DISCIPLES: LIBERATION |
DISCIPLES: LIBERATION |
Séria Disciples patrí k obľúbeným ťahovým stratégiám v štýle Might & Magic Heroes. No hoci fantasy armády podobným spôsobom brázdili krajinu, prístup k bojom bol v tomto prípade veľmi osobitý. A práve tým si Disciples získala priazeň hráčov v prvých dvoch častiach. Tretia už bola naproti tomu príliš obyčajná, unikátne súčasti z predošlých hier sa kamsi vytratili a nové nápady ich nedokázali adekvátne nahradiť. Toto by mohol byť aj problém najnovšieho prírastku Liberation. Našťastie, tentoraz tvorcovia všetko zvládli podstatne lepšie, hoci to nie je vytúžený návrat ku koreňom.
Radikálna zmena herného systému pri osvedčenej značke býva komunitou často prijímaná s nevôľou. Mnohé pokračovania populárnych hier na to tvrdo doplatili. Niekedy síce aj preto, že ich tvorcovia jednoducho pokazili, inokedy ich však aj napriek pozoruhodnej hrateľnosti fanúšikovia zavrhli. Napríklad akčná RPG Sacred úplne stratila svoju tvár a väčšina hráčov ju zadupala do zeme. Disciples: Liberation môže niektorých ortodoxných priaznivcov odradiť, ale ak netrváte na zaužívaných pravidlách, nájdete v tom skutočne dobrú taktickú hru, tak ako väčšina záujemcov na Steame.
Asi bude najlepšie začať bojmi a produkciou jednotiek, čo bola skutočne špecifická súčasť série v jej začiatkoch. Takže na rovinu, nefunguje tu systém zdokonaľovania jednotiek, ktoré by sa v pokročilom štádiu transformovali na vyspelejšie druhy. V Liberation síce bojovníci a kreatúry štyroch dostupných rás (elfovia, ľudské impérium, démoni a nemŕtvi) získavajú skúsenosti a levely, dokonca môžete každej z nich priradiť kryštál, ktorý pridá nejaký bonus, ale inak sa nemenia. No získavate ich nevšedným spôsobom.
Vaše sídlo Yllian v kampani sa síce do istej miery podobá tradičným hradom z Heroes, ale funguje to tam trochu inak. Máte centrálnu miestnosť hradu, kde komunikujete so spoločníkmi, skúmate nové kúzla, ku ktorým ale potrebujete plány a vyzbierate nahromadené suroviny z ložísk, ktoré ste obsadili vo svete. Dva voľné sloty sú určené na výstavbu kováčskej dielne a tržnice. To sú miesta, kde môžete vylepšovať výstroj, vytvárať z menších väčšie kryštály s bonusmi, najímať nezávislých žoldnierov a vymieňať suroviny. No a potom máte k dispozícii štyri sloty na vojenské budovy. Zrejme sa vám to zdá málo, ale nebojte sa, sortiment jednotiek je bohatý, len musíte urobiť určité opatrenia.
Do slotov môžete umiestniť ľubovoľné armádne stavby hociktorej rasy. Spočiatku však v každej budove môžete produkovať len jednu základnú jednotku. Po viacnásobnom vylepšení stavby sa vám ale sprístupnia aj ďalšie druhy bojovníkov. No okrem surovín vyžaduje tento proces aj určitý diplomatický status s príslušnou rasou. Čiže ak chcete napríklad lepšie jednotky elfov, musíte sa s nimi zblížiť. Prvé vylepšenie budov je možné pri spriatelení sa, ďalšie vtedy, keď už si vás začnú aj vážiť a napokon pri dosiahnutí absolútnej dôvery, keď sa stanete veľmi ctenou osobou. Podobne je to so všetkými rasami. Ale pozor, stále môžete používať ľubovoľné stavby a tie, ktoré už máte postavené, dokážete nahradiť inými. Na to využijete takzvané fázovanie. Je to proces, pri ktorom pôvodné konštrukcie nezbúrate, len ich odložíte niekde bokom, mimo priestoru a kedykoľvek ich môžete za nižší poplatok vrátiť späť. Na uvoľnenom slote postavíte inú budovu s odlišnými jednotkami. Fázovaním si potom nastavujete, čo chcete mať práve k dispozícii a môžete tak tvoriť pestré kombinované sety jednotiek.
