SUBMERGED: HIDDEN DEPTHS |
SUBMERGED: HIDDEN DEPTHS |
Dnes si už len málokto spomenie na akčnú adventúru Submerged. Vzhľadom na celkové kvality hry by to nebolo veľkým prekvapením. Pokračovanie zo zatopeného sveta ponúka rozšírenie pôvodnej zápletky, avšak herní vývojári zo spoločnosti UpperCut Games tvrdohlavo opakujú predchádzajúce chyby. Na Submerged: Hidden Depths zabudnete rovnako rýchlo ako na pôvodný výlet do utopenej utópie.
Záplatka, žiaľ, nie je podstatná. Ani predošlé dobrodružstvo neponúkalo okrem záchrany brata nič, čo by vás vtiahlo do deja alebo pozitívne prekvapilo či motivovalo k ďalšiemu odhaľovaniu. Zatopený svet neukazuje svoju minulosť a hráč nemá žiadnu pomocnú barličku, ktorá by mu odhalila dôvody zničenej civilizácie. To, že tentoraz putujete vo dvojici a úlohy sa v podstate otočili, nie je taktiež nič svetoborné. Musíte obnoviť život v desiatich lokalitách, zbaviť ich temných koreňov. Okrem toho zbierate knihy, v troskách iných plavidiel hľadáte vylepšenia pre svoj čln, zapaľujete ohniská, nachádzate kvety či z dna vyťahujete zberateľské predmety z dávno zaniknutého sveta. Nie je na to dôvod.
Odmena je síce v niektorých prípadoch bonusom a napríklad pri aktivovaných ohniskách sa vám zobrazia nové objekty na mape, avšak nie je to nič, za čím by ste hnali alebo by vás poháňalo vpred okrem zberateľských chúťok, kedy musíte mať na mape všetko vyzobané na 100%. Motivácia k odhaľovaniu rôznych zákutí alebo bočných ciest prináša skôr repetitívne trápenie sa, ktoré nemá so zábavným objavovaním nič spoločné. Nepomáhajú ani pusté oblasti, opakujúce sa scenáre s umiestnením predmetov či miesta bez života alebo aspoň s odkazmi na minulosť v podobe zápiskov.
Hrateľnosť by sa dala popísať ako kombinácia Tomb Raidera a Assassin's Creed, avšak s krutým dodatkom, že je to vlastné akčná adventúra bez akcie. Neohrozuje vás žiadny nepriateľ, nemôžete spadnúť do priepasti a zomrieť. Vaším jediným cieľom je dostať sa na vybrané miesto a cestou pozbierať všetko, čo sa len dá. V praxi to vyzerá tak, že prechádzate po kladinách, štveráte sa na určených miestach po stenách a zdolávate jednotlivé prekážky tak, že k cieľovej destinácii musíte ísť vždy poriadnou okľukou. Aktivujete mosty, otvárate si nové cesty, ktoré boli predtým slepou uličkou a nič z toho nie je po x-tom opakovaní rovnakých postupov zábavné.
Najprv sa snažíte dostať na miesto, kde je do elektrickej siete zapojený amulet. Ten si privlastníte a už ho len vložiť na špeciálne miesto, ktoré znovu oživí zeleň a prírodu. Niekedy to obnáša cestovanie rovnakou trasou s občasnými skratkami. Len nestúpate na vrchol, ale naopak zostupujete smerom nadol. Pretože svet okolo vás akoby zomiera a je postupne pohlcovaný čiernymi koreňmi, ktoré ožijú zelenou farbou vo chvíli, kedy okolo nich prejdete. Zároveň vo vašej prítomnosti rozkvitnú fialové kvety, siluety postáv zmenia svoju farbu a pozíciu a podobne. Jednoduché herné prvky sú implementované do trojrozmerného sveta, ktorého väčšina je zatopená.
Medzi jednotlivými prístavmi sa presúvate pomocou motorového člnu. Ten je, samozrejme, možné si vylepšiť a postupne si odomknete zrýchlenie a zvýšite jeho výdrž či nabíjanie boostu, zlepšujete manévrovanie. Ťažkopádne a zdĺhavé presuny začnú byť zábavnejšie, ale ovládanie je príliš arkádové, vplyv vodnej hladiny zas minimálny. Práve odhaľovanie tajomstiev pomerne skromného univerza by malo byť hlavným ťahákom a držať vás pri hraní aj po úspešnom splnení úlohy základného cieľa. Či chcete alebo nie, k záverečným titulkom sa plavením výhradne po príbehovej linke dostanete do troch hodín. Vyzobávanie dodatočného obsahu hernú dobu bez problémov zdvojnásobí.
