CONGLOMERATE 451 |
CONGLOMERATE 451 |
Krokovacie bludiská! To boli časy! Dnes už hľadanie cestičiek v labyrintoch, kde sa postupovalo po malých krôčikoch, po štvorcových poliach, je skôr raritou. Ale hráči nimi nepohrdnú ani v súčasnosti, aj keď skôr tí zrelší, so sklonmi k nostalgii. K úspešnejším RPG tohto druhu z posledných rokov patrí Might and Magic X: Legacy a Legend of Grimrock 1 a 2. Podobnou cestou sa vydáva aj Conglomerate 451, no s jedným výrazným rozdielom - neodohráva sa vo fantasy, ale v kyberpunkovom svete. A toto spojenie nie je márne.
Prenesiete sa teda do budúcnosti, do roku 2099, do mesta ovládaného štyrmi skorumpovanými korporáciami, ktoré paktujú s kriminálnikmi. Proti nim majú bojovať privátne agentúry s povolením použiť klony. Jedna z nich je vaša a vďaka licencii môžete manipulovať s DNA a naklonovať si bojovníkov, ktorých potom posielate do ulíc a nebezpečného sektoru 451, aby tam urobili poriadok. A aby vám to vynieslo dostatok kreditov a tech bodov. Popritom získate aj moduly a ďalšiu korisť z porazených členov gangov a robotov a navyše vám rastie reputácia. Aj keď si súčasne môžete zhoršiť vzťahy s jednotlivými korporáciami, pretože plníte misie, ktoré sú namierené proti nim.
Začína aj končí sa to na základni. V story móde je na všetko 75 týždňov, čo znamená rovnaký počet prekutaných bludísk. Napokon však zrejme nebudete potrebovať ani toľko času - dôvody prezradíme neskôr. Naklonujete si prvé postavy s ľubovoľnými, spočiatku len tromi dostupnými povolaniami. V podstate sú to tradičné zamerania napasované na futuristickú éru. V zozname je vojak, osobný strážca, infiltrátor, čo sú hlavne akčné typy. Ale popri nich nájdete aj špecifickejšie triedy, ktoré majú bonusy pri hackovaní alebo sa orientujú na liečenie a podporu. A je tu aj borec, ktorý sa stane veľmi silným vďaka drogám. Klonom na základe ich povolania zvolíte sortiment úvodných bojových schopností. Dajú sa dodatočne upraviť a meniť, ale nečakajte odomykanie úplne nových útokov a daností, ponuka sa nerozširuje. Na vytvorenie nových agentov môžete neskôr použiť aj modifikovanú DNA, ktorá im vylepší úvodné parametre.
Klony majú svoje špecifické zbrane a k tomu energetické štíty a moduly. To všetko sa dá vylepšovať a navyše je možnosť zdokonaľovať telá kybernetickými končatinami a implantátmi. Sortiment sa vám odomyká prostredníctvom výskumu, ktorý je rozdelený do piatich sekcií. Klonovaním, samozrejme, získavate nové možnosti pri formovaní agentov. Liečebné inovácie vám umožnia na príslušnom oddelení ošetrovať viac agentov naraz a rýchlejšie zahojiť ich zlomeniny a zranenia, ako aj traumy. Vojenské a tréningové technológie otvárajú cestu k viacnásobnému vylepšeniu výzbroje a novým špecializáciám agentov. A napokon je to kybernetický výskum s umelými končatinami a vylepšenými odolnosťami.
Vaša základňa obsahuje aj kanceláriu šéfa, teda vašu, s charakteristikami progresu agentúry a občas voľbami pri vzniku špecifickej situácie. Na kybernetickom cintoríne si môžete uctiť padlé klony a v archíve sú rôzne informácie, ktoré treba spravidla najskôr analyzovať. V menu misií si vyberáte ďalšie úlohy, ktoré sa odohrávajú v niekoľkých oblastiach. Na začiatku je prístupná len jedna, no zakrátko už všetky.
