STARSHIP TROOPERS |
STARSHIP TROOPERS |
Svet Starship Troopers, vytvorený Robetom Henleinom v roku 1959, je veľmi dobrá tematika ako pre filmy tak aj pre hry. Trooperi ponúkajú jedinečný pohľad na súboj dvoch rozdielnych rás, inteligentných ľudí využívajúcich techniku a arachnoidnú chrobáčiu rasu využívajúcu svoje prirodzené zbrane a hlavne svoj počet. Po knihe nám prvý film spred desiatich rokov ponúkol jedinečný pohľad na tento boj, nasledoval ho zaujímavý kvalitný CGI sériál, ale to bolo všetko. Zvyšok nadväzujúci na túto tému už bol len priemer alebo podpriemer. O druhom filmovom pokračovaní sa nedá hovoriť ako o filme a rovnako ani prvá herná strategická verzia veľmi nezaujala. Teraz prichádza FPS akcia, ktorá od začiatku vyzerala veľmi nádejne. Pozrime sa ako to nakoniec dopadlo.
Hra vás zavedie do začiatkov vojny ľudí a arachnidov, kde potom ako bolo zničené Buenos Aires asteroidom od arachnidov, ľudia začínajú skutočnú ofenzívu. Sledujete líniu prvého filmu, napádate rovnaké planéty, plníte podobné úlohy, alebo špeciálne misie na zaistenie bezpečnosti ďalších výsadkov. Všetko preto, aby ľudia porazili chrobáčiu hrozbu. Ste totiž Marauder. Patríte k elitnej jednotke vojakov, kam sa dostávajú len najlepší. Dostávate najmodernejšiu techniku, ste oblečení v špeciálnom pancierovom odeve ala Master Chief, nechýba vám regeneračný štít, komunikátor s veliteľom a automaticky dobíjateľná puška. Pre vás len to najlepšie. Jedine vy dokážete vojakov viesť, čistiť pre nich cestu a ničiť monštrá, na ktoré sa nikto neodváži. Takto prejdete planétou Klendatu, známym Outpostom a aj sériou ďalších lokácií na menej známych planétach, aby ste sa postupne dostávali stále hlbšie do priestoru obsadeného chrobákmi.
Boj začína...
|
Uha, čo za krása to leží v mojej posteli?
|
Ďalšia kráska na lodi...
|
Chrobáci, vojaci a vôbec....
Začínate boje, stretávate a ničíte prvých arachnidov, vychutnávate atmosféru vojny. Vojaci behajú okolo vás, bojujú, padajú, končia pred vašimi očami roztrhaní v skriptových sekvenciách a vy sa im snažíte všemožne pomôcť. Máte svoje úlohy a väčšinou najzodpovednejšie zo všetkých naokolo. Ste medzi nimi jediný Marauder, predsa nepôjdu sami medzi tisíce chrobákov, keď majú vás. Takto budete behať po celých leveloch, zozbieravať vojakov zo zostrelených lodí, eskortovať ich, chrániť ich, zháňať rôzne energetické články, otvárať brány, alebo len čisto eliminovať pozemné alebo vzdušné chrobáky. Najviac vám však dajú zabrať rôzne gigantické obludy s minimom zraniteľných miest, na ktoré ste väčšinou sám.
Vojaci v misiách, aj keď ich nie je tak veľa ako chrobákov, sa snažia aj bojovať, zabíjať všade číhajúce nebezpečenstvo, ale nečakajte od nich žiadne zázraky. Väčšinou idú svojou nakcriptovanou cestou alebo stoja a strieľajú všade naokolo. Žiadna prehnaná AI, žiadna snaha, ani vďačnosť, keď im pred nosom zničíte celé stovky chrobákov. Chrobáci to je už iná káva, síce veľa inteligencie rovnako nemajú, ale to im vynahradzuje ich počet a dokážu vás v zlomku sekundy obkľúčiť, liezť cez opevnenia a využívať svoje zbrane.
