RESIDENT EVIL 3 / RESISTANCE |
RESIDENT EVIL 3 / RESISTANCE |
Tretí diel z kultovej zombie série od Capcomu bol už v čase vydania pôvodnej hry dosť kontroverzný, pretože priniesol trochu inú hrateľnosť, na akú boli fanúšikovia dovtedy zvyknutí. Niektorí to prijali lepšie, iní horšie. Aj preto sa so mnou kolega o vynovený Resident Evil 3 nenaťahoval a do Raccoon City som sa vrátil ja. A rozhodne to neľutujem, i keď ma neustále stresovalo neporaziteľné monštrum, ktoré som mal prakticky neustále za zadkom.
Naháňačka sa skutočne začína už v prvých minútach hry a ťahá sa celou hrou. A ten zadok, na ktorý sa budete pozerať, vlastne patrí charizmatickej Jill Valentine zo S.T.A.R.S . Ale nebude v tom sama, v niektorých pasážach hry ju vystrieda alebo jej aspoň asistuje Carlos Oliveira z U.B.C.S. Sú to teda skúsení agenti, i keď z rôznych strán a Jill do toho tentoraz spadla úplne nečakane, no rýchlo sa adaptuje a reaguje na kritickú situáciu v meste. Hlavným cieľom je získať vakcínu, prežiť a zbaviť sa takmer nezničiteľnej kreatúry s priliehavým menom Nemesis.
Hlavným rozdielom oproti predošlým častiam je akčnejší prístup na úkor adventúrnych a puzzle prvkov, ktoré tu mnohým hráčom chýbajú. Je tu teda oveľa menej zbierania, prehliadania a používania rôznych vecí, bez ktorých by ste sa nedostali ďalej. Hlavolamy sú zastúpené vyslovene symbolicky a veľmi vás nepotrápia. Nečakajte krvopotné hľadanie a získavanie indícií a zložitých spôsobov, ako sa dostať ku kľúčom od uzamknutých dverí. Občas treba nájsť nejaké poistky, čosi namiešať alebo prepnúť, ale to je tak všetko.
Tentoraz nemusíte zvažovať každý výstrel, pretože by bol nedostatok munície. Bezhlavo strieľať by ste síce nemali, ale náboje a granáty nájdete pomerne často. A ďalšie si vyrobíte dobre známym spôsobom - kombinovaním nájdených ingrediencií. Aj liečivých zelených rastlín je dostatok a dajú sa tiež zlučovať a ich efekt sa zlepší mixom s červenými. Samozrejme, môže vám to trochu sťažiť alebo naopak uľahčiť výber obťažnosti hry, čo sa osvedčilo už minulý rok pri vynovenej druhej časti. Náročnosť pôvodných RE hry bola totiž mimoriadne drsná, a to mnohých záujemcov odradilo. Teraz môžete poľaviť, alebo ísť stále do extrému. Na štandardnej obťažnosti sa hra ukladá na vybraných miestach automaticky, plus si ju kedykoľvek uložíte pri písacích strojoch, do ktorých pri tejto náročnosti nepotrebujete pásku. A pri stroji je stále praktická bezodná truhlica, do ktorej nahádžete veci, na ktoré nie je dosť miesta v osobnom inventári postavy. Ten sa ale dá permanentne rozširovať kapsičkami, ktoré raz za čas nájdete.
Jill má hneď na začiatku nôž a pištoľ, neskôr sa dostane k veľmi účinnej brokovnici a granátometu, ktorý si šetrite hlavne na bossov. Ak sa posnažíte, dostanete do ruky aj pekný kúsok .44.EA Lightning Hawk, prípadne nájdete malé vylepšenie zbraní. Carlos je vyzbrojený na pomery RE priam nadštandardne a jeho hlavnou zbraňou je samopal. Celkovo je postup s ním dynamickejší, no aj o niečo menej zaujímavý, pretože sa málokedy zdržuje hľadaním a používaním vecí a väčšinou sa musí niekam prestrieľať. Naproti tomu Jill čakajú rôzne úskalia a má aj pestrejšie doplnkové možnosti. Kliešťami preštikáva reťaze, pakľúčmi otvára zámky na vybraných dverách a kufríkoch (škoda, že bez sprievodnej minihry), používa elektronický kľúč.
Neskôr sa postavám dostanú do rúk aj ID karty a pár ďalších doplnkov na otváranie špecifických priestorov alebo užitočných vecí, ktoré obsahujú muníciu či liečivý sprej. No a môžete rozbiť drevené debny a aj ničiť figúrky s veľkými hlavami, ak si chcete vylepšiť svoje záznamy trofejí a úspechov. Pri postupe veľmi výdatne pomáha mapa, kde pekne vidíte červenou zvýraznené miestnosti a chodby, v ktorých ešte je nejaký predmet, čo by ste mohli zobrať a použiť.
