THE GUNK |
THE GUNK |
Image and Form, autori SteamWorldu, sa pustili do novej značky a znovu skúsili ponúknuť niečo nové a zaujímavé. Vytvorili The Gunk, ďalší netradičný svet, ktorý zároveň doplnili nevšednými hernými mechanikami. Vytvorili malé prekvapenie na konci tohto roka, keďže hra ponúka niečo iné, ako by ste na prvý pohľad čakali.
Autori hru prezentovali so zbieraním rôznych substancii vo zvláštnom svete. Vyzeralo to prakticky ako nejaký typ ďalšej survival „craftovacej" hry a keďže prezentácia bola slabá, osobne som v tom žil, že to niečo také aj bude. Prvé zahratie však prekvapilo a síce sú tam určité prvky zbierania a výroby predmetov, ale len ako doplnok k primárne skákacej puzzle hre. Pritom veľmi zaujímavo spracovanej.
Veľmi mi to pripomenulo Kenu, ale ako z paralelného vesmíru. Hry sú si v mnohých prvkoch podobné obe sú indie skákačky, obe majú podivnú flóru, ktorá vás nemá rada, ale zároveň majú veľa úplne odlišných vecí, ako napríklad jedna má PS exkluzivitu, druhá ma Xboxovú exkluzivitu a jedna je viac svetlá, druhá viac temná. Jedna je milá, druhá drsná, alebo jedna sa primárne orientuje na boje, druhá zase na puzzle a skákacie prvky. Obe sú zaujímavé vo svojom smere.
V Gunku sa stanete členkou posádky lode hľadajúcej vzácne látky vo vesmíre. Zbierate ich, aby ste si zarobili na svoje živobytie. Teda posádky ako posádky, ste tam len vy, kapitánka a robot. Teraz ste zachytili energetický signál z neznámej planéty a vydávate sa k nej s nádejou na veľké prachy. Keď tam pristanete, zisťujete, že na vás čaká niečo iné, ako ste čakali. Podivná blobovitá látka rozprestierajúca sa cez planétu. Tú hneď nazvali gunk. Je to temná látka, ktorá požiera život z prostredia a aj živých bytostí. Našťastie, váš „vcucávač", ktorý máte na ruke, funguje aj na gunk a môžete ho z prostredia odstraňovať. To sa následne stane vašou hlavnou činnosťou.
Po vyčistení prvého územia zisťujete, že po odstránení látky sa vracia do prostredia život. A aj keď je vašou prioritou hľadanie niečoho vzácneho. Toto bude doteraz vaša hlavná činnosť, keďže je to zároveň cesta vpred. Zároveň budete zbierať aj kovy, rastliny, analyzovať rôzne látky a vďaka tomu vylepšovať svoje zariadenie o ďalšie možnosti. To je taký malý výrobný doplnok celej hry, kde podľa zozbieraných látok môžete následne upgradovať postavu o nové možnosti.
Základ však bude prechádzať prostredím stále ďalej, riešiť ako vyčistiť okolie od gunku, aby ožila príroda a rozkvitli rastliny, ktoré vám vytvoria cestu. Ale aj keď nie tie, viete odtrhnúť semená rastlín a hodiť ich do vody, čím sa vytvoria schodíky. K tomu na riešenie problémov máte aj vybuchujúce rastliny, ktorými môžete zničiť prekážky v prostredí a nakoniec nechýbajú ani nepriatelia. Tých nie je veľa a väčšinou sú výplodmi gunku, ako malé zubaté potvory, ktoré si ľahko pritiahnete a odstrelíte a aj v podobe odolných nosorožcov, ktorí sú väčší ale tiež majú slabšie miesta. Podobne sú tu kvety posadnuté gunkom, ktoré po vás budú strieľať a ani samotný gunk nie je práve najzdravší, hlavne keď vás obklopí.
Prechádzanie prostredím je jednak v podobe obmedzeného sveta, v ktorom sa pohybujete po cestičkách a snažíte sa otvoriť si cestu vpred. Zároveň je tu jedna veľká mapa, na ktorej si postupne ukladáte teleportačné miesta, aby ste sa mohli vracať a skákať medzi nimi a vašou loďou. Totiž vaša loď je základňou, v ktorej si upgradujete a zároveň sa porozprávate s ostatnými postavami.
Musíte sa občas vrátiť, aby ste si mohli vylepšiť vaše možnosti. Alebo ak nemáte dosť zásob rôznych surovín, môžete sa vracať na rôzne levely a pohľadať ich, aj keď to nie je nevyhnutné, ak aspoň priebežne zbierate všetko, čo nájdete. Dôležité je aj všetko skenovať, všetky rastliny a veci, ktoré vám skener ako opíše, tak následne otvára ďalšie upgrady. Zo samotných upgradov viete pridať výkonnejšie nasávanie, lepšie brnenie, pridanie streľby alebo lákadlo na nepriateľov a rôzne ďalšie vylepšenia. Nie je toho veľa, ale postupne vám to rozširuje možnosti hrateľnosti.