Ovládanie je štandardné, prakticky ponúka všetko štandardné. Možno mohlo byť lepšie vyriešené menenie zbraní, pretože som v ich počte a hlavne množstve podobných začínal mať chaos. Jednoznačne najpoužívanejšia bude vaša štadardka s energetickou paľbou a automatickým dobíjaním, vhodná na najbežnejšie a najmenej pancierované chrobáky. Ďalšie s nutnosťou dobíjania projektilov sú určenú na opancierovaných žltých chrobákov. Sniperka na lietajúce alebo vzdialené laserové chrobáky, brokovnica je dobrá prakticky na všetko, ale na modré (pľujúce a vyskakujúce) chrobáky ju priam potrebujete. A raketomet je rovnako vhodný na všetko, ale najviac na veľké chrobáky či už strieľajúce plazmu alebo na Tanker bug s plameňometom. Nechýbajú ani granáty s pekným smajlovým úsmevom. Náboje do zbraní, prípadne lekárničky, nájdete v rôzne porozhadzovaných debnách po celých leveloch a často sa vám bude zdať, že autori neodhadli koľko miliónov guliek spotrebujete na dva metre levelu a väčšinou potom ako miniete muníciu ostatných zbraní, aj tak skončíte pri svojej automatickej dobíjačke (samozrejme najslabšej zo zbraní).
52001, 52002... 53094... počkaj nepredbehuj sa...
|
Tanker bug...
|
Elektrický plot budúcnosti...
|
Máme lode, máme zbrane, oni budú bojovať a oni vyhrajú!
Celá hra je popreväzovaná s oboma filmami Starship Troopers a obohatená o rôzne scény z nich, podľa toho na akej planéte ste a akého nepriateľa stretnete. Filmové scény väčšinou nie sú s originálnym dabingom, ale pretvorené na dokument, ktorý vám na pozadí sekvencie vysvetľuje, kam to vlastne prichádzate. Filmové scény vám budú hlavne skrášľovať aj konce misií v podobe víťazných pokrikov, alebo ukážu aj váš pohreb.
Sekvencie sú pekným oživením hry, škoda že len chvíľkovým. Niekedy by som radšej sledoval celý film, ako strieľal stále dokolečka a zabíjal chrobákov. Zdalo sa mi totiž, že autori často neodhadli, kedy je dosť a aj to, kedy má obrovský chrobák zomrieť. Pretože sa vám stane, že budete aj 15 minút na jednom mieste neustále zabíjať návaly a návaly chrobákov, alebo sa snažiť rovnako dlhý čas zničiť obrovského plazmového chrobáka. Zaklincujú to niektoré chrobáky, ktoré musíte napríklad trafiť presne do oka, aby konečne zomreli. Keby doladili tieto detaily v leveloch a odstránili aj stereotypnosť v dizajne, mohla to hra dotiahnuť oveľa ďalej. Napríklad veľmi sa mi páčil Outpost level, kde ste stovky chrobákov zabili guľometom z veže, následný napalmový útok letky a boj s Tanker bugom. Ten level by sám o sebe dostal aj 80 %, ale ako som hral hru ďalej, začalo sa to všetko kaziť a aj keď sa štýl levelov menil, vytrácala sa z toho atmosféra, ktorú nahradzoval neustály prísun nových chrobákov. Neskôr ste v hre dokonca šťastní, keď vidíte ľudskú tvár (aj keď mŕtvu) a nielen samých chrobákov.
Ak by vám nestačila strastiplná kampaň, hra má v sebe na počudovanie zabudovaný aj multiplayer. Neviem či ho niekedy niekto bude hrať, ale je tam a hlavne umožňuje zahrať si misie kooperatívne, čo je určite plus (hlavne pre fanúšikov predlohy) alebo klasický deathmatch alebo team deathmatch na štyroch základných mapách.
Smajlový granát...
|
Víťazstvo...
|
Ideme domov?
|
Chrobáky, pane. Milióny chrobákov!