Krajinou, ktorá je rozdelená na niekoľko sektorov, kam sa teleportujete zo svojho sídla, putujete v podobe hlavnej hrdinky. Tá stojí na čele vojska a aj sa priamo zúčastňuje bojov. Má svoje základné schopnosti a aj magickú knihu, z ktorej používate naučené kúzla. Vojsko, ktoré ju sprevádza, môžete nastavovať v teréne a aj na začiatku boja. Tvoria ho bežné jednotky a spoločníci. So sebou môžete mať desiatky jednotiek a všetkých spoločníkov, ktorých ste si pri putovaní získali. Do boja však nastupuje vždy len oddiel s limitovanou kapacitou. Tú v prvom rade určuje úroveň vášho vodcovstva. Spravidla môžete nasadiť do desať jednotiek a dvoch spoločníkov, pričom si ich aj pekne rozložíte a prednastavíte v slotoch prvej línie. Ale pozor, máte aj zadnú líniu, kam sa dajú vložiť ďalšie tri jednotky. Tie síce v boji priamo neovládate, ale v jednotlivých kolách automaticky ostreľujú nepriateľov alebo na vás zosielajú povzbudzujúce kúzla. Navyše sa nedajú zabiť. Avšak boj prehráte, ak prídete o všetky jednotky v prvej línii, ktoré sú plne pod vašou kontrolou.
Bojisko je dosť rozsiahle a zaberá viac ako jednu hernú obrazovku. Všetko si môžete posúvať, aby ste mali prehľad a vaše a nepriateľské sily postupujú v jednotlivých kolách podľa hodnoty iniciatívy. Spotrebúvate tri druhy akčných bodov – len na pohyb, iba na útok a na ľubovoľné činnosti. Bežná jednotka alebo spoločník sa teda v každom kole vie pohybovať aj vyvolá jeden alebo dva útoky či kúzla. Môžu to byť aj podporné prvky, ako je liečenie, zvýšenie obrany a podobne. Pritom niekedy môžete schopnosti a čary použiť na ľubovoľnom mieste v dosahu, inokedy smiete vystreliť alebo zoslať blesk len v línii priamo pred sebou. No neraz pritom trafíte aj viac nepriateľov, čo stoja jeden za druhým. Ťah jednotky alebo postavy sa dá odložiť, alebo ho môžete predčasne ukončiť a zvyšné akčné body sa automaticky použijú na doliečenie. Využitím týchto prvkov, ako aj bariér v teréne a tiež plôch, ktoré po stúpení buď spôsobia postih, alebo pridajú bonus, dokážete výrazne ovplyvniť priebeh boja.
Padlí v bitke sa okamžite ukladajú na pohrebisko, pričom ich odtiaľ prípadne môžete oživiť, alebo ich využijete pri špecifickom kúzle ako surovinu. Po boji však o skonané jednotky definitívne prídete, no spoločníci a hlavná hrdinka sa automaticky oživujú. Bitky sú rozhodne riešené zaujímavo, avšak ich náročnosť väčšinou nie je veľká. Problémy som mal obvykle len vtedy, keď som zaútočil na nepriateľský oddiel, ktorý mal priemerné levely jednotiek výrazne vyššie ako ja. Inak však pri bežných protivníkoch, ktorí sa túlajú krajinou, alebo tam strážia poklady, máte možnosť využiť automatický výsledok boja (conquer), ak je jasné, že by ste ich bez problémov zdolali.
Príbeh sa začína putovaním hlavnej hrdinky Avyanny a jej prvého spoločníka, verného druha Oriona, ktorá chce nastoliť poriadok a oslobodiť krajinu Nevendaar. Vy však rozhodnete o tom, s ktorými frakciami sa zblíži a ktoré si napokon pohnevá. Okrem častých bojov vás čakajú aj početné rozhovory, či už so spoločníkmi, alebo pri plnení pestrých hlavných a vedľajších aj doplnkových úloh pre svojich druhov. A neraz sa musíte rozhodnúť, ako sa zachováte. Môžete si zvoliť zdvorilý prístup, zastrašovanie, lži, neutrálny postoj, útok bez ďalších debát a niekedy aj romantiku, či sa pridáte sa na jednu, alebo druhú stranu. Pritom veľmi často vaše konanie spôsobí, že si získate náklonnosť jednej rasy, ale strácate priazeň druhej. Ich záujmy sú totiž bežne protichodné, a preto musíte zvážiť, koho uprednostníte.
