SAM & MAX: SAVE THE WORLD REMASTERED |
SAM & MAX: SAVE THE WORLD REMASTERED |
Keď nedávno oznámili remaster Sam & Max, vyskočil som z kresla nadšením. Teda nie doslova, ale nadchlo ma to poriadne. Trochu to opadlo, keď som si bližšie pozrel email, v ktorom to oznámenie prišlo. Nebol to totiž remaster pôvodnej adventúry od Lucasa, ale remaster prvej modernej série od Telltale. Ale aj tak to bola dosť dobrá správa, Telltale vtedy ešte robili klasické adventúry, aj keď už v epizodickom formáte. A po dvoch menších hrách z Bone série (jednotka, dvojka) sa dostali k parádnej značke. Znovuzrodili seriózneho Sama a šialeného Maxa v pôvodnom duchu, ale s modernými prvkami. No a teraz to trochu preleštili v Sam & Max: Save the World Remastered.
Pôvodná séria vyšla pred 14 rokmi a to je už poriadna doba. Artovo bola síce nadčasová, ale technologicky už poriadne zostarla a dnes jej to naozaj veľmi nesvedčí. Väčšina takto starých hier dostáva v dnešnej dobe len ľahko vylepšené remastre a o to príjemnejším prekvapením je, že Save the World patrí medzi tie najlepšie, aké mi z poslednej doby vôbec napadli. Nie je to ešte na úrovni remaku, ale aj tak je tu halda zmien, ktoré si všimnete na prvý pohľad a hra vďaka nim vyzerá skvele.
Na remastri je tiež vidieť, že vznikal s úctou voči pôvodnej sérii a to aj vďaka tomu, že sa na ňom podieľalo hneď niekoľko z pôvodných vývojárov. V prvom rade hra síce vychádza z pôvodných assetov, avšak je preklopená na najnovšiu verziu Telltale enginu, takže sa na ňu celkovo pozerá lepšie. Oveľa lepšie je spracované nasvietenie, sú tu reálne tiene (v pôvodnej hre neboli), lepšia je mimika postáv a aj animácie ich pohybov. Oceníte aj detailnejšie modely a mnoho ďalších vylepšení, vďaka ktorým toto naozaj nie je remaster v štýle pretiahnutia pôvodnej hry nejakým filtrom, ale je to kus poctivej roboty.
Príbeh o tom, ako Sam a Max zachránili svet, vám tak pred očami ubieha oveľa príjemnejšie. Čaká vás v ňom 6 epizód, ktoré síce zdanlivo nesúvisia, no začnete tušiť, že za všetkými tými podivnými udalosťami stojí jeden zloduch, či je to zhypnotizovanie bývalých detských hviezd, zmanipulované voľby, alebo aj vypustenie VR hry, ktorá sa snaží podmaniť si ľudstvo. Každá epizóda predstavuje jeden prípad a každý prípad je unikátny, aj keď sa v zásade všetky odohrávajú viac či menej v tých istých kulisách a stretnete v nich viac či menej tie isté postavy. Pritom to začína byť čoraz viac bizarnejšie, až sa v samotnom konci dostanete na Mesiac, kde to celé vyvrcholí. Prepáčte ten spoiler, ale hra má 14 rokov, takže to už snáď až tak neprekáža.
Ak ste ale náhodou doteraz o týchto svojských detektívoch nikdy nepočuli, tak vedzte, že máte tú česť s dosť svojráznou dvojicou. Každý z nich je iný a dokonale sa dopĺňajú. Sam je ten naozaj seriózny, racionálny a aj inteligentnejší, pričom ho ovládate väčšinu hry. A je to pes. Oproti tomu max je podivná a otravná králikoidná kreatúra plná zlosti a túžby po násilí, čo neustále dáva najavo. Maxa ovládate len ojedinele vďaka (alebo kvôli) jeho špecifickým schopnostiam. Niekedy sa ale medzi nimi viete aj prepínať. V zásade ale platí, že Sam je hlasom rozumu a Max zase zdrojom vtipov. Občas aj poriadne nekorektných.
Sam a Max sú policajti na voľnej nohe, čo im síce nedáva žiadne právomoci, ale v priebehu série si nejaké špeciálne možnosti získate a to vďaka tomu, ako sa bude uberať dej. Samotný fakt, že takto pracujú, im ale do vienka prihodil zbraň (a je to poriadny kanón) a auto, ktoré parku vonku vedľa kancelárie. V ňom budete naháňať zloduchov, utekať pred zloduchmi, alebo len pokutovať ľudí, ktorí si to vlastne ani nezaslúžia. Občas je hra až desivo realistická. Inokedy sa ale pousmejete nad tým, ako v niektorých veciach nadčasovými témami predbehla dobu a je stále relevantná, či je to virtuálna realita, prezidentské voľby alebo iné témy.
Hra je z dnešného pohľadu niekde na pol ceste medzi klasickými point and click adventúrami a tým, čo Telltale robili neskôr (teda skôr interaktívne filmy, kde na vás každú chvíľu vyskočilo, že si niekto niečo zapamätá). Stále si zachováva tie tradičné prvky, kedy sa s postavami pohybujete v prostredí, interagujete s predmetmi aj inými postavami, vediete dialógy a používate predmety, ktoré ste si predtým vložili do bezodného inventára. Je to ale zjednodušené v tom, že sú všetky predmety kontextovo viazané, nenájdete tu nejaké ich kombinovanie či vytváranie nových predmetov.
