Aké funkcie teraz ponúkajú RTX grafické karty od Nvidie? |
Pozrime sa bližšie, aké funkcie teraz ponúka Nvidia a aj to, aké prichádzajú.
Nvidia neustále rozširuje ponuku svojich funkcií a to ukázala aj s novým Nvidia Reflexom. Pozrime sa však, čo všetko na svojich kartách ponúka a na čo funkcie slúžia. Respektíve aj na to, čo ešte len príde. Je tam napríklad Nvidia ray tracing, DLSS, Broadcast alebo prichádzajúce RTX IO.
Nvidia Reflex
Nvidia Reflex je najnovšia funkcia, ktorá je určená hlavne pre multiplayerových hráčov a ktorá umožní znížiť oneskorenie odozvy. A to ako pri 60Hz, tak hlavne pri vyšších frekvenciách monitorov. Ideálne je hrávať aspoň na 144Hz monitoroch, ale už viete ísť aj vyššie na 240Hz monitory, alebo najnovšie na 360Hz.
K tomu Nvidia teraz začala do monitorov v G-Sync čipe pridávať aj Reflex Latency Analyzer funkciu, ktorá vám hneď vie zobraziť oneskorenie jednotlivých častí vášho systému. Ukáže vám oneskorenie myši, oneskorenie PC a monitora a oneskorenie operačného systému. Môže to byť zaujímavá informácia pre hráčov, ktorí budú vedieť, čo ich spomaľuje, ako aj pre testerov hardvéru, ktorí už na meranie oneskorenia nebudú potrebovať drahé kamery a snímanie obrazu.
Samotný Reflex tak zapracujú ako výrobcovia monitorov, tak aj vývojové firmy, kde sa ponuka postupne rozširuje. Nájdete ho v Call of Duty: Black Ops - Cold War, Call of Duty: Warzone, Fortnite, Valorant, Destiny 2 a Apex Legends. Najnovšie zapracovali Reflex aj štyri nové tituly, ktoré majú pekné zníženia oneskorenia:
- CRSED (zníženie latencie o 23%)
- Enlisted (zníženie o 20%)
- Mordhau (zníženie o 41%)
- Warface (zníženie o 22%)
Znamená to o 20-40 percent rýchlejšie reakcie a teda aj náležite vyššiu úspešnosť v multiplayerových zápasoch.
Nvidia Ray tracing
Nvidia pred dvomi rokmi spustila ray tracing a priniesla tak do hier skutočne realtimeové odlesky, tiene a aj ďalšie efekty. Tie síce mali ťažký začiatok a firmy prvý rok len skúšali, ako ich najlepšie zapracovávať a učili sa, ako efekty používať. Kde začali s Battlefiedlom V, ktorý ho zapracoval na odlesky, Shadow of The Tomb raider na tiene, následne Metro Exodus na nasvietenie, ale následne už prišli aj prvé plne ray tracigovké tituly, ako Quake 2 RTX alebo Minecraft RTX, ktoré kompletne celú hru renderujú v ray tracingu a ukazujú smer do budúcnosti.
Doteraz najvýraznejšie zapracovanie ray tracingu v spojením so starým enginom mali hry ako Control, kde bolo hneď niekoľko efektov, ale nedávno pribudol aj Watch Dogs Legion s pôsobivým zapracovaním ray tracingu v meste, ale najnovšie ho prekonal Cyberpunk 2077, ktorý zapracoval v otvorenom svete celú sériu efektov. Bližšie sme si ho nedávno rozpísali v nedávnom článku.
Sú to náročné technológie, ale vývojári sa s tým postupne učia pracovať a teraz vďaka podpore aj na konzolách a konkurenčných kartách sa to rozbehne ešte viac. Tam je síce výkon menší, ale je to základ pre budúcnosť a ďalšie rozšírenie týchto efektov.
