Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Pozrime sa bližšie na jednotlivé vizuálne prvky aplikované v Cyberpunku 2077

pridal saver 16.12.2020 o 16:53 pod hry
Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

HRY > NOVINKY >

Cyberpunk 2077 je na PC vizuálne jedinečná hra a v mnohých ohľadoch otvára novú generáciu grafiky. Aj keď má to svoje nároky, vďaka čomu je zrejme hra jedným z najnáročnejších titulov doteraz a aj RTX 3090 má problémy s maximálnymi nastaveniami na 4K. Viete si však pekne upraviť grafiku a poznižovať až tak, že ide slušne aj na GTX1060 grafike, ale ak si ju chcete skutočne vychutnať, ideálne sú RTX karty, kde si zapnete aj raytracing.

Úplne ideálne na vyšších RTX20 kartách, alebo na novej RTX30 sérii, ktorá je však momentálne nedostatkovým tovarom. Ak bude a budete chcieť zaujímavú ponuku, práve to skúšam na Gigabyte Geforce RTX 3080 Eagle OC (pozrite, či niečo z ponuky Gigabyte majú na alza.sk,  alza.cz. alebo czc.cz).

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?
 
Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?
 
Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Je to trojventilátorová karta s tým, že jeden ventilátor sa pre lepšiu cirkuláciu vzduchu točí opačne. Taktovaná je na 1755MHz s tým, že si udržuje veľmi dobré teploty pod 70 stupňov. Doplnená je malým RGB podsvietením. Bližšie sa na to pozrieme v recenzii.  Čo sa týka Cyberpunku, tam ponúka dostatočný výkon aj na maximálne nastavenia hry v 1440p, aj keď vzhľadom na náročnosť pri 4K s raytracingom už treba robiť kompromisy. Viete však znížiť detaily, ktoré nevyhnutne neuberú na kvalite.

 

Pozrime sa na jednotlivé efekty raytracingu:

Raytracing

Raytracing má v hre hneď štyri efekty, ktoré môžu pracovať súčasne a prakticky toto zapracovanie je najhlbšie v hrách doteraz. Doteraz viedol Control a aj Watch Dogs mal slušnú aplikáciu v otvorenom svete, ale Cyberpunk to posunul o level vyššie. Sú tam síce ešte drobnosti, ktoré nie sú dokonalé, ale je to znovu o krok bližšie k realite. Konkrétne sú použité efekty ray-tracovaná ambientná okulzia, globálne nasvietenie, difúzne nasvietenie, odlesky a tiene.

 

Pekne prínos ukazujú nasledujúce obrázky, kde na prvom vidíme nastavenia na najnižších detailoch:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Ultra detaily bez raytracingu:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

A nakoniec s plným raytracingom, kde už vidieť efekty nasvietenia, odrazy, odlesky:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

 

 

Ray-Traced Reflections - odlesky

Odlesky sú štandardný efekt raytracingu používaný od začiatku, keďže sú aj najvýraznejšie, ale zároveň aj najlepšie navodia efekt niečoho pridaného. Hlavne v meste, ako vo Watch Dogs alebo Cyberpunku, to pekne vynikne, kde vidíte odrazy na sklách budov, na autách.

Čo je dôležité a čo je rozdiel oproti iným hrám, ktoré to doteraz s raytracingom skúšali, je počet povrchov, od ktorých sa odlesky prepočítavajú, nie je to len štandardné sklo a kaluže. Pridané sú rôzne povrchy ciest, dlažby. Každý materiál ponúka iné odlesky, inak ich spracuje a nevyzerajú tak všetky ako vyleštený mramor. Pritom sklá sú tu špeciálne spracované, kde nechýbajú ani zaoblené sklá, na ktorých sa odrazy deformujú. 

Zaujímavá ukážka je tu:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Kde s raytracingom pribudne ako odlesk v skle, ktorý je filtrovaný, rovnako na zemi je odlesk podľa povrchu zeme:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Veľmi dobre vyznievajú rôzne povrchy v budovách:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Plus jeden z najlepších pohľadov z celej hry:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Voda pri zapnutom raytracingu vyzerá vďaka refrakciám odrazov prirodzene. Zo zaujímavostí môžete vo vode aj plávať, je na tom založená aj jedna vedľajšia misia.

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Keďže raytracing nie je ešte výkonom tam, kde by sme chceli, odlesky dopĺňajú aj screenspace odrazy, ktoré šetria výkon v niektorých situáciách. Tie aj bez raytracingu vedia čiastočne ponúknuť slušný zážitok z mesta budúcnosti. 

Jediná škoda, že sa neodráža vaša postava a to ani v rôznych sklách. Vašu postavu uvidíte len v zrkadlách, ktoré musíte špeciálne aktivovať.

