GRID LEGENDS |
GRID LEGENDS |
Arkádovú okruhovú pretekársku sériu GRID od Codemasters asi netreba nikomu nijako zvlášť predstavovať. Od prvej časti je to už pekných pár rokov, od poslednej uplynuli tri a tento rok nám prináša v poradí už piaty prírastok s názvom GRID Legends. Pokiaľ ste hrali predchádzajúcu hru z roku 2019, prípadne aspoň čítali recenziu, viete, že jedným z kameňov úrazu bola obsahová stránka. V najnovšej časti sa však autori poučili a priniesli aj jednu veľkú novinku. Po vzore F1 2021 nájdete aj tu príbehový režim.
Snažiť sa o vytvorenie príbehu v pretekárskej automobilovej hre je minimálne komplikované. Ukázalo sa to už minulý rok v F1. Hoci by sa dalo povedať, že vytvoriť príbeh pre arkádovo ladenú hru je jednoduchšie ako pre licencovanú F1, výsledok je v podstate rovnaký, ak nie ešte horší. Jedným z hlavných faktorov sú tu výsledky súťaží. Na tie však prestrihové scény, komentáre a celkový vývoj a správanie ostatných postáv nenadväzujú ideálne. Jednoducho je veľký rozdiel, keď skončíte len desiaty v poradí a keď skončíte na pódiu. Príbeh to však nijako nerozlišuje.
Všetko začína veľkou a ťažkou nehodou. Potom sa vraciate späť v čase, na začiatok kariéry, vašej aj tímu, za ktorý budete jazdiť. Je to taká klasická cesta outsidera až na vrchol. V rámci príbehových súťaží si vyskúšate takmer všetky typy áut aj pretekov. Čo však zaujme ako prvé, je použitie reálnych živých hercov v prestrihových scénach. Hneď druhá vec v poradí, ktorá ma zaujala najviac, je síce zaujímavá, ale, bohužiaľ, aj pomerne veľké negatívum. Ide o spôsob, akým sa autori rozhodli príbeh podať hráčovi.
Kým v F1 2021 ste mali telo, tvár, meno, parádne scény, ktorých ste sa takto stali súčasťou, GRID nič z toho v príbehu nemá. Je robený na štýl dokumentu Drive to Survive od Netflixu. Režisér, kamery, vyjadrenia jazdcov a ostatných dôležitých ľudí pred nimi, nahrávanie v zákulisí, pohľady na tlačové konferencie a podobne. Najhoršie je, že autori zjavne nepokladali za dôležité najať herca, ktorý by stvárnil hráča. Dokonca nemáte ani len meno. Označujú vás len ako jazdec číslo 22. Aj to asi z dôvodu, že to je maximálny počet jazdcov na trati.
Príbeh však dokáže vyvolať emócie. Hlavných dvoch záporákov budete vďaka ich postojom a vyjadreniam veľmi neznášať. Okrem toho tu bol aj jeden moment, kedy mi ostalo smutno, avšak práve kvôli spracovaniu a absencii hlavného protagonistu. Bolo to po návrate tímovej kolegyne, keď sa v rámci scény vítala a tešila spolu s inžinierom a šéfom tímu, ale hádajte, kto tam nebol (pretože v scénach vôbec neexistoval). No a v samotnom závere prišlo aj nečakané prekvapenie, ktoré zároveň dokonale umocňuje vetu „Príbeh to však nijako nerozlišuje“. Vyhral som každú jednu príbehovú súťaž. Napriek tomu ma na jeho konci v podstate vyhodili z tímu.
Okrem príbehového režimu tu veľa ďalších nie je, len bohatá kariéra, vytvorenie vlastných pretekov a hra pre viacerých hráčov. Je tu však veľké množstvo rôznych typov súťaží. Základom sú klasické okruhové preteky, ďalej obdoba kvalifikácie, v ktorej máte určitý počet kôl na dosiahnutie čo najrýchlejšieho času, eliminátor, v ktorom posledný každých pár sekúnd vypadáva, drift. Samostatnou kategóriou sú preteky elektrických áut a atraktívne sú okruhy zmiešaných tried vozidiel.
Súčasťou pretekov elektromobilov sú aj dve brány, ktoré sú umiestené mimo ideálnej stopy a po prejdení (pozor, oboma) získate pre každé kolo výkonový bonus, ktorý môžete aktivovať maximálne trikrát. V súťažiach tiež môžu byť skokanské rampy. Neposkytujú žiadny bonus, je to ale zaujímavé spestrenie. Nie sú totiž po celej šírke trate a ak v zápale súboja prejdete po nej len ľavou (alebo pravou) polovicou auta, môžete sa prevrátiť. To však platí aj pre AI, môžu tu tak vznikať náročnejšie situácie a nehody.