DLSS
Veľmi dôležitou súčasťou ray tracingu, ale aj budúcnosti renderovania hier je AI upscaling, ktorý Nvidia predstavila ako DLSS. Rovnako ako ray tracing aj DLSS má dva roky a malo ešte ťažší začiatok ako ray tracing. Bolo totiž obmedzené a bolo potrebné ho pre každú hru samostatne prepočítavať a to aj pre každé rozlíšenie, prichádzalo tak neskoro, často už hráči daný titul ani nehrali. V DLSS 2.0, ktoré prišlo s Wolfenstein: Youngblood, sa to celé posunulo vyššie, celé nasadenie je odvtedy jednoduchšie a zároveň je to celé aj kvalitnejšie.
DLSS 2.0 dostalo tri nastavenia a to Quality, Balanced a Performance a teraz vo verzii 2.1 pribudlo aj Ultra Performance nastavenie. Podľa výberu následne hra renderuje v stále nižšom rozlíšení a následne cez AI upscaluje do vami zvoleného rozlíšenia. Quality je vždy najlepšie, ale podľa toho, aký framerate chcete získať, môžete ísť s nastaveniami nižšie. Ultra Performance sa oplatí len na 8K monitoroch, kde je to dobrý kompromis, eventuálne na 4K monitoroch, ak chcete ísť výrazne po framerate.
DLSS umožňuje pri prakticky nezmenenej kvalite obrazu získať aj 40-60% framerate naviac. Veľmi dobre tak vie kompenzovať straty ray tracingu, ale zároveň stále viac hier ho zapracováva aj bez ray tracingu, kde ponúka čisté zvýšenie framerate.
Geforce Experience
Na čo je vlastne Geforce Experience? Je to základná aplikácia Nvidie, ktorá vám umožní sťahovať nové verzie ovládačov, ale aj zozbiera vaše nainštalované hry a umožní vám spustiť optimalizované nastavenia pre vašu konfiguráciu, nechýba overlay, čo je menu, v ktorom si nastavíte ukladanie záberov, videí, ale aj streaming. Ale je tu aj Highlights, čo je automatické zachytávanie herných momentov, alebo Freestyle funkcia, ktorá umožňuje aplikovať na obraz v hre rôzne filtre, či už priamo pri hrateľnosti, alebo si ich pridáte len pri fotení vo fotorežime. Nvidia tu má k tomu aj 3D fotenie s voľnou kamerou v Ansel funkcii, ale to musí už daná hra špeciálne podporovať. Zdá sa, že túto funkciu už výrazne netlačia.
Môžete si zapnúť aj experimentálne funkcie (v nastaveniach Geforce Experience) s Performance monitoringom, ktoré pridajú rozšírené informácie o záťaži PC. Ukazuje už využitie CPU, GPU, ale aj oneskorenie obrazu, taktovania, spotrebu. Sú to zaujímavé informácie. Pričom ich jednoducho viete zapnúť a vypnúť počas hry (Alt+R).
Nvidia Broadcast
Nvidia rozširuje aj svoju Broadcast aplikáciu, ktorá je oddelená od Experience nadstavby a umožňuje vylepšenia pre streamerov, ale aj pre videokonferencie. Konkrétne pre mikrofón a kameru, pri používaní ktorých vie pomocou Tensor Core AI odfiltrovať ruchy z prostredia pri mikrofóne a odstrániť pozadie pri kamere.
Hlavne filter na mikrofón je veľmi dobrý, kde je veľmi dobrá presnosť filtrovania a nech sa deje v pozadí hocičo, systém sa snaží odfiltrovať len váš hlas. Pri kamere je to skôr štandardný systém, kde sa pozadie okolo vás rozmaže, spraví priesvitným, alebo si tam vložíte obrázok, aký chcete.
Geforce Now
Ak by ste niekedy boli mimo svojho počítača, viete od Nvidie využiť aj Geforce Now službu, ktorá vám umožní vzdialené hranie stoviek titulov z cloudu. Viete hrať na PC, notebooku, tablete a aj mobiloch, kde sa najnovšie pridalo aj iOS a aj na TV cez Shield konzolu, alebo na zariadení s Androidom, prípadne Androide zapracovanom priamo do TV.