Koľko miliónov, vojak?
Graficky je hra niekde pod priemerom. Síce sa autori snažili pridať rôzne DX9 efekty a shadre, ale tie slabý dizajn levelov a low polygónové objekty všade kam sa pozriete, nezachránia. To nehovorím o tom, že všetky postavy vyzerajú ako klony a prakticky sú všetci až na PSI špecialistov v rovnakých brneniach s rovnakými tvárami. PSI špecialisti sú tiež klony len v dlhých plášťoch. Rozmanití arachnidi to trochu zachraňujú, autori si na nich vyskúšali aj pár shader efektov, ktoré aplikovali napríklad na ich pancier. Rovnako aj ich strely sú veľmi slušné a keď začne takých 10 plazma chrobákov páliť do neba, je to kvalitný zážitok.
V hre je zaujímavá kombinácia kvalít a odfláknutia celej hry, napríklad na niektoré levely s pôsobivými scénami a stovkami prichádzajúcich chrobákov tu fungujú rýchlosťou, na ktorú by mohla byť hrdá hociktorá AAA hra. Rýchlosť však zase kazia chyby a hlavne pomalé tiene, ktoré je najlepšie nezapínať. Totiž ich zapnutím stratíte aj 20 fps. Mne na 512 MB RAM robili ešte problém aj maximálne textúry, ktoré keď som zapol, polovica scény bola čierna a bez textúr. Podobná chyba sa vyskytla aj pri shadroch. Ak to nemalo fungovať, mohli napísať, že sa nedá zapnúť. Nielen toto, ale aj zvyšok hry by sa mal ešte dopracovať. Aspoň na takých 5 - 6 mesiacov tam roboty je. Aj keď v tom čase by to už museli vypustiť ako freeware.
Zvuková stránka je na tom podobne ako grafika a má svoje pozitíva aj negatíva. Samozrejme viac sa tu nájde negatív. Okrem arachnoidných škrekov vám budú spoločnosť robiť aj hlasy vojakov a hlavne váš kapitán a koordinátor komunikujúcimi cez vašu prilbu, pričom všetko ostatné mierne stíchne a hovoria oni.
Celkovo je hra veľmi slabá, má síce veľmi slušné momenty a levely a aj nepriatelia sú veľmi dobre strategicky navrhnutí (silné a slabé miesta, použitie rôznych zbraní na rôznych nepriateľov), ale celkovo hru kazí slabá grafika, chyby a repetívnosť, ktorú ani pôsobivé tisíce chrobákov na jednej obrazovke nezachránia. Možno na konzolách by táto grafika spolu s neustálou hasenicou stačila, ale pri PC už musia ukázať trochu viac. Fanúšikov tohto univerza zaujmú poprestrihované filmy a remaky misií, ale čím ďalej to budú hrať, tým väčšie utrpenie to pre nich bude (Poznám, vyskúšal som, zahral som.) Fanúšikovia si však ešte môžu pripočítať aj pár percent (Ak radi zabíjate hmyz, všade kde ho uvidíte, môžete pridať aj 20 %.) Ostatní sa síce pri hre zabaviť môžu, ale len na chvíľu a určite by nemali hrať dlhšie ako prvé dva levely, potom už hra spadá do čistého stereotypu a frustrácie. Veľká škoda, že hra nevyšla spolu s prvým filmom, v roku 1997 by to bola bomba záležitosť, ako hrateľne, tak aj graficky. Takto to končí ako pekný, ale neúspešný pokus.
Atóm na nich... a na autorov tiež.
veľký zlý chrobák
|
Atóm na nich...
|
Ak si myslíte že ste telepat, možno ním naozaj ste...
|
RECENZIE HRÁČOV |
5.2
KAMIKAZENB
1.1.2007
Na nedávnej LANke sa mi do rúk dostala táto hra - Starship Troopers. Tak sa na ňu pozrime. Hneď ako ...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Empire Interactive / Strangelite Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|