F1 MANAGER 2022 |
F1 MANAGER 2022 |
Aktuálny ročník šampionátu F1 neprináša súboje a vzrušenie, v aké mnohí dúfali. Zvlášť po dvoch predchádzajúcich pandemických, ale výsledkovo neraz šialených ročníkoch. Úprimne je to trochu nuda a každý víkend dobre viete, ako to dopadne na prvých priečkach a že vo Ferrari vymyslia nejakú ďalšiu blbosť, ako si úplne pokašlať preteky. To je posledné mesiace asi to najzábavnejšie. Čakať na to, aký nový spôsob amatérskej straty pozícií vymyslia stratégovia v stajni so vzpínajúcim sa koňom v embléme. Nemá zmysel o tom diskutovať, snáď každý by to dokázal lepšie. Ja by som to dokázal lepšie. A mám na to aj dôkaz, počas svojej kariéry v F1 Manager 2022 sa mi totiž žiadne také trapasy nestali.
Naozaj dlho sme museli čakať na novú manažmentovku z prostredia kráľovnej motoršportu. Licencie sa chopil Frontier, ktorému manažmentovku idú, a priniesol nám hru, ktorá prichádza v zaujímavých časoch. Je tu striedanie generácií a prvá veľká zmena pravidiel za dlhé roky, ktorá do hry vrátila ground effect. Spolu s tým sa nanovo zamiešali karty, prišli pozitívne, ale aj negatívne prvky. To všetko chce hra ponúknuť a k tomu pridať aj kopu zábavy. Tu sa z vás totiž stane Toto, Christian, Mattia, Gunther alebo ktokoľvek chcete. Máte vo svojich rukách svoj tím a je len na vás, aby ste udržali svojich chlebodarcov šťastných.
F1 je v súčasnosti asi najpopulárnejšia vo svojej histórii, získala si mnohých nových fanúšikov a zavítala do nových zákutí sveta. Nie všetko z toho robí tých starých fanúšikov šťastnými, ale šport sa vyvíja a treba sa s tým nejako zmieriť. Oveľa viac sa ukazuje, ako to je celé o peniazoch. Všetko sa v F1 deje pre peniaze. Jazdí sa tam, kde to generuje peniaze. Jazdí ten, kto prinesie peniaze (v tej či onej forme). O peniazoch je to aj v hre. Dostanete rozpočet, ten funguje v rámci nejakého pravidlami určeného stropu a musíte dosahovať výsledky. Aké? To záleží od vášho tímu.
Jazdíte v Mercedese? Je jasné, že táto sezóna nedopadne najlepšie, takže tretie miesto v pohári konštruktérov postačí. Ale rozhodne nepodávajte zlé výkony, lebo z vedenia príde hrozba. Ste v Haase? Peňazí síce nebudete mať nazvyš, ale ak vám tlak zhora nerobí dobre na nervy, tu ho veľa nebude. Snažte sa len uchmatnúť nejaké body a vedenie bude s výsledkami spokojné. No a potom sú tu Ferrari a Red Bull, kde sa berú len tie najvyššie priečky a všetko ostatné je neúspech. Váš herný zážitok tak veľmi ovplyvňuje to, aký tím ste si vybrali. Top tímy, zvyšok sveta a chvost štartového poľa ponúkajú rôzne výzvy, rôzne herné zážitky.
Poďme trochu k realizmu, ktorý býva v manažmentových hrách neraz kľúčový. Poznáte to napríklad z mnohých ročníkov série Football Manager. Pôsobí to divne, ak istá herná situácia nastáva pričasto alebo zase primálo. Musím priznať, že sa autorom hru podarilo parádne vyvážiť. Zažil som preteky s dvojnásobnými červenými vlajkami, zažil som aj úplne čisté preteky s ojedinelou žltou. Sú tu mokré preteky, jemný dážď, jazdecké chyby, prebrzdenia. Jednoducho nájdete tu všetko a v nejakej rozumnej miere. Možno chýbajú pokazené pitstopy, ale to je ťažké dostať do hry. Hlavne Ferrari kvôli tomu nepôsobí až tak realisticky vzhľadom na aktuálnu sezónu. Ale zase taký Latifi robí chyby často, robí ich v pretekoch, tréningoch aj kvalifikáciách.
Hneď v úvode si vyberiete tím, ktorý chcete viesť. Možno škoda, že tu nie je možnosť vytvoriť si nejaký nový tím, jedenásty na štartovom rošte, kde by ste mohli skúsiť podpísať známych jazdcov, prípadne si vybrať z pestrej ponuky talentov v nižších sériách. Ale v zásade je výber z tímov v hre dobrý. Na základe tímu dostanete od vedenia nielen rozpočet, ale aj ciele. To ako krátkodobé, tak aj dlhodobé. Možno teraz vám dovolia aj nejaké to zlyhanie, ale o dva-tri roky vás chcú vidieť pravidelne na bedni.
