DUNGEONS & DRAGONS: DARK ALLIANCE |
DUNGEONS & DRAGONS: DARK ALLIANCE |
V čase, kedy stolové RPG hry znovu naberajú na popularite, už tituly ako Dungeons & Dragons netreba predstavovať. Mnohí hráči si však možno neuvedomujú, ako veľmi D&D ovplyvnilo množstvo videohier. Nielenže sa niektoré z najznámejších RPG hier odohrávajú v svetoch napísaných pre D&D (Icewind Dale, Neverwinter či Planescape), ale herné mechaniky stále stavajú na základoch dobrodružstiev odohrávaných za stolom. Namiesto zdroja inšpirácie by si však Dungeons & Dragons zaslúžilo akčnú RPG hru epických rozmerov. Vývojári z Tuque Games sa však rozhodli pre striedmosť a prinášajú Dungeons & Dragons: Dark Alliance.
Hra je pomyselným nástupcom titulov Baldur's Gate: Dark Alliance 1 a 2 a aj keď zasadenie a príbeh čerpá z kníh od R.A. Salvatoreho, dej nie je priamym pokračovaním predchádzajúcich hier. Predstavia sa vám štyria hrdinovia - Drizzt Do'Urden, Catti-brie, Bruenor Battlehammer, a Wulfgar. Práve prvý menovaný spôsobuje medzi fanúšikmi najviac vzrušenia, pretože Drizzt patrí medzi najobľúbenejšie postavy, ktoré R.A. Salvatore vytvoril. Uchopiť jeho príbeh, ktorý je predmetom desiatok kníh si vyžaduje množstvo úsilia, no D&D: Dark Alliance sa o to veľmi nesnaží. Partia hrdinov sa vydá na cestu, aby odvrátila niekoľko hrozieb pre región, ktoré všetky súvisia s Crystal Shard. Ak ste nečítali knihy, pochopiť príbeh bude náročné a ak ste ich čítali, objavíte viaceré nezrovnalosti.
Príbeh hry je postavený na druhú koľaj. Úvodné prestrihové scény toho veľa neprezradia a pre trpezlivých je tu množstvo čítania v podobe zvitkov a iných médií porozhadzovaných po svete. Postavy aj nepriatelia medzi sebou komunikujú, no útržky z ich rozhovorov sú skôr zaujímavosti, ako vysvetlenia. Autori sa akoby spoliehajú na to, že o hlavných hrdinoch už všetko viete a aj tak ste prišli hlavne kvôli Drizztovi. Temný elf je skutočnou hviezdou hry aj po stránke hrateľnosti a využíva zopár vlastných trikov v hack-and-slash súbojoch, vrátane neviditeľnosti či privolania pantera z astrálnej roviny. Tradičné úlohy bojovníkov si spĺňajú skôr Bruenor a Wulfgar a pri boji na diaľku sa najviac hodí Catti-brie s lukom. Bez ohľadu na zbraň by mali byť súboje zábavné, no hru sužuje hneď niekoľko nedostatkov.
V hre sa vydávate na dobrodružstvá vždy zo základného kempu, v ktorom zvolíte misiu a jej obtiažnosť. O tom, či ste zvolili správne sa dozviete už po pár minútach. Ak hru hráte sami v offline režime, poriadne si to odskáčete. Aj keď si level nepriateľov viete prispôsobiť podľa vlastnej úrovne, hra je osamote dosť náročná. Levely sú rozsiahle a neponúkajú možnosť ukladania pozície. Je možné iba na vybraných miestach odpočívať, čo však iba ako checkpoint v prípade úmrtia. Ak budete potrebovať hru vypnúť, alebo zomriete bez kempovania, hra vás vráti naspäť na začiatok. Tento koncept je pochopiteľný v online režime, no offline, kedy chcete viac bádať a jedna misia zaberie aj hodinu času, sú tieto pravidlá nefér.
Nazbierané predmety si viete pozrieť až po skončení misie, no je škoda, že rovnako sa neviete dostať počas misie ani k vlastným štatistikám či schopnostiam. Je zjavné, že levelovanie a zmena schopností počas boja nepripadá v úvahu, no nemožnosť pozrieť si vlastné pohyby je trochu prísna. Levelovanie tak prebieha len v kempe, kde si zvyšujete štatistiky, rozširujete pasívne a aktívne schopnosti a zlepšujete výstroj a predmety. Po čase si môžete všimnúť, že budete musieť počas misií zbierať aj peniaze, pretože na levelovanie je ich nedostatok. Za peniaze si kupujete nové útoky, no sú potrebné aj na vylepšovanie krištáľov, ktoré následne investujete do zlepšenia výstroje.