Ani technické spracovanie nie je na zahodenie, hoci sme toho na našich obrazovkách videli mnohonásobne viac. Farebné kombinácie oživujú inak pochmúrny sveta a rozmanité objekt dajú na chvíľu zabudnúť na krutý fakt, že je všetko tvrdo nalinkované a cesta nahor vedie výhradne jediným možným spôsobom. Budovy sú až na naskriptované sekvencie s rozpadajúcimi sa stenami pomerne statické, ale zároveň ich s radosťou presnoríte a pustíte sa aj postrannou cestou, ktorá bude ukrývať nejakú odmenu. Všetko to hrá pestrými farbami, červenou máte naznačený smer ďalšieho putovania a v podstate vám stačí postupovať tvrdohlavo vpred a postavička to už nejako zvládne.
Potlesk na otvorenej scéne si jednoznačne zaslúži hudobná zložka hry. Dabing je zastúpený v minimálnej miere, prestrihové scény sú prezentované takmer výhradne rotovaním kamery nad oblasťou a všetko zachraňuje vynikajúci orchestrálny soundtrack. Melódie menia svoj charakter podľa toho, v akej situácii sa zrovna nachádzate a vynikajúco dotvárajú atmosféru, pôsobia takmer filmovo a dokážu povýšiť inak sterilnú hrateľnosť na vyššiu úroveň. Napriek všetkým možným klišé v grafike (západy slnka) a ozvučení technické spracovanie funguje na výbornú. Občas sa nám postava zasekla o neviditeľnú prekážku, ale všetko vyriešil reštart hry.
Všetko vyzerá vynikajúco, prečo je teda finálne hodnotenie také nízke? Práve preto, že jednotlivé herné prvky sú na papieri skvelé: zatopený svet, odhaľovanie a prehľadávanie ruín, lozenie bez akcie v podobe strieľania či súbojov, príjemná grafika a skvelá hudba. A v praxi to nefunguje. Možno je to práve tým, že sa v hre v podstate nič nedeje a jediné čo vás ťahá ďalej, je vaša snaha hru úspešne dokončiť. Nie ste poháňaní nepriateľmi za chrbtom, nič vás netlačí a jednotlivé oblasti sú navrhnuté presne tak, aby ste sa v nich nestratili. Prehľadnosť a minimálna výzva je fajn vtedy, ak vás pohltí príbeh a okrem neho máte k dispozícii aj iné výzvy.
Príbeh o sebe dáva vedieť len minimálne a odhalenia minulosti sú zbytočne premrhaným potenciálom, ktorý v sebe ukrýva neskutočné možnosti: obrovský hotel, továrenský komplex, bytové oblasti či rôzne malé ostrovčeky pripomínajúce dávno zabudnutý rozkvet civilizácie. V každej z nich by sme radi našli jednu-dve zápletky ľudí, ktorých kostí odpočívajú niekde v kúte alebo na dne mora. Nič z toho tu nenájdete, musí vám stačiť krátke predstavenie lokácie. Nepomáha ani opakovanie rozmiestnenia predmetov, takže všetky stany vyzerajú rovnako, na stoloch nájdete vždy to isté a podobne. Na farebnú pestrosť nenadviazal level dizajn prostredí. Nádherne spracovanie farebného sveta je fajn. Ostrovy sa striedajú pomerne rýchlo, na žiadnom z nich nepobudnete viac než 10-15 minút.
Submerged: Hidden Depths je akčná adventúra, ktorá na prvý pohľad vyzerá podmanivo. A aj základy má pomerne pevné a popisom toho, čo v hre robíte, vás môže dostať. Samotné hranie však veľmi rýchlo skĺzne k monotónnosti, repetitívnemu skákaniu, lozeniu, a to všetko iba preto, že cieľ svojho putovania síce vidíte, ale musíte sa k nemu dostať najdlhšou možnou trasou, obchádzate ju zhora a zdola. Dizajn úrovní, ako môžeme ostrovčeky nazvať, je nesmierne ťažkopádny a umelý. Málokedy budete užívať nádherné pohľady do diaľky, pretože lozenie nahor je zbytočne únavné a frustrujúco nalinkované jediným smerom.
Napriek tomu, že na papieri pôsobí Submerged: Hidden Depths vynikajúco, hranie je vhodné dávkovať po maximálne polhodinových intervaloch. V opačnom prípade sa začnete zúfalo nudiť. Pri krátkej hernej dobe to zamrzí. Môžete to považovať za subjektívne odsúdenie inak podmanivého titulu. Hrateľnosť a pohltenie, žiaľ, dávajú o sebe vedieť len striedmo. A na pokračovanie prehľadávania zaplaveného sveta si spomeniete iba preto, že na obrázkoch vyzerá pekne. Ako sa hrá, zabudnete takmer okamžite.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Uppercut Games / Uppercut Games Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|