Nemusíte sa však báť, že by ste si neužili také to klasické „adventúrenie“. Hra je v tomto stále pomerne stará škola, akurát sú niektoré jej prvky zjednodušené. Alebo aspoň koncepčne zjednodušené, keďže niektoré hádanky vás stále potrápia. Neraz sa k odpovediam dopracujete správnymi dialógovými voľbami, pričom to vedľajšie tu rozhodne nechýbajú. Dialógové stromy sú pomerne košaté a ak sa chcete len baviť na tom, o čom všetkom sa s postavami viete baviť, to tu nechýba. Dialógy sú navyše občas vytočené až do absurdna, bavíte sa s postavami o úplných hlúpostiach, ale aj to vás môže doviesť do cieľa.
Rovnako sú absurdné aj postavy, ktoré tu stretnete, či je to predavač Bosco (a jeho mnoho alternatívnych osobností), multitalentovaná Sybil, vás spolubývajúci Dvojzubý Jimmy alebo ktokoľvek iný. Tých postavičiek rozhodne nie je málo, sú inšpirované popkultúrou, rovnako ako mnohé scénky a vtipy. Zažijete s nimi rôzne momenty a niektoré sa vám naozaj vryjú do pamäte. Stále je to ale všetko smerované k absurdnosti.
No a potom je tu ešte to klasické používanie predmetov. Niečo zoberiete, uloží sa vám to v inventári, inde to zase použijete na postavu alebo inú vec. Žiadna veľká veda. Aj preto by som nepovedal, že je hra nejako náročná. K drvivej väčšine riešení sa jednoducho dopracujete. Akurát niekedy nemáte riešenie rovno pod nosom. Respektíve ho máte medzi ľavým stehnom a ľavou polkou zadku, lebo je to riešenie tak absurdné, že vám jednoducho nenapadne. Ono to vždy istým spôsobom zapadá do vnútornej logiky hry, akurát tá vnútorná logika veľmi nedáva zmysel. Kým je to ešte o tom, že máte postavy udierať do hlavy, domyslíte si to. Občas je to ale také škriabanie ľavého ucha pravou rukou cez hlavu.
S tým tak trochu súvisí aj fakt, že z tých 6 epizód nemajú všetky rovnako dobré tempo. Niektoré odsýpajú veľmi príjemne, riešite jednu úlohu za druhou, dobre sa bavíte a aj scenár príjemne plynie. No sú tu aj také, ktoré by si zaslúžili väčšie úpravy scenára. Taká štvorka sa dosť vlečie už len na tom, že dookola prechádzate medzi tými istými miestami a nejaké rýchle cestovanie tu nie je. Posledná epizóda patrí tiež medzi tie slabšie, čo je trochu škoda, keďže je to stále kvalitná hra a zaslúžila by si lepšie vyvrcholenie. Naopak prvé tri epizódy sú zase veľmi slušné, piata je, takpovediac, svojsky zábavná.
Ale chápem, že autori nechceli viac zasahovať do obsahu a chceli priniesť čo najvernejší zážitok tomu pôvodnému. Akurát, že sa im to úplne nepodarilo a niektoré veci dosť výrazne zmenili. Sú tu napríklad zmenené niektoré dialógy v porovnaní s pôvodnou hrou. Asi niekomu pripadali už príliš nekorektné, pritom ale iné nekorektné vtipy tu zostali (napríklad celá séria „Yo mama...“ vtipov). Najkontroverznejšou zmenou je ale Bosco. Ten tu má upravené niektoré svoje scény a dokonca úplne zmeneného dabingového herca. Bosca tak teraz stvárnil Ogie Banks a aj keď robí dosť dobrú prácu, nemusí vám sadnúť, ak ste si obľúbili pôvodného herca a doteraz si pamätáte jeho prejav. Pôsobí to možno ako trochu príliš silená zmena.
Okrem toho je ale dabing veľmi dobrý a to bez nejakých výkyvov. Hlavne Maxa a jeho šialený humor si budete užívať. Zmien sa dočkala aj hudba a v tomto prípade sú to zmeny k lepšiemu, keďže pôvodný skladateľ Jared Emerson-Johnson pridal novú hudbu. V hre samotnej až tak nevynikne, ale tu a tam sa začnete viac sústrediť na jazzové tóny, ktoré navodzujú peknú a takú tradičnú detektívnu (možno dokonca trochu noirovú) atmosféru. Naopak českú lokalizáciu by mali autori zahodiť. Je príšerná, stráca sa v tom veľká časť humoru a dokonca aj zmysel. Už si nepamätám veľmi pôvodný preklad, ale teraz je to fakt zlé, strojové (Midtown Cowboys tu je napríklad preložené ako „Prostřední kovbojové“) a bez kontextu.
Hra teraz vyšla na PC a Switch. Na PC sa toho veľa nemení, stále sa to hrá rovnako, akurát teraz hru spustíte na moderných systémoch a modernom hardvéri tak, ako od moderných hier očakávate – vyladené ovládanie, podpora širokouhlého zobrazenia a podobne. Akurát pribudla podpora ovládania gamepadom. To isté funguje aj na Switchi, kde si dokonca môžete vybrať, či chcete hru ovládať ovládačmi, alebo dotykom. Nemusíte nič prepínať, jednoducho ťuknete do displeja a postava ide tam, kam ste ťukli. Musím pochváliť dobre vyladený Switch port.
Nakoniec je obrovská škoda, že si autori s takto dobrým portom pohnevali fanúšikov niekoľkými hlúpymi rozhodnutiami, ktoré pôsobia naozaj nadbytočne. Zmeniť tých pár dialógov? Načo? Škoda je, že si to odniesla jedna populárna postava, ktorá úplne zmenila hlas. Nový herec nie je zlý, ale toho pôvodného poznáme už 14 rokov a zvyknúť si na nového môže byť pre mnohých až nemožné. To ale nič nemení na kvalitách hry, kvalitách remasteru a ani na kvalitách Switch portu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Switch Vývoj: Skunkape Games Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|