DESTROY ALL HUMANS! |
DESTROY ALL HUMANS! |
Čo sa stane, ak skrížite najhorší film všetkých čias s deštrukčnou ideou? Za a) vznikne paródia béčkových filmov o mimozemšťanoch, za b) po rokoch ničenia odpadu z vesmíru si to zlížu konečne aj ľudia a za c) Destroy All Humans!. V tradičnom teste by bola správna odpoveď (c), ale pri netradičnej hre, akou je DAH!, sú správne všetky.
Pandemic Studios a THQ vedia veľmi dobre načasovať vydanie svojich deštrukčných eposov. Vedenie malého konfliktu za cudzie peniaze Mercenaries (recenzia) odpálilo začiatok tohto roka skutočnou salvou a po výdatnom kobercovom nálete prichádza v uhorkovej sezóne Destroy All Humans! s myšlienkou pozrieť sa na večný konflikt ľudia vs. ufóni z druhej strany. Pýtate sa čo má spoločné najhorší film všetkých čias s touto hrou? Tým filmom je Plan 9 From Outer Space, paradoxne od najhoršieho režiséra všetkých čias a transvestitu v jednej osobe Ed Wooda, a stal sa inšpiráciou pre autorov. A nie je to iba film, ale rovno celé obdobie 50tych rokov, kedy vznikali sci-fi braky ako na bežiacom páse, ktoré štylizuje celú hru do formy seriálu s pevnou dejovou líniou.
DAH! rozpráva o jednom krásnom dni, kedy na Zemi pristane druhý veľvyslanec rasy Furonov, aby v jej záujme podrobil ľudstvo a extrahoval dostatok DNA, bez ktorej by inak rase hrozila záhuba. Po dlhé roky dokázali práve vďaka DNA žiť takmer večne, ale jej čistota sa rokmi znehodnocovala a Furoni potrebovali čistú formu. Nekonečné hľadanie prinieslo ovocie, keď sa ukázali ako vhodnými kandidátmi na žatvu bytosti obývajúce planétu Zem. S prvým veľvyslancom sa stratil kontakt a jeho miesto nahradzuje militaristický najprv-strieľam-a-potom-sa-pýtam Crypto s poradovým číslom 137. Tie úbohé bytosti, ktoré sa nechávajú nazývať ľudia, experimentovali na mojom bratovi! Za toto sa nažeriete horúcej plazmy, opice!
Invázia dostáva zelenú a podrobovanie ľudskej rasy sa začína na miestnej farme, kde si od odskáču najprv kravy, neskôr farmár, jeho televíziou sfanatizovaná manželka a kamarátsky policajt so susedstva, ktorý stihol privolať armádu. Práca pre prvé mimozemské zbrane a smrtiace lúče z lietajúceho taniera. Deštrukčný festival v najčistejšej forme to však nie je, aj keď spojitosť s Mercenaries k tomu jasne poukazuje. Deštrukcii a ničeniu všetkého živého i neživého predchádza zapadnutie medzi ľudí a tichá infiltrácia k získaniu informácií o spoločenskom živote, zvykoch a prioritách. Neskôr prichádza na radu ovládnutie všetkých médií a nakoniec ich zneužitie. Satisfakcia v podobe vyhľadenia mesta je už len odmenou za ťažkú prácu a nato Crypto 137 a hráči čakajú. Hra vás nechá ovládať zákerného mimozemšťana s vrodenou nenávisťou voči každej rase a nutkaním všetko zničiť. Hlavnými nástrojmi sa stanú psychické sily a maličké zbrane s extra účinkom.
|
|
|
Crypto na svojej prechádzke medzi ľudmi dokáže prebrať akúkoľvek podobu človeka a splynúť tak s okolím. Takýmto spôsobom sa môže nerušene pohybovať po uliciach, vysávať myšlienky ľudí, čím sa dobíja ubúdajúca psychická energia. Crypto je expert na psychické sily, nie je mu cudzia telekinéza alebo hypnotizovanie na odlákanie pozornosti či vsugerovanie vybraným osobám, aby robili niečo, čo je proti ich vôly. Kradnutie identity a doslova prezliekanie sa za autority, sa stane kľúčové v niektorých misiách. V koži starostu vidlákova vystúpite na verejnosti a formou správnych odpovedí zvalíte masaker dobytku (ktorý máte mimochodom na svedomí) na komunistov!
