EL HIJO - A WILD WEST TALE |
EL HIJO - A WILD WEST TALE |
Keď sa povie divoký západ, mnohí si predstavia predovšetkým prestrelky a pištoľníkov. Niežeby ste ich nenašli aj v El Hijo, ale samotní hlavní hrdinovia nie sú ozbrojení a s nástrahami, ktoré im stoja v ceste, sa snažia popasovať bez násilia. Napokon je to matka s dieťaťom a chcú len to, aby boli slobodní a mohli spolu pokojne žiť. Lenže nepriaznivé okolnosti im v tom bránia. Oni sa však nevzdávajú a majú šancu uspieť vďaka svojej šikovnosti a prefíkanosti.
Kľúčovou postavou je chlapec, s ktorým absolvujete väčšinu levelov, ale k slovu sa občas dostane aj matka. Hneď na začiatku hry sú od seba oddelení a snažia sa znovu nájsť a uniknúť svojim prenasledovateľom. Chalan má len šesť rokov, ale je vynaliezavý a v úrovniach, kde je primárnym cieľom dostať sa nepozorovane k východu, si dokáže poradiť. Všetko je pritom založené na stealth postupe. To znamená, že sa treba prekĺznuť prakticky priamo pred očami kňazov, gangsterských hliadok, zlatokopov, vojakov a občas aj psov tak, aby vás nespozorovali.
Ak vás lotri uvidia, vrátite sa k najbližšiemu checkpointu, ktorý nikdy nie je ďaleko. Hra sa vždy ukladá na označených miestach, kadiaľ prechádzate, a to aj opakovane. Takže keď niečo vykonáte a máte obavy, ako zvládnete ďalší krok, stačí sa vrátiť k niektorému checkpointu. V prípade zlyhania potom nemusíte opakovane riešiť to, čo ste dovtedy zvládli. Na druhej strane po vyskočení z hry a návrate musíte absolvovať celý aktuálny level odznova, lebo sa jeho progres zresetuje. To platí aj v prípade bugov (zaseknutie vo vozíku), ktoré síce nastanú len ojedinele, ale môžu spôsobiť, že si úroveň zopakujete.
Chlapec sa predovšetkým skrýva v tieni a tme, kde ho nevidia ani bdelé stráže, kým nie je priveľmi blízko. Naopak osvetlené miesta sú často kritické, lebo vás zazrú aj z väčšej diaľky. Aj tadiaľ sa však dá prešmyknúť, keď sa hliadka pozerá iným smerom. Tu vám môže pomôcť funkcia s miernym vzdialením prostredia, ale hlavne vyznačenými uhlami pohľadu postáv. Viete sa však schovávať aj vo výklenkoch, za záclonami, stolmi (alebo pod nimi), nádobami, banskými vozíkmi, ktoré neraz aj môžete, ba priam musíte rozhýbať, môžete pokľaknúť za sudmi a debničkami. Alebo sa skrčíte v poli.
Popritom treba niekedy stláčať vypínače, prehadzovať výhybky alebo niečo iné aktivovať a rôznymi spôsobmi odpútať pozornosť nepriateľov. Ale pozor, pri behu reagujú na hluk a rovnako aj vtedy, keď vyplašíte sliepky. Pomôžu vám štyri veľmi užitočné predmety, ktoré si postupne osvojíte. Najskôr sú to kamene, ktorými prilákate postavy na miesto, kde ich hodíte. Alebo nimi rozbijete hlinené nádoby a dokonca aj niektoré zámky a lampy, takže zhasnú a na ich mieste zostane tma. Čoskoro už nemusíte hádzať a kamene vystreľujete prakom. Základné ovládanie je síce prijateľné, ale zameranie cieľov nielen ťažkopádne, ale aj nepresné. Bez ohľadu na to, či použijete kombináciu klávesnica a myš alebo gamepad.