Pritom dá sa hrať zadarmo (podporované hry musíte mať kúpené na Steame, Epicu alebo GOG), ale musíte čakať v rade, kým budú servery voľné. Alebo si zahráte s predplatenou službou, kde máte na serveroch prioritu a máte zapnutý aj ray tracing. Napríklad je tam ako Control, tak aj Cyberpunk 2077.
Prichádzajúce RTX IO a DX12 Ultimate funkcie
Týmto ale Nvidia nekončí a pripravujú ako podporu DX12 Ultimate funkcií, tak aj svoje funkcie. Konkrétne z ich dielne má prísť RTX IO, čo bude funkcia, ktorá bude základom nahrávania textúr do grafiky v budúcnosti. Totiž zatiaľ všetky dáta pre grafickú kartu obstaráva procesor a prechádza to aj cez RAM.
Do budúcnosti sa už tieto dva prvky vynechajú a pôjde to priamo do grafiky, ktorá si textúru sama nahrá a dekomprimuje.
Spolu s rýchlymi SSD diskami a Sampler Feedback funkciou to bude tvoriť budúcnosť načítavania textúr a objektov do hier. Bude to celé rýchlejšie s minimálnym oneskorením. Samozrejme, autori to budú musieť zapracovať do svojich enginov a hier.
Spomínaný Sampler Feedback je DX12 Ultimate funkcia, ktorú Microsoft pripravuje na spustenie budúci rok a táto funkcia bude zaisťovať, aby si grafika sama pýtala textúry, respektíve časti textúr, ktoré potrebuje na zobrazenie scény. Výrazne to zníž zaplnenie pamäte a zároveň odťaží procesor, zrýchli to načítavanie scény a umožní grafickú pamäť využiť na iné veci.
Medzitým už vývojári postupne zapracovávajú Variable Rate Shading z nových DX12 funkcií, ktorý sme už videli v niektorých hrách a vie zvýšiť framerate vďaka zníženiu kvality renderovania v oblastiach obrazu, ktoré to nepotrebujú. Mal to už Wolfenstein II alebo aktuálne aj v Gears Tactics. Tu na obrázku vidíme, ako to funguje vo Forze. Kde bočné časti obrazu nemusia byť renderované kvalitne, keďže sú ešte následne rozmazané motion blurom.
K tomu na rad prichádza aj nový Mesh Shading, ten môže veľmi efektívne odstrániť nepríjemné pop-in zobrazovania objektov priamo pred vami, alebo viditeľnej zmeny ich detailov a to vďaka hardvérovej možnosti redukcie polygónov. Zároveň to šetrí aj výkon.
Samozrejme, na to všetko potrebujete kartu od Nvidie, na väčšinu funkcií už rovno RTX. Ideálne teraz kúpiť kartu z RTX3000 série, ktorá výrazne zvýšila výkon, pričom ceny nechala rovnaké ako v minulej generácii. Náležite tomu je kariet nedostatok, môžete pozrieť, čo z Gigabyte ponuky je momentálne na Alza.sk, prípadne Alza.cz alebo czc.cz.
My sme z ponuky Gigabyte práve testovali RTX3080 Eagle OC. Je to trojventilátorová karta s tým, že jeden ventilátor sa pre lepšiu cirkuláciu vzduchu točí opačne. Taktovaná je na 1755MHz s tým, že si veľmi pekne udržuje pod 70 stupňov s nízkou hlučnosťou.
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Dragon Age: The Veilguard 225
- Black Friday výpredaj na Alze už začal 43
- RECENZIA: Call of Duty: Black Ops 6 101
- Za akú cenu poskladáte herné PC s novými Intel Ultra procesorom? 159
- Aké boli najpredávanejšie hry v USA za posledných zhruba 20 rokov? 89
- DOJMY: Indiana Jones and The Great Circle 42
- Novembrové hry 27
- Google dostalo v Rusku pokutu väčšiu ako celosvetové HDP 88
- GTA San Andreas má 20 rokov, technický riaditeľ spomína na pôvodné plány hry 101
- Očakávaný procesor Ryzen 7 9800X3D bol oficiálne predstavený 185 zobraziť viac článkov >