Na základni je to teda celkom zaujímavé, aj keď sa tam medzi misiami dlho nezdržíte a celkovo to tam pôsobí dosť stroho a neosobne. No plní to svoj účel a viete si pekne pripraviť, ošetriť a vylepšiť agentov pred nasadením do ďalších misií. Tam vždy vstupujete s trojicou agentov, ktorá začína v uliciach mesta a po objavení výťahu pokračuje priamo na mieste určenia. V známych zónach môžete uličky rovno preskočiť, ak sa tam neplánujete zdržať kvôli koristi.
Miesto misie je futuristické bludisko s dizajnom prispôsobeným zvolenej oblasti. Sú tam chodby a miestnosti vo forme novodobých kancelárií. Inde kovové steny s video reklamami a neónovými nápismi, no dostanete sa aj do podzemných priestorov s tehlovými múrmi a kanalizáciou. Mnohé priestory sú pochmúrne a depresívne a jednotlivé miestnosti sa často opakujú. Ako už bolo povedané hneď na začiatku, postupujete krokovým systémom, klávesom sa posuniete o pomyselné políčko dopredu alebo sa otočíte do strany. Prejdené miesta sa automaticky zaznačia do štvorčekovej mapy. Pri postupe občas stlačíte nejaký spínač alebo prehľadáte nejaké schránky a iné objekty s nálezmi. Objekty, ktoré stoja za pozornosť, zvýrazníte skenovaním okolia.
Často narazíte na brány a dvere, ktoré sa otvárajú magnetickým kľúčom príslušnej farby. Ale dá sa to aj hackovaním. Hackujete s ľubovoľnou postavou a vyšťavujete jej pritom batériu, ktorú inak agent môže využiť na iné aktivity, napríklad aj na obnovenie ochranného energetického štítu. Hackovanie dverí je jednou z viacerých minihier, ktoré vás čakajú v bludiskách. Ďalšie súvisia s pokusmi o získanie špeciálnych modulov a predmetov, ktoré si treba najskôr zaslúžiť. V prípade dverí je to jednoduché otáčanie digitálnych kolies, ktoré musíte napasovať podľa výrezov. V inej minihre musíte správne označiť sériu výrazov v zobrazovanom kóde. Skúškou šikovnosti je preštikávanie nožičiek točiaceho sa modulu. Vždy, keď sa netrafíte, zrýchli sa čas, za ktorý to treba stihnúť.
Najbežnejšou aktivitou v bludisku je, prirodzene, boj. Proti vašej trojici zvyčajne stojí iná trojica, ktorú treba spacifikovať. Nepriateľov môže byť aj menej, ale niekedy sa na rázcestí pripojí ďalšia družina, takže čelíte presile. Prebieha to v ťahovom režime, kde sa striedajú vaše a nepriateľské postavy. Každej osobe vyberiete jednu činnosť (útok, liečenie, podpora), vykoná ju a nasleduje ďalšia. Nepriateľom môžete útočiť na rôzne časti tela, čím sa zmení pravdepodobnosť aj účinok úspešného zásahu. Hoci postavy stoja oproti sebe a štandardne sa v boji nepohybujete, hra rozlišuje útoky z malej, strednej a veľkej vzdialenosti. Postavám sa najskôr znižuje úroveň ochranného štítu a až potom zdravie. Oboje dokážu obnovovať agenti zameraní na podporu. Pomôže aj batéria. V boji zohrávajú svoju úlohu rôzne efekty a elementy, ako je EMP, radiácia a šoky. Rôzne efekty nakrátko ochromia cieľ, znížia jeho presnosť alebo mu priebežne uberajú zo života. Nepriateľov v boji môžete aj hackovať, čím ich tiež oslabíte a zraníte.
