CRASHDAY |
CRASHDAY |
23.4.2001, novinka: Crashday demo.
13.1.2003, novinka: Crashday shots.
27.1.2006, novinka: Crashday look.
28.2.2006, finálna Crashday recenzia.
Ak by platilo, že čím dlhšie sa herný titul pripravuje, tým je kvalitnejší, Crashday by spolu s Duke Nukem Forever kandidoval na titul najlepšej hry milénia v Slnečnej sústave a priľahlých galaxiách. Pôvodný zámer autorov z Moonbyte Studios hovoril o kaskadérskej racingovke, neskôr k rampám a skokom pribudli rotačné guľomety a navádzané rakety, ktoré mali hru posunúť niekam smerom k väčšej hrateľnosti a zábave. Táto na prvý pohľad zaujímavo vyzerajúca zmeska viacerých štýlov sa po piatich rokoch konečne dočkala začiatku svojho predaja a tak sa hráči konečne môžu pripraviť na explozívny Crashday.
Podľa toho, aké informácie púšťal Moonbyte zo svojej kuchyne, mali sme očakávať racingovú obdobu FPS-ky BLACK. Ako by povedal SpaceJunker - porno s autami, frenetická akcia, maniakálne modely áut spolu so všadeprítomnou deštrukciou a particle efektami, odpadávajúce súčiastky, jednoducho zlý sen každého automechanika. Okrem vône benzínu a spálených pneumatík vo vzduchu cítiť aj strelný pach, horúce nábojnice sa odrážajú od naleštenej kapoty superšportiakov, navádzané rakety svištia vzduchom a so škodoradostným pípaním oznamujú blížiacu sa virtuálnu smrť. Zámer je to viac ako pekný, ale história nás učí, že: a) tituly s extrémne dlhým vývojovým cyklom zväčša nedopadnú podľa predstáv jednak autorov a jednak čakajúcich hráčov; b) mixy viacerých žánrov nie vždy končia najlepšie. Ak ste si už letmo pozreli výsledné hodnotenie, určite viete, že Crashday dopadol ako takmer ideálna kombinácia oboch týchto vyjadrení a žiadna „výnimka potvrdzujúca pravidlo“ sa tentokrát nekoná.
Začneme, ako sa sluší a patrí, od začiatku. V tomto prípade je začiatok veľmi pozitívny. Sadáte za volant superfára, nie nepodobnému Lamborghini, v ktorom nie je problém poraziť všetkých dotieravých súperov. Po dosiahnutí „namlsávacieho“ efektu (ste namlsaní výkonom a vlastnosťami športiaka) sa ale prebudíte do krutej reality. Je vám ponúknutý vyradený policajný voz, ktorý sa stane odrazovým mostíkom pre dosiahnutie vašeho cieľa. Ten je stanovený jasne. Prejsť sériou 24 závodov rozdelených do 3 líg ako víťaz, stať sa celkovým šampiónom nových, divácky atraktívnych závodov a znova si vychutnať športové sedačky niektorého z luxusných štvorkolesových tátošov.
Crashday rok 2001 ...
|
... 2003 ...
|
... a 2006.
|
Táto aréna vám dá zabrať.
|
George Rush, George Rush. Koho mi to len pripomína?
|
Pán Spock, fotonové torpéda na maximum!
|
Takmer umelecký záber.
|
Chudobnejšie možnosti tuningu.
|
O takéto skoky nie je núdza ani počas klasických pretekov.
|
Crashday vám v režime kariéry nevydrží dlhšie ako dve popoludnia. Predsa len, 24 pretekov je málo a aj keď niektoré dajú hráčom poriadne zabrať, väčšina sa dá prejsť hneď na prvý pokus. Potom už neostáva nič iné, iba trénovať minihry, rozdať si to s kamošmi po internete alebo si skúsiť navrhnúť vlastnú trať. Možno sa stane malý zázrak a Crashday sa dočká veľkej podpory u mod komunity, ktorá začne produkovať desiatky kvalitných tratí a modelov, ako sa to stalo v prípade Trackmanie. Tomu ale skôr neverím, takže ani s pridanou hodnotou hry (znova som si pomohol Junkerovým termínom) nemôžeme byť príliš spokojní.
Recenziu skončím tým, čím som mal možno začať – technickým spracovaním. Screenshoty, ktoré sa začali na internete objavovať minulý rok na seba pripútali veľa pozornosti a inak to nebolo ani na Sectore. Híkajúci a ochkajúci hráči so slinami v kútikoch úst, rozplývajúci sa nad neuveriteľnou detailnosťou modelov a prepracovanosťou výbuchov, deštrukcie a tonami particle efektov nechýbali ani v našich diskusiách. Áno, je to tak. Rozbité sklo sa spolu s úlomkami šíri v tlakových vlnách okolo vybuchujúcich áut, plamene šľahajú do výšky, plechy sa s ohlušujúcim škripotom prehýnajú, rakety za sebou zanechávajú dymovú stopu, kde tu vidieť odpadnuté koleso, nárazník či policajný maják. Na dokonalé vychutnanie masochistických záberov slúži funkcia freeze, po vyvolaní ktorej sa obraz zapauzje a kamera sa začne pomaly točiť okolo aktuálnej scény. Môžete si tak vytvoriť akčné snímky a chváliť sa s nimi pred spolužiačkami cez veľkú prestávku medzi dejepisom a biológiou :-).
Modely áut sú (až na prvý policajný anton) zvládnuté celkom obstojne, i keď väčšia miera detailov by im rozhodne nezaškodila. Efektné výbuchy a tony kovošrotu v ovzduší sú však len pozlátko, ktoré vám má zalepiť oči pred absolútne odfláknutým okolím tratí. To vyzerá, ako keby prešlo drastickou polygónovou redukčnou diétou. Domy sú zväčša iba jednoduché kocky, navyše namapované primitívnou a rozmazanou textúrou, stromy často tvorí iba 2D sprajt a na väčšine máp vládne totálna prázdnota. Všetko zlé je ale na niečo dobré a v prípade Crashday zo slabšie graficky podaného okolia tratí ťaží rýchlosť eniginu, ktorý udržiava slušný framerate aj na starších počítačoch.
V Moonbyte Studios už pred piatimi rokmi začali pracovať na skladačke, ktorá mala fanúšikom priniesť ultimátnu deštrukčno-kaskadérsku závodnú hru. Zdá sa, že ani taký dlh čas vývojárom nestačil a všetky časti puzzle do seba jednoducho nezapadajú. Zmes FlatOutu, Trackmanie a Carmageddonu pôsobí príliš nevýrazným dojmom a žiadny z ponúkaných herných módov nedostáva toľko priestoru, aby sa stal nosným prvkom celej hry. Napriek tomu môže osloviť tých hráčov, ktorí žiadnu z vyššie uvedených hier nikdy nehrali. Crashday možno na pár hodín pritiahne graficky podarenými efektami, (obmedzenou) možnosťou tuningu a niekoľkými originálnymi módmi aj skalných autíčkarov, ale tí sa skôr či neskôr vrátia k svojim obľúbeným titulom.
Policajné auto a veľký žltý smajlík... divná kombinácia.
|
S jednoduchými trackeditorom si poradí ozaj každý.
|
Podoba s Lamborghini je do očí bijúca.
|
RECENZIE HRÁČOV |
8.3
LUK
10.5.2007
Crashday sa už vývíjal pekne dlho. Prvé zmienky už padli v roku 2001, ďalšie nasledovali v roku 200...prečítať celé
|
PC
Vývoj: Atari / Moon byte studios Štýl: racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|