To už trochu napovedá aj o zložení vozového parku, ktorý bude k dispozícii. S úsmevom by sa dalo povedať, že tu chýbajú len motorky, lietadlá a člny. Obyčajné cestné súťažné autá, špeciály, elektromobily, formule, dokonca pretekársky off-road a ťahač. Spolu by to malo byť viac ako 120 vozidiel. Negatívom pre niekoho môže byť uzamknutie mnohých z nich a získavanie za dosiahnutie určitých kariérnych výsledkov. Vaše stroje si viete aj výkonovo vylepšiť po najazdení potrebného počtu kilometrov a zlepšiť tak ich výkon, akceleráciu, ovládateľnosť a brzdenie. Zmeniť sa dá aj základný polep, nie je to nič prevratné, žiadna tvorba prepracovaných vlastných motívov, ale aj to málo poteší.
Keď už je reč o autách, treba spomenúť aj jazdný model. Ten je, samozrejme, arkádový. Mne osobne naozaj sadol, autá sa dajú dobre ovládať na klávesnici aj volante. Nechýbajú základné asistenčné systémy, ktoré si viete nastaviť hneď na viacero úrovní alebo aj úplne vypnúť. Zapracované je aj poškodenie, ktoré môže byť len vizuálne, ale aj s ovplyvnením výkonu, všetko stále v rámci arkádového spracovania. Potešila ma príjemná spätná odozva na volante kedy naozaj bolo cítiť obrubníky aj rôzne nerovnosti. Ale nie je stopercentná, na niektorých tratiach a miestach, kde by ste to čakali, úplne chýba a necítite nič.
Plynulo ako na súťažnom okruhu tak prechádzame k lokalitám a tratiam. Jedná sa o kombináciu reálnych, ako Brands Hatch, Indianapolis, Red Bull Ring, Sepang atď. s fiktívnymi, hlavne mestskými lokalitami. Napokon ja osobne to považujem za jednu z najlepších súčastí GRID hier, preháňať takmer aj tisíckoňové beštie úzkymi (ale aj širokými) ulicami svetových metropol, ako Paríž, Londýn, Moskva, či Dubaj. Samotných lokalít nie je tak veľa, ale snáď každá jedna disponuje viacerými variáciami tratí, či už ide o úplne inú konfiguráciu okruhu, alebo len zmenu smeru jazdy. Celkovo by malo ísť až o viac ako 130 možností v 22 lokalitách.
A čo pretekanie s AI a priebeh súťaží? Aj v GRID Legends je zapracovaný systém Nemesis. Ten dokáže AI pri intenzívnych súbojoch s vami posilniť, vďaka čomu sa budú súperi viac a agresívnejšie brániť, dokonca im nerobí problém vás aj postrčiť, čo je jednak super, ale v niektorých častiach trate to môže dopadnúť veľmi nešťastne. Na druhej strane, v základe sú AI jazdci dosť slabí, brániť sa priveľmi nesnažia a keďže sú (aspoň na mňa) aj dosť pomalí, ani o útokoch nemôže byť reč. Priebeh pretekov môžu okoreniť náhodné incidenty, bol som svedkom defektov, kotrmelcov aj roztočení.
Zamrzieť môže grafika, ktorá sa od poslednej časti príliš neposunula. Dôkazom do určitej miery je aj výkon, s akým hra funguje na mojom hardvéri, predsa len nie je veľa noviniek, ktoré na GTX 1070 ponúkajú takmer hladkých 60fps s maximálnymi nastaveniami pri 1440p. Optimalizácia je tiež výborná a nenarazil som ani na žiadne iné technické problémy. A sú aj momenty, kedy hra vyzerá naozaj dobre, či už to bola súťaž pri západe slnka na zasneženom ovále, alebo nočná búrka v centre mesta.
Celkovo je GRID Legends dobrou hrou, ktorá hlavne fanúšikov arkádových okruhových pretekov dokáže zabaviť na slušné množstvo hodín. Pokus o príbehový režim Codemasters opäť veľmi nevyšiel, ale ako sa hovorí, aj snaha sa cení. Túto nepodarenú novinku však dostatočne kompenzuje zvyšný obsah v podobe bohatej kariéry, rôznych typov pretekov na reálnych aj fiktívnych tratiach v niektorom z množstva vozidiel. Možno to nie je najlepšia GRID hra, ale rozhodne ide o solídnu súťažnú arkádu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: EA / Codemasters Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|