Prvé krôčiky sú opatrné a hra vás nimi vlastne sama prevedie. Dokonca ešte aj prvá veľká cena bude pre vás viac-menej tréningová. Hra vám od spustenia kariéry po prvú veľkú cenu vysvetlí každú jednu obrazovku, ktorej budete čeliť. A bude ich veru naozaj veľa. Z hľadiska hĺbky manažmentu patrí hra skôr k tým komplexnejším, takže pre nováčikov a aj viac ostrieľaných rozhodne padne vhod, čo sa od hráča očakáva, aby sa mohol dopracovať k čo najlepším výsledkom. Potom je to už len a len na vás. Máte rozpočet, máte ciele a je na vás, aby ste sa s tým popasovali. Nemáte radi jazdca? Vyhoďte ho a nahraďte ho talentom, napríklad De Vriesom. Má podpísanú zmluvu? Nevadí, môžete ho z nej vykúpiť.
Kým sa však dostanete k vyjednávaniu kontraktov (a to nielen s jazdcami, ale aj s inžiniermi a mnohými ďalšími), čaká vás kopa inej práce. Musíte sa postarať o tímové zázemie. Napríklad vylepšíte veterný tunel, vývojové stredisko a podobne. Nezabúdajte ale na to, že napríklad morálke pomôže aj zlepšenie helipadu alebo múzea vášho tímu. To všetko si vyžaduje aj nejaké mesačné výdavky a časom trošku upadne, takže nemôžete len upgradovať, ale musíte aj trochu renovovať. Všetko tu má vplyv na všetko. Jeden z vašich jazdcov dokonca môže ťažko niesť, ak vyhodíte inžiniera, čo mu zhorší morálku. A to aj v prípade, že nový inžinier má lepšie štatistiky.
Rovnako pracujete na vývoji auta. A to nielen medzi sezónami, ale aj v rámci sezóny, aby ste priniesli nejaké balíky vylepšení, ktorými budete odpovedať na aktuálny stav vo výsledkovej listine. Vy určujete smer vývoja, priraďujete na projekty ľudí, určujete im deadline, priraďujete hodiny testovania. Možno sa to nezdá, ale aj drobné vylepšenia môžu priniesť zaujímavé zmeny. Nesmiete ani zabudnúť na vyrábanie náhradných dielov, aby boli k dispozícii, keď sú potrebné. To všetko ale stojí ďalšie peniaze. Navyše musíte vedieť naozaj dobre vedieť pracovať v rámci stropu. Preskočiť ho nemôžete, ale rozhodne ho nechcete podliezť. Ak vám na konci sezónu zostane nevyužitých 20 miliónov, niečo ste robili zle.
Toto boli veci, ktoré ma naozaj bavili. Vo svete F1 sa napríklad testovanie prísne podriaďuje pravidlám aj obmedzeniam, takže musíte vedieť, kedy aký projekt rozbehnúť, aby ste z neho dostali čo najviac. Navyše nad vami visia otázniky ďalšej sezóny, na ktorú musíte myslieť. Tá pritom nie je nemenná, ale v priebehu vašej kariéry budete robiť rozhodnutia aj o tom, ako bude F1 vyzerať (v tej vašej) budúcnosti. Pritom je to naozaj pestrá paleta rozhodnutí. Napríklad v mojom prípade bola jedna z navrhovaných zmien o úprave bodovacieho systému. A prešla, aj keď som hlasoval proti. Takto budete rozhodovať v mnohých ohľadoch a musíte sa prispôsobiť tomu, ako sa hra vyvíja.
Samozrejme, nejaké reálne aspekty absentujú. Nie je tu lobovanie za vlastné návrhy. Vieme, že v pozadí F1 je veľa politiky, kde majú tímy ako Red Bull, Ferrari a Mercedes veľké slovo. To tu, bohužiaľ, nenájdete. Aj keď by bolo ťažké zapracovať niečo také a ani Football Manager napríklad nejde až tak hlboko. Nie je tu ani vývoj úplne nových dielov niekde v šedej zóne, ktoré sú povolené dovtedy, kým ich FIA nezakáže. Taktiež nedokážete napadnúť dizajn inej stajne a podobne. Ale opäť sú to veci, ktoré by bolo do hry náročné zapracovať a v zásade ich absencia nie je negatívom. To je, ako keby ste vo FIFA sérii chceli aj zapracovanie úplatkov. V skutočnosti to k športu patrí, ale v hre je to ťažko predstaviteľné.
