MAIN ASSEMBLY |
MAIN ASSEMBLY |
Pri pojme hra určite väčšina ľudí logicky pomyslí v prvom rade na zábavu spojenú s hraním. Hry však nemusia byť len o tom. Môžu ponúknuť aj niečo viac (alebo menej, závisí od uhla pohľadu). Takouto hrou je aj Main Assembly. Aj keď možno by sme o nej mohli hovoriť skôr ako o dizajnovom programe pre kreatívnych. Nájdete tu mimoriadnu dávku slobody a vytvoriť tu budete môcť takmer všetko, čo vám napadne. Hra sa vo fáze predbežného prístupu postupne dočkala mnohých vylepšení. Pri vydaní pribudla ďalšia veľká novinka, a to očakávaný vesmír.
Do hry sa dostanete prostredníctvom malého guľatého drona, ktorý tu slúži ako postava. Vznáša sa, dokáže lietať, pomôže ľahšie preskúmať prostredie a hlavne budete cez neho ovládať svoje výtvory. K dispozícii máte aj pestré možnosti vizuálnych úprav, pričom viaceré vyvolajú úsmev na tvári. Sú tu hlavne kvôli multiplayerovej časti, aby ste sa odlíšili od ostatných hráčov. Okrem hry viacerých hráčov sa môžete vyblázniť v klasickom sandboxovom režime, precvičiť si schopnosti vo výzvach a zabojovať si v aréne.
Tvorba pozostáva z dvoch hlavných fáz. Najprv si vytvoríte karosériu/trup, do ktorých zakomponujete rôzne súčiastky, aké budete chcieť alebo potrebovať a potom si váš výtvor naprogramujete. Základ je mimoriadne jednoduchý a niečo, čo pripomína pojazdný Xbox Series X, sa dá spraviť naozaj rýchlo. Nič vám však nebráni inšpirovať sa dizajnérmi Sony a tvoriť aj vizuálne prepracované a pekné modely. Dá sa ísť ešte aj o úroveň vyššie. S dostatkom šikovnosti a najmä trpezlivosti môžete v hre vytvoriť aj repliky reálnych modelov, či už autá, člny, lietadlá. Niektoré teoreticky aj v mierke 1:1, tu už ale prichádzajú na rad limity veľkosti samotného prostredia.
Autori si dali mimoriadne záležať na fyzike. Svoju úlohu tu bude hrať hlavne hmotnosť, ale aj použité súčiastky, ktoré sú v rôznych veľkostiach. Hmotnosť závisí nielen od nej, ale aj použitých materiálov. Plast, karbón, oceľ a ďalšie, pričom treba brať do úvahy, že plast toho pri kolíziách a súbojoch nevydrží toľko ako oceľ. Pohyb strojov bude pôsobiť realisticky a pozor si teda musíte dávať aj na nárazy. Model poškodenia je dobrý, aj keď hlavne pri kolíziách s prostredím nepôsobí príliš realisticky.
Súčiastok je naozaj veľké množstvo a umožnia vám ďalej vylepšiť vaše výtvory. Základom je takzvaná dokovacia stanica, ktorá umožní stroj ovládať a pohybové mechanizmy, teda motory, trysky, vrtule v kombinácii s kolesami, všetko v rôznych veľkostiach a s odlišnými parametrami. Kolesá majú rôzne úrovne priľnavosti podľa ich typu a povrchu, čo môže byť asfalt, štrk, tráva, ľad. Dopĺňať to môžete množstvom ďalších vecí, ako pružiny, univerzálny kĺb, piest, prísavka, rôzne druhy senzorov, svetlá, kamera, ktorá umožní zmeniť pohľad, napríklad do jedného z kokpitov, závažia v rôznych hmotnostiach pre lepšie vyváženie, nástroje ako pluh alebo paletový zdvihák, nadnášacie časti pre vodné (obojživelné) mechanizmy a nakoniec aj zbrane nablízko (sekera, vrták, píla atď.), do diaľky (laser a plazma) a aj výbušniny.
Po skompletizovaní procesu tvorby vás čaká programovanie. V princípe ide o jednoduché a intuitívne nastavenie všetkého, čo chcete ovládať. Teda aby vaše auto jazdilo dopredu/dozadu a zatáčalo doľava/doprava. Podobne môžete naprogramovať takmer každú jednu súčiastku. Okrem toho si viete upraviť napríklad aj výkon motora alebo uhol natočenia kolies. Pre pokročilých sú dostupné aj mnohé ďalšie funkcie, od matematických, cez logické, až po trigonometrické. Ovládanie sa tak dá vyladiť takmer do dokonalosti.
