CURSE OF THE DEAD GODS |
CURSE OF THE DEAD GODS |
Táto hra je prekliata. Hneď od prvej chvíle ako ju spustíte a až do posledného okamihu, čo pri nej strávite. Ale budete si to užívať. Teda ak ste pripravení na roguelike akciu, ktorá vás ani náhodou nebude šetriť a chvíľami si pri nej budete trhať vlasy. Bodovala už vo verzii s predbežným prístupom a teraz vás definitívne odrovná pri prechádzaní dokončenými bludiskami, ktoré si vyžiadajú množstvo obetí – vašich obetí.
Ocitnete sa v stratenom chráme. Identita vašej postavy nie je podstatná, stačí vám vedieť, že sa musíte dostať von skôr, ako vás toto miesto úplne skazí a pohltí. Chrám na začiatku ponúka tri separované podzemné bludiská s odlišným prostredím, pascami, nepriateľmi a bossom. To je ale len (ne)ľahký začiatok. Keď získate aspoň dva krvavé emblémy za dosiahnutie triumfu, otvoria sa vám ďalšie tri bludiská na vyššej úrovni – každé s viacerými miestnosťami a už dvomi bossmi. A tak to pokračuje ďalej, až kým... no najčastejšie až kým znovu neumriete.
Načaté bludisko sa po vašej smrti zresetuje a môžete ho prechádzať celé odznova. Do tých, ktoré ste už vyčistili, sa už vracať nemusíte. Prídete o výzbroj a vynulujú sa vaše atribúty, ale zostane vám korisť vo forme kryštálových lebiek a nefritových prsteňov. Môžete ich vhodne investovať v podsvetí, na mieste medzi životom a smrťou, kde spočívajú mŕtvi bohovia. Pre vás to znamená nákup permanentných vylepšení v niekoľkých kategóriách. Najskôr sú to požehnania, na ktoré máte najskôr len jeden slot, neskôr tri a môžete si tam prehadzovať pasívne schopnosti, ktoré ste si odomkli a zakúpili. Takže potom začínate s mierne zlepšeným vybraným atribútom či balíčkom peňazí, o ktorých si povieme viac neskôr. Spôsobujete v boji kritické poškodenie poraneným nepriateľom, alebo získate iný užitočný bonus. V ďalších sekciách si sprístupníte pokročilé zbrane, ktoré sa následne vyskytujú v bludiskách a zdokonalíte oltáre, ktoré vám na podstavcoch pred samotným výberom bludiska ponúknu kvalitnejšiu úvodnú výzbroj. Prípadne investujete do láskavostí, vďaka čomu vám bohovia umožnia zmeniť ponuku svätostánkov, na ktoré natrafíte pri potulkách.
Hotovo? Po výbere zbraní a konkrétneho bludiska sa už ide priamo na vec. Ešte ani nestihnete nič urobiť a už začne stúpať mierka vašej skazenosti. Z toho si nič nerobte, zvyknete si, stúpa totiž o 20 bodov po otvorení každých dverí, ktoré v bludisku otvoríte. Teda po každej miestnosti, respektíve limitovanom priestranstve, ktoré treba vyčistiť od nepriateľov. Skazenosť šíria aj niektoré druhy nepriateľov - sú to také príznačné fialové útoky, ktorým sa treba čo najviac vyhýbať. Keď sa totiž naplní mierka skazenosti, získate prekliatie, ktorého sa až do najbližšej smrti nezbavíte. Prekliatie je vlastne modifikácia, ktorá upravuje hrateľnosť. Spravidla je to negatívny postih, ale niekedy prináša aj možnosti, ktoré viete využiť vo svoj prospech. Takže napríklad nemôžete svojou fakľou zapaľovať niektoré ohniská, ktoré sú v temných bludiskách veľmi významné. Svetlom totiž odhalíte inak neviditeľné pasce aj protivníkov číhajúcich v tme, ktorí vám navyše v temnote spôsobujú až o 50% vyššie zranenia! Status svetla a tmy vyjadruje aj indikátor a je to veľmi zaujímavý prvok hry, ale zďaleka nie jediný.
Iné prekliatie spôsobí, že sa pasce spúšťajú aj vtedy, keď ich neaktivujete pohybom, alebo namiesto zlata nachádzate krv, ktorá vás na jednej strane dolieči, no na druhej zvyšuje skazenosť. Môžete mať halucinácie s monochromatickým pohľadom, alebo sa zo zabitých nepriateľov liahnu ďalší, či za každé otvorenie dverí musíte platiť peniazmi, inak utŕžite zranenie. Prekliatia sa generujú náhodne a postupným napĺňaním skazenosti ich môžete získať až päť. Skomplikujú vám postup a to piate prekliatie už je naozaj kritické. Rýchlo vás uberá o sily a život a už to skrátka nezvládnete. Preto si pri postupe veľmi treba strážiť nielen zdravie, ale aj hodnoty skazenosti.
Možnosti vašej postavy pri postupe útrobami bludísk sú veľmi zaujímavé. Používate fakľu na osvetlenie a zapaľovanie ohnísk, ktorú si môžete prepnúť na dvojicu zbraní – primárna je najčastejšie na útok zblízka jednou rukou a môže to byť meč, pazúry, bojové kladivo, no aj vrhacie nože. Sekundárna zbraň v druhej ruke je bič, revolver, dýka alebo štít, ktorým sa dá aj udierať. Pekne sa dajú používať tlačidlami myši a pri podržaní vyvolajú pokročilý útok. Napríklad bičom pritiahnete nepriateľa alebo do neho vrazíte štítom. Potom sú tu ešte kombá pri rýchlych opakovaných útokoch za sebou a s kombináciou primárnej a sekundárnej zbrane. Okrem toho môžete prepínať aj obojručnú zbraň, ktorá je umiestnená v poslednom slote. Masívne kladivo, oštep či luk vedia spôsobiť naozaj veľké poškodenie. Len treba počítať s tým, že tieto zbrane sú trošku ťažkopádnejšie a navyše spotrebúvajú body staminy, ktoré sa priebežne dopĺňajú pri nečinnosti.
Stamina sa míňa aj pri odskakovaní, čo je najefektívnejší spôsob obrany, ale môžete použiť aj kryt. Ten však splní svoj účel len vtedy, keď zareagujete v správnom okamihu. Ak ten moment prešvihnete, naplno to schytáte. Pri strelných zbraniach je zaujímavé mierenie – objaví sa ukazovateľ s dvomi líniami, ktoré sa k sebe približujú a v ideálnom prípade vypálite dokonalý výstrel s extra poškodením.
Zbrane a relikvie priebežne zostávajú ako korisť po nepriateľoch. Môžete si ich vymeniť alebo ich obetujete bohom, za čo získate užitočnú protislužbu – jednorazové liečenie o niekoľko percent, malé zníženie hodnoty skazenosti, trochu zlata. Pri prechádzaní miestnosťami sa treba hýbať, aby ste zinkasovali menej rán a aby vám neublížili pasce. Tie sa však pekne dajú využiť ako pomôcka na zabíjanie nepriateľov. Strčíte kreatúru na ostne, aktivujete sochu s ohnivým dychom, ktorá protivníka uškvarí, fakľou zapálite horľavinu na podlahe a podobne. Niekde si treba dávať pozor na nástrahy s bleskom na podlahe, inde po vás chniapu agresívne korene alebo sochy, zo stien vyletia ničivé strely.
Rozvetvenú štruktúru každého bludiska vidíte na mape, kde si po prejdení každej miestnosti vyberáte ďalšiu. Jednotlivé priestory pekne identifikujú značky, na základe ktorých sa rozhodnete, ktorá cesta vám najviac vyhovuje. V miestnostiach so zlatom môžete očakávať hlavne kôpky lesklých mincí, ktoré sa povaľujú po zemi, sú ukryté v rozbitných nádobách alebo sarkofágoch. V miestnostiach zameraných na zbrane sú svätyne, ktoré vždy ponúkajú tri nové kúsky výzbroje. Jednu z nich môžete získať obetovaním zlata alebo krvi. V prvom prípade utratíte niečo zo svojho mešca, v druhom prípade si zvýšite úroveň skazenosti, takže treba dobre zvážiť, či sa vám to vyplatí. Miestnosti s vylepšením zbraní opäť pri svätyni za obetu zlepšia vybraný predmet – zvýšia poškodenie, pridajú ohnivý efekt, blesky, stúpne šanca na kritický zásah alebo to bude iný bonus.
Ďalšie svätyne nájdete v miestnostiach s relikviami a atribútmi. Relikvie pridávajú ďalšie vlastnosti, ktoré zlepšia vaše výkony a výbavu, môžete ich mať až šesť. Zostanú vám len v tomto bludisku, respektíve kým neumriete. Atribúty vám, opäť len v tejto oblasti, zvýšia maximálne zdravie (constitution), poškodenie, ktoré spôsobíte zbraňami (dexterity) alebo znásobujú množstvo zlata, ktoré nájdete, ako aj šancu na vytrieskanie lepšej výbavy z nepriateľov (perception). Veľmi užitočná je liečebná miestnosť, kde na rozdiel od ostatných nie sú žiadni nepriatelia, len oltár, kde sa ľubovoľne doliečite, ale znovu za to zaplatíte zvýšenou skazenosťou. No keďže s výnimkou bonusových vlastností výbavy nemáte žiadny iný spôsob liečenia, určite aj takúto možnosť hojiť svoje rany radi využijete.
Napokon natrafíte na miestnosti s výzvami, a neznáme miestnosti, kde sa skrýva niečo náhodne vybrané z predošlého sortimentu. No a, samozrejme, príležitostne sú to miestnosti s bossmi, ktorým sa nedá vyhnúť. Celé je to dynamické a postupujete rýchlo. Prvé bludiská dokážete zdolať za štvrťhodinu – no počítajte s tým, že to zrejme nebude na prvý, druhý, či tretí pokus. Labyrinty na pokročilých stupňoch vás už zdržia podstatne dlhšie a tam už bude oveľa náročnejšie dostať sa cez všetkých bossov. Nastúpi grindovanie a snaha o získanie prostriedkov na účinnejšie permanentné vylepšenia. A začne to byť frustrujúce.
Napriek tomu, že má hra komiksový vzhľad a štýl, hlavne vďaka elementom svetla a tmy, ale aj nepríjemným pasciam ukrytým v temnote, má skôr pochmúrnu atmosféru. Spracovanie je atraktívne, tri rôzne prostredia zaujímavé, len sa pomerne často opakujú rovnaké miestnosti, aj keď sa ich sortiment v bludisku náhodne generuje. Ozvučenie je kvalitné a hudba výborne pasuje k podzemným kobkám a akčným sekvenciám. Na ovládanie tvorcovia odporúčajú gamepad, ale veľmi pohodlne sa hrá klávesnicou a myšou.
Curse of The Dead Gods je skvelá izometrická akcia v temnom fantasy prostredí. A veľmi originálna. Balansovanie medzi svetlom a tmou ovplyvňuje nielen prehľad o teréne, ale aj bojové vlastnosti. A fakľa sa dá využiť na rozjasnenie okolia, ale aj na interakciu s prostredím. Prvok skazenosti a prekliatia je perfektný. Pekne formuje hrateľnosť a núti hráča zvažovať, do akej miery môže riskovať a prinášať obete. Jednotlivé elementy sú šikovne skĺbené a jediným závažnejším problémom zostáva značná náročnosť hry. Máloktorý hráč sa totiž dokáže prebojovať až do finále a opakované zlyhanie je spojené s narastajúcou frustráciou.
RECENZIE HRÁČOV |
7.5
MANTOR
28.3.2022
+ dobra hratelnost a combat system+ mnozstvo kombinacii vybavy a roznych odomykatelnych veci...
zobraziť
|
PC
Vývoj: Focus Home Interactive / Passtech Games Štýl: Akcia / RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|