Druhým doplnkom je hračka, chodiaci panáčik, ktorého si hliadky všimnú, prídu k nemu a zašliapnu ho, čo vám dá dosť času na to, aby ste prebehli poza ich chrbát. Potom je to kaktusový prach, ktorý dočasne zahalí priestor a nik vás tam nevidí. Napokon dostanete aj rakety z ohňostroja, ktoré dokážu rozbiť hlinené a drevené nádoby (prípadne aj spravia zo sliepky pečené kura), ale predovšetkým omráčia zasiahnutých ľudí. Všetky veci až na kamene majú limitovaný počet použití a dopĺňajú sa v debničkách. Okrem toho po čase dostanete veľký klobúk, ktorý si môžete kedykoľvek nasadiť a doslova sa v ňom skryť. Matka má vo svojich leveloch podobné, i keď mierne odlišné možnosti, aj tak ju využijete len výnimočne.
Pri postupe môžete, ale nemusíte plniť vedľajšie zadanie, ktorým je inšpirovanie detí, čo sú zajaté alebo prinútené pracovať pre zloduchov. Stačí k nim prísť a po chvíľke hrania sa hneď rozveselia a možno vám aj niečo dajú alebo pomôžu. Tu by však bolo zaujímavejšie, keby ste deti priamo oslobodili a nasledovali by vás k východu. Aj tak je to však vítané spestrenie progresu, ktorý sa tak stáva aj trochu náročnejším.
Levely sa stávajú čoraz zaujímavejšími. Prinášajú viac možností, aj nástrah a nepriateľov. Sympatické je dianie v pozadí, napríklad ceremoniál kňazov či prestrelky vojakov s banditami (do ktorých sa síce nezapojíte, ale musíte nenápadne kľučkovať pomedzi ne). Niekedy postavy odlákate strelou do zvona, čo berú ako signál na zhromaždenie na určenom mieste. Veľmi pomáha aj obmieňanie prostredí, takže sa môžete kochať pohľadmi na nové lokality. Ocitnete sa v chráme, na farme, v bani, vlakovom nádraží, aj priamo vo vlaku (jeden z najlepších levelov), tábore zlatokopov či vojenskej pevnosti. A všade to žije a má výbornú atmosféru.
Hra postupne pridáva nové výzvy a mechanizmy, ako je posúvanie rebríkov a dební, z čoho vznikajú aj celkom zaujímavé hlavolamy. Inokedy odlákate psov streľbou do strašiakov s vranami na poli, na ktoré reagujú. Potom sa veziete na vozíku, ktorému treba správne nastaviť výhybky, alebo s ním uháňate po koľajniciach, kde treba regulovať rýchlosť a uniknúť prenasledovateľom. Alebo musíte pobehnúť a skryť sa za objektmi vo chvíľach, keď nakrátko ustane piesočná búrka.
Pozerá sa na to dobre, i keď je vizuál jednoduchší, ale štýlový a pekné sú animované prestrihové scény, ktoré pôsobia priam rozprávkovo. V hre sa vlastne vôbec nehovorí, počujete len ruchy okolia a sympatickú hudbu určite vytvorenú podľa Morriconeho westernov. Napriek tomu stojí za zmienku podpora mnohých jazykov, vrátane češtiny aj slovenčiny. Takže máte zrozumiteľné menu, tipy, úlohy a výukové okná s našim popisom. Mlčanie a rozprávanie deja len obrazom a mimikou na jednej strane neprekáža a je to zaujímavé. No na druhej strane vám hra poriadne nevysvetlí, čo od vás v danej úrovni chce a kam sa vlastne máte dostať. Občas preto môžete byť zmätení a musíte na to prísť sami skúšaním a pozorovaním.
El Hijo môže byť veľmi príjemným vstupom do sveta stealth hier pre začiatočníkov, ale pobaví aj tých skúsenejších. Šikovne kombinuje environmentálne hlavolamy a zakrádanie. Ak trochu zveličíme, dá sa povedať, že je to taká odľahčená verzia Desperados pre menej náročných. S tridsiatkou úrovní, vrátane epilógu, vydrží približne 10 hodín - môže to byť viac alebo menej podľa toho, či sa pokúsite inšpirovať všetky deti v leveloch. A bude to príjemne strávený čas na tentoraz takom roztomilom divokom západe.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Stadia Vývoj: HandyGames / Honig Studios Štýl: Akcia / Stealth
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|