BROKEN LINES |
BROKEN LINES |
Druhá svetová vojna je stále vďačnou témou videohier a objavuje sa aj v taktickej stratégii Broken Lines. Vývojári z PortaPlay však ponúkajú alternatívnu históriu a namiesto hravého dejepisu sa sústredia na manažment skupinky vojakov a ich nasadenie v boji. Na období vlastne ani veľmi nezáleží. Dôležité je, že si v hre užijete plánovanie a zaujímavý postup pri likvidovaní protivníkov.
Začína sa to haváriou lietadla na nepriateľskom území a zhromaždením preživších spojeneckých vojakov. Nazbierate ich osem, v misiách používate ľubovoľných štyroch alebo piatich, ktorí sa potom vracajú k ostatným do tábora, aby si tam oddýchli a pripravili sa na ďalšie výzvy. Odohráva sa to vo východnej Európe a namiesto tradičných nacistov strieľate po tajuplných nepriateľoch v maskách. Podobne ako vaši vojaci však majú výzbroj charakteristickú pre druhú svetovú vojnu. Nájdete ich v lesoch, osadách a opevneniach, kde vás čakajú v podstate tradičné úlohy, ale nevšedné boje.
Niekedy sa len treba dostať na druhý koniec stredne veľkej lokality, inokedy oslobodiť zajatcov, preskúmať nejaké miesto, zmocniť sa paliva, zásob alebo vysielača. Krátko po úvode získate mapu, kde si vyberáte ďalšie misie. Postupujete síce po určenej línii, ale bežne s možnosťou vybrať si niektoré z dvoch - troch priľahlých lokalít s odlišnými zadaniami. Po tejto voľbe a splnení úlohy sú už zvyšné miesta nedostupné a posuniete sa ďalej. Takže si treba dobre vyberať a zvoliť priority. Súčasne to napomáha znovuhrateľnosti, keďže pri prvom a vlastne ani pri druhom prechádzaní kampane určite neabsolvujete všetky misie, takže máte dôvod skúsiť to celé ešte minimálne raz. Navyše príbeh môže mať niekoľko rôznych zakončení, čo tiež nabáda k repete, hoci dej nie až taký zaujímavý.
Najväčšou devízou hry sú nepochybne taktické boje s neobvyklým systémom. V teréne sa postupuje v ťahovom režime, pričom každému vojakovi individuálne naplánujete činnosti. Znamená to, že stanovíte body, po ktorých sa postava bude pohybovať, prípadne kedy použije lekárničku, obväz, dymový alebo trieštivý granát či iný doplnok. Do toho však nespadá základný útok primárnou zbraňou. Vaše postavy totiž strieľajú a dokonca aj nabíjajú automaticky a aj počas pohybu vždy, keď narazia na nepriateľa a nie je mimo dosahu. Uskutoční sa to po potvrdení plánovania, kedy všetky osoby, vaše aj nepriateľské, vykonajú súčasne svoje akcie.
Na vykonanie plánu je vždy 8 sekúnd. Ak vojak nestihne všetko, čo ste mu zadali, dokončí to v ďalšom kole, po potvrdení nasledujúceho kroku. Ak však má dostatok času, naplno ho využije, čiže napríklad po premiestnení na určené miesto strieľa na nepriateľov dovtedy, kým neuplynie časový limit. Na základe použitej zbrane tak môže stihnúť vypáliť aj niekoľko rán alebo dávok. O bežnú muníciu sa báť nemusíte, je nekonečná. Vojaci zvyčajne strieľajú na najbližší alebo najvhodnejší cieľ a podľa vlastného uváženia sa zamerajú na iný. Teda ak im vyslovene pri plánovaní nestanovíte presné zameranie na konkrétneho protivníka, čo sa dá u vybraných zbraní, predovšetkým pušiek. Manuálne nastavujete použitie spomínaných doplnkov, ale aj špeciálnych režimov zbraní, či špecifických schopností vojakov. Takže napríklad zvolíte kryciu paľbu zameranú vybraným smerom, alebo nakrátko zrýchlite pohyb.
V teréne sa dá kryť za objektmi, ktoré potom znižujú šancu nepriateľov na presný zásah. Niektoré bariéry sa však dajú zničiť. Dostrel závisí od druhu zbrane - brokovnice a samopaly sú na kratšiu vzdialenosť, pušky majú oveľa väčší dosah, ale majú nižšiu kadenciu. Nezanedbateľné sú nerovnosti terénu - pri streľbe z vyvýšeného miesta máte taktickú výhodu. V poli a na špecifických miestach sa dá pekne skryť a kamufláž vám pomôže zostať neodhaleným. Veľký význam má sebaovládanie vojakov. Narušuje ho stres vyvolaný napríklad tým, že sa postava dostane do krížovej paľby alebo je zranená. Ak je postava maximálne rozrušená, spanikári a dočasne nad ňou stratíte kontrolu.
Zaujímavé je, že misiu môžete reštartovať, ak sa vám nedarí (od začiatku alebo checkpointu), ale postavy potom začínajú so zníženým sebaovládaním. Oplatí sa to v prípade, ak vám zahynie vojak, pretože potom už je nadobro stratený. Zvyčajne však v boji máte šancu oživiť ťažko ranených, ktorí ležia po ťažkej ujme, ale spolubojovník ich dokáže znovu postaviť na nohy. Počas misií sa nedajú meniť ani zbierať zbrane, ale príležitostne narazíte na debny, v ktorých sú zásoby využiteľné po bitke - v tábore.