Väčšinu herných prvkov a súčastí už dobre poznáte z klasických RE hier a vylepšenia a novinky z remake Resident Evil 2. Je skvelé, že po vzore dvojky je tu opäť pohyblivá kamera, ktorú si napolohujete ako chcete. Takže už sa vám nestane, že prehliadnete nejaký predmet alebo nepriateľa len preto, lebo stojí v takom uhle, že je mimo záberu. Pri ovládaní na PC sa výborne používa myš a veľmi pohodlná je pri mierení na cieľ aj práci s kamerou a inventárom. Ale, samozrejme, môžete zostať aj pri gamepade.
Aj vizuál sa pridŕža minuloročnej druhej časti a je to len dobre. Možno máte zafixované trochu iné podoby Jill a Carlosa, ale najmä mladá hrdinka je vymodelovaná veľmi pekne a je charizmatická. Mám však dojem, že na Carlosových vlasoch sa tvorovia vybláznili hlavne preto, aby sa pohrali s efektmi a ich detailnejším spracovaním, ktoré umožňujú novšie technológie. Inak sú tu, samozrejme aj iné pozoruhodné veci, na ktoré sa dobre pozerá. Pekne sú spracované jednotlivé lokality, či už interiéry alebo koridorové exteriéry, všimnete si zrkadlenie, odrazy a ďalšie moderné vymoženosti. Vzhľad je na veľmi slušnej úrovni a v ničom nezaostáva kvalitný dabing a štýlová hudba. Hra fungovala bez problémov s výnimkou prvého spustenia, kde nedokázala automaticky zvoliť vhodné úvodné nastavenia, čo sa prejavilo chybovými hláškami a samovoľným vypnutím monitora.
Inteligencia nepriateľov je na dobrej úrovni. Zombíci sa občas niekde „zašprajcujú" do steny, ale nestáva sa to často a navyše od chodiacich mŕtvych asi nik mimoriadnu vynaliezavosť nečaká. Pravdou však je, že vás niekedy prenasledujú alebo prekvapia. A netreba zabúdať na to, že aj keď ich zasiahnete do hlavy a padnú, neraz sa ich bezvládne telá znovu postavia a idú vám po krku. Okrem toho sú tu aj iné potvory, niekoľkí mutanti a bizarné monštrá, ktoré vedia byť nepríjemné, ale dajú sa uzemniť niekoľkými ranami a zbraňami s veľkým kalibrom. Samotný Nemesis je však naozaj húževnatý protivník, ktorý vám často dýcha na chrbát a neraz sa musíte obratne prešmyknúť popri jeho masívnom tele, aby vás nezasiahol svojimi hnátmi alebo zbraňami.
Neraz je zdôrazňovaná krátkosť príbehu v Resident Evil 3. Je to tak, dĺžkou nevyniká, do finále, ktoré je tvrdšie a náročnejšie ako v minuloročnom Resident Evil 2, sa pri pohodovom hraní dostanete po približne šiestich hodinách. Ak sa niekde zdržíte alebo častejšie umriete, môže to byť viac ako 8 hodín, čo však stále nie je až tak veľa. Ak chcete najlepšie ohodnotenie v závere hry, mali by ste ju stihnúť zdolať dokonca len za 2,5 hodiny a prakticky bez ukladania, čo je však méta len pre fanatikov.
Pritom však prejdete mnohými lokalitami, no celé to prebehne veľmi rýchlo, pretože je to skrátka naozaj pomerne priamočiara akcia, kde sa len zbežne zdržíte nejakým zbieraním kľúčových predmetov. Veľmi dobre to vidíte a môžete porovnať so staršími dielmi v priestoroch policajnej stanice. Je v podstate identická ako v RE2 (mimochodom, niektoré udalosti sa odohrávajú pred dvojkou a iné až po nej) , ibaže tam ste strávili hodiny hľadaním vecí a riešením hlavolamov, kým ste všetko prekutali a poodomkýnali. V trojke stanicu ( i keď nie celú) prebehnete a vyčistíte v priebehu pár desiatok minút. A to, čo ste si predtým museli krvopotne vybojovať (napríklad veci v sklade s chýbajúcimi klávesmi na otváracom zariadení), tu získate prakticky bez námahy a bez toho, aby ste čo i len spomalili.
