WARHAMMER 40,000: DARKTIDE |
WARHAMMER 40,000: DARKTIDE |
Naozaj si užiť hru je na Gamescome neraz veľmi ťažké. Na hranie máme vyhradené len krátke časové úseky, neraz len 30 minút. Nie je to ale 30 minút čistého hrania, keďže tam je aj prezentácia hry, otázky na autorov a ďalšie veci. Ak sa popri hraní ešte chceme autorov pýtať doplňujúce otázky, nemôžeme ani hre samotnej venovať celú pozornosť. Raz za čas sa ale podarí nájsť výnimku a tento rok jednou z nich bola krvavá kooperačná multiplayerovka Warhammer 40,000: Darktide. Za ňou stojí štúdio Fatshark a nadväzuje ňou na úspešnú sériu Vermintide. Akurát sa presúva do sci-fi, no základy zostávajú.
Na Darktide sme mali až hodinu, k dispozícii boli 4 PC, na každom iná herná postava a po ruke sme mali hneď troch vývojárov. Spolu so mnou sa tu dostali ďalší traja novinári, takže bola herná zostava kompletná a mohli sme sa spolu vrhnúť na boj proti hordám chaosu. V tejto hodine sa nám hru dokonca podarilo zahrať hneď dvakrát, aj keď prvý raz to dopadlo neúspešne. Druhý zápas sme si úlohy trochu prestriedali a už to dopadlo viditeľne lepšie – podarilo sa nám prežiť a hordu zlikvidovať.
Najskôr ale trochu k príbehu, ktorý vás v hre čaká. Stávate sa jedným z členov Inkvizície a musíte dobyť naspäť mesto Tertium, ktoré zachvátila temnota a ovládli ho hordy Chaosu. Nemusíte byť pritom nejakým elitným bojovníkom. Do boja sa tu dostávajú aj väzni a všetci musia byť pripravení na to, že v snahe zabrať späť mesto a vyhnať z neho neznámu temnú hrozbu musia položiť aj vlastný život. Viac o príbehu zatiaľ nevieme, ale je otázne, ako hlboký vlastne bude, keďže v týchto hrách vlastne ani nehrá prvé husle.
Ich ťažiskom je akcia a kooperácia. So štvoricou postáv si pred misiou vyberiete vybavenie a vyberáte sa už do temného industriálneho a nehostinného sveta, aby ste tam bojovali. Priemyselné prostredie je doplnené kyslým dažďom, lávovými riekami a podobnými prvkami, ktoré naznačujú, že Tertium nie je najlepšie miesto na život, ale musíte ho dobyť. Práve vďaka lokalitám hra viac buduje hororovú atmosféru. Nie je to priamo horor, ale musím uznať, že viac temnoty a drsné prostredie hre pristane a láka vás k tomu, aby ste ho skúmali dlhšie a hlbšie.
Napísal som, že sme dostali 4 rôzne postavy, ale v Darktide si vlastne vy sami vytvárate postavy, aby boli naozaj jedinečné. Vytvoríte vzhľad, hlas a aj pôvod postavy. Určujete jej triedu a ovplyvníte tak vlastnosti a schopnosti, ktoré následne využijete v boji. Vhodné je pritom triedy kombinovať tak, aby ste v samotnom boji pokryli všetky eventuality. Potrebujete niekoho silného a odolného, aby vám razil cestu vpred (a dokázal sa pobiť s rovnako veľkými a silnými nepriateľmi). Potrebujete niekoho zručného v boji na väčšie vzdialenosti. Potrebujete niekoho s veľkým kladivom, kto poslúži vo chvíľach, kedy sa nepriatelia dostanú k vám. No a potrebujete aj niekoho s vhodnými špeciálnymi schopnosťami.
Veterán imperiálnej armády, fanatik, outsider a mnohé ďalšie – voľba je len na vás. Navyše hra dobre pracuje s reáliami Warhammer 40K univerza, takže ak sa v ňom orientujete, jednotlivé postavy, ich štýly a schopnosti vám budú dobre známe. Výhoda je v tom, že si každý vyberie štýl, ktorý mu sadne. Zároveň sa tím môže naozaj dobre dohodnúť na tom, kto bude plniť akú úlohu. Sami sme sa presvedčili, že spolupráca je tu naozaj kľúčom k úspechu. Prvý zápas sme sa často delili, nevyužívali sme postavy až tak dobre, takže keď prišla gigantická vlna nepriateľov, troch z nás zlikvidovala a štvrtý v panike vyskočil z okna rovno do lávovej rieky. Takže aj takto sa tu dá zomrieť.
