SACRED FIRE: A ROLE PLAYING GAME |
SACRED FIRE: A ROLE PLAYING GAME |
Andrej Vojtáš zo štúdia Poetic patrí medzi šikovných Slovákov, ktorí dokážu vytvoriť niečo unikátne. Stačí si vyskúšať jeho psychologickú RPG, ktorá je rozhodne nevšedná, i keď na druhej strane neosloví masy. V jeho dielku totiž nenájdete obvyklé súboje ani ďalšie charakteristické prvky hier na hrdinu. Nechýba však vývoj hlavnej postavy, ktorý je dokonca kľúčový, aby ste zvládli atypický postup v Sacred Fire. Ani tento vývoj ale nie je tradičný.
Hru si môžete skúsiť v demo ukážke a zakúpiť si ju vo verzii s predbežným prístupom na Steame. Stanete sa jedným z utečencov, ktorí sú prenasledovaní rímskymi legionármi. V úvode si zvolíte pohlavie a povolanie hrdinu, no nemá zmysel pozerať sa na výzbroj, tu totiž vôbec nejde o to, či držíte v ruke meč, luk alebo oštep. Dôležité sú parametre zvyšujúce percentá, ktorými je vyjadrená šanca na úspešné realizovanie vašich rozhodnutí. A rozhodovať sa budete často, vlastne neustále. Celá hra je totiž o výbere vhodných možností a ich aplikovaní v konkrétnych situáciách.
Svet a postavy v Sacred Fire vnímate vo forme obrázkov s ojedinele dabovanými rozhovormi. Zobrazenia osôb sú však pozoruhodné, tváre detailne spracované a najpôsobivejšie sú oči. Náčrty prostredia stačia na dotvorenie atmosféry a ako podklad na neustále servírované rozhodnutia vo forme textových volieb. Váš hrdina sa neustále formuje a vyvíja s každým svojím postojom a aktivitou. A určuje priebeh nasledujúcich udalostí, vrátane banalít, ktoré sa však napokon môžu ukázať ako dôležité. Na základe maličkostí sa totiž menia aj ľudia naokolo. Stávajú sa viac priateľskými, dôverčivými, spriaznenými, alebo naopak v nich vypestujete odpor voči vám, nedôveru, pochybnosti. V budúcnosti vám môžu pomôcť alebo zradia, opustia vás, ublížia.
Pripravte sa teda na veľa čítania - neustále čítanie a rozhodovanie, či už sa jedná o rozhovory ako také, alebo rôzne činnosti a boj. Trochu to pripomína klasické textové adventúry z hlbokej histórie videohernej zábavy. Ibaže tu idú voľby oveľa viac do hĺbky a dôležité je citlivé vnímanie okolitých podnetov a faktorov a uvedomovanie si možných dôsledkov. Napríklad keď chcete vystríhať osadu, nestačí ľuďom len povedať, že im niečo hrozí. Musíte ich o tom presvedčiť, povedať im, ako ste sa o tom dozvedeli, ako ste sa zachovali. Niektoré fakty je možno lepšie zamlčať, iné povedať na rovinu. Treba sa konfrontovať s jednotlivcami, ktorí vás môžu podporiť alebo spochybniť a súčasne tým ovplyvníte nielen ich, ale aj osadníkov, ktorí sú voči týmto postavám lojálni. Skončiť to môže rôzne – záchranou celej komunity, presvedčením aspoň niektorých, vaším úplným zlyhaním a odchodom. A takéto a aj podstatne komplikovanejšie situácie budete mať servírované neustále.
V boji vyjadrujú dostupné voľby vaše reakcie na činy protivníkov. Vyberiete si, či pred útokom uhnete, odskočíte alebo použijete blok. Rozhodnete sa, či sa k cieľu priblížite alebo naopak, pokúsite sa utiecť, čo ale vaši prípadní spoločníci budú považovať za zbabelosť a začnú o vás pochybovať. Môžete pobádať na útek ostatných, postaviť sa pred nich a brániť ich svojím telom a podobne. Niekedy pritom uspejete, inokedy nie. A všetko sa vám spočíta - porazíte súperov, utŕžite zranenia, stratíte dôveru priateľov, či ich naopak povzbudíte a získate si ich úctu. Súčasne vás nepriatelia môžu viac znenávidieť.