Každopádne je veľmi zaujímavé prechádzať rovnakými priestormi, ale iným spôsobom a krásne to ukazuje, ako veľmi sa RE3 odklonila od sériou zaužívanej hrateľnosti. Niektorých to sklame, iní to môžu brať ako osviežujúci, trochu iný pohľad a prístup v Resident Evil. Mne osobne tento štýl vyhovoval, ale predsa len sa mi aj zacnelo za menej hektickým, viac premysleným, na hlavolamoch a vynaliezavosti založeným postupom.
Za úspechy v hre získate rôzne bonusy, artworky a body, ktorými odomknete postavám extra kostýmy, zbrane, náčinie, mince, čo zlepšia obranu alebo ďalšie vlastnosti. No to veľmi nemotivuje k tomu, aby ste sa do príbehu hneď pustili znova, keďže bude mať identický priebeh a bez voľby postáv, pretože sú pevne dané. No povedzme si na rovinu, za dosť vysokú sumu produktu by sa žiadalo niečo viac ako len niekoľkohodinový dej. Práve preto je v cene aj multiplayerový prídavok Resistance.
Resident Evil: Resistance
Resident Evil: Resistance patrí do skupiny akčných hier, kde jeden z hráčov prevezme úlohu silného nepriateľa a ostatní sa snažia prežiť jeho úklady a uniknúť. V tomto prípade na jednej strane stojí Mastermind, organizátor experimentu, ktorý v uzatvorenom komplexe pripravuje pasce a monštrá. Jeho úkladom musí čeliť štvorčlenná skupinka mladých ľudí, ktorí majú pred sebou tri úlohy. V prvej časti komplexu vždy musia nájsť tri časti skladačky a umiestniť ju na určenom mieste. Potom sa im otvorí druhý set miestností, kde treba najskôr vyhľadať odolného zombie strážcu s prístupovým kľúčom a ten potom použiť na tri terminály. V tretej časti treba zničiť tri bio jadrá a potom už len počkať na otvorenie brány, ktorá vedie na slobodu.
Mapy sú momentálne štyri a zadania vždy rovnaké, no mení sa poloha úlohových predmetov. Aj keď sa pri pritom často zabíja, smrť postáv nie je kľúčovým faktorom. To najdôležitejšie je čas. Zloduch sa totiž snaží redukovať čas, ktorý zostáva preživším na útek a vyhrá len vtedy, keď uplynie stanovený limit a preživší nestihnú naplniť svoje poslanie. Kreatúry a monštrá uberajú útokmi ľuďom cenné sekundy a ak ich aj zabijú, mládežníci síce znovu ožijú, ale s vyššou časovou stratou. No niekedy si pred skonaním ešte stihnú vzájomne pomôcť vstať zo zeme a za odpratanie nepriateľov dostávajú nejaké sekundy k dobru. Ľuďom však pribúda čas hlavne za splnenie úloh a zabitie špecifického zombíka, ktorý namiesto pokladu nesie cennú polminútu, čo sa pripočíta k limitu.
Mastermind všetko sleduje kamerami, ktoré si prepína a v ich dosahu používa karty s nástrahami. Pomocou nich vytvorí a kedykoľvek rozmiestňuje spomaľovacie a výbušné pasce a rôzne druhy zombíkov, vrátane zombie psov. K tomu rozličné doplnky, ktoré znížia cenu kariet, posilnia monštrá a podobne. Zloduch dokáže vyvolať aj krátkodobú streľbu, uzamykať dvere, odpáliť nálože a vypínať svetlá. Plus je tu ultimátna schopnosť, ktorou je v prípade prvého organizátora štvanice Annette Birkin vyvolanie zmutovaného G-Birkina, nad ktorým hráč prevezme priamu kontrolu. Okrem toho je možné ľubovoľne ovládať aj vybraných zombíkov v komplexe.
Po dosiahnutí piatej úrovne Annette si môžete odomknúť ďalšieho zloducha - Daniela Fabrona, ktorý na vrchole síl vyvoláva silného Tyranta. Neskôr sa sprístupní Alex Wesker, ktorá sa špecializuje na šírenie nákazy a Ozwell E. Spencer. Ten iba minimálne využíva zombíkov a po preživších radšej strieľa rôznymi spôsobmi alebo spomaľuje ich aktivity. Jeho štýl hrania je veľmi odlišný od ostatných zloduchov a ako jediný nemá bio zbraň a jeho ničivý štít je chabou náhradou. Spočiatku sú možnosti zloduchov obmedzené, neskôr si môžete zostavovať vlastný balíček kariet, vyberať vylepšenia aj podporné prvky.
