THE VALIANT |
THE VALIANT |
Hurá, vyšla ďalšia RTS! Lenže veľa vody nenamúti... Obľúbený žáner má stále dostatočný priestor na nové tituly, ale keď už sa napokon objavia, často ponúkajú len to, čo sme už hrali mnohokrát predtým. Hráčom to môže stačiť, ale nemusí. Väčšinou sa napokon uchýlia k osvedčeným klasikám a ich vynoveným verziám. The Valiant vyzeral vcelku sľubne a keď nemáte na výber nič inšie, pobaví, ale opäť je to len jedna z tých stratégií, ktoré vám neutkvejú v pamäti.
Hlavnou súčasťou hry je vcelku rozsiahla a aj pomerne zaujímavá kampaň, kde sledujete osudy bývalého križiaka a niekoľkých ďalších postáv. Kľúčovým prvkom sú fragmenty mocného artefaktu, ktoré by nemali padnúť do nesprávnych rúk a cesta vedie do rôznych končín Európy a na Stredný východ.
Misie ťaženia nasledujú jedna za druhou v určenom slede a poteší príprava pred každou z nich. Môžete totiž určiť hrdinov, ktorých uprednostníte na nasledujúcej mape, prideliť im skúsenostné body v troch kategóriách, ako aj brnenie či zbraň, ktoré zlepší obranu a útok, prípadne iné parametre. Ďalej si vyberáte zo sortimentu bežných jednotiek (bojovníci s mečom, sekerou, kopijníci, lukostrelci, kavaléria a ďalšie), ktoré vás budú sprevádzať v úvode misie. Zaujímavosťou je, že automaticky získavajú niektoré vylepšenia, ktoré ste vybrali hrdinom s podobným štýlom boja. Potom už vyrazíte do terénu.
V misiách ovládate len veľmi obmedzený počet bojovníkov a tí sú vždy vo forme niekoľkočlenných oddielov. Tie môžu byť hrdinské, teda v nich figuruje niektorá dôležitá postava, ktorá disponuje extra schopnosťami, alebo sú to žoldnieri z už spomínaného sortimentu vojska. Prím rozhodne hrajú hrdinovia, ktorí zaberajú väčšinu dostupných slotov a obvykle ich môže doplniť len pár sprievodných oddielov. Všetky skupiny majú ukazovateľ so životom, ale najskôr sa im míňa štít, respektíve udatnosť, ktorá sa dá priebežne obnovovať.
Hrdina po skonaní zostáva ležať v teréne, kým ho neoživí ďalší hrdina. Podmienkou v misiách je, aby bol vždy na nohách aspoň jeden. Oddiely so žoldniermi môžu padnúť a je definitívne po nich, dajú sa však nahradiť posilami zakúpenými na okupovaných stanovištiach – ak však máte nejaké peniaze, ktorých je poskromne. Sú to miesta s postami a táborovými stanmi, ktoré sú nastálo umiestnené v teréne a treba ich najskôr obsadiť. Využíva sa pritom systém známych vlajok – ak máte vojsko v blízkosti, najskôr sa stiahne nepriateľská zástava, potom vztýči vaša a post je potom pod vašou kontrolou. Tieto stanovištia slúžia aj na doliečovanie, keď tam stiahnete ranené oddiely.
Najjednoduchší spôsob úniku z boja je využitie ikony na ústup a jednotka sa potom stiahne k najbližšiemu postu. Ak chcete zdolať často početnejších protivníkov, budete ústup hojne využívať v kombináciami so schopnosťami oddielov. No počítajte s tým, že podobne konajú aj nepriatelia. Obzvlášť pri hrdinských protivníkoch s veľkou odolnosťou je nepríjemné, keď im uberiete značnú časť života a oni sa stiahnu k blízkemu postu a doliečia, kým vás zamestnajú ostatní nepriatelia. Chce to trpezlivosť a využívanie takých schopností, ako sú napríklad špeciálne šípy, ktoré nakrátko ochromia svoj cieľ a držia ho na mieste.