Druhá hra už bola o niečom inom. Aj prestriedanie postáv pomohlo, keďže minimálne mne viac sadla moja nová postava, ktorá bola rýchlejšia, aj keď vydržala menej. Mala ale viac využiteľnú strelnú zbraň a s kladivom v ruke dokázala napáchať taktiež poriadnu paseku. Darktide je síce FPS hra, ale nie je to priamo strieľačka. Každá postava má nejakú strelnú zbraň, ale akcia nie je vystavená priamo na tom. Podobne ako vo Vermintide je to možno aj viac založené na súbojoch zblízka a správnej kombinácií zbraní a ich využívaní vzhľadom na aktuálnu situáciu.
Munície v leveloch nie je toľko, aby zasýtila všetky hladné hlavne. Takže ak môžete, šetrite ňou. Inak sa môže stať, že si ju miniete na hordu, ktorú by ste hravo rozsekali, no už ju nebudete mať na snajperov niekde v diaľke, ku ktorým sa len ťažko priblížite (minimálne nie za cenu straty života). Rovnako šetrite aj granátmi (každá trieda má tiež svoj vlastný typ) a lekárničkami, ktoré sa tu a tam niekde povaľujú. Ak máte čas, zvolajte tím a vyliečte sa, kým sa dostanete do ďalšej lokality plnej rôznych nepriateľov.
Úlohy v hre sa nejavia byť nejako komplexné alebo náročné. Likvidujete nepriateľov, niečo niekde aktivujete a idete ďalej. Úlohy tak výzvou nie sú, to sú skôr rôzne skladby nepriateľských skupín. Niekedy sa na vás pustí horda síce málo nebezpečných, ale v počte vás poriadne prevyšujúcich nepriateľov, ktorí sa chcú dostať rovno k vám. Inokedy vás ostreľujú z diaľky. Prípadne sa vaše rady rozhodne preriediť poriadne odolný obor. To všetko navyše v kombináciách, ktorými sa hra snaží vám čo najviac znepríjemniť život. Máte v rukách chainsword, ale nepriatelia vás k sebe nepustia. Máte v ruke brokovnicu, tak vás ostreľujú z väčšej diaľky. Máte v ruke samopal a vyskočia vám rovno na krk.
Umelá inteligencia tak nie je nejaká zázračná, ale funguje v tom, že sa snaží adaptovať na to, ako hráte. Ak na ňu vytasíte pušku, nechce vám dať priestor na streľbu. Chaos je navyše nebezpečný aj vďaka mutátorom, ktoré ku hre dodávajú ďalšiu úroveň spontánnej výzvy. Vy sa musíte naučiť adaptovať sa na ne, upraviť taktiku a stále držať spolu. Lebo ak jeden z vás padne, nie je vás len o jedného menej, ale zároveň sa ostatní vystavujú nebezpečenstvu pri snahe o záchranu toho, kto leží zranený na zemi. Ak spoluhráča nezachránite zo zeme, môžete ho zachrániť neskôr zo zajatia. Ak teda na to dostanete príležitosť.
Graficky je na tom hra dobre, aj keď nemôže konkurovať aktuálne najlepšie vyzerajúcim hrám. Badať, že beží na už staršej technológií. Svetlo a tiene však fungujú dobre a spoločne sa starajú o dobrú atmosféru. Dabing postáv je tiež fajn a v priebehu bojov si ho užijete pomerne často. Z hudby sme až tak veľa nepočuli, ale to, čo sa nám dostalo do uší, bolo fajn. Čo nie je prekvapenie, keďže má hudbu na konte Jesper Kyd. A bugy? Tie v deme boli a nebolo ich málo. Do vydania hry ale autori stále majú dosť času na to, aby ich odstránili. Potešujúce aspoň je, že to nebolo nič závažné. Len glitchujúce animácie a podobné veci.
PC verzia Warhammer 40,000: Darktide vyjde už 30. novembra, Xbox Series X/S verzia vyjde niekedy neskôr, dátum ešte nepoznáme. Ja už sa teraz teším, ako sa v hre vydám na planétu Atoma Prime brániť Tertium. Mám rád Vermintide a sci-fi verzia Warhammeru mi osobne vonia viac ako fantasy. Ak ste na tom podobne a k tomu máte aj partiu priateľov, s ktorými si dokážete zahrať hru v kooperácii, rozhodne by ste na hru mali upriamiť svoju pozornosť. Zatiaľ to má rozbehnuté veľmi nádejne a ak sa do vydania niečo výrazne nepokašle, dostaneme do rúk kvalitnú a poriadne krvavú akčnú zábavu.