ASSASSIN'S CREED VALHALLA - DAWN OF RAGNAROK |
ASSASSIN'S CREED VALHALLA - DAWN OF RAGNAROK |
Ubisoft priniesol k Assassin's Creed Valhalla ďalšiu expanziu a ďalej tak rozširuje univerzum hry. Nakoniec prečo nie, keď je Valhalla najpredávanejšia hra Ubisoftu doteraz. Dve expanzie ju už rozšírili a pridá sa ešte táto. Tentoraz pôjde viac fantasy smerom. Totiž zatiaľ čo prvé expanzie boli v reálnych prostrediach, a teda v Írsku a Francúzsku, táto nás zavedie do sveta z legiend a do čias, kedy žili severskí bohovia. Presnejšie nás prevtelí do toho najvyššieho z nich - Odina.
Ide znovu o príbeh, v ktorom sa Eivor cez sny dostane do iných krajov, podobne ako v pôvodnom titule (viac-menej starou verziou Animus zariadenia). Predtým už navštívil Jotunheim, teraz to bude rozsiahlejší svet Svartalfheim - svet trpaslíkov a zlata. Práve teraz naň zaútočili Muspeli z ríše ohňa Muspelheimu, ktorí ho chcú ovládnuť. Miestni trpaslíci s nimi nedokážu bojovať a skrývajú sa. Pritom do boja sa zapájajú aj ľadoví Jotnari z Jotunheimu. A keďže Muspeli zajali vášho syna Baldura, vy ako Odin sa dostávate doprostred tohto boja.
Vstupujete tak do zvláštneho sveta, kedysi nádherného, teraz v ruinách a nad nim čine lávový koreň stromu, vznášajú sa podivné kamene a postupne ho zalieva láva, z ktorej vychádzajú Muspeli. Trpaslíci sa väčšinou stiahli do podzemných úkrytov a tí čo ostali v dedinách, sa snažia prežiť v obsadených sídlach a pracujú pre svojich okupantov v baniach. Celé je to zaujímavé, so snahou o reálnosť stvárnenia s pridanými fantasy prvkami. Je to skôr low fantasy v Lord of The Rings štýle. Napríklad tematicky podobný God of War išiel výraznejšie po fantasy prvkoch. Aj keď jeho svet bol prázdny, tu nájdete otvorený a živý svet.
Základ sveta je zaujímavý a dobre postavený. Vidieť tu spojenie útoku na krajinu, ustráchaného národa a hrdinu, ktorý sa postaví za utláčaných. Rovnako vývoj príbehu je zaujímavý a približne v tridsiatich hodinách si to viete pekne užiť. Ale záleží na tom, ako vás Valhalla stále baví. Totiž po hernej stránke sa napriek inej lokalite výrazne expanzia nemení, stále sú tu dediny, ostali aj nájazdy na lodiach, objavovanie prostredia. Aj keď zameranie a ciele sú už iné a rovnako misie sú už výraznejšie orientované na pátranie, puzzle prvky, vyslobodzovanie a získavanie stratených vecí. Nie je to teraz primárne o bojoch. Možno to nesadne každému, ale je to krok dobrým smerom oproti predchádzajúcemu zážitku v hre.
Aj keď nie všetky novinky sú dobré, a hlavne začiatok expanzie nespravil dobrý dojem. Začínate totiž ako Odin a hneď sa púšťate do prvého boss súboja proti obrovi Surtrovi uprostred lávového poľa, čo nebude pre každého začiatočníka jednoduché (respektíve pre hráča, ktorý sa vracia po roku do hry). Ani následná úvodná úloha nie je ideálna, keďže musíte sledovať ľudí a pomaly za nimi chodiť, čo je asi najnudnejšia časť všetkých Assassin hier. Nerobí to najlepší prvý dojem, ale, našťastie, zachránil to zvyšok hry, keďže po chvíli sa už prostredie otvára a začínate objavovať krásy novej krajiny a nové možnosti hry.
Bude to rozsiahle a veľmi pekné prostredie, kde sa už autori nemuseli držať žiadnej reality a postavili tu gigantické hrady, netradičné dediny, rozsiahle podzemné oblasti s lávou, ale aj úkrytmi celých dedín v podzemí. Na každom kroku je tu zlato, a dokonca aj namiesto kameňov v horách často vidíte zlato Zároveň sa tu mieša láva so zeleňou, jazerami, ale aj zamrznutými oblasťami.
Ragnarok môžete hrať samostatne a rovno sa presunúť do expanzie, alebo sa tam premiestnite v novej misii priamo z Valhally. Pritom aj v prípade, ak nemáte dostatočne vylevelovanú postavu, hra vám umožní automatický pridať upgrade. Vaša osoba tak nebude príliš slabá v bojoch, ako proti štandardným nepriateľom, tak bossom. Náročnosť záleží hlavne od toho, od akú obťažnosť si v akej oblasti zvolíte. Po novom sa totiž vyberá obťažnosť všetkého, a teda úroveň objavovania, bojov a stealth. Stealth tu bol ešte zlepšený, aby ste sa dokázali lepšie vyhýbať bojom.
