DOLMEN |
DOLMEN |
Akčné RPG nie sú žiadnou novinkou vo videohernom svete, ale vďaka sérii Dark Souls je o tento žáner zo strany hráčov čoraz väčší záujem, čo dosvedčujú recenzie a predaje napr. herného hitu Elden Ring. Nebojím sa povedať, že za pomoci Dark Souls pod-kultúry sa to tu hemží podobnými „vykrádačkami" čoraz častejšie. Developer Massive Work Studio si zaumienil, že aj on si odhryzne koláča a nedávno vypustil do sveta vlastnú verziu populárnej RPG série s prímesou sci-fi.
Brazílske štúdio Massive Work Studio sa rozhodlo, že jeho druhý počin vo svete videohier bude akčná RPG, a to hneď multiplatformová. Pod drobnohľadom vydavateľa Prime Matter, ktorý medzičasom zastrešil herné klasiky zo série Painkiller, Red Faction a tiež má pod palcom remake System Shock ,si podľa mňa tvorcovia hry Dolmen ukrojili veľké sústo, na ktoré by potrebovali trochu viac času a skúseností.
Dolmen sa zaradil do žánru akčných RPG a kombinuje desivé prvky futuristického sci-fi a kozmického hororu. V príbehu hry vpadnete do nepriateľského mimozemského sveta menom Revion Prime. Vašou hlavnou misiou bude priniesť vzorky kryštálu s mimoriadne jedinečnými vlastnosťami, ktorým sa hovorí Dolmen. Tieto kryštály umožňujú interakciu medzi realitami, čo môže spôsobiť revolúciu vo vesmírnom prieskume, čím sa navždy zmení realita tak, ako ju poznáme.
Hráte z pohľadu tretej osoby a bude závisieť len na vás, akú formu boja zvolíte na zdolanie nehostinného sveta. Na začiatku si vyberiete z niekoľkých typov vojakov alebo lepšie povedané systémov boja. Je tu sporo vyzbrojený recruit, sharpshooter s puškou, úderný bounty hunter, tanker so žeravým mečom a špeciálny hybrid. Každý typ bojovníka má príslušnú zbroj a štatistiky, ktoré si neskôr môžete vylepšovať. Už tu vidno miernu lenivosť tvorcov v rámci dizajnu postavy bez tváre, ktorá má na sebe len prvoplánovo navrhnutý ochranný odev, ktorý nájdete v každej podobnej hre. Ďalším mínusom je, že esteticky sa viete vyhrať len s farbou zbroje a oblečenia.
Po úvodnom intre sa vrhnete do sveta Revion Prime, kde vám hra vysvetlí základne pohyby, útoky a hlavne fungovanie štítov a energie. Silný útok, slabý útok, obrana, streľba …staré osvedčené pohyby. Zaujímavosťou je premena energie vo vašej zbroji. Keď získate určite elementy, viete si ich premeniť na lepšie zdravie alebo špeciálne štíty, projektily či silnejšie útoky nablízko, ktorými dokážete ľahšie zdolať nepriateľov. Avšak správne prerozdeľovanie energie medzi vašimi jednotlivými časťami zbroje závisí len na vás a nie je vždy vyvážené. Čo sa hneď odzrkadlí na samotných súbojoch, ktoré by boli fajn, keby aj tí prvotní nepriatelia neboli pekne nároční.
Ako prvé stretnete veľké pavúky a poviete si, že ich zlikvidujete z diaľky puškou (keď hráte za sharpshootera). Hneď však zistíte, že náboje alebo energia v puške vám rýchlo dôjde a vy ste dali dole len 1,5 pavúka. Poviete si, že ostatných dorazíte sekerou alebo revolverom. Na sekanie sekery si budete trocha zvykať a pri viacerých nepriateľoch sa s ňou budete úporne snažiť o prežitie. Revolver je slabý ako čaj a bez upgradov nepoužiteľný. A to stále hovorím o prvých stretoch s nepriateľmi v prvej časti hry.