Váš kemp je jednoduchý, ale viacúčelový. Tam si pomocou mapy vyberáte misie alebo otvoríte menu obchodníka, ktorý ponúka trochu zásob na prežitie, ale hlavne zbrane. Dostanete sa tak k zaujímavým kúskom, ako sú nové druhy samopalov, granátomet či ostreľovacia puška. Nájdu sa aj granáty a lekárničky. Sortiment sa obmieňa, ale mohol byť aj bohatší a pestrejší. Platidlom sú zjednotené nadobudnuté suroviny.
V tábore si viete pekne otvoriť menu každej postavy a nastaviť jej zbraň a dva doplnky. K tomu aj vybrať tri schopnosti, ktoré sa odomykajú v misiách a priradíte ich ľubovoľnému vojakovi. Takže sa potom pri zranení rýchlejšie pohybuje a efektívnejšie ukryje alebo má iný bonus. Okrem toho postavy nadobúdajú aj črty, ktoré im permanentne zostávajú. Môžu byť dobré, ale aj zlé. Zvýšia postave presnosť v boji, alebo napríklad znížia jej životaschopnosť či ju urobia psychicky labilnou, takže v boji rýchlejšie spanikári.
Je dôležité všímať si črty postáv aj ich aktuálny mentálny stav. V boji znížené sebaovládanie spôsobuje paniku, v tábore nepokoj, ktorý môže viesť k dezercii. Vojakov, ktorí zahynú alebo utečú, už nikdy nezískate späť a nemáte ich ani kým nahradiť. V družine vám musia zostať minimálne tri z pôvodných ôsmich postáv, inak pre vás kampaň definitívne končí. Sebaovládanie zhoršujú neúspechy, nedostatok zásob jedla, ktorých je v hre dosť málo a niekedy aj hádky. Vaši vojaci totiž medzi sebou konverzujú. Počas misií o aktuálnom dianí, v tábore riešia aj osobné konflikty. Ak sa vojaci dostanú do sporu, neraz musíte rozhodnúť, ako sa zachováte, na čiu stranu sa postavíte, čo má potom viditeľné dôsledky. Vzťahy jednotlivých postáv sa vyvíjajú, môžu byť zlé, neutrálne alebo priateľské, čo ovplyvňuje ich pokoj a spoľahlivosť. Niekedy to nie je ľahké ustáť a sotva dosiahnete ideálny stav. To sa potom premietne do ďalších udalostí, bojov a misií.
Celé sa to veľmi pohodlne ovláda myšou, prípadne klávesmi, ale hra podporuje aj gamepad. V boji sa dajú klikaním dynamicky nastaviť a prípadne zrušiť body pohybu a jednotlivé aktivity. V tábore zas intuitívne meníte výbavu a schopnosti postáv. Hra využíva výlučne autosave funkciu a ukladá sa v tábore, na začiatku misie a prípadne pri checkpointe s vlajočkou, niektoré misie ale žiadny nemajú a musíte ich prejsť celé bez prerušenia. Môže to trvať 20 minút, no ak sa trápite s nepriateľskými hliadkami a postupujete obozretnejšie, čas sa dosť natiahne.
Pozerá sa na to vcelku dobre, ale nie preto, že by hra ponúkala nejakú lepšiu grafiku. No pekne si môžete otáčať a zoomovať terén a nastaviť kameru, takže máte dobrý prehľad. V misiách sa pohybujete dosť obmedzene, po vyhradených cestičkách a polootvorených plochách. Niekedy by ste to chceli reznúť cez stromy, ale hra vám to nedovolí. Sú tu však alternatívne chodníčky, takže sa dajú aj v takomto prostredí rôznym spôsobom rozmiestniť vojaci a meniť taktika útoku či obrany.
Vnútro budov sa pri vstupe alebo priblížení automaticky odkryje, aby ste dobre videli interiér. Nečakajte pokročilé efekty alebo dokonalejšie modely objektov a postáv, maximálne prehnaný bloom, ale pohybujú sa vcelku slušne. Príbeh a rozhovory sú podané formu textových okien s ikonami postáv, ktoré odklikávate. Jednoduchá a občas trochu otravná forma, ale plní to svoj účel. Mapa je kreslená a prehľadná, zvuky skromnejšie, počujete dabing rozprávača a postáv v boji, pri dialógoch len hmkajú. Naozaj dobre však pôsobí priliehavá hudba.
Titul Broken Lines neosloví vizuálnou stránkou, ale určite sa mu to darí hrateľnosťou. Taktické boje sú riešené výborným spôsobom. V podstate kombinujú možnosti ťahových hier a bojových stratégií v reálnom čase. Je z toho dynamický systém, kde si môžete pekne naplánovať postup a jednotlivé kroky bez toho, aby to bolo zdĺhavé a komplikované. Manažment vojakov je tiež slušný a podobný už poznáme z iných hier, ale stále sa dobre uplatní. Broken Lines je skrátka dobrá kvalita za rozumnú cenu s osvedčenými prvkami, ale aj nevšedným a osviežujúcim systémom boja.
RECENZIE HRÁČOV |
6.9
MANTOR
1.9.2020
+ takticka hratelnost s planovanim akcii+ roguelite princip bez save / load+ moznost upravy ...
zobraziť
|
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Super.com / PortaPlay Štýl: Stratégia / Taktická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|