Na možnosti hrateľnosti si autori dávali špeciálne pozor, postupne ich rozširujú a prichádzajú tak nové puzzle prvky, noví nepriatelia, ale aj nové prostredia. Nezunuje sa vám to a stále hra ponúka niečo nové, dokonca raz aj otvorí prostredie. Eventuálne mohla byť aj trochu dlhšia, osobne som ju prešiel za tri večery a zrejme dĺžka bude okolo 6-7 hodín, záleží na tom, ako sa zamotáte a ako detailne budete všetko zbierať. Je to možno škoda, keďže sa zo sveta dalo vyťažiť aj viac a dalo sa ísť aj hlbšie s upgradmi.
A čo náročnosť hry? Autori to celé zjavne nechceli spraviť ťažké a skôr sa zameriavali na puzzle prvky a čistenie prostredia ako na umieranie. Ak umriete objavíte sa späť na plošine, z ktorej ste spadli alebo na mieste s daným bojom. Málokedy musíte chodiť dlhšie k miestu, kde ste skončili. Všade sú aj quicksave a k tomu si v prostredí viete ukladať hru aj manuálne. Niežeby sa to dalo nejako využiť, keďže je to priamočiara arkáda.
Popritom, ako budete všetko toto prechádzať, začnete postupne odhaľovať aj príbeh planéty. Planéty obsadenej gunkom, ktorá bola kedysi zelená, respektíve fialovo-zelená, mala svoju civilizáciu a prekvitala. Teraz tu už nájdete len ruiny starej civilizácie a jedného z obyvateľov, od ktorého postupne zisťujete, čo sa vlastne stalo. Ako ich planéta padla a odkiaľ prichádza gunk, prečo berie energiu z celej planétu a kto za tým stojí. Je to aj analógia na ekológiu a dnešnú spoločnosť. Tento príbeh bude dopĺňať ešte ďalší príbeh vo vzťahoch v posádke. Je to taký zvláštny doplnok do deja, ktorý sa odohráva v pozadí a vytvára určité komunikačné napätie a mierne odhaľuje vzťahy posádky.
Táto vetva hry mohla byť aj lepšie spracovaná a to rovno aj spolu s dizajnom postáv, kde nemôžem povedať, že by sa mi spracovanie postáv páčilo. Je to taký štýl charakteristický štýl vývojárov posunutý zo Steamworldu s tenkými ručičkami, nožičkami a podivnými tváričkami. Hodilo by sa mi sem niečo serióznejšie. Oproti postavám je však svet hry veľmi pekne spracovaný, a to až prekvapivo dobre na menšiu indie firmu. To už sa deje stále častejšie a zrejme si na to postupne zvykneme, keďže enginy idú vpred a svety sa už robia veľmi ľahko.
Veľmi dobre autori navrhli samotný ekosystém sveta a kvalitne ho vizuálne a technicky spracovali. Je netradičný vegetáciou, technológiami a zároveň dynamicky sa mení z temného vyprahnutého na zelený a živý, keď ho oslobodíte od gunku. Pritom gunk je z celej hry to najlepšie spracované. Je to ako dynamická blobovitá hmota, ktorá sa podivne leskne, pohybuje, mení a reaguje aj na to, ako ho nasávate. Zároveň je to príjemný herný vytvárajúci pocit zadosťučinenia, keď prostredia vyčistíte. Vedel by som si s ním predstaviť aj sandboxovú hrateľnosť, ale tú tu autori neponúkajú.
Čo ešte mohli tvorcovia lepšie dotiahnuť, je PC verzia hry, ktorá síce funguje dobre, ale ovládanie myšou je zapracované len tak na polovicu a nastavenia grafiky sú len v štyroch úrovniach, kde si neviete jednotlivé efekty zrušiť samostatne. Hlavne Chroma abberation efekt, ktorý rozdeľuje farby po okrajoch obrazovky, sa samostatne nedá zrušiť a musíte ísť z ultra nastavení až na medium, aby vypadol. Je to škoda.
Celkovo je The Gunk malým prekvapením takto pred Vianocami a môže ich pekne spríjemniť. Je to netradičná skákačka s puzzle úlohami a zaujímavými doplnkami hrateľnosti. Ponúka zvláštny špecifický svet, zábavné herné mechaniky, aj keď má menej bojov a niekedy neobratne rozprávaný príbeh. Zároveň jej veľké plus je, že je v Game Passe ako na Xboxe, tak aj na PC a môžete si ju tam zahrať aj bez kupovania, pravdepodobne vás zaujme.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Xbox Series X|S Vývoj: Thunderful / Image and Form Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|