Futuristické zrkadlo v základnom režime:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Futuristické zrkadlo aktivované:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

 

 

Ray-Traced Lighting - nasvietenie

Raytracingové nasvietenie je ďalším prvkom hry, ktoré sa skladá z viacerých typov renderingu. Sem spadá - ray-traced ambient occlusion, ray-traced diffuse illumination a ray-traced global
illumination. 

Ray-Traced Ambient Occlusion

Ambient occlusion je efekt, ktorý umožňuje objektom zapadnúť do prostredia, a teda rohy budú lepšie vytieňované, podobne ako prepojenie so zemou. Hry to doteraz emulovali, ale s raytracingom už to môžu priamo prepočítavať a rovno pri plynulej zmene dňa a noci v hre. 

Scéna bez raytracingu:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

S raytracingom:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Na obrázku pekne vidieť okrem pridania odleskov aj vylepšené tieňovanie, kde napríklad pod pultom na stánku pekne vidieť doplnený tieň, ale aj vľavo fľaše na zemi majú tiene okolo seba, podobne debny vyššie v búde sú zapasované do prostredia.

 

Ray-Traced Global Illumination - na psycho nastaveniach

Použitie raytracingu na globálnu ilumináciu je v otvorených svetoch rovnako dôležité, keďže umožňuje dynamicky meniť nasvietenia a prepočítavať to, ako sa svetlo rozptyľuje po prostredí. Presvietia sa tak aj nepriamo nasvietené objekty, pričom raytracing tu prenáša aj farbu objektov, od ktorých sa odráža svetlo. Prirodzené sa tak rozptyľuje po prostredí a prostredie je tak uveriteľnejšie.

Bez raytracingu slnko len nasvieti prostredie

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

So zapnutým raytracingom vidíte aj jeho odrazy napríklad pod mostom

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

 

Ray-Traced Diffuse Illumination

Ďalšia veľká vec v zapracovaní raytracingu je difúzne nasvietenie, ktoré umožňuje svetlu rozptyľovať sa po okolí, ako neóny a ich okolie ožiarené daným svetlom. K tomu Cyberpunk berie ako jednu veľkú žiarivú plochu aj celú oblohu, a teda aj tá vie ožiariť okolie mrakodrapov a ponúknuť tak realistický obraz mesta.

Neóny pekne rozptyľujú svetlo a osvetľujú aj objekty za nimi. Prvý obrázok ukazuje spracovanie bez raytracingu:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Tu je zapnutý raytracing:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Pekne rozptyl červeného svetla vidieť aj na postave, bez raytracingu je len mierny:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

S raytracingom sa svetlo rozširuje až k hlave:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

 

 

Ray-Traced Shadows

Nakoniec sú tu raytracingové tiene, ktoré pekne zachytia realistické tiene postáv, budov a realtimeovo podľa slnka, pričom sú konzistentné a neprerušované. Je tu aj rozptyl tieňov v diaľke. Vyzerajú veľmi dobre. Ale konkrétne tu veľa nestratíte ani s bežnými tieňmi.

Zatiaľ čo, cez deň vidieť tiene štandardne, v noci je to také občasné, len niekedy sa objavia tiene pod postavami, zrejme len pod lampou. Napríklad tu to je skombinované s odleskami:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Väčšinou však ani s raytracingom nemajú postavy tiene z okolitých svetiel, chýba to tam:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Oproti tomu cez deň majú postavy všetci:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

 

 

DLSS

DLSS je veľmi dôležitá funkcia pre raytracing, keďže funkcia zaisťuje kompenzáciu výkonu, ktorý išiel na raytracing a robí to veľmi dobre. Konkrétne Cyberpunk 2077 má nastavenia Auto, Quality, Balanced, Performacne a Ultra. Auto je automatické nastavovanie, ktoré vyberie jednu z ďalších možností podľa vášho rozlíšenia (čím vyššie rozlíšenie, tým nižšie nastavenie, keďže straty budú menej viditeľné).

Ak však chcete vlastné nastavenie, môžete si vybrať Quality, ktorý zaistí najkvalitnejší obraz, Balanced je vyváženie kvality grafiky a výkonu a Performance je založená na výkone s mierne horším obrazom. Ultra nastavenie si veľmi nedávajte, pokiaľ nejdete aspoň 4K, v ňom totiž prepracováva obraz z veľmi nízkeho rozlíšenia.