Keď sa dostanete do bojov, základ je rovnaký ako v predchádzajúcich expanziách a hrách, a teda hlavná zbraň, štít a luk. Pričom primárne dostanete sekeru, ale postupne budete môcť hľadať a u trpaslíkov vylepšovať rôzne legendárne zbrane. Útoky nepriateľov na vás a aj samotní nepriatelia sa zmenia a budú buď ohniví, alebo ľadoví, pričom napríklad ohniví nepriatelia na vás budú intenzívne hádzať lávu, budú mať lávové meče, šípy, a k tomu je často láva všade navôkol. Nič príjemné pre niekoho, kto môže zhorieť. Budú sa postupne striedať menší a aj väčší bossovia z mytológie, ktorí sa vás budú snažiť zastaviť. Podobne to bude aj zo strany ľadových nepriateľov.
Hlavnou novinkou a aj obohatením bojov je Hugr-Rim, zariadenie trpaslíkov, ktoré vám umožní získavať sily mŕtvych nepriateľov. Konkrétne to bude 5 síl, pričom každú si ešte môžete upgradovať. Základná sila bude Muspelheim, s ktorou dostanete plášť na ochranu pred lávou, pridá sa sila havrana, ktorá vám umožní premeniť sa na vtáka a preletieť prostredím rýchlejšie. Je tam aj sila ľadu, ktorú získate z padnutých Jotunov, budete vďaka nej silnejší proti Muspelom. Zaujímavá je sila znovuzrodenia, ktorá oživí padlých nepriateľov a následne bojujú s vami, alebo sila Jotunheimu, ktorá vám dá ľadový plášť a ten pridá možnosti teleportácie. Zariadenie však funguje vždy len krátky čas a musí byť dopĺňané dušami mŕtvych. Tie musíte následne získavať či už pri bojoch, alebo z kvetov a oltárov, ktoré ich zachytávajú.
Čo sa mierne zmení, je aj preprava krajinou. Kone tu nie sú, a tak na zapískanie pribehne jeleň, respektíve neskôr iné mýtické zvieratá, ktoré si osedláte. Pôsobí to tak viac rozprávkovým dojmom, škoda však, že niečo podobné nespravili tvorcovia aj pri lodiach, pretože je tu stále len klasická loď, dokonca s vašimi ľuďmi, ktorí tu nemajú čo robiť. Tejto oblasti sa viditeľne autori vôbec nedotkli. Je to škoda a buď to ani nemuseli dávať, alebo mohli upraviť, aby všetko pasovalo k tomuto prostrediu.
Graficky je hra v štandarde Valhally, ale s tým, že prostredie je teraz iné a zaujímavejšie. Zároveň je vďaka rôznym témam aj rozmanitejšie. Svoje robí ako láva, tak veľký koreň stromu nad svetom, ale aj všade sa vyskytujúce zlato. Zlaté tehly vidíte pred domami, zlaté hrnce má doma asi každý trpaslík a prakticky je ho tu tak veľa, že jeho hodnotu neriešia. K tomu sa pridávajú masívne sochy, vysoké veže a obrovské podzemné jaskyne. Všetko to dopĺňa všadeprítomná láva, ale na druhej strane aj ľad. Je to netradičné a neupadá to do fádnosti ako napríklad francúzska expanzia.
Čo sa týka technickej stránky, tam už nečakajte nijaké problémy, hra už je vonku dlho a všetko zásadné je zafixované, zoptimalizované. Jedine mapa je nová a ešte nie úplne dotiahnutá a videl som miesta, kde postava čiastočne prechádzala do objektov, napríklad pri lezení do skál, alebo kamera prechádzala cez prostredie. Nie je to problém, ale vidieť, že testovanie bolo poslabšie. Znovu si však užijete parádne prepracované tváre postáv a špeciálne v rozhovoroch. Tentoraz to budú trpaslíci, ktorí budú netradiční, ale aj dizajn protivníkov, špeciálne bossov, je zaujímavý a autori zapracovali aj na lávových efektoch na nepriateľoch.
Celkovo je Dawn of Ragnarok pekný prídavok do Valhally, je iný, zaujímavý a rozsiahly. Ak vás bavili aj predchádzajúce dve expanzie a stále chcete viac, určite neváhajte. Expanzia ponúka nové pestrejšie prostredie a zaujímavý príbeh vo svete starých bohov. Je to dobré poňatie starých legiend niekde v strede medzi realitou a úplným fantasy svetom. Pridávajú sa aj nové typy útokov a síl. Je však škoda, že autori niektoré veci výraznejšie neprepracovali a príliš sa držali konceptu základnej hry. Cítiť, že sa z toho dalo vyťažiť viac, ale napriek tomu je to zaujímavý výlet svetom severských bohov.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|