Hra sa sústredí na boje s hŕstkou oddielov a nestaviate základne ani neťažíte suroviny. Nanajvýš môžete pri vybraných stanovištiach postaviť nejaké obranné štruktúry – palisády alebo vežu pre lukostrelcov. Aj to len v prípade, že máte nejaké drevo a peniaze, ktoré sú len vo forme ojedinelej odmeny. Každý oddiel je preto vzácny a musíte veľmi dobre taktizovať, aby ste uspeli. Postup sa však frekventovane automaticky ukladá, takže sa nemusíte vracať veľmi späť alebo reštartovať celú misiu, ak niečo poriadne domrvíte.
V misiách niekedy natrafíte na truhlice a predmety, ktoré dodatočne priradíte hrdinom, občas si zastrieľate z katapultu a dá sa využiť terén alebo hustá tráva na schovanie. Chybou ťaženia je, že niektoré misie nie sú dobre vybalansované, hlavne tie, kde je postupne niekoľko cieľov za sebou, takže uspieť so svojím limitovaným vojskom môže byť náročné. Je tu však možnosť znížiť obťažnosť. Kampaň ako taká ale vie uspokojiť a prináša solídny zážitok.
Ak však chcete od hry viac ako len ťaženie v sólo režime, budete sklamaní. Ponuka síce na prvý pohľad vyzerá lákavo, ibaže v praxi vám veľa neposkytne. Kompetitívny režim prináša PvP zápasy, kde bojuje jeden hráč proti druhému alebo dvaja na dvoch. Viete si vytvoriť vlastnú hru alebo využiť rýchle pripojenie do zápasu a sú tu aj hodnotené boje s rebríčkom. Ďalším režimom je Last man Standing, kde hráte v kooperácii s dvomi ďalšími hráčmi a musíte brániť vagóny a odolávať vlnám nepriateľov. Obidva multiplayerové režimy majú bohaté nastavenia hrdinov a armády a vyzerajú sľubne.
Lenže nájsť ďalších hráčov, ktorí by sa zapojili do hry, je mimoriadne veľký problém. Môže to byť tým, že v prvých dňoch bol multiplayer veľmi nestabilný, a to odradilo takmer všetkých záujemcov. Iní hráči zostávajú len pri kampani. V každom prípade, multiplayer je prakticky mŕtvy a možno sa vám vôbec nepodarí nájsť protivníka či spolubojovníka. To je krátko po vydaní hry veľmi zlé, pretože ak tam chýbajú hráči už teraz, v budúcnosti sa to už veľmi nezlepší. Je síce šanca, že autori odstránia chyby a servery budú časom stabilné, ale to už zrejme bude neskoro. Bohužiaľ, nemôžete využiť ani náhradu vo forme AI, takže kampaň je skutočne to jediné, čo si reálne zahráte.
Grafika je vcelku slušná a je tu dobre využitý tradičný pohľad zhora na bojisko, s možnosťou rotácie a čiastočného priblíženia. Dizajn úrovní je solídny a k rozmanitosti prispievajú nielen rôzne objekty, ale aj prostredia, ako je púšť, trávnatá a zasnežená krajina. Na bojisku zostávajú zmasakrované telá. Prestrihové scény sú väčšinou vo forme obrázkov so sprievodným komentárom. Hudba využíva tradičné stredoveké nástroje, takže výborne k hre sedí.
The Valiant bojuje statočne a nie je to úplne márne, ale dieru do (herného) sveta neurobí. Ak sa vám žiada nová RTS a nemáte veľké nároky, dá sa tu vcelku príjemne stráviť čas pri rozsiahlej kampani. Multiplayer zíva prázdnotou a sotva sa to zlepší. Takže v tomto smere radšej nič neočakávajte. Aj v prípade tejto stratégie teda konštatujeme, že vám jej obsah a hrateľnosť môže stačiť, ale nemusí a postupne sa vytratí z vášho povedomia.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: THQ Nordic / Kite games Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|