IRATUS: LORD OF THE DEAD |
IRATUS: LORD OF THE DEAD |
Hra za tých dobrých je niekedy už aj trochu otrava, čo poviete? Je skrátka fajn pre zmenu stáť na opačnej strane a bojovať napríklad v koži naštvaného nekromancera, akým je aj Iratus. Ten sa snaží prebojovať z podzemia, kde bol uväznený, na povrch sveta, ale najskôr musí zdolať päť bludísk plných nepriateľov. A môže sa pritom spoliehať len na seba a (ne)mŕtvu armádu, ktorú si doslova sám poskladá z rôznych surovín.
Dávať dohromady kostlivcov, lichov, duchov, upírov, rytierov bez hlavy či zombíkov je jednoduché a pritom zábavné. Potrebujete na to vždy štyri rôzne ingrediencie. Môžu to byť kosti, lebky, krv, prach, srdcia alebo ektoplazma. Stačí si vybrať požadovanú kreatúru z beštiára a doplniť potrebné veci. Hotovo, nemŕtva jednotka je vytvorená a pripravená na boj.
Na začiatku síce môžete poskladať len niekoľko druhov, ale postupne si odomknete ďalšie jednotky, a to tak, že splníte určité požiadavky. Napríklad vyzbierate určité množstvo kostí alebo použijete daný počet prekliatí. Pár príšer si sprístupníte len na vyššej obťažnosti. Na začiatku máte pomerne nenáročnú, základnú obťažnosť, ktorá vás naučí, ako to v tom zatuchnutom svete chodí. Zakrátko z nej môžete presedlať na vyššiu a potom sú tu ešte ďalšie dve. To ak chcete, aby bola hra tvrdšia a naplno sa prejavil jej roguelike potenciál.
Na prvé boje vám stačí štandardná skupinka nemŕtvych, ale celkovo si môžete vytvoriť až štyri štvorčlenné tímy, ktoré si potom prepínate pri postupe na schematickej mape. To je vhodné najmä vtedy, keď je jedna družina poriadne doráňaná a hodí sa jej oddych na regeneráciu. Alebo keď uznáte za vhodné nasadiť tím s iným zložením, ktorý sa lepšie hodí na určitých protivníkov.
Na mape vidíte rozvetvené cestičky a keď sa vydáte jedným smerom, ostatné chodby na križovatke už sú neprístupné. Rozhodnúť sa môžete náhodne alebo podľa značiek, ktoré vám ukazujú, čo sa kde nachádza. Sú to symboly nepriateľských jednotiek, ale aj menšie úlohy pre Iratusa, kde si vyberáte niektorú z možných reakcií na určitú situáciu. Inokedy sú to truhlice s artefaktmi alebo užitočnými surovinami, či liečivá fontána na doplnenie zdravia jednotiek alebo many, extra skúsenosti a podobne. Cieľom je prebojovať sa k bossovi pred východom z bludiska a pokračovať v novom prostredí, spravidla aj s novými protivníkmi. Sú medzi nimi rôzni vojaci vyzbrojení mečmi či kušami, bard, ktorý ich lieči, odolní trpaslíci, rozliční zabijaci.
Pri bitke sú postavy z vašej skupinky rozostavané za sebou na ľavej strane obrazovky, nepriateľské stoja na pravej. Samotný Iratus nebojuje, ale môžete používať jeho kúzla. Poradie postáv je dôležité a môžete ho priebežne aj meniť. Z umiestnenia vyplýva nielen to, či nepriatelia dokážu danú jednotku zasiahnuť, ale aj aké schopnosti môže postava používať. Každá kreatúra má päť základných a jednu silnú schopnosť a mnohé vyžadujú, aby postava stála buď viac v čele alebo naopak v úzadí. Na zneškodnenie nepriateľov sú najdôležitejšie fyzické útoky zbraňami či pazúrmi a magické útoky. Mnohí nemŕtvi však používajú stresové útoky, ktoré predovšetkým mentálne oslabujú ciele, vyvolávajú prekliatia a paniku. Proti obom spôsobom sú formy ochrany, ktoré ich negujú alebo oslabujú.