Manipulovanie s verejnou mienkou gradujú titulky v novinách po každej úspešnej misii. Vládni činitelia hádžu špinu na všetky strany a fenomény tej doby. Takú krvavú bazénovú party si odnesú tínedžeri, ktorým pripiekol mozgy jazz! Hranie sa s mysľami ľudí a bavením sa čítaním myšlienok (viete o tom, že pred Bielym domom, trápi ľudí alkohol?) však nevydrží dlho. Stealth elementy sú takmer v každej misii a ich úspech závisí aj od miery trpezlivosti znásobenej dobrým orientačným zmyslom a kvalitou sluchových orgánov. DAH! neumožňuje ukladať pozíciu počas rozohranej misie, ani nie je rozdelená na checkpointy, takže, ak vás odhalia a začne paľba, nemusíte prežiť a nasleduje reštart cez hlavné menu.
Otravná je aj minimapka, ktorá je naozaj iba orientačná a zadávanie dodatočných úloh z materskej lode na orbite Zeme. Vďaka hukotu zbraní častokrát nepočujete príkazy a neskoré zaznačenie novej úlohy do mapy a žurnálu (hlavne keď ste časom obmedzení), končí neúspechom. Keď som už začal rozoberať nedostatky, je načase spomenúť aj vylepšovanie schopností a zbraní nazbieranou DNA. Žatva začína najprv na ľuďoch, ich mozgy však produkujú nízky počet DNA (vhodnejší sú vedci). Ak máte ukončiť misiu (nie každú) je nutné nazbierať predpísaný počet DNA a to často nebude nízke číslo. Istejšie je siahnuť po vedľajšej misii, ku ktorej však musíte pracne dobehnúť a aktivovať ju. Čo je však najhoršie, ich variabilita je mizivá a tak budete zabíjať na čas, alebo prevetráte jet-pack a budete sa snažiť prejsť checkpointami v určenom limite.
Čím viac je DNA, tým viac si môžete dovoliť odomykateľných upgradov. Keď Zap-O-Matic (základná blesky metajúca zbraň) zasiahne na začiatku jedného človeka, vylepšená verzia už metá blesky na viacerých. Rovnako je to aj s telekinézou. Na najnižšej úrovni môžete zdvihnúť leda tak ľahký objekt, na najvyššej už aj tanky alebo ťažkých obrnencov, ktorí sa vám budú stavať do cesty, ak si nedáte pozor. V DAH! svojimi kúskami strhávate na seba pozornosť. Keď sa dostatočne nemaskujete, začnú prichádzať policajné autá, neskôr armádne zložky (tanky nechýbajú) a nakoniec tajomná organizácia mužov v čiernom Majestic s ničivými zbraňami. Agenti tejto agentúry vás ako jediní dokážu identifikovať aj keď máte podobu človeka. Pozor na nich!
|
|
|
Doteraz som sa rafinovane vyhýbal tomu najlepšiemu, čo hra ponúka a to zbraniam a ultimatívnej deštrukcii. DAH! nie je jeden otvorený svet ako ho poznáme z Mercenaries. Keďže invázia prebieha na celom území Severnej Ameriky, pozriete sa od západného pobrežia, až po východné. Nikoho neprekvapí, že hra finišuje v meste inšpirovanom práve Washingtonom. Misie sa odohrávajú na malých „ostrovoch“ a pohyb je limitovaný vyhradenou zónou, kde prebieha invázia. Zbraňový arzenál je značne chudobný, človek by čakal od mimozemšťanov viac ako bleskomet, análnu sondu (mimochodom veľmi efektná na vytrhnutie mozgu z hláv ľudí), plazmomet (doslova s ním necháte vypariť hocikoho) a iónový granátomet.
Nízky počet zbraní vyvažuje ich ničivý účinok a plne upgradované dokážu zázraky. To najlepšie na vás čaká, ak nasadnete do lietajúceho taniera. Tu sa sluší povedať, že nasadanie a vysadanie zdržuje neodoslateľná animácia (hra dodatočne cachuje) a nemožnosť kdekoľvek s tanierom pristáť. Ak sa nachádzate na druhej strane mapy, musíte sa prebehnúť a v tanieri sa vrátiť späť. Čo vás však čaká na palube, tomu môže snáď konkurovať iba kobercový nálet z Mercenaries.
