SCRAPLAND |
SCRAPLAND |
V budúcnosti je možné všetko. Nadnárodné korporácie sa snažia dobíjať svet mnohými experimentami, hrdinovia pobehujú a bojujú s neustále narastajúcou kriminalitou, ľudia sa koncentrujú v obrovských mestách a vyžierajú prírodné zdroje na planétach. Kočovný život zanechal stopu aj na asteroide Scrapland, kde sa vírus, menom človek prehnal a ukradol z povrchu všetko živé. Zanechal túto mŕtvu zem robotom a vesmírnemu prachu. Stroje kedysi pomáhali zničiť tento kus kameňa a sú to opäť stroje, ktoré ho premenili na životom prekypujúcu planétu, obývanú výlučne robotmi.
Scrapland, vlastne hlavné mesto Chimera, je jednou veľkou metaforou. Paroduje všetko od ruchu mesta, uponáhľaného štýlu života, cez dopravné zápchy až po zloženie spoločnosti a jej potravinový reťazec. A prostredníctvom známych scén a rozhovorov z filmov ich podáva priamo hráčovi. V Scraplande má každý svoje miesto, aj takí skorumpovaní policajti, ktorí si drzo peniaze vypýtajú rovno na ulici. Kožu na tvári nemajú rozhodne ani bankári, tí vás o peniaze pripravia len tým, že okolo vás prejdú a napríklad biskupi sa skromne schovávajú za prepych a luxus svojich chrámov.
A v príbehu hry práve o jedného z biskupov ide. Po zveľadení Scraplandu bolo objavené zariadenie Veľká Databáza, ktoré uchováva všetky „duše“ robotov. Smrť stratila význam a duchovní za malý poplatok dokážu oživiť ktoréhokoľvek robota behom pár okamihov, ak sa jeho dáta nachádzajú v databáze. Krátko po príchode hlavnej postavy, robota D-Tritusa, sa stala prvá vražda na Scraplande a odniesol si to práve biskup vo vani plnej oleja. Jeho dáta boli odcudzené a tento zločin musí byť čo najskôr vyriešený! D-Tritus je proti svojej vôli novinár a miestny bulvár chce mať fotky a reportáže. Ale čoby nespravil hrdina pre sladký kukuč šéfovej sekretárky a snúbenice v jednej osobe?
D-Tritus sa spolu s hráčom ponárajú čoraz hlbšie do kovového mesta a svojim obsmŕdaním priťahujú na seba pozornosť. O informácie začne byť veľký záujem a do kriminálneho kolotoča je zdá sa, namočený každý.
|
|
|
Scrapland by sa dal v jednoduchosti popísať ako tisíca kópia populárnej série Grand Theft Auto (GTA) skrývajúca sa za zmenené kulisy. Hra je postavená na rovnakom koncepte a autori sa k podobnosti aj priznávajú. Hráč môže lietať mestom bez nutnosti plnenia misií, môže sa zúčastňovať pretekov na preplnených vzdušných cestách, alebo si svoju loď si vylepšovať.
Základom sa stáva samotné mesto Chimera rozdelené do štyroch obvodov - centrum, smetisko, priemyselná a obchodná zóna. Tu sa stáva vaším dopravným prostriedkom vlastnoručne zložená raketa s upravovateľnými vlastnosťami. Za nájdené plány vám s radosťou mechanik Rusty ovešia koráb tými najvýkonnejšími motormi či najničivejšími zbraňami.
Architektúra mesta je pre každú zónu špecifická, zatiaľ čo v centre to hýri svetelnými reklamami a vzduchové cesty sú obsypané neónovými svetlami, na smetisku nájdete iba tmavé farby, smog a trosky kedysi strojov prederavené hrdzou. Mesto si žije vlastným životom a zatiaľ nikoho netrápi, že vzduch tu čerí aj nejaký D-Tritus. Bežným javom sa stanú naháňačky, ktorých sa budete aj zúčastňovať a prestrelky s nepriateľmi. Tie si nakoniec môžete užiť aj v multiplayeri. Žijúca entita robotov lobuje za svoju stranu, pri prechádzaní interiérov, môžete kedykoľvek vpadnúť do roztržky a prísť tak o svoj mechanický život, ak sa včas nedobije energia sama. Policajti okrádajú biskupov, bankári pre istotu polišov a biskupi na oplátku kontrujú energetickými výbojmi. Život na ulici je tvrdý a stereotypný. S postavami síce môžete prehovoriť, dozviete sa však iba tie isté kecy, ktoré šíri celá skupina.