Pri hre za preživších je na výber šesť mladých ľudí. Každá postava môže využívať pár špecifických schopností a má vhodné predpoklady na určité činnosti. Veľmi užitočná je predovšetkým drsná January, ktorá dokáže dočasne vypnúť alebo rušiť kamery. A na miestach bez funkčnej kamery zloduch nielenže nič nevidí, ale ani nemôže používať svoje karty. Ďalšie postavy sa hodia na liečenie, odstraňovanie pascí, boj zblízka, je tu aj možnosť nakrátko zvýšiť spotrebu energie zloduchových kariet. Všetci získavajú samostatné levely a možnosť vylepšiť sa doplnkami. Vylepšenia pre obidve strany získate z truhlíc, ktoré najčastejšie kúpite v obchode za hernú menu. Alebo ich dostanete za splnenie misií - denných a týždenných výziev.
Koncept je celkom zaujímavý, ale trochu nedomyslený a strany zle vybalansované. Pri testovaní sólo hráča v tréningovom režime sa môže zdať, že preživší to majú ťažké. Opak je pravdou. V online so živými hráčmi zistíte, že za kratší koniec v skutočnosti ťahá Mastermind. Hlavne v počiatkoch bez vylepšení a možností pokročilých úprav. Monštrá sú dovtedy dosť slabé a pre preživších nepredstavujú väčšie nebezpečenstvo. Navyše kým ich zloduch rozmiestňuje, ľudia už často pobehujú niekde inde. Štvorica preživších dokáže veľmi rýchlo nájsť potrebné objekty a dostať sa k východu. Aj keď ich priebežne zraňujete, zostáva im priveľa času a po jeho uplynutí ešte dostávajú extra sekundy navyše. Mládežníci okrem toho môžu pri pobehovaní vyzbierať kopu liečivých rastlín a munície a ďalšie si kúpiť spolu so zbraňami na niekoľkých miestach priamo v komplexe. Plus ešte občas nájdu špeciálnu zbraň, ako je rotačný guľomet.
Ak sa hráči v tíme preživších držia väčšinou pokope a často hackujú a ničia kamery, sú takmer neporaziteľní. Veľmi by sa hodili nejaké úpravy. Napríklad vzhľadom na vysokú odolnosť ľudí by bola vhodná ich permanentná smrť bez oživenia. Nie, nebolo by to príliš drsné. Odohral som desiatky zápasov za obidve strany. V úlohe preživších som umrel možno raz, inak to bolo rýchle, hektické a vždy to skončilo konečným víťazstvom ľudí s časom 10-15 minút. Ako Mastermind som naopak nestíhal stiahnuť preživším čas na nulu. Keď som prvýkrát triumfoval, bolo to aj preto, že tím ľudí nepostupoval koordinovane a prvého zabitého som využil na nalákanie ostatných do klepca, z ktorého už nevyviazli. Neskôr s novými zloduchmi, vylepšeniami a rôznymi taktikami sa už moja úspešnosť definitívnej eliminácie preživších výrazne zvýšila. Ale skutočne platí, že ak preživší postupujú koordinovane a bránia zloduchovi vo výhľade, majú výrazne navrch a niekedy ich napriek maximálnej snahe aj skvelému záverečnému hodnoteniu jednoducho nezdoláte.
Resident Evil: Resistance je zábava, ale taká krátkodobá. Tento režim treba vyladiť, no aj tak zrejme čoskoro nebude mať dostatok hráčov a (minimálne zatiaľ) nie je ani možnosť využiť ako náhradníkov AI, ktorá je v iných podobných tituloch bežná. Ale ako doplnok k RE3 bez príplatku je to celkom fajn.
Resident Evil 3 pokračuje v modernizácii, ktorú začal zrekonštruovaný Resident Evil 2, a to schvaľujeme. Ak vás hra nezaujme tak ako predošlý diel, nie je to chyba remakeu, i keď obsahuje menšie zmeny, ale predovšetkým originálu, ktorý sa vydal trochu inou cestou ako prvé hry v sérii. Trojka nebola a ani teraz nie je zlá, ale určite iná. Samozrejme, že by sme nenamietali, keby bol príbeh dlhší, ale je pútavý a dynamický. A nejaké hodiny navyše môžete stráviť s multiplayerovým prídavkom Resistance, ktorý však potrebuje vyladiť a zrejme čoskoro omrzí. Nie každého fanúšika série teší, že je RE3 akčnejší, potláča „adventúrenie" a neobsahuje takmer žiadne puzzle. Ale je to stále pozoruhodný survival horor, hoci už má bližšie k priamočiarym prestrelkám. A tento remake s pripojeným multiplayerom splnil svoju úlohu naozaj dobre.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
DARKDRAGON
10.4.2020
Pamätáte si na ten deň, kedy vyšiel pôvodný Resident Evil 3: Nemesis? Mne to príde ako včera, keď...prečítať celé
|