Základ celej tvorby a programovania si vyskúšate v tutoriáli a neskôr tieto znalosti ďalej zužitkujete v spomínanom sandboxe, ale hlavne výzvach. V podstate ide o sériu úloh, ktoré sa vám postupe budú odomykať. Zo začiatku to bude jednoduchá navigácia terénom, neskôr budete musieť prejsť dráhou, na ktorej vám život znepríjemnia prekážky a paľba lôpt, vyskúšate si aj manipuláciu s nákladom, zachraňovanie tzv. „dummies“ (testovacie figuríny), ničenie prekážok a sprístupňovanie zablokovaných ciest a na úplný záver vás čaká séria úloh aj v novom a vizuálne veľmi atraktívnom vesmírnom prostredí.
Napríklad pre manipuláciu s nákladom tak budete musieť zostrojiť vysokozdvižný vozík. Využijete teda súčiastky, ako piest, paletový zdvihák a závažie, celé si to potom naprogramujete, hlavne výšku zdvihu a výkon a splníte danú úlohu. Najväčšou výzvou však asi bude správne odhadnutie veľkosti vášho stroja. Neraz sa mi stalo, že som to spravil príliš veľké a na určité miesta som sa nevošiel, respektíve som sa často zasekával. Potenciál by tu bol väčší. Už počas minuloročného hrania v rozpracovanom titule som si vedel celkom dobre predstaviť zapracovanie „stavbárčiny“, kedy by ste si vytvorili rôzne mechanizmy (bager, buldozér, žeriav a pod.) a následne ich využili na získanie materiálov a stavbu niečoho.
Niektoré výzvy nie sú príliš zábavné a možno budete mať aj problém splniť ich. Dokážete si však pomôcť výtvormi iných hráčov, ktoré si môžete stiahnuť z Workshopu. Na jednej strane je to fajn, na druhej však takýmto spôsobom do veľkej miery padá úroveň danej výzvy. A čo potom, keď výzvy splníte? Ostáva ešte sandbox, v ktorom sú k dispozícii viaceré mapy, čistý a rovný Flatland, Škandináviou inšpirovaný Norrland, ľudský Dummy World, púštny Sandy Box a Final Frontier, teda vesmír (okolie Saturnu). V prostrediach môžete ľubovoľne tvoriť a následne aj plniť niektoré z jednoduchých aktivít, napríklad preteky alebo skoky.
Najväčším mínusom Main Assembly je absentujúca umelá inteligencia. Sami si toľko zábavy neužijete a ani multiplayer, aj keď v tomto prípade by som skôr použil slovo kooperácia, vás nemusí uspokojiť. Problémom je jednak malý maximálny (4), ale aj celkový počet hráčov. Hru takto jednoducho nehrá dosť ľudí. AI by tu naozaj výrazne pomohla a nielen v pretekoch, ale aj bojoch, čo sú dve najzaujímavejšie aktivity.
Technický stav bol už počas fázy predbežného prístupu na vysokej úrovni. Vizuálne spracovanie prostredí je jednoduché, ale pekné. Viete si tiež prepnúť deň a noc, priamy prechod a efekty počasia však chýbajú. Príjemnú atmosféru bude dotvárať relaxačná hudba. Hra si väčšinu času drží stabilnú úroveň 60 fps, ale pri veľkých a detailných modeloch sa môžu vyskytnúť prepady snímkovania. S podobným javom sa dá rátať aj v hre viacerých hráčov, ak účastníci použijú náročnejšie modely.
Main Assembly je zaujímavý titul. Na jednej strane sa dá hovoriť o mimoriadne kvalitnom programe s prepracovanou fyzikou a veľkou slobodou tvorenia, na druhej o slabšej hrateľnosti, a teda aj hre. Ak máte kreatívneho ducha, chcete to ukázať, ste šikovní a trpezliví, tak Main Assembly je jedným z najlepších titulov, v ktorom sa môžete naplno realizovať. Ak sa ale s vašimi výtvormi chcete aj výraznejšie zahrať a preveriť ich v praxi, možnosti sú obmedzené. V takom prípade by som skôr počkal na nižšiu cenu a snáď pribudnú aj ďalšie aktivity.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Team17 Digital / Bad Yolk Štýl: Managementová / Simulácia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|