľa vecí kostrbatých alebo zabugovaných. Pri prvých pokusoch tesne pred vydaním hry bolo more chýb, takže sme radšej počkali na finálnu verziu. Pes už potom síce nebol neviditeľný a konečne sa dala splniť chybná pasáž misie, ale bugy v hre stále sú a nie je ich málo.
Aspoňže sa vývojári snažia reagovať na sťažnosti nespokojných hráčov. No aj tak nám situáciu znepríjemnilo padanie hry na vybraných miestach alebo prinajmenšom úplný výpadok zvuku. Niekde sa zaseklo vozidlo a nedalo sa s ním pohnúť, moja postava v Antarktíde po položení nálože stratila kabát, v dôsledku čoho začala mrznúť, pri zobrazení uhlu pohľadu nepriateľa hra začala sekať a pokleslo snímkovanie. Určité nápravy sú badateľné, ale aj po záplate mi v misii v Barme pri zobrazení miesta úlohy hra pri každom pokuse aj po reštarte zamrzla, po mŕtvych vojakoch zostali postávajúce postavy a podobne. Takže tomu treba dať čas, aby sa vychytalo čo najviac chýb. A možno aj zlepšila kamera a ovládanie, ktoré má byť podľa sľubov možné aj s gamepadom. Ale zázraky nečakajte.
Pri porovnaní pôvodnej hry a HD verzie je zrejmé, že remaster nepriniesol žiadnu pridanú hodnotu, nijaké praktické vylepšenia alebo nebodaj bonusy. Jediným zdokonalením je grafika s vysokým rozlíšením a slušnými detailmi (ak nepoužijete priveľký zoom), no ako už bolo spomenuté, tvorcovia pritom nemysleli na pohodlné rotovanie terénu a lepší prehľad na obrazovke. Navyše niekedy kolíše snímkovanie. A užívateľské rozhranie s ovládaním by si zaslúžili poriadne prekopať - je záhadou, prečo sa práve týmito slabinami remasteru tvorcovia chvália. Za zmienku stojí ešte cenzúra, kvôli ktorej v hre neuvidíte svastiku a nacistické symboly ani japonskú imperiálnu vlajku.
Čo si teda o HD Remasteri máme myslieť? Okrem vzhľadu žiadne vylepšenia, ktoré by stáli za reč. Hra má ťažkopádne ovládanie, užívateľské rozhranie a kameru, kopu bugov a neduhov, kvôli ktorým je tento pokus o oprášenie klasiky skôr sklamaním. Ak vám nejde o grafiku, nemáte veľký dôvod kupovať remaster, hoci cenovka pri vydaní nebola nastavená veľmi vysoko a v akcii je to menej ako 20 €. No keďže je dostupná aj pôvodná hra z roku 2002 za 5 €, ktorá je navyše paradoxne v lepšom stave, len sa na ňu trochu horšie pozerá, výber sa zdá byť jasný. A pokojne by k nej stačil nejaký mód s lepšími textúrami a bolo by vymaľované. Zhrnuté a podčiarknuté - Commandos 2 je stále výnimočný titul, ale toto nie je práve najlepší remaster, takže vám radšej odporúčame originál. Alebo prinajmenšom počkajte, kým „hádéčko" nebude poriadne zaplátané.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Kalypso media / Yippee Entertainment Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|