Pekne to vidieť napríklad na dverách auta, kde je takmer subpixelová animácia, ale dobré je pozerať sa na okraje objektov:

Pri Ultra DLSS je viditeľné, ako sa pixely v led nápise postrácali, ale zvyšok stále slušne upscalovaný:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Vo výkonovom režime to už obraz naberá reálne detaily:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Vyvážené, toto je kompromis medzi rozlíšením a rýchlosťou:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Kvalita je v najvyššom rozlíšení a vďaka AI spracovaniu dokáže vytiahnuť aj viac detailov ako natívny obraz:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Natívne aj s porovnaním detailu na dverách s ostatnými možnosťami. Paradoxne na natívnom vyzerá vykreslenie nápisu slabšie, keďže sa pixely postrácali:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

DLSS si pri raytracingu určite zapnite, môžete získať aj 60% framerate k dobru pri minimálnej strate obrazu. Obraz sa totiž pri DLSS prepracováva z nižšieho rozlíšenia, ale v kvalite prakticky rovnakej ako pri štandardnom rozlíšení. DLSS môžete zapnúť aj bez raytracingu.

V Cyberpunku sa používa DLSS 2.1 verzia, ktorá prešla už dlhú cestu od prvej verzie. Pri nej, ak si pamätáte, museli autori generovať profily pre každé rozlíšenie a každú hru sa muselo AI učiť. Niekedy to prichádzalo až viac mesiacov po vydaní. Teraz to už Nvidia spravila automaticky, netreba sa s tým toľko zdržiavať, zapracovanie je teraz jednoduché.

 

Ostatné grafické efekty

Ale autori zapracovali aj mimo raytracingu, kde hre dali veľmi dobrý základ v podobe rozsiahleho a pekne prepracovaného mesta, ktoré nie je ploché, ide do hĺbky do podzemia, ale aj do výšky do nadzemných terás, alebo priamo do poschodových budov. Zároveň je rozmanité a v jednotlivých častiach rozdielne. Sú tu zničené štvrte, bežne obývané, ale aj luxusné a biznis centrá. Je to veľmi dobre navrhnuté a aj spracované. Od detailov budov, cez kvalitu textúr až po ich realistické fyzikálne spracovanie.

Napríklad hneď na začiatku za Nomada uvidíte parádne prepracovanie laku na aute:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Alebo zaujímavá tapeta je aj v klube, ako aj nápisy:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?
 

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Pohrali sa aj s oblečením, kde sú tiež použité rôzne materiály. Celé je to taký retro futurizmus a teda skôr predstava o budúcnosti z minulého storočia. Nie príliš premodernizované a postavené skôr na starších technológiách.

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

K tomu je veľmi dobre spracovaná volumetrická hmla, ktorá keď padne na mesto, všetko svetlo sa rozptyľuje, zlieva a vyzerá to jedinečne. Celé to dokopy vytvára jedno z najprirodzenejších nasvietení v hrách. 

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Dopĺňajú to veľmi kvalitné animácie tvárí v rozhovoroch s výrazmi a dynamické vlasy to celé dopĺňajú. Je na ne použitá Physx fyzika, zrejme v určitej forme Hairworks, ale CD Projekt to oficiálne nepotvrdzuje. Plus fyziku zapracovali aj na prsia žien a vidieť to aj pri pohyboch v rozhovoroch:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Pokožka má tiež veľmi verné spracovanie:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Z iných efektov majú pekne zapracovaný dážď, ktorý skutočne vytvorí atmosféru. Neviem však presne, či pre chybu, ale niekedy nevidieť dopady kvapiek na zem. Pri jednom daždi som to videl, ale napríklad tu na ceste to chýbalo:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Prostredia mimo mesta sú počas dňa pôsobivé:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Výhľady na mesto sú rovnako pôsobivé:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Slnkom zaliate detaily mrakodrapov tiež majú niečo do seba:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Miestami príde aj púštna búrka, ktorá či už vidiek, alebo aj časť mesta zahalí do oranžovo-hnedého závoja. Prostredie sa úplne zmení, farby sa stratia a ostane len nahnedlý nádych.

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Vnútra vozidiel sú rovnako veľmi dobre prepracované a rovnako ponúkajú retro futuristický dizajn:

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?

Z technického hľadiska veľmi dobre zapracovali na streamingu textúr, kde aj ak máte HDD na PC, rýchly presun scén po úvodnej misii engine zvláda veľmi dobre. Jediné, čo je miestami pri HDD viditeľné, je naťahovanie detailov vozidiel alebo postáv v dave. Pri SSD je to už eliminované úplne. Ak máte HDD, určite si v nastaveniach zapnite pomalý disk. Hra sa tomu lepšie prispôsobí.

Celkovo je vizuálne titul veľmi dobre spracovaný, prakticky v každej oblasti a či ho už hráte s raytracingom alebo bez. Samozrejme, raytracing to celé posúva do novej generácie.





Páči sa mi! (+9)







Aké grafické technológie ponúka Cyberpunk 2077?
PC
PS4
Xbox One
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: CD Projekt / CD Projekt Red
Štýl: Akcia / RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 10. december 2020
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29569)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk