ECHO: SECRET OF THE LOST CAVERN |
ECHO: SECRET OF THE LOST CAVERN |
V časoch existencie, dnes už zrušeného, štúdia Cryo, sa Francúzi okrem série Atlantis venovali aj adventúram s edukatívnym charakterom. Zábavnou formou spájali hranie s výukou. Hry sa však masívneho úspechu nedočkali. Podobnou cestou sa vydali aj Kheops Studio. Ich zatiaľ posledný titul ECHO: Secret of the Lost Cavern nesie spoločné prvky ako hry od Crya, aj keď štúdiu a rozširovania vedomostí pomocou integrovanej encyklopédie venuje menej pozornosti.
Adventúra ECHO niesla pôvodne pracovný názov Lascaux Project odkazujúci na zdroj inšpirácie – jaskyne so stovkami fresiek objavené v 40tych rokoch minulého storočia na juhu Francúzska. Už hrateľná ukážka hovorila jasnou rečou, že za hrou stojí väčší rozpočet a vývoju sa venuje viacej tímov (Totem Studio a Mzone Studios). Spoluprácou s poprednými odborníkmi na problematiku jaskýň Lascaux a paleontológiu sa podarilo autorom zachytiť prehistorickú atmosféru a preniesť život jaskynných ľudí do dnešnej doby. Ambície však boli vyššie.
Na grafickej stránke si autori dali naozaj záležať
|
Jedna z najoriginálnejších hádaniek v hre
|
Tak, kam hodím ten šuter?
|
Pôvodne sa hovorilo o neverbálnej komunikácii s ostatnými NPC postavami. 15000 rokov pred Kristom sa komunikácia skladala z posunkov, hrdelných zvukov prípadne z ťahania za vlasy. Absenciou takejto interakcie sa síce autori zbavili veľkého problému, ako tento systém zakomponovať do hry, na druhej strane tým utrpela autenticita. Z hry na vás dýcha počas rozhovorov atmosféra série Atlantis. Hovorené slovo a tradičné rozhovory využili Kheops Studio na rozpovedanie príbehu lovca Aroka, ktorý zahodil loveckú zbraň a vydal sa po stopách svojho idolu – jaskynného majstra Klema. Arok sa s Klemom stretol ešte keď bol malým chlapcom a spoločné rozhovory v ňom zapálili túžbu stať sa maliarom fresiek.
ECHO sa vymyká novej tradícii Kheops Studio, postup hrou nie je bodovaný, upustilo sa aj od nelinearity, množstva predmetov a riešenia problémov viacerými spôsobmi. Namiesto toho je putovanie Aroka silne lineárne. Presne vyšliapaná cestička vedie od jednej vyriešenej hádanky k ďalšej a tak až do samotného konca. Hráč sa prakticky presúva medzi jednotlivými puzzlami a občas použije predmet, prípadne sa porozpráva s NPC postavami, ktoré od neho vždy niečo potrebujú. Putovanie je to však veľmi krátke, aktívnemu hráčovi adventúr nebude robiť problém prejsť ECHO za jedno popoludnie. Môže za to nízka obtiažnosť hádaniek a ich malý počet. A práve hádanky sú najväčšou prednosťou ECHO.
Vymykajú sa akémukoľvek diktátu zo strany väčších titulov. Prehistorické obdobie a inšpirácia reálnou predlohou nedala priestor pre klasické mechanické či matematické rébusy. Namiesto trápenia sa nad neriešiteľným mechanizmom, ste postavení pred stenu jaskyne. Nielenže budete fresky maľovať, reštaurovať, ale dokonca im budete vdychovať pomocou namiešaných farieb život. Také rozpohybovanie stáda bizónov je nezabudnuteľný zážitok. Freska na stene ožije v tanci farieb, svetla a ukazuje divadlo vtedajšej doby.
Výzdoba svätého miesta
|
Klem - prehistorický Michaelangelo
|
Miesto, kde namaľujete posledné fresky
|
Maľby majú okrem vizuálneho zážitku a otvorenia cesty ďalej, ešte jeden účel. Pomáhajú pri riešení iných problémov, napr. pri love zvieraťa, alebo zbavení sa predátora, ktorý vám stojí v ceste. Tieto drobné hádanky spracované formou minihier (hádzanie kameňa, hádzanie oštepu) dopĺňajú survival prvky a ich prepojenie na encyklopédiu. Naučíte sa zakladať oheň, pripravovať osviežujúci nápoj, či vyrábať zbraň. Encyklopédia je cenným zdrojom informácií. Radí a pritom informuje o klíme, zbraniach, zvykoch vtedajších ľudí, jedálnom lístku, kultúre, ale aj o výskume, určovaní veku nájdených predmetov, vykopávkach a dnešnom stave jaskýň.
ECHO sa po technickej stránke nachádza o stupienok vyššie ako celá produkcia Kheop Studios. Citeľný nárast kvality je badať na panoramatických obrazovkách, sú živšie, rýchlejšie sa načítavajú a majú na sebe oveľa viacej detailov. Podobná je situácia aj pri modeloch postáv a ich dabingu. Škoda toho hovoreného slova, autori sa mohli uchýliť k vyjadrovaniu pomocou symbolov a malých objektov, ktoré by hráč priamo konzultoval s encyklopédiou. To by sme však možno chceli aj viacej fresiek, ale to byť sa už hra nedržala pôvodného konceptu.
Netradičná a pritom klasická. ECHO nespraví dieru vo svete adventúr, je to príjemná nenáročná hra, ktorá zaujme predovšetkým inými logickými problémami, než na aké sme boli doteraz zvyknutí.
Výmenný obchod funguje rovnako dobre aj dnes
|
Luxusná jaskyňa = luxusný výhľad
|
Mechanické zámky neboli cudzie ani ľuďom z jaskýň
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: The Adventure Company / Kheops Studios
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|