No a poďme k pretekárskym víkendom. Začína to, samozrejme, voľnými tréningami, kde si môžete postupne ladiť auto a aj stratégie. Odhadnete svoje šance a podobne. Dokonca sa tu dá „sandbaggovať", aj keď bez online hry niečo také nemá veľmi zmysel. Dôležité je hľadať správne nastavenie auta. Na trať totiž príde vyvážené, ale každá trať a každý jazdec si vyžadujú isté úpravy. A tu napríklad uvidíte, ako dokáže byť aj to isté auto prakticky úplne iné, lebo každý pilot vyžaduje inak nastavené brzdy, prevodovku, aero, pretáčavosť a podobne. Na nájdenie tých správnych nastavení máte obmedzené množstvo pokusov, ale oplatí sa tomu venovať. Je to nielen dôležité, ale aj zábavné.
Potom je tu kvalifikácia, kde už ide o dosť veľa. Pred víkendom si môžete so sponzormi nastaviť bonusy, kde napríklad za kvalifikačné umiestnenie získate nejaký ten milióny navyše. Ale hlavne si musíte vybojovať vhodné pozície do pretekov. Tie vás už potom naozaj preveria, ale rovnako sa musíte na ne vhodne pripraviť. Podľa počasia naplánujte čo najlepšiu stratégiu s pneumatikami, prípadne pridajte kilečko paliva navyše, čo síce spraví auto ťažšie, ale jazdec môže mať trochu ťažšiu nohu na plyne.
Do hry vstupuje naozaj veľa premenných. Musíte vedieť reagovať na dianie na trati, na VSC alebo reálny Safety car. Musíte vedieť pracovať s ERS, aby ste jazdcom manažovali dobíjanie systému a jeho využitie na predbiehanie. Tiež môžete nastavovať tempo vzhľadom na palivo a aj použitú zmes pneumatík. Nie je to teda len o tom, že sa dostanete do pretekov a len sledujete. Správne rozhodnutia a dobré stratégie rozhodujú o víťazoch a porazených. Môže sa vám tak pošťastiť niečo, z čoho vám padne sánka, keď sa napríklad prebojujete na čelo vďaka skvele zvolenej stratégii v daždi.
Máte za sebou ceremóniu, ešte ani nezaschne šampanské na kombinéze a už sa musíte pripravovať na ďalšie preteky, kontrolovať stav motora, vyvíjať nové diely, skautovať nových jazdcov, riešiť nové zmluvy, vylepšovať svoju centrálu a rozdávať nadobudnuté skúsenostné body. Tie dávate nielen pilotom, ale aj ďalším členom tímu. Takže postupne zlepšujete ich vlastnosti a to vzhľadom aj na ich predpokladaný potenciál rastu. Každá postava má kopec atribútov, kam body môžete investovať. Badať pritom, že toto je hra na dlhodobé hranie, takže za sezónu veľa bodov nezískate, ale postupne spravíte z Russela najlepšieho jazdca novej ground effect éry.
Hra má dve podoby. Jedna je v menu a všetkých tých tabuľkách, ktorými sa prehrabávate. Druhá je zase 3D počas pretekov, kde to na manažment vyzerá až prekvapivo dobre, ale zase nároky rastú dosť vysoko, na čo hráči manažmentoviek nie sú práve zvyknutí. Jazdci ale vyzerajú dobre, monoposty tiež a trate sú taktiež verné. Hra obsahuje hlasy jazdcov a aj ich inžinierov, takže budete počuť napríklad aj Bona. Hra si zakladá na vernosti, takže budete počuť autentické zvuky. Ak prenosy sledujete na Sky Sports, oceníte hlasy Davida Crofta a Karuna Chandhoka. Nie všetko ale funguje ideálne a replaye sú často chybné. Stane sa nehody a nič nevidíte, lebo si hra zvoli uhol záberu, ktorý má vo výhľade nejakú prekážku.
Dlho som si hru neužil tak ako teraz F1 Manager 2022. Nielenže som sa naozaj bavil, ale hlavne som sa bavil inak. Hra ponúka pomalšie hranie, kde treba zapojiť aj hlavu a naozaj sa ponoriť do vecí, ktoré riešite. Spravíte zlé rozhodnutia a spočíta vám to. Spravíte dobré a odmení vás. Je síce určená skôr len fanúšikom F1 a iných hráčov veľmi nevtiahne, ale tým fanúšikom toho ponúkne naozaj dosť, vo veľmi dobrom spracovaní a na veľa, naozaj veľa hodín. Vašou prvou sezónou to len začne a už počas nej sa začne kreovať tá ďalšia. Potom ďalšia a ďalšia. Vedel by som si predstaviť nejaké menšie a väčšie vylepšenia, ale už takto je to naozaj dobrá manažmentovka a športová hra, ktorá sa nedá neodporúčať.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Fronier / Frontier Štýl: Managementová / Šport
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|