LITTLE ORPHEUS |
LITTLE ORPHEUS |
Čítali ste knihu Cesta do stredu Zeme od Julesa Verne? Alebo ste videli (výrazne akčnejšie poňatý) film? Prečo to spomíname v súvislosti s touto hrou? Pretože s tým má tiež veľa spoločné. Nevychádza síce priamo z preslávenej predlohy, ale smeruje taktiež do útrob Zeme, hoci hlavný hrdina je veľmi svojský a pochádza zo Sovietskeho zväzu. Aj tak si ho ale zrejme obľúbite.
Zatiaľ čo sa NASA v roku 1962 pokúša dostať človeka na Mesiac, súdruhovia z východnej Európy majú iné plány. Posielajú kozmonauta v kapsule do stredu Zeme spustením do vulkánu. O tri roky neskôr prebieha vyšetrovanie a výsluch, pri ktorom kozmonaut Ivan Ivanovič hovorí o svojich zážitkoch a o tom, ako počas misie prišiel o atómovú bombu, ktorá bola v kapsule Little Orpheus. Rozprávanie je bizarné a presvedčiť tvrdého generála pri výsluchu bude tvrdý oriešok.
Fantastické dobrodružstvo je prezentované vo forme ôsmich epizód a deviatej bonusovej. Pritom to pôsobí ako televízny seriál, kde má každá časť úvodnú znelku (dá sa preskočiť), na konci titulky a väčšinou dramatickú scénu s príhovorom rozprávača, ktorý sa snaží navnadiť diváka (hráča) na pokračovanie. „Chcete vedieť, ako sa náš hrdina dostane z tejto nebezpečnej situácie? Sledujte ďalšiu epizódu!“
Hrateľnosť je pomerne jednoduchá a niet sa čomu diviť, keďže ide o pôvodne mobilnú hru upravenú na veľkú obrazovku. Vaše aktivity sa tak obmedzujú na pohyb do strán, prikrčenie, počas automatického behu skĺznutie, skákanie a aktivovanie rôznych zariadení a pák. Napriek tomu, že sa to všade naokolo hemží nebezpečnými tvormi a objavia sa aj bossovia, nebudete vôbec bojovať. Výnimkou potvrdzujúcou pravidlo je len bonusová epizóda. Inak musíte len unikať a nájsť spôsob ako pokračovať v ceste.
Na väčšine úsekov stačí preskakovať objekty alebo ich podliezť, pričom neraz to treba urobiť tak, aby vašu postavu nespozoroval dravec alebo ju nezachytil smrtiaci lúč podivných hliadok. Okrem toho skáčete z jedného rozhojdaného lana na druhé, posúvate svietiace gule, občas niečo presmerujete, zapnete, veslujete na primitívnom plavidle. Stáva sa, že sú okolité objekty v pohybe a dôležité je správne načasovanie. Okrem toho musíte príležitostne včas stlačiť požadované tlačidlo, aby ste unikli náhlemu útoku šelmy alebo sa vyhli padajúcej skale. Najväčšou výzvou v úrovni býva dlhší beh, pri ktorom vás niečo naháňa alebo sa za vami rozpadáva podlaha a vy musíte správne a rýchlo reagovať, preskakovať jamy a kvádre, či sa prešmyknúť. Keď spravíte chybu, úsek si zopakujete. Ale aj to väčšinou nie celý, hra totiž automaticky veľmi často ukladá váš progres, takže smrť veľmi nebolí.
Je trochu škoda, že tvorcovia nezakomponovali plnohodnotné puzzle, pri ktorých by si hráč chvíľu potrápil mozgové bunky. Sú tu síce miesta, kde treba vykonať procesy v určitom slede a niečo správne nastaviť, ale nedá sa hovoriť o nejakých hlavolamoch, keďže riešenie býva takmer okamžite zjavné a je jednoduché. Všetky levely tak prejde bez väčších problémov aj neskúsený hráč, väčšinou ich zdoláte bez najmenšieho zaváhania a pribrzdenia na jeden šup. Aj preto celú hru budete mať za sebou za nejaké 4 hodiny. A preto tvorcovia pridali motivačné prvky, ktoré majú hernú dobu predĺžiť.
Pri opakovaní epizód môžete zbierať orby, ktoré tam pri prvom prechádzaní nie sú a tie vám odomykajú bonusové artworky a materiály z vývoja, ako aj alternatívne outfity. Len je škoda, že tieto orby sú jednoducho položené do cesty, takže ich nemôžete minúť. Určite by to prebiehalo zaujímavejšie, keby bolo náročnejšie ich získať, napríklad by ste museli niekam vyskákať.
Hoci je hrateľnosť naozaj nenáročná, nevyžaduje väčšie úsilie a je založená na bežných prvkoch platformových titulov, Little Orpheus má veľký tromf, ktorým u hráčov zaboduje. Je to dizajn a úžasné výtvarné spracovanie úrovní. Jednotlivé epizódy sa odohrávajú v rôznych lokalitách s odlišnou flórou, faunou a podmienkami. Najskôr bežíte pralesom, kde vás ohrozujú obrovské dinosaury, pokračujete cez tajuplné chrámy s vysokými modrými „avatarmi“ a svetlonosmi, plávate v kyselinách s červami v žalúdku gigantickej veľryby. Potom mrznete na ľadových kryhách, na ktorých vám prekážajú mrože, vzápätí vás čaká blúdenie pod vodnou hladinou s morskými koníkmi, medúzami a mínami. Nasleduje púšť, strojový level s obrovskými ozubenými kolesami a reťazami a ocitnete sa aj v meste v oblakoch, kde využívate vzdušné prúdy a potrubia. To všetko je úplne skvele spracované.
Väčšinou je v popredí základný priestor, ktorým postupujete z jednej strany na druhú, no na pozadí sa zobrazujú fascinujúce objekty a úkazy, čo sa bežne posúvajú a prispôsobujú vašej aktuálnej polohe. Samotné hranie je teda síce pomerne všedné, ale vás uchváti predovšetkým pozorovanie toho nádherného divadla, ktoré sa odohráva za vami. Okrem toho ale za pozornosť stojí aj realistický pohyb Ivana Ivanoviča, keď jeho malá postavička pred veľkými kulisami beží, zakopne, skotúľa sa alebo skáče a letí vzduchom.
A v odlišných prostrediach sa prejavuje rôzna fyzika, takže niekde sú vaše skoky rýchle a krátke, inde je menšia gravitácia alebo odpor vody a pohyb je spomalený, skok značne predĺžený. Pekne to dotvárajú zvuky a hravá žartovná hudba, ako aj komentáre rozprávača. Samotné čiernobiele prestrihové scény z výsluchu sú solídnou spojnicou jednotlivých epizód, ale nečakajte, že vygradujú do nejakého originálneho alebo prekvapivého záveru.
Je vidieť, že Little Orpheus je mobilná hra, ktorá bola transformovaná na PC a konzoly. Hrateľnosť nie je zlá, ale pomerne všedná, s jednoduchým ovládaním, mechanizmami a bohužiaľ, len malou výzvou. Ale tento prechod na veľké obrazovky mal zmysel, pretože práve na nich vynikne fantastický vizuál, ktorý Little Orpheus povyšuje na jedinečný titul hodný pozornosti. Inak povedané, je to síce iba priemerná hra, ale úžasný vnemový zážitok a pastva pre oči.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Switch Xbox Series X|S Vývoj: Secret Mode / The Chinese Room Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|