SCARF |
SCARF |
Je zima a nie je na škodu dať si na krk šál. Aj hlavný hrdina hry Scarf jeden nosí okolo hrdla, nie však len taký hocijaký, obyčajný, ale dračí a so špeciálnymi schopnosťami. Objavné putovanie v ezoterickom svete podobne ako konkurencia kladie dôraz na budovanie atmosféry a emocionálny zážitok. No navyše ponúka i pôsobivú hrateľnosť, takže sa je nielen na čo pozerať, ale budete sa aj aktívne zapájať do rôznych činností.
Ste spirituálna bytosť, nomád vo fantastickom svete, ktorý hýri farbami, ponúka rôzne zákutia aj skvosty starobylej architektúry. Stali ste sa súčasťou alegorického príbehu a putovania, čo vám postupne odhalí pravdu o univerze a bytostiach, s ktorými je spätá vaša postava. Vaším takmer neoddeliteľným spoločníkom bude dračie stvorenie, ktoré väčšinou zotrváva v podobe červeného šálu na vašom hrdle. Umožňuje vám tak postupne nadobudnúť rôzne výnimočné schopnosti a používať ich pri prekonávaní nástrah a riešení hlavolamov.
Najskôr sa naučíte vytvoriť si krídla, ktoré vás nakrátko udržia vo vzduchu a umožnia dostať sa aj na vyššie výstupky alebo cez vodnú bariéru. Neskôr sa váš šál mení aj na závesný klzák, na ktorom dlhšie plachtíte v povetrí. Osvojíte si aj schopnosť zachytávať sa na vznášajúcich výčnelkoch, kde sa ako na lane rozhojdáte a prehupnete z jedného miesta na druhé. Zábavné je aj vystreľovanie sa z praku, na ktorý opäť, tak ako takmer na všetko, poslúži zázračný šál.
Nie vždy sa však spoliehate len na svoje ovínadlo na hrdle. Niekedy to ani nie je možné, pretože drak sa od vás dočasne oddelí a tým prídete aj o unikátne schopnosti. Obvykle je to vtedy, keď ho niečo ohrozuje. Chytí sa do pasce a vy ho musíte oslobodiť. Tam najčastejšie prichádzajú na rad rôzne páky a prenášanie fialových kryštálov, ktoré v slotoch zapustených do zeme niečo aktivujú – predovšetkým zhmotnia kusy stavieb so schodmi, po ktorých potom môžete kráčať. Čakajú vás aj hlavolamy s posuvnými kameňmi, kde treba správne poskladať obrázkové vzory. Alebo pohyblivé fúkače, ktoré po správnom napolohovaní premiestnia veľké modré kvety na vode, aby ste po nich mohli kráčať. A natrafíte aj na rôzne mechanizmy, ktoré rozumným nastavením alebo po doplnení súčiastok začnú fungovať a otvoria vám bránu či inak pomôžu.
Veľmi nápaditá je biela guľa odpudzujúca vodu, ktorú môžete zdvihnúť a potom bezpečne kráčate po dne jazera či mora, ktoré sa pred vami otvára ako pred Mojžišom. A tam natrafíte na rôzne skryté priestory a hlavolamy, ktoré kontrastujú s pohyblivými a rozpadávajúcimi sa plošinami, na ktoré skáčete vysoko vo vzduchu. V rôznych prostrediach natrafíte nielen na odlišnú flóru, ale aj podmienky. Napríklad v púštnej oblasti vietor v určitých intervaloch rozfukuje piesok a strhne so sebou aj vás, ak sa neskryjete za monolity. Ak budete všímaví, natrafíte pritom na obrazy, ktoré môžete zbierať a ukážu vám zaujímavé momenty zo života tunajších nomádov. Okrem toho sú v okolí dobre ukryté aj hračky, ktoré vytvárajú bonusové kolekcie.