Žijúcu spoločnosť tvorí 15 druhov robotov. D-Tritus môže vďaka hackovaciemu zariadeniu ukradnúť akúkoľvek identitu pre dobro misie. Aj keď stavba úloh je v Scraplande hrozne priamočiara, predvídateľná a frustrujúca, ciest k cieľu vedie hneď niekoľko, práve kvôli kradnutiu identít. Roboti sa navzájom odlišujú schopnosťami, ktoré budete potrebovať. Rečami starostu zaručene uspíte ktorúkoľvek postavu, biskup dokáže metať zelené výboje a napríklad taký malý spinkovač si nájde cestu aj cez ventilačnú šachtu. Kradnutie identít je však ilegálne a ak vás prichytia pri čine Práskači, máte hneď na krku polišov. Premene sa medze nekladú a keď vás niekto naháňa, kľudne ho v koži práskača bonznite a policajná hliadka sa už o jeho existenciu postará.
|
|
|
Zmena identít je v skutku zaujímavou prednosťou. V spojení s úlohami prepadá v realizácii kvôli spomínanému stereotypu. Je absolútne jedno pre koho budete plniť úlohy, vždy budete musieť niekoho odstrániť, potom spraviť ešte jednu službičku, v ktorej takisto niekto zomrie a nakoniec sa vysporiadate s posledným problémom v rakete. A takto stále dokola. Mozaika získaných informácií sa začína dopĺňať iba vďaka hráčovej výdrži a trpezlivosti.
Pole realizácie bolo príliš veľké. Pre Mercury Steam to bol ťažký oriešok. Ponúkaný potenciál nedokázali naservírovať v zábavnej forme. Rozloha mesta je úžasná, rovnako ako interiérov so zaujímavými prvkami. Dizajn tápa v prázdnote a ani prizvaný kontroverzný dizajnér American McGee už nedokázal zmeniť nadrozmerný projekt do únosného zábavného celku. Za čo mu však patrí obrovská vďaka, je vdýchnutie duše do oceľových postavičiek a vytvorenie obrovskej metafory menom Scrapland. Zoznamovanie sa s ďalšími členmi tohto univerza, skúmanie ich vzťahov a rozlúsknutie celej záhady vás bude ťahať dopredu, musíte hre však odpustiť neuveriteľne zdĺhavé súboje vesmírnych korábov.
Tento preklínaný fakt sa tiahne celou hrou a nemožno ich obísť. Svoju raketku je pri získaní prvého tučného balíka kreditov dôležité vylepšovať. V žiadnom prípade nie je vhodné ignorovať motory a zbrane. Výkon zohrá rolu pri sondovacích misiách, kedy musíte presne lietať za protivníkom, bez toho, aby sa vám stratil z dohľadu radaru. A verte tomu, že bude robiť všetko preto, aby vám ušiel. Pri prestrelkách nastáva rovnaký problém. Tesne pred zničením, protivník spraví nečakaný manéver a mieri k najbližším power-upom, voľne rozmiestnených v priestore po celom meste. Eliminovanie malej, obratnej raketky sa môže natiahnuť aj na niekoľko dlhých minút! A to nehovorím o tom, že vás zakaždým naháňa aj hliadka policajtov a projektily okolo vás lietajú jedna radosť. Zahrávanie si s trpezlivosťou hráča!
Na druhej strane príjemným osviežením sú preteky v uliciach Chimery a zúčastnenie sa v stávkach šialeného gamblera, kde bojujete v arénach na štýl DM a CTF. Ostatne tieto módy, ako som už spomenul, si môžete zahrať aj v multiplayeri.
Ťahy štetcom Americana je poznať aj v príťažlivom vizuálnom spracovaní. Chimera je svetieľkujúca metropola s mnohými protipólmi – na jednej strane vysoké mrakodrapy, lietajúce svetelné reklamy, pocit relatívneho bezpečia a na druhej špinavé smetisko a žoldnieri čakajúci za rohom na svoju korisť. Štruktúra jednotlivých sektorov sa od seba prakticky neodlišuje, vždy je tu možnosť cestovať „trubkovou“ dopravou (metro), nájdete tu vždy rovnakú kanceláriu šialeného gamblera s rovnakým osadenstvom a Rustyho dielňu.
|
|
|
Scrapland sa na testovanej zostave s procesorom Intel P4 3,4GHz HT s jadrom Prescott, 1GB RAM (dual channel) a GF 6800 hýbal vo vysokých rozlíšeniach s najvyššími detailmi absolútne plynulo a bolo radosť pozerať na všetky tie lietajúce koráby, naháňačky a všade prítomný smog, neónové svetlá a pôsobivé grafické efekty. Nablískané pozlátko technického spracovania nedokáže zakryť toľko omieľanú nudu. Je to veľká škoda. Potenciál tu rozhodne bol.
Scrapland je príjemnou detektívkou v lentilkovom sci-fi svete plnom robotov nasýtená humorom a paródiou. Možno tu nájsť mnohé odkazy na sci-fi klasiky, problematická je stavba misií, zbytočná rozsiahlosť prostredí a vkrádajúci sa stereotyp.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Enlight Software / sevenM / Mercury Steam Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|