Boje prebiehajú v ťahovom režime a okrem priamych atakov zblízka či z diaľky sa dajú použiť schopnosti podporujúce vlastné alebo postihujúce nepriateľské postavy. Ďalej sú to pasce, ktoré majú negatívny alebo pozitívny efekt na presne určenom mieste, kde boli umiestnené. A tiež postoje, ktorými pripravíte postavu na určité situácie, takže hneď neútočí, ale dodatočne reaguje. Môže to byť napríklad automatická streľba na každého nepriateľa, ktorý zmení svoju pozíciu. Alebo si zombie na chvoste tímu pripraví obliehaciu zbraň a v ďalšom kole vystrelí sériu náhodných rán. Súboj končí vyhladením jednej strany, prípadne útekom. Korisťou sú rôzne časti tiel a iné suroviny, príležitostne aj artefakty.
Medzi jednotlivými bojmi toho môžete veľa urobiť. Kedykoľvek si zostavíte ďalšie tímy a kreatúry a môžete ich aj vylepšovať. Získavajú skúsenosti a levely v boji, ale ich úroveň dokážete zvyšovať aj inými spôsobmi. Dá sa to použitím kvalitnejších materiálov pri výrobe, napríklad odolnejších kostí. A rýchly progres dosiahnete výmenou mozgu za taký, ktorý má vyššiu hodnotu. Takto postavám rýchlo naskakujú body na zvyšovanie základných atribútov, ktorými zlepšujete ich útok, odolnosť, šťastie, životnú silu, uhýbanie pred útokmi alebo naopak šancu na zasiahnutie cieľa. Ďalšie body využijete na vylepšovanie schopností postáv. Pri každej si zvolíte jednu z dvoch úprav, takže napríklad útok má nejaký dodatočný efekt alebo zvýšené trvanie.
Prebytočné jednotky sa dajú využiť na cintoríne, kde ich vkladáte do jednotlivých budov, aby tam generovali nejaké suroviny alebo inak prospeli nekromancerovi a jeho rozvoju. Napríklad ťažia duše potrebné na ďalšie konštrukcie alebo zvyšujú hnev potrebný na ultimátne schopnosti postáv. Okrem toho je tu sekcia alchýmie, kde si z podobných ingrediencií ako kreatúry môžete vyrobiť artefakty. Po dva artefakty sa dajú vkladať do slotov jednotlivých príšer a hneď niekoľko ich má samotný Iratus. Väčšinou pridávajú bonusy postavám v boji, ale aj zvyšujú silu kúzel, ktorými podporuje svoje družiny Iratus a tiež množstvo many. Podobne prospievajú aj talenty, ktorými disponuje Iratus a sú rozdelené do štyroch sekcií podľa využitia - čo je práve alchýmia, mágia s odomykaním nových kúzel, hnev na posilnenie a deštrukcia zameraná na vyššie poškodenie protivníkov. Manažment s prípravou na ďalšie boje je teda dostatočne pestrý a komplexný.
Hra má príjemnú grafiku s pekne animovanými postavičkami, ktoré vnímate zboku. A nielen vzhľadom pripomína obľúbené ťahové stratégie s koreňmi v minulosti. Ako podklad je použitá hudba dotvárajúca pochmúrnu atmosféru. Vítaným spestrením je dominantný hlas Iratusa, ktorý priebežne komentuje počínanie postáv v boji, alebo keď sa zvýši ich úroveň. Nekromancera nahovoril Stefan Weyte, ktorého sme počuli aj v klasike Blood. K tomu je tu praktické užívateľské rozhranie a ovládanie, pri ktorom si vystačíte s myškou.
Iratus je štýlová taktická RPG so špecifickými prvkami, ako je neobvyklé skladanie a vylepšovanie svojich jednotiek. Niektoré súčasti pripomínajú obľúbené klasiky, takže napríklad pri rozvoji podzemného mesta si spomeniete na Heroes of Might and Magic alebo v boji na Disciples, z novších hier Darkest Dungeon. Pritom si ide Iratus svojou vlastnou cestou, je príjemne odlišný a do značnej miery zábavný. I keď v neskoršej fáze, podobne ako mnohé iné podobné hry, začne upadať do stereotypu.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
MANTOR
1.5.2020
+ zabavne kombinovanie minionov a ich schopnosti+ hranie za zlu stranu+ aj na najnizsej obti...
zobraziť
|
PC
Vývoj: Daedalic Entertainment / Unfrozen Štýl: RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|