Základný ohňomet čoskoro vymeníte za sonický výboj, ktorý dokáže rozohrať peknú diskotéku medzi armádnymi vozidlami. Výboj je tak mocný, že sfúkne z povrchu domy a odhadzuje ako krabičky z papiera tanky a ťažkú techniku. To je však nič oproti kvantovému výboju. Bloky domov sú pre túto zbraň hračkou. Rozpadajú sa, všetko naokolo zaplaví prach a nosné múry sa s rachotom menia na suť. Táto zbraň sa stane najobľúbenejšou a aj keď má limitovaný počet nábojov, bude najpoužívanejšou. Deštrukcia by bola dokonalou, nebyť azbestových stromov. Opäť sa nedajú zapáliť a tak na ohník v prírode môžete zabudnúť. Ešte šťastie, že Biely Dom je možné zrovnať so zemou!
Stavba misií v DAH! je takmer identická, vždy je nutné niekam sa dostať, spraviť zopár výplachov mozgu a nakoniec to pokropiť plazmou a kvantovým výbojom. Budete eskortovať atómovú bombu (ktorú aj odpálite), unášať Miss sedlákov, zabíjať na čas senátorov, ktorí sa chcú dostať k volebným urnám, alebo len tak ničiť. Po úspešnom splnení misie sa nemusíte ihneď vrátiť na materskú loď, môžete zotrvať a dolovať DNA, len tak blbnúť a vychutnávať si zrovnávanie budov so zemou, alebo hľadať skryté balíčky.
|
|
|
Hra za pozorné zbieranie skrytých balíčkov odomyká postupne bohatý bonusový materiál v podobe videí zo zákulisia vývoja. Tými najzaujímavejšími sú: credits a ukážky z filmov Plan 9 From Outer Space (link) a Teeneagers From Outer Space (link). Jediná škoda je, že dlhé videá nemožno pretáčať ani ich zapauzovať.
Dva deštrukčné festivaly v jednom roku je trochu prisilná káva, ale pre Pandemic je to povzbudzujúce a oslobodzujúce, keď všetko naokolo vybuchuje. DAH! sa môže pobobne ako Mercenaries pochváliť tými najlepšími particle efektami (výbuchy, plamene, tepelné a dymové stopy). Grafika tu kolíše, od prázdnych vyprahlých púšti, cez zelené štvrte s povievajúcou trávou, až po mestské bloky plné výškových budov s lesklou cestou. Všetko vyzerá krásne, ale ešte krajšie je to zrovnať so zemou. Zvukovú kulisu vytvárajú predovšetkým výbuchy, v ktorých sa stráca hovorené slovo a hudba z pera Garryho Schymana, vystihujúca 50te roky a dotvárajúcu atmosféru sci-fi brakov.
Destroy All Humans! sa pohráva s témou ničenia životov v čase, keď ľudstvo vedie Vojnu Svetov v podaní Spielberga. Hra vynikajúco zachytila 50te roky a to nielen hudbou a grafikou, ale aj názormi, vtedajším rozmachom techniky, rozhovormi a situáciou, ktorej vtedy vládla otázka, kto vyhrá studenú vojnu. Deštrukčný epos nedosahuje explozívnych rozmerov Mercenaries, ktorý snáď na ničenie majú patent, ale ponúka jedinečnú možnosť v tichosti sa votrieť medzi ľudí a nakoniec ich zničiť!
Na záver malá štatistika. Až 73% opýtaných v ankete usporiadanej spoločnosťou THQ verí, že existuje mimozemský život a polovica z nich verí, že už navštívili Zem. Tá najzaujímavejšia je však informácia, ktorá hovorí, že 80% respondentov si myslí, že vláda UK tají existenciu ufónov! A 18% verí, že sa maskujú za celebrity a vládnych činiteľov! Takže, nikomu neverte a v žiadnom prípade nie médiám, ktoré majú pod palcom krvilační ufóni!
RECENZIE HRÁČOV |
8.0
STARWARS
28.2.2006
čo sú zač mimozemšťania? Šľachetné a múdre bytosti s vyspelou technikou ochotné pomôcť ľudstvu? Omyl...prečítať celé
|
8.4
PRO_GAMER
27.9.2005
Hry sa delia na dve hlavné prúdy. Jeden prúd sú hry zábavné a druhy sú hry vážne. Zatiaľ čo vážne hr...prečítať celé
|
PS2
Vývoj: THQ / Pandemic Studios Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|