Na prvý pohľad to pôsobí dobre, ale priebeh bojov je čoskoro nezáživný. Rýchlo sa z toho stáva stereotypné klikanie na ikony s útokmi, ktoré nie sú veľmi variabilné. Nepriateľov občas vidíte v polohe, kde sa zle vnímajú, našťastie, zvyčajne sa následne presunú pred vás, takže potom je to prehľadné. Ale podobne ako manažment základne sú aj boje akési nemastné- neslané a niečo im chýba, aby boli aj zábavné a nezunovali sa. V menu hry je možnosť zrýchliť boj, čo sa prejaví tým, že hra oreže pohyby postáv a efekty útokov. Je to skutočne rýchlejšie, ale vizuálne nezaujímavé.
Navyše je aj priebeh misií dosť fádny. Väčšinou sú to menšie, procedurálne generované bludiská s niekoľkými chodbami a miestnosťami a skupinkami gangstrov. Cieľom je zlikvidovať určené postavy alebo nájsť nejaký predmet, potom môžete misiu okamžite ukončiť, prípadne ešte skúmať okolie. Ale keďže všetko vyzerá veľmi podobne a približne rovnakú korisť nájdete hocikde, sotva na to budete mať chuť. Hodili by sa tam prinajmenšom nejaké pasce, prípadne puzzle, aby to nepôsobilo tak sterilne.
Po misii opäť nasledujú úpravy a nákupy v agentúre a počítanie zlomenín agentov, prípadne ich povýšenie. S vyššou úrovňou a hodnosťou majú vždy na výber jedno z troch, prípadne dvoch vylepšení. Sú to ale len také suché zdokonalenia parametrov - zvýšenie úrovne života a štítu, percentá navyše k útoku alebo lepšie odolnosti. Určite by potešili nejaké nápaditejšie bonusy. Ale to je vlastne problém celej hry a všetkých jej zložiek. Nápady sú dobré a zaujímavé, ale nie dostatočne komplexné a pestré, aby udržali pozornosť hráča a latku zábavu na vyššej úrovni. Hra jednoducho nejde poriadne do hĺbky a všetko je síce dostatočne funkčné, ale nie nijako zvlášť atraktívne. Pôsobí to dosť bezducho a neosobne, k čomu prispieva aj strohý príbeh, ktorý sa vlastne nijako nevyvíja a negraduje. Jednoducho blúdite, zabíjate, vylepšujete, ale je to celé také mechanické ako pásová výroba súčiastok v autodielni.
Grafika je vcelku dobrá. Je sympatické, že sa autori nedali strhnúť retro trendom, ktorý by síce pri krokovacom bludisku bol pochopiteľný, ale predsa len je pixel artu v poslednej dobe už priveľa. Jednotlivé miestnosti a chodby bludiska nevyzerajú najhoršie, problémom je však to, že sa často opakujú. Postavy nepriateľov sú prijateľné, animácie obstojné, no ako už bolo povedané, pri zapnutí zrýchlených súbojov sú orezané pohyby a efekty. Na základni sa viete rýchlo zorientovať, ale určite by sa tam dalo viac pohrať s dizajnom a spraviť to lepšie a štýlovejšie. Zvukmi autori šetrili a sú skôr v úzadí.
Tvorcovia hry Conglomerate 451 zvolili vhodné umiestnenie a epochu, v ktorej sa všetko odohráva. Krokovacie bludisko v kyberpukovom prostredí je osviežujúcim spojením, avšak samotnej hrateľnosti niečo chýba. Manažment základne pritom má zaujímavú ponuku, len je prezentovaná trochu ležérnym spôsobom. Procedurálne generovaná misie sú dosť fádne a na jedno kopyto, boje rýchlo začnú nudiť a stereotyp sa dostaví už v prvých hodinách. Nezaujme ani príbeh, ktorý by to všetko stmelil, tu je však podaný rovnako nevýrazne ako všetko ostatné. Hre chýba hĺbka a štipka soli, ktorá by inak vcelku pozoruhodnému kúsku dodala tú správnu chuť, aby vás po niekoľkých hltoch neprešla chuť pokračovať.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: 1C Entertainment / RuneHeads Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|