O úspešnosti vašich činov a volieb rozhoduje mnoho faktorov. Svoju úlohu zohrávajú atribúty postavy rozdelené na telo, myseľ a bloky a od nich sa odvíjajú odolnosti, vodcovské schopnosti a aktivity. Počas progresu v príbehu získavate za svoje rozhodnutia a úspechy skúsenosti, levely a body pre kategórie výstroj, mentalita, renomé a ľudia. Váš vzhľad, psychika, povesť a postupne získané idey totiž vytvárajú váš celkový obraz a ovplyvňujú okolie. Súčasne určujú vaše silné stránky aj slabiny, napríklad aj strach, hnev, bolesť, (ne)priateľstvo, motiváciu, krásu, prestíž, no tiež útok a obranu a podobne. Kategória ľudia vyjadruje postoje rôznych postáv z vašej frakcie, pričom tiež máte príležitostne možnosť rozvíjať ich skúsenostnými bodmi.
V praxi, v rôznych situáciách, sú voľby vašich činov často vyjadrené percentami, ktoré zohľadňujú všetky uvedené parametre a hodnoty. Čím vyššie číslo, tým väčšia pravdepodobnosť, že pri ich výbere uspejete. O definitívnom výsledku však rozhodujú automatické hody kockami. Pritom neraz môžete rovnakú odpoveď zopakovať, no ak druhý a tretíkrát zlyháte, počítajte s penalizáciou a dodatočnými postihmi. V niektorých prípadoch je to buď - alebo a môžu vyústiť do vašej smrti. Tým pádom ste skončili, no môžete skúsiť reparát od posledného automaticky aktivovaného checkpointu.
No významnú úlohu pri tom všetkom zohrávajú motivačné body, ktorými zvýšite percentuálnu úspešnosť vašej voľby na 100%. Začínate so slušnou zásobou týchto bodov, no pri ich použití sa celkový počet znižuje. Treba ich využívať rozvážne, pretože v kritických situáciách môžu zachrániť život vám alebo vašim priateľom. Ideálne je aplikovať ich v boji a kľúčových rozhovoroch. Motivačné body sa dajú dopĺňať, ale nie je to také jednoduché. Optimálne je dosiahnuť 100- percentnú kontrolu v prebiehajúcej situácii, vtedy sa regeneruje jeden bod.
Je náročné podrobne a dostatočne zrozumiteľne vyjadriť presné fungovanie uvedených princípov. Najlepšie ich pochopíte pri hraní, no musím sa priznať, v niektorých veciach som ani po troch hodinách nemal celkom jasno. Ide však o pozoruhodný zážitok, pri ktorom je zaujímavé sledovať komplexné možnosti a hĺbku hry.
Sacred Fire je hlavne o premýšľaní, kombinovaní, vytváraní algoritmov a formovaní hrdinu aj sveta, ktorý sa nenáhlivo odkrýva. Mnohí hráči nenájdu odhodlanie pustiť sa do toho, ale tí, čo to skúsili, reagujú veľmi pozitívne a po osobných skúsenostiach s hrou už viem prečo. Našincov môže odradiť hlavne množstvo textu, no dobrou správou je, že hoci je rozpracovaná verzia len v angličtine, hotový produkt bude aj po slovensky. A to už sa hneď bude hrať inak. Zatiaľ odporúčam vyskúšať si demo – minimálne zistíte, že Sacred Fire je naozaj nevšedná hra, či už je alebo nie to pravé pre vás.
PC
Slovenské hry Vývoj: Poetic studio Štýl: RPG
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|