V neposlednom rade natrafíte aj na temné kamene, neďaleko ktorých je vždy guľatý objekt, ktorý vám ukáže útržky príbehu. Sprievodným javom je, že v takých chvíľach vašu postavičku čoraz viac poznačí čierne znamenie na jej tele. Aký to má význam, to sa dozviete až na záver, ale na základe odkazov čoskoro vytušíte, že niečo nie je v poriadku a to čomu veríte, môže byť ilúzia a klam. Podozrivé je aj správanie draka v blízkosti týchto temných kameňov. Nechce vás tam totiž pustiť a musíte si ho doslova strhnúť z hrdla, aby ste mohli ísť ďalej. No pri návrate ho pohladíte po hlave a znovu vás ovinie v podobe šálu. Nedá sa inak, bez neho by ste niektoré prekážky jednoducho nezvládli.
Pri postupe vás väčšinou sprevádza len atmosférická hudba doplnená zvukmi. Text, ktorý je aj v češtine, či dabing, je prítomný len pri prehrávaní útržkov príbehu. Scarf vám nič priamo nevysvetľuje a neposkytuje žiadne konverzácie. Učíte sa interakciou s prostredím, sledovaním okolia a dračieho šálu, ktorý od vás niekedy odletí na konkrétne miesto, aby vám naznačil, že tam treba niečo urobiť, aby ste mohli postúpiť ďalej. Spočiatku vám môže trochu chýbať jasné vysvetlenie, ale rýchlo sa naučíte spoliehať na svoje vnímanie a nebadané náznaky v okolí.
Do jednotlivých častí sveta vstupujete portálmi zo svojho východiskového ostrovčeka uprostred oceánu. Tam sa aj vraciate s vyzbieranými esenciami, ktoré váš drak získal z nomádov a tí potom upadli do akejsi kómy. Esencie vkladáte do misiek a keď ich bude dostatok, vytvoríte hlavný portál, za ktorým vás čaká finále. Bohužiaľ, nie veľmi epické. Chýba akákoľvek záverečná výzva a aj keď vaše úsilie nevyjde nazmar, predsa len by ste čakali viac ako iba strohú animáciu a stručné zhrnutie. Nie je to také vyvrcholenie, aké by si táto nápaditá hra zaslúžila. Navyše finiš prichádza už po bezmála šiestich hodinách, čo nie je práve najviac. Ale treba povedať, že až na ten odbitý koniec sú to hodiny zábavné a cenovka 15€ nie je prehnaná.
Ovláda sa to pohodlne klávesnicou a myšou, ktorou si viete aj napolohovať kameru, aby ste mali ideálny pohľad. Ale možno radšej uprednostníte gamepad. Postup sa ukladá automaticky pri frekventovaných checkpointoch a možno aj preto na viacerých úsekoch postrehnete krátke a trochu rušivé trhnutie obrazu. Inak ale všetko beží bez problémov. Neraz sa pokocháte pôsobivými pohľadmi, ktoré vás čakajú v štylizovaných prostrediach. Do červena ladené úvodné lokality obklopené vodou pôsobia ezotericky, púšť má v sebe niečo tajuplné, naproti tomu zelená krajina vyzerá pomerne všedne. Ale všade dominujú interesantné stavby, ktoré môžu pripomínať mayské chrámy alebo stredoveké monumenty, ktoré si obzeráte v sprievode relaxačnej hudby.
Scarf je krásny a krátky éterický zážitok s osobitou atmosférou, poskakovaním a nenáročnými hlavolamami, ktoré vychádzajú z objektov v okolí. Taká príjemná oddychová záležitosť na jeden - dva večery. Je to dosť? Vlastne aj áno, veď napríklad Journey stačili na uchvátenie hráčov len nejaké dve hodiny a tu je herná doba asi trikrát dlhšia. A nízka cenovka nevystraší. Ale škoda toho záveru, ktorý tvorcovia skutočne odflákli. Svoje inak vydarené dielko rozhodne mohli zavŕšiť pompéznejšie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Stadia Vývoj: THQ Nordic / Uprising Studios Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|