HIDDEN DEEP |
HIDDEN DEEP |
Teší ma, že v posledných rokoch vzniká veľa štúdií plných šikovných ľudí a nadšencov indie titulov, ktorí sa neboja dať hlavy dokopy a ponúknu hráčom projekty, do ktorých sa snažia vložiť nielen kvalitné nápady, ale aj srdce. Early Access verzia hry Hidden Deep síce má k dokonalosti ešte ďaleko, rozhodne však v nej vidno pevný základ a snahu talentovaných tvorcov vytvoriť zábavnú hru.
Štúdio Cogwheel Software zatiaľ vo svojom katalógu nemá žiadne esá, ale za pomoci vydavateľa Daedalic Entertainment dostalo šancu vytvoriť atmosférickú 2D sci-fi akčnú hru silne inšpirovanú filmami, ako je The Thing, Aliens alebo hrou Half Life, ktorá sa nebojí ani kooperatívneho konceptu vo svojej Early Access verzií.
Príbeh začína, keď skupina výskumníkov odhalí zvláštne anomálie v hlbinách oceánu a následne zorganizuje expedíciu, aby záhadné javy preskúmala. Po 681 dňoch sa kontakt s výskumníkmi preruší. Vy ako vodca druhého tímu musíte zostúpiť do základne a zistiť kto je nažive, čo sa stalo a ak je to možné zachrániť preživších. Okrem zbraní a rôzneho príslušenstva vám na ceste za záchranou budú pomáhať vami zachránení inžinieri, ktorí okrem vlastného výstroja budú môcť obsluhovať rôzne stroje a vozidlá.
Prvá vec, ktorú som si všimol v prvej minúte hrania, bola nevýrazná grafika a jednoduchý až sterilný dizajn levelov a hlavnej postavy. Hra neoplýva nijakým špecifickým grafickým štýlom, ako pixel art, anime alebo ultra realistické stvárnenie prostredia. Všetko je tvorené jednoducho, jasne, ale zato prehľadne. Vaša postavička nemá žiadne špecifické črty a okrem uniformy ju nerozoznáte od ostatných postáv. Avšak temnú atmosféru hry cítiť už od začiatku. Hlavným elementom sú tmavé zákutia, ktoré musíte pomaly preskúmať s baterkou a s nabitou zbraňou. Po chvíľke hrania sa dostavila slušná dávka napätia.
Hra Hidden Deep obsahuje plné ovládanie klávesnicou + myšou, pričom myšou môžete mieriť v 360 stupňoch okolo seba, pochopiteľne, s rýchlou odozvou. S vašou postavou viete skákať, liezť po štyroch a dokonca sa aj plaziť, čo vám vysvetlí počiatočný tutoriál. Pochopiteľne, budete stláčať rôzne páky a tlačidla, nachádzať rôzne predmety, následne ich používať a v neskorších misiách si aj zaplávate. Strelné zbrane sú samozrejmosťou a okrem bežnej pištole sa pritrafí aj samopal. Ovládanie je intuitívne a vcelku rýchlo si naň zvyknete, aj keď prepínanie medzi postavami a následná interakcia v prostredí je kapitola sama osebe.
Potešilo ma, že neostalo len pri streľbe a vaše nástroje a prístroje hrajú tiež kľúčovú úlohu v náročných misiách. Vaším najbližším kamarátom sa stane hák na uchopenie, ktorý vám pomôže dostať sa na ťažko dostupné miesta a neskôr ho budete môcť použiť ako lanovku. Veľmi dobrou vecičkou, ktorú pozdejšie využijete naplno, bude prieskumná sonda. Okrem toho, že vám umožní prehľad o lokáciách, do ktorých potrebujete ísť, taktiež dokáže zlikvidovať nepriateľov elektro šokmi. Nezabudlo sa na výbušniny, rôzne typy senzorov a šancu dostane dokonca aj autogén.
Prekvapivým nápadom sú vozidlá, ako napr. nákladiaky a prístroje ako žeriavy, ktoré sú vcelku potešujúcim doplnkom hrateľnosti. Síce ich môžete ovládať len s vedľajšími postavami, ale keď spoznáte ich zmysel v misiách a zvyknete si na ich spôsob ovládania, tak vás hra bude o to viac baviť. Vedľajšie postavičky sú síce zaujímavým oživením tohto akčného hororu, ale aj utrpením. Medzi postavami sa dokážete prepínať, keď hráte hru pre jedného hráča, ale keďže nedisponujú umelou inteligenciou a sú pasívne, sú väčšinou vystavené napospas nepriateľom. Býva potom frustrujúce, keď potrebujete napr. s jedným inžinierom ovládať žeriav a s hlavnou postavou sa potrebujete dostať na lanovke k určitému vchodu a medzitým vám nepriatelia napadnú jednu z týchto postáv a vy ako hráč sa musíte nielen rýchlo preklikať na napadnutú postavu, ale aj dokázať sa správne brániť. O to horšie, keď vám aj smrť vedľajšej postavy spôsobí koniec danej misie. Kooperácia so živým hráčom je v tomto smere asi najlepším riešením.
Na obťažnosť hry Hidden Deep si budete musieť chvíľu zvykať, keďže zomierať budete pomerne často, a to dokonca pri banálnom páde. Tvorcovia dodali do tejto hry určitú dávku realizmu, a tak to čo by vás zabilo v bežnom živote, vás zničí aj tu. Či je to spomínaný pád, alebo vás zvalcuje nejaký prístroj, alebo na vás padnú balvany, risk bude na každom kroku. Zranenia vyliečite nájdenými lekárničkami a po smrti si celú cestu zopakujete od posledného checkpointu. Plusom je časté automatické ukladanie pozície a väčší počet životov. Na každom začiatku misie vám totiž hra priradí počet životov, ktoré sa, pochopiteľne, po vašej smrti odpočítavajú. Keď dosiahnu nulu, začínate celý level od začiatku. Avšak váš postup v misii po strate života sa nemení, to znamená, keď čelíte desiatim nepriateľom, zlikvidujete päť a ten ďalší vás zabije, po nahrávaní čelíte len zvyšným piatim.
Nepriatelia sú však pre mňa dizajnové sklamanie a ťažké klišé. Dosiahol som desiaty level a stále čelím len lietajúcim komárom, otravným larvám, pár pavúkom a červom, ktoré číhajú spod zeme. Sú síce detailne navrhnuté a animácie sú pomerne fajn, ale čudujem sa tvorcom ,že neprišli s niečím originálnym. Nepriatelia sú však pekne agresívni a vždy sa musíte mať pred nimi na pozore, hlavne ak útočia v skupinách. Keď si však zvyknete na ich typy útokov, nebudete mať s nimi problém.
Rozprávanie príbehu a deja veľmi nepoteší. Pred misiou dostanete brífing a počas svojej púte narazíte na nejaké mini denníky a informácie o tom čo sa stalo, ale vám ako hráčovi je všetko podávané sporadicky, jednoducho a bez hĺbky. O tom sú aj ciele misií - nájdi toto, otvor dvere, vráť sa spať. Síce cesta k cieľom je tu pekne tŕnistá a vedľajšie postavy a technika vám oživia hrateľnosť, neskôr to ale môže hráčov začať nudiť. Mapy levelov sú však členité a vcelku komplexné, takže si rozhodne pobeháte, poskáčete alebo zaplávate. HUD vám dá slušný prehľad o vašom zdravotnom stave, stave vášho príslušenstva a kolegoch tak, ako potrebujete.
Zvukom sa nedá nič vytknúť, ale hudba, aj keď navodzuje slušnú atmosféru, je zložená z pár skladieb, ktoré sa level od levelu často opakujú. Táto 2D hororová akčná hra zatiaľ obsahuje 10 levelov bez zjavného epilógu, ale dúfam, že neskôr pribudne viac obsahu. Malým plusom sú výzvy v menu hry vo forme časoviek na nájdenie určitých vecí v leveloch alebo vyhladenie nepriateľov, ktoré vám o niečo predĺžia hru aj v kooperatívnom režime.
Hidden Deep je jasne určená pre hráčov, ktorí majú radi pomalý a opatrný priebeh hry, záleží im na realizme a hororovej atmosfére a nie sú nároční na grafiku v hrách. Avšak obťažnosť, abstinujúca AI vedľajších postáv, repetitívnosť misií a dizajn nepriateľov a levelov a hlavne cena za Early Access verziu hry sú elementy, na ktorých by sa malo do finálnej verzie popracovať. Autori sú však na dobrej ceste spraviť z tohto pevného základu slušnú hororovú oddychovku.
PC
Vývoj: Daedalic Enternainment / Cogwheel Software Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|