Obťažnosť je rozhodne nevyvážená a na zomieranie si zvyknete veľmi rýchlo. O to horšie je, že aj keď nájdete save point, uložíte si pozíciu, zničíte zopár nepriateľov a neskôr vás zabijú, po otvorení uloženej pozície sa všetci zabití protivníci obnovia a vy sa cez nich musíte prebiť ako predtým. Pochopiteľne, máte k dispozícií obranu a úskoky, ale skombinovať ich s útokmi nie je najľahšie. Po vašej smrti vznikne tzv. „Time erased", čím sa vytvorí na mieste, kde ste padli, váš hologram. Po respawnutí, keď sa dostanete k hologramu, sa vaša časová linka obnoví a vy získate späť energiu, ktorú ste smrťou stratili.
Pozitívne na tom je, že z nepriateľov vypadávajú po ich porazení určite elementy planéty, ako aj energia, ktoré keď zozbierate, môžete vo vašej základni navzájom kombinovať a zlepšovať si tak štatistiky, oblečenie a zbroj. Výroba vecí ako nápad pobaví, je prehľadná, ponúka niekoľko možností kombinácií v zbroji a zbraní, ale nič prevratného netreba od toho očakávať. Na základňu sa viete dostať pomocou save pointu, ktorý slúži aj ako teleport medzi ostatnými save pointmi, ktoré nájdete počas hrania. Základňa okrem výroby ukrýva aj rôzne zaujímavé zákutia, ktoré môžete postupne objavovať.
Dizajn jednotlivých úrovní je slušne členitý, s viacerými cestičkami k daným cieľom a podľa všetkého obsahuje nemálo tajných zákutí na objavovanie. Síce sa mi páčil taký až groteskný dizajn niektorých scenérií, ktoré pôsobili ako útroby nejakého červa, nemôžem však povedať, že by mali jednotlivé úrovne takú temnú atmosféru, akú by si hra a jej koncept pýtali. Hral som na PS4 a aj tak som sa neubránil nostalgickému pocitu, že hrám hru s grafikou z čias PS2. Možno vlastníci herného PC sa budú vedieť vyblázniť z grafickými nastaveniami, ale na PS4 je Dolmen po vizuálnej stránke nevýrazná hra a väčšinou bez atmosféry. No aspoň HUD a menu slúži tak ako má a vskutku dáva dobrý prehľad o tom, v akom stave sa nachádzate a čo máte k dispozícií.
Nepriatelia a bossovia tiež neponúkajú čerstvosť alebo unikátnosť. Väčšinou stretávate článkonožce alebo čudných zombíkov, ktorí po vás čosi pália. Plusom je, že každý typ nepriateľa má svoje slabé a silné stránky. Napr. môžete zmraziť protivníka, čím znížite jeho pohyby a útoky, čo rovnako platí aj na bossov. Bossovia sú presne takí, akých by ste od daného žánru očakávali - obrovskí, groteskní a miestami pekne nároční. S niektorými zažijete poriadne tuhé chvíle.
Rád by som niečo napísal o hudbe či zvuku, ale tieto atribúty sú v Dolmene také nevýrazné a lacno produkované, že si ich pri hraní ani nevšimnete. Herná doba je okolo 15 hodín a pochybujem, že väčšina hráčov, ktorí prejdú hlavného bossa, bude mať chuť hrať celok odznova. Príbeh je tu rozprávaný veľmi sporadicky a lineárne a to hlavné čo potrebujete vedieť, je vám odhalené už hneď na začiatku.
Celkovo Dolmen smrdí nízkym rozpočtom, nedostatkom času stráveného pri tvorení tohto herného sveta a nedostačujúcimi skúsenosťami tvorcov. Nebojím sa povedať, že som mal pocit, že hrám buď Early Access hru alebo work-in-progress demo, kde vývojári na základe môjho zážitku budú zbierať prvotnú spätnú väzbu. Hra rozhodne trpí sci-fi pozlátkou vykradnutou z Dark Souls, čo je od začiatku poriadne cítiť. Vývojári príliš stavili na koncept hack and slash RPG, takže až pozabudli doladiť nové nápady, ktoré mali robiť hru unikátnou a zábavnou. Úvodná obťažnosť kazí prvotný kontakt a nevýrazný až lacný dizajn málokoho presvedčí na kúpu Dolmen za plnú sumu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Massive Work Studio Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|