Hlavná hrdinka má okrem spomínaných bojových schopností aj možnosť dodatočne si vybrať svoju špecializáciu. S tým súvisia tri stromy pasívnych zručností a talentov, kde body investujete do bonusov pre boj, podporu jednotiek a na rozvoj mágie. Pritom má ako jediná postava možnosť použiť šesť slotov s výstrojom - spoločníci majú dva sloty (zbraň a kryštál) a bežné jednotky jeden. Neskôr si Avyanna osvojí ničivú ultimátnu schopnosť, ktorá sa dá v boji použiť vždy po dobití v niekoľkých kolách. Podobne dostanú k svojím dvom základným bojovým schopnostiam tretiu jedinečnú aj spoločníci, ak s nimi dokončíte ich individuálne úlohy.
Putovanie krajinou vám bude povedomé. Je to tradičné cválanie na koni po oblasti, kde narazíte na statické, ale aj pohyblivé neutrálne a nepriateľské jednotky. Niekedy čosi strážia, inokedy majú pre vás úlohu. Popritom obsadzujete bane na pravidelný prísun surovín a natrafíte na špecifické miesta, kam sa dá dostať len pomocou unikátnej schopností vašich spoločníkov – World skill. Každý z nich má pritom túto schopnosť inú – môže to byť odstránenie ľadových bariér, aktivovanie portálov, či zlikvidovanie obrích výrastkov. V tejto otvorenej krajine sa môžete kedykoľvek teleportovať na svoje sídlo, kde napríklad doplníte jednotky alebo vyberiete nahromadené suroviny. V teréne však natrafíte aj na podzemné bludiská, kde detailnejšie vidíte svoju postavu aj miestnosti. Môžete tam bojovať, otvárať a aktivovať brány a špecifické predmety, plniť úlohy, no tam sa už teleport použiť nedá.
Kampaň je skutočne masívna a zaberie vám niekoľko desiatok hodín času. I keď sa naťahuje aj pomerne zdĺhavými bojmi, ktoré by potrebovali viac ako ponúkané 200-percentné zrýchlenie. Príbeh je ale vcelku zaujímavý, s balansovaním medzi jednotlivými rasami, dejovými zvratmi aj súbojmi s bossmi. Tí sú síce na pohľad pôsobiví, ale samotné súboje s nimi sú skôr vlažné, neraz dokonca menej dramatické ako bitky proti bežným nepriateľom. Ale ako celok je kampaň vydarená, patrí medzi najlepšie v ťahových stratégiách. Po jej dohraní sa navyše sprístupní Liberation mód, kde má nové ťaženie trochu iné podmienky a napríklad v boji už môžete použiť všetkých spoločníkov súčasne, nielen dvoch.
Doplnkový multiplayerový režim je však riešený veľmi neprakticky. Formou kódov v matchmakingu sa môžete spojiť s kamarátom alebo pridať k nejakej vytvorenej hre. Chýba jednoduchá základná možnosť vyhľadať si online zoznam a pripojiť sa k iným účastníkom v lobby. Takže si takýmto spôsobom pravdepodobne vôbec nezahráte. Veľká škoda.
Grafika je pekná, príjemná, s možnosťou priblíženia a vzdialenia terénu. Pohyb po krajine odhaľuje štýlovo spracované zákutia a rovnako vedia zaujať aj miestnosti v bludiskách. Bojiská sú priestranné, pohyb pekne spracovaných jednotiek prirodzený a kúzla majú patričné efekty. Naproti tomu vaše sídlo pôsobí dosť stroho, určite mohlo byť majestátnejším a niektoré procesy – napríklad tréning jednotiek a prepínanie na iný sektor mapy, ktoré je tu riešené dialógmi s Orionom, sa dali urobiť jednoduchšie. Hudba sa dobre počúva, dabing je solídny a ostatné zvuky sú decentné.
Takže si to zrekapitulujme. Disciples: Liberation síce nie je návrat ku koreňom, ale prináša pozoruhodné úpravy klasického systému ťahových fantasy stratégií. Dobre sa uplatnia v masívnej kampani, ktorá pri plnení všetkých úloh hravo prekročí 50 hodín. Len škoda, že sa pritom nezachoval obľúbený systém vylepšovania jednotiek. A väčšinu z hojnej koristi veľmi nevyužijete. Mnohí hráči si nejako takto predstavovali skôr King’s Bounty II (reálne pokračovanie KB napokon sklamalo), ale to vôbec neprekáža. Ak nebudete mať problém s identitou tejto hry, budete sa pri nej veľmi dobre baviť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Kalypso Media / Frima Studio Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|