Pri hack-and-slash súbojoch je nevyhnutná dynamika, ktorú však narúšajú spomalené reakcie a animácie postáv. Tie ako keby neustále behali v hlbokom bahne, ich útoky sa nereťazia plynule a nedajbože vás počas útoku niekto zasiahne. Po odomknutí útoky vyžadujú kombináciu tlačidiel, no pre neohrabanosť postáv sa uchýlite k základným útokom. Používanie odvarov a predmetov trvá tak dlho, že pred doplnením života vás stihnú nepriatelia niekoľkokrát zasiahnuť a je po vás. Kým pri šľahaní mečom si nedostatky tak veľmi nevšimnete, strieľanie z luku vyzerá vskutku podivne a dopĺňa ho zvláštny postoj postáv, ktorý naznačuje potenciálne problémy s chrbticou.
Ďalšou kapitolou je AI nepriateľov. Nielenže nepriatelia trpia rovnakými obmedzeniami pohybového ústrojenstva ako vaša postava, no zároveň ich zasiahli výrazné výpadky pamäte. Ak práve hlúpo nestoja a nepredvádzajú zastrašovacie tance, tak sa rozbehnú vašim smerom. Krvilačnosť im však vydrží iba po určité neviditeľné hranice, za ktoré už nie sú ochotní utekať. S Catti-brie tak viete príšery ostreľovať z diaľky bez toho, aby to niektorú z nich vyrušovalo. Ak sa priblížite a vyprovokujete ju, stačí utiecť o pár metrov späť alebo zoskočiť na inú úroveň, aby na vás nedočiahli. Je absurdné, že sa pri dnešných hrách vyskytne tak obmedzená AI a aj keď je to opraviteľné patchom, vo finálnej hre to nemá čo robiť.
Chyby budú pre vás lepšie stráviteľné, ak hru nebudete hrať sami. Hra okrem single-player režimu ponúka online režim, v ktorom sa k vám môžu pridať ďalší traja hráči. V ponuke je Quick match, kedy vás hra pridelí k iným hráčom na základe matchmakingových kritérií. V Custom game sami prevezmete úlohu vodcu skupiny. Vyberiete misiu, obťažnosť, nazbierate členov partie v kempe a spolu vojdete do portálu. Hru si môžete nastaviť ako verejnú, iba pre priateľov a iba na pozvánku. Odmenou bude okrem zdieľaných zážitkov aj bonusové body XP za splnenie misie v kooperačnom režime. Tuque Games nám nasľubovali aj lokálny kooperačný režim, no na ten si budeme musieť počkať a pravdupovediac, majú aj iné chyby na zozname, ktoré treba vychytať.
Enormné množstvo bugov je na škále od príjemných, kedy sa dajú vylepšovať kryštále aj bez reálneho vlastníctva nutného počtu kryštálov; cez nepríjemné, ako je nedobíjanie schopností; až po úplne fatálne, kedy vás hra doslova vyradí z prevádzky. Došlo k incidentom, pri ktorých postava ostala v akomsi limbe. Dokázala chodiť, ale už nezvládla útočiť, nebolo možné ju zabiť a neresetovala sa ani počas kempovania. Hráč sa jednoducho musel z hry odhlásiť a vrátiť do hlavného kempu. V podobnom limbe sa však vedia ocitnúť aj nepriatelia, čo sa prejavilo na jednom z hlavných bossov, ktorý ostal zaseknutý medzi dvoma plošinami a nebolo možné ho zabiť. Ostalo len reštartovanie súboja. Škálu absurdnosti dokresľuje aj situácia, ku ktorej došlo po tom, ako sme padli v boji. Ukázala sa načítavacia obrazovka, no namiesto toho, aby odišla a nechala nás hrať, ostala v popredí, zatiaľ čo hra zjavne prebiehala zastretá za ňou, pretože sme znova zomreli, znova ožili a znova cez obrazovku nič nevideli.
V hre pritom je na čo sa pozerať. Odhliadnuc od animácií postáv vyzerá svet Icewind Dale v D&D: Dark Alliance úžasne. Hra vám ukáže nielen tundru, ale aj iné prostredia hýriace farbami so skvostnými výhľadmi. Aj dizajn nepriateľov prekypuje detailmi a aj staré známe monštrá vyzerajú nápadito. Aj keď sa hra nemôže pochváliť obzvlášť výrazným soundtrackom, skladba v hlavnom kempe vám ostane v hlave ešte na dlhú dobu. Rovnako si zapamätáte vtipné hlášky obchodníka aj nepriateľov, ktorí riešia recepty aj existenciálne problémy.
Dungeons & Dragons: Dark Alliance je hra pre fanúšikov D&D. Vôbec sa nesnaží verbovať nových nadšencov a ľahko mnohých skôr odradí. V aktuálnom stave je hra plná bugov, ktoré dokáže zastrieť iba DNA D&D - spoločné hranie v partii. Kým osamote je hra nezábavná, s partiou kamarátov si tú rúbanicu máte šancu užiť. Bugy sa eventuálne dajú opraviť a v spoločnosti priateľov vám mnohé pripadajú ako zdroj zábavy. Podobne ako potrebujete zohratú partiu pri stole, aj D&D:Dark Alliance si vyžaduje viacero schopných hráčov. Ak sa dočkáme lokálneho kooperačného režimu, hra možno poskytne viac zábavy ako v čase vydania.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Co-op Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